Pitkän sairausjakson jälkeen takaisin kondikseen

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Ajattelin kirjoittaa tänne tarinani, sillä etsin tsemppausta ja apua kuntoilun uudelleen aloittamisen suhteen. Olen aina ollut hyvin liikunnallinen ja ollut hyvässä kunnossa. Punttisalitreenit on luistanut ja erityisesti olen pitänyt HST -ohjelman mukaan treenaamisesta. Punttisali oli hyvänä kakkoslajina nyrkkeilyn ohessa.

Kaksi vuotta sitten elämässä tapahtui epämieluisa käänne, kun vatsasta löytyi suuri kokoinen, mutta onneksi hyvälaatuinen kasvain. Liikunnan harrastaminen jäi kokonaan kasvainlöydöksen jälkeen. Kasvain saatiin poistettua puoli vuotta sitten, mutta epämieluisana seurauksena syntyi koko mahan mittainen haavatyrä. Maha on tällähetkellä suuri painava jalkapallo, jonka kanssa ei voi tehdä mitään. Menen uuteen leikkaukseen ensi viikolla ja toivottavasti tyrä saadaan korjattua. Arviolta syyskuussa pääsen aloittamaan salitreenit.

mutta mulla ei ole hajuakaan miten treenaaminen pitäisi aloittaa pitkän tauon jälkeen. Samaten ruokavaliohommat on ihan ketuillaan. Olen nyt sekä lihonut että maha on turvoksissa liikkumattomuuden ja vääränlaisen safkailun seurauksena. Motivaatio takaisin normaaliin elämään hyvään fyysiseen kondikseen on kova, mutta mistä lähteä liikkeelle?
(Sitten kun pääsen taas treenit aloittamaan)

Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Pakko vastata, kun on samoja joutunut kelailemaan (useammankin kerran).

Tärkein juttu on tietysti konsultoida lääkäriä, aluksi mielellään kaikessa. Todella mitättömälläkin ominpäin tehdyllä
harjoituksella voi joko ottaa taka-askelen tai pahimmassa tapauksessa päästä takaisin lähtöruutuun.

Toinen huipputärkeä juttu on psykologinen: homma vie aikaa, kevyet aerobiset on ihan paskaa, joudut viemäään
salin pienimmältä mimmiltä painot itselles jne. Itse en varmaan ikinä olis päässyt takas normaaliin kuntoon, ellen
olis nauttinut jokaisesta treenistä (tämä oli siis sattumaa, ei psyykkauksen tulosta). Sillä jaksoin pari vuotta käydä
"jumppaamassa" 4-5 kertaa viikossa. Se oli must helvetin hauskaa, ja on vieläkin!

Jos mahdollista, käy välillä (samalla) urheilulääkärillä, joka voi arvioida kehitystäsi. Äläkä tietenkään unohda lihashuoltoa!

Kun asenne on kunnossa, onnistut varmasti. Jos ei ole, hoida se kuntoon. Itse treenien sisällöstä saa joku osaavampi
raapustaa, mut eiköhän se pääpiirteittäin mene niin, että homma alkaa lenkkareiden ja vastusnauhojen ostolla. Sitten, kun
kyvyt paraneee, aletaan tehdä vaativampia kehonpainojuttuja ja monininvelliikkeitä. Jossain vaiheessa intuitio sit kertoo,
minkä kans aletaan rähjäämään

Tsemppiä!

miksi et koittais heti saada ruokavalioo kuntoon? :) se vois toimia hyvänä motivaattorina sitten syksylläkin kun pääset treenien pariin. itse ajattelen niin että jos kropassa on jotakin häikkää, niin sitä suuremmalla syyllä tulisi syödä terveellisesti ja monipuolisesti, hyvinvointihan lähtee vatsasta ja suolistosta.

Kiitos vastauksista.
Tosiaan vastuskuminauhat on hyvä vinkki, niiden kanssa täytyy varmaan aloitella. Aika heikkoa ohjeistusta olen kirran polilta saanut. Ohjeistukset on olleet aika olemattomia ja virheellisiä. Käskivät aloittamaan vatsalihastreenit, vaikka suorat vatsalihakset sijaitsevat tällä hetkellä jossain kylkiluiden paikkeilla. Asentavat nyt koko mahan mittaisen verkon, jolla palautetaan vatsan muoto ja lihakset paikoilleen.

Ruokavalioon en ole nyt panostanut. Olen ollut ahdistunut ja masentunut tästä tilanteesta. Herkut on olleet ainoita mistä olen saanut hyvän olon tunnetta. Tiesin ja tein tässä tietoisen valinnan. Nyt kun olo alkaa olla taas optimistinen ja toiveikas, niin nyt tietysti vähän harmittaa.

Nyt on sellainen ongelma etten tiedä minkälainen perusruokavalio mulla pitäisi olla, liikkuminen on nyt todella vähäistä ja leikkauksen jälkeen pari seuraavaa kuukautta myös. Ruokavalio on nyt muuttunut kasvispainoitteisemmaksi. Ennen olen vetänyt bodysafkaa, mutta rutiini ja ruokavalio on nyt hukassa

Tarvitsisinalkuun hyviä liikkeitä ja ohjelman tykkää millä pääsisin alkuun. Löytyiskö täältä mitään suosituksia? -olen opiskelija, niin mulla ei ole varaa personaltreineriin (tässä tapauksessa joku vatsaoperaatioihin erikoistunut fyssari olis varmaan oikea hlö).

kun se leikkaus on tehty,niin varmasti tapaat myös fyssarin? hänen kanssa kannattaa keskustella liikunnan aloittamisesta ja kysyä ihan suosituksia mitä noin ison operaation jälkeen kannattaa/ei saa tehdä :) itse (tosin vaan selkäleikkauksen) jälkeen alottelin heti kävelylenkeillä joita pidensin paranemisen myötä, kun sain luvan tikkien poiston jälkeen alkaa hikoilee niin lisäsin kehonpainotreeniä jaloille:askelkyykkyjä, kyykkyjä yms ja pikkuhiljaa leuanvetoja,punnerruksia ja kuminauhatreeniä. hissukseenhan tuosta on lähdettävä liikkeelle jotta antaa kropalle myös voimia toipua,tosin olen sitä mieltä että kaikki liike on hyväksi parantumiselle ja sitä kautta mielikin pysyy virkeänä.
pystytkö pyöräilemään tai uimaan leikkauksen jälkeen? peruskuntoa saa jo niillä ja kävelyllä hyvin kohoomaan,jonka jälkee ehkä helpompi sit lähteä salillekin kun sen aika koittaa.
ruokavaliosta sen verta et säännöllisyys olisi hyvä, ei liian pitkiä välejä ruokailuihin, vettä reilusti, hyviä rasvoja,paljon kasviksia,marjoja ja hedelmiä, kuituja, proteiinia. eli perus ruokaa mitä varmaan oot syöny saliaikoinakin :) herkut varmasti tuo hyvänolontunnetta lyhyellä välillä mutta pidemmän päälle nekään ei toimi ja varmasti niistäki sit ahdistuu enemmän. koittaisin pitää ne herkut minimissä ja keskittyä kunnon ruokailuihin, varmasti mielikin piristyy. tsemppiä!

Voisi olla hyödyksi tutkia (hakusanalla "vatsalihasten erkaantuma"), minkälaista vatsalihasten (ja muun keskivartalon) treenaamista suositellaan naisile, joilla raskauden jälkeen jää suorien vatsalihasten erkanema "päälle" eli ei palaudu synnytyksen jälkeen. En tietenkään tiedä onko kasvain / tyrä aiheuttanut erkaantumaa, mutta melko varmasti syvien vatsalihasten harjoitteilla homma kannattaa aloittaa heti kun mahdollista. Ruokailuhomma on näistä kyllä helpoimpia: terveellistä ruokaa kulutuksen mukaan tai jos on tarkoitus laihduttaa niin hieman alle, ja proteiinipainotteisesti lihaskasvun tueksi.

Nyt on kulunut pari viikkoa leikkauksesta. Asennettiin 30cm pitkä verkko avokeikkauksella ja vatsalihat yhdistettiin uudelleen. Vatsassa on kovasti turvotusta, mutta kyllä suorat vatsalihakset taitaa edelleen suht koht oikeilla paikoilla sijaita. Pelkään että ne erkanee uudestaan, jos teen jotain väärää.

Mun pitää nyt kolme viikkoa pitää tyrävyötä yötäpäivää. Arvet saavuttavat 50% vetolujuuden tässä ajassa. En sa nostella muuta kuin maitopurkkeja ja liikkua vain kävellen (ilman koiraa). Tässä sitä huomaa miten vatsalihaksia tarvitaan ihan kaikkialla, etenkin istuessa.
Kuuden viikon jälkeen saan lopettaa tyrävyön käytön.
Salitreeniä voi aloitella vasta 3kk jälkeen leikkauksesta. Nyt en sa koskea edes vastuskuminauhaan, tuli ehdoton ei.

Tässä alkaa pikku hiljaa kotona oleskelu kyllästyttämään ja haluis tehdä jotain. Toisaalta on vielä niin paljon kipuja, etten jaksa tehdä mitään. Ruokailut on vähän sitä sun tätä.
Onneksi voin sentään opiskella, niin pää ei ihan lahoa.

Tätä pitäis jaksaa nyt vielä yli 2kk.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom