Pitkäraajaisten ja pitkien ihmisten treenaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Manala
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Oma näkemys tähän keskusteluun! Pitkät raajat vaatii sitä parempaa koordinaatiokykyä ja kehon hallintaa(myös liikkuvuus, venyvyys), sekä lihastasapainoa. Minulla on pituuteeni nähden todella pitkät jalat, ja olihan se joskus nuorempana haastavaa, kun piti oppia hallitsemaan koordinaatio, voimantuotto, nopeus ja tekniikka yhtäaikaa siinä samalla, kun pituutta tuli vain jatkuvasti lisää. Nykyisin, kun on luonnollisesti oppinut hallitsemaan ne raajat, niin mitään ongelmaa missään liikkeessä ei varsinaisesti ole! En ole kyllä ikinä ajatellut, että joku liike olisi minulle jotenkin niin erilainen toteuttaa, kuin kaverille, jolla lyhyemmät jalat! Aina vaan olen tehnyt kaikki samat liikkeet, kuin muutkin sen kummemmin asiaa liialla miettimisellä hankaloittamatta! Ottaa siihen kyykkyyn hiukan leveämpää asentoa, ja laajemmalla liikkuvuudella, niin pystyy tekemään ongelmitta! :)

Sen syvällisemmin purkamatta suosittelen että mietit tekniikkasi uusiksi.
Totta helvetissä jos makaat penkillä ku löysä makarooni niin nostomatka on pitkä. Luultavasti liian pitkä.............................................................

Tekniikka on kyllä kunnossa kaikissa liikkeissä ja en juuri pyri hyödyntämään liike-energiaa nostovaiheessa. Ja kyllä, usein aloitan nostovaiheen stopista. Puvuista ja vetotuloksista päätellen voimanhankinta on alaasi ja itse harrastan sitä lihanhankintaa, siitä ehkä mielipide-ero.

Kyllä 160-170cm kaverit tekee vaikka itseeni verraten penkissä pientä nylkytystä, jos nostomatkaa katsotaan.

Nöyrä mielipiteeni ja kokemusteni summa: Lyhyen ja pitkän treenaajan tulokset ei oikein ole vertailukelpoisia. Lyhyempi kaveri nostaa pidempää kaveria enemmän rautaa pääliikkeissä, jos molemmilla on sama treenitausta. Lisäksi vielä 175cm kaverin ei tarvitse hankkia lihasta samalla tavalla 195cm kaverin kanssa, kilpaillakseen keholajeissa. Saa olla erimieltä, tai samaa mieltä, kunhan ei selittele/puolustele tuloksiaan pituudellaan.

Saa olla erimieltä, tai samaa mieltä, kunhan ei selittele/puolustele tuloksiaan pituudellaan.

Kyllä. Tästä olemme täysin samaa mieltä. :thumbs:

Vittumaisin lause mitä tiedän asian tiimoilta alkaa seuraavasti; "helppohan sun on ku.."

Jos se tosiaan olisi niin yksiselitteistä että lyhyemmät nostajat on aina vahvemmilla kuin pitkät niin silloin ei esim voimanostossa pitäisi olla yhtään pitkää nostajaa huipulla. Mutta onko asia näin?

Ja suosittelen kyllä hyödyntämään elastista energiaa suunnanmuutoksessa, sitä kautta pääset isompiin kuormiin ja suuremaan hypertrofiaan. Esimerkiksi jaksoittain sen käyttäminen on todella hyödyllistä.

Kaikki on kuitenkin siitä kiinni että miten hyvin tiedostaa heikot kohtansa ja miten hyvin osaa muokata treeniä sen perusteella.

......ei selittele/puolustele tuloksiaan pituudellaan.

Aamen!

Pitkät sanoo, että helppohan sun on ku sulla on lyhyempi matka ja lyhyt sanoo että helppohan sun ku oot niin pitkä.:D

Mutta ainakin omasta mielestäni pitkät nostaa tekniikoilla missä nivelkulma ei ole niin edullinen mitä lyhyemmillä näkyy. Jos nyt ottais vaikka penkin esimerkiksi niin jos esim. 170cm ja 200cm nostajat molemmat laittaa pikkurillit merkeille(kuten yleensä suurin osa nostaa) niin lyhyemmällä on suhteessa paljon leveämpi ote kuin pitkällä ja nivelkulmat on edullisempia, ja matka tietenkin. Eli ihan ajankulun ja huumorin vuoksi pitkät treenaajat vois leventää kaikissa liikkeissä otteita/asentoja, kuten aiemmin joku mainitsi jo kyykky asennon leventämisen.

Pitkät sanoo, että helppohan sun on ku sulla on lyhyempi matka ja lyhyt sanoo että helppohan sun ku oot niin pitkä.:D
Näinhän se on. Itse olen tämmöinen hukkapätkä joten ei ole varaa sanoa mitään siitä minkälaista on pitkän ukon treenata, mutta jos hankaluuksia meinaa olla niin pitkä mies voi ainakin lohduttautua tällä:

Tämmöisistä pikkumiehistä ei koskaan, ei ikipäivänä, tule yhtä isoja ja riskejä kuin parin metrin hongankolistajista. Vaikka pitkät raajat tai yleisesti pikku-ukoille mitoitetut laitteet ja liikkeet tuottaisivatkin murheita matkan varrella, niin kyllä niihin ison miehen raameihin vaan ajan myötä on mahdollista ripustaa ihan helvetisti leveämpi läjä pihviä!

Jep. Enkä oo tähän päivään mennessä kuullu kenestäkään jonka kehon mittasuhteet ois muuttunu edullisempaan suuntaan valittamalla niistä netissä. Pelataan niillä korteilla mitkä on jaettu ja keskitytään niiden omien tulosten kehittämiseen, oli mittasuhteet mitkä tahansa.

Oliskos sitten kenelläkään niitä alkuperäisen ongelman mukaisia konsteja, kikkoja, variaatioita tai muita keinoja, millä nuo muutamat haitalliset ongelmat saataisi kierrettyä tai jopa korjattua?

Se kyykky nyt varmaankin se yleisin ongelma. Leveätä kyykkyä, boxi-kyykkyä, puolikyykkyä vai mitenkäs on totuttu ongelma ratkaisemaan?

Lyhyille tulee helpommin raskausarpia, vähemmän ihopinta-alaa venyteltäväks.
Pituus on yleisellä tasolla edustavampaa kun leveys. Pitkät ihmiset kerää enemmän huomiota ulkoisesti. Miinuksena sit vaikka, et pisillä on motoriikka ja kehonhallinta karkeempaa.

kyykky paranee kyykkäämällä eikä selittämällä:dance:. ihminen oli sitten pitkä tai lyhyt niin samat on lähtökohdat, nostat just sen verran kuin on voimaa liikkeen suorittavissa lihaksissa:arvi:

Eikö tämä nyt jo käyty äsken läpi? Kyllä, ihminen nostaa juuri sen verran kuin voimallaan pystyy. "ihminen oli sitten pitkä tai lyhyt niin samat on lähtökohdat" - Nimenomaan ei ole samat lähtökohdat. Ei tässä nyt enää koiteta oikeasti vääntää että onko siitä haittaa, jos on niin minkä verran, miten päin, mihin suuntaan ja mitä Pekkarinen tästä tuumaa. Toisilla ihmisillä on tietyt raajat pidemmät kuin toisilla ja se aiheuttaa muutoksia tekniikkaan, voiman tuottoon ja suuntaukseen. Edelleen tavoitteena oli selventää niitä kohtia, jotka normaalisti tuottaa pitkille nostajille ongelmia, kuten se kyykky, penkki tai pystypunnerrus. Vaihtoehtoisia liikkeitä jonkun tietyn lihaksen vahvistamiseen/apuliikkeitä tietyn ongelma-alueen korjaamiseen tai ylimääräiseen tukemiseen jne jne.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hack kyykky? Ite oon 191cm pitkä ja kyykätessä en näe pituudessani mitään haittaa. Kyykkyä teen ite melkein perse maata hipoen, joten en ymmärrä miksi sä et voisi? Painoa pois tangosta ja rupeet tekemään syvältä niitä, jos ei taivu, niin venyttele! Penkissä itellä on ongelmia, mutta hitaasti hyvä tulee :)

e. Ite teen pystypunnerruksen tangolla noin leuan tasolle. Tuntuu luonnottomalle, jos lasken alle leuan. Teen suht leveällä n.80-100cm otteella pystypunnerrusta.

Kyykkyä teen ite melkein perse maata hipoen, joten en ymmärrä miksi sä et voisi?

e. Ite teen pystypunnerruksen tangolla noin leuan tasolle. Tuntuu luonnottomalle, jos lasken alle leuan. Teen suht leveällä n.80-100cm otteella pystypunnerrusta.

Se, että sinä kyykkäät tietyllä tavalla, ei tarkoita että kaikki siihen pystyvät. Toki monen kohdalla venyttely on puutteellista, mutta kaikilla sekään ei vain riitä.

Pystypunnerrusta ei ole tarkoituskaan laskea rintaan. Eikös useimmiten suositella korvien tasolle laskettavan?

Se, että sinä kyykkäät tietyllä tavalla, ei tarkoita että kaikki siihen pystyvät. Toki monen kohdalla venyttely on puutteellista, mutta kaikilla sekään ei vain riitä.

Pystypunnerrusta ei ole tarkoituskaan laskea rintaan. Eikös useimmiten suositella korvien tasolle laskettavan?

No testaa eri asennoista? Jalat leveämmällä, jalat kapeammalla, laitat vähemmän rautaa tankoon ja yrität vaan etsiä sen hyvän asennon itselles. Jos ei vaan onnistu, niin hack-kyykkyä ja prässiä vaan? =)

No testaa eri asennoista? Jalat leveämmällä, jalat kapeammalla, laitat vähemmän rautaa tankoon ja yrität vaan etsiä sen hyvän asennon itselles. Jos ei vaan onnistu, niin hack-kyykkyä ja prässiä vaan? =)

Itse saan kyykyn pudotettua juuri siihen asti, että reidet ovat vaakatasossa ja suht helppo 170kg on tullut näin kyykättyä. Alemmas jos yrittää mennä, niin tuntuu että lonkat ottavat kiinni. Lonkan koukistajat tulee kyllä venyteltyä keskimäärin 8-10 kertaa viikossa, eikä niiden kanssa mitään ongelmaa ole ollut. Sama ongelma toistuu kaikilla jalkojen leveyksillä ja myös jalkaprässissä, niin olen olettanut että kyseessä on asia, johon en juuri voi vaikuttaa. Niin ja tosiaan sama homma, oli sitten painot niskassa tai ei.

no mites etukyykky? ja miten nyt jotkut pitkät jalat voi vaikuttaa kyykkyyn menoon kun samat nivelet luulis olevan niissäkin? jos ei takakyykky onnistu niin askelkyykky ja penkille nousut on kokeilemisen arvoisia. ja askelkyykkyä kun nappaat 15 toistoa per jalka ni kyllä pitäis tuntua suht hyvä polte koko reidessä/kannikassa.

Omituista, mutta leuanvedossa ei ole koskaan ollut samoja ongelmia kuin penkissä, vaikka ne vähän samoihin lihaksiin ottavatkin.[/QUOTE]

?? Oletko nyt ihan varma...

Omituista, mutta leuanvedossa ei ole koskaan ollut samoja ongelmia kuin penkissä, vaikka ne vähän samoihin lihaksiin ottavatkin.

?? Oletko nyt ihan varma...[/QUOTE]

Niin, eli yläselkään ja käsiin. Kyllä penkissä on yläselkä messissä. Jos itselläni ei ole lavat vedetty yhteen, koko liike on sellaista ihmeellistä tasapainottelua, jotta ei tippuisi penkiltä lattialle. Mutta joo, eipä leuat ja penkki ole muuten hirveästi korreloituneet. Leukoja menee vastaotteella 10 kg lisäpainoilla 5-6 ( oma paino joku 98 ), penkissä enkka on 90kgx3. Eli kummatkin tulokset suht heikkoja, mutta penkki kutenkin suhteessa huonompi.

Hmm. Oiskoha pitkällä kaverilla se ongelma siinä et joutuu kamppailemaan pidemmän matkan maan vetovoimaa vastaan ku lyhyempi, joka siis vaikuttaa siihen kuinka pahjon lihas kuluttaa energiaa. Tämä siis jos tekniikka on kunnossa ja niin päin pois. Meinaan ei se välttämättä se ero ole 10 senttii isompi mut ero sekin on varsinkin kun puhutaan lähellä maksimeja olevista painoista. No jaa, en sit tiedä, mut tollanen mulle tuli mieleen.

Ja eikös se ny si kannata tehdä sillä mikä tuntuu hyvältä. Henkilöjkohtaisesti keskivertoa hieman pidempänä mua vituttaa tehdä Kyykkyä, mutta se johtuu synnynnäisistä fysiologisista virheistä jaloissa, mille ei itse voi mitään, jotenka treenaan jalat usein prässillä ja nyt on tullut mukaan farmarikävely, joka soppii mun kropalle hyvin :D

Hmm. Oiskoha pitkällä kaverilla se ongelma siinä et joutuu kamppailemaan pidemmän matkan maan vetovoimaa vastaan ku lyhyempi, joka siis vaikuttaa siihen kuinka pahjon lihas kuluttaa energiaa. Tämä siis jos tekniikka on kunnossa ja niin päin pois. Meinaan ei se välttämättä se ero ole 10 senttii isompi mut ero sekin on varsinkin kun puhutaan lähellä maksimeja olevista painoista. No jaa, en sit tiedä, mut tollanen mulle tuli mieleen.

Ja eikös se ny si kannata tehdä sillä mikä tuntuu hyvältä. Henkilöjkohtaisesti keskivertoa hieman pidempänä mua vituttaa tehdä Kyykkyä, mutta se johtuu synnynnäisistä fysiologisista virheistä jaloissa, mille ei itse voi mitään, jotenka treenaan jalat usein prässillä ja nyt on tullut mukaan farmarikävely, joka soppii mun kropalle hyvin :D

Kerrotko miten prässi eroaa sitten kyykystä sun tapauksessa? Mekaanisesti jalkojen nivelkulmat ei nyt NIIN kauheesti muutu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom