Pitkän ajan tavoitteet elämässä ja miten aiot ne toteuttaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gixxxer
  • Aloitettu Aloitettu
Onko muilla foorumilaisilla mitään ns. End Goal tavoitetta elämässä?

Suurperheen perustaminen? Espanjaan muutto eläkkeellä ym?

Itsellä on tavoite jäädä 45-50 vuotiaana eläkkeelle ja ostaa purjevene ja lähteä kiertämään maailmaa määrittelemättömäksi ajaksi.

Idea on tarkoitus toteuttaa säästämällä ja sijoittamalla ne säästöt. Tällä hetkellä sijoitusomaisuus on reilu 70000€ ja tätä kasvatan joka kuukausi 500-1000€.

Riippuen tuotoista niin vaihtelee tuo lähtöpäivä mutta joka tapauksessa viimeistään kun 50 täytän niin lähden. Jos tuotot on pienemmät niin sitten ostetaan halvempi vene.

En pysty näkemään itseäni tekemässä töitä 70 vuotiaaksi asti ja yrittää sitten nauttia vapaa-ajasta kun terveys on mennyt ym.

Tällä hetkellä ikää on 33 eli 12-17 vuotta jäljellä ennen kuin tämä hetki koittaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minulla End Goal on kuolema. Tähtään siihen periaatteella ars moriendi ars vivendi est.
Pointtina on kuolla hyvin elämällä hyvin.
Hyvä elämä muodostuu hyvästä tarinasta, jota pyrin elämään todeksi hetki kerrallaan, kunnes koittaa lähtöpäivä.
Haaveeni on, että tarinastani tulisi mielenkiintoinen.
Toivon myös että oma tarinani saa jatko-osia eikä minun tarvitse kirjoittaa viimeistä sivua Suuresta tarinasta.
Tällä hetkellä ikää on 40 enkä yhtään tiedä paljonko on jäljellä ennen kuin tämä hetki koittaa.

On hyvä elää hetkessä, mitään ajallisia tavoitteita ei ole eli että siihen ja siihen mennessä olisi saavutettu joku asia.

Voi olla että teen työtä niin kauan kun siihen kykenen, riippuu myös työstä ja tavoitteena onkin löytää työ josta pidän. Myös uusien asioiden oppiminen kannattaa missä tahansa iässä.

Hyvä kunto, hyvä elämä, terveys, uusien asioiden opiskelu.

Sama homma, elän elämää joka päivä. Täysin hulluutta on kituuttaa nuorena sitä varten, että vanhana olisi rahaa. Vanhana ei ole ollenkaan enää niin paljon mahdollisuuksia toteuttaa kuin nuorena, joten mieluummin vanhana köyhä ja nuorena kuluttaa. Eläkesäästämistä olen pitänyt täysin mielipuolisena, jengi sniidailee ja elää kädestä suuhun juuri silloin kun olisi mahdollista tehdä kaikkea kivaa sillä rahalla.

Mä olen ajatellut niin, että kun kuitenkin asuu täällä ja maksaa asuntoa, niin kun se on 7 vuoden päästä maksettu, niin sen voi pistää palasiksi ja sitten on vajaa 300 tonnia rahaa kourassa, jolla voi lähteä täältä hevonvittuun.

Sama homma, elän elämää joka päivä. Täysin hulluutta on kituuttaa nuorena sitä varten, että vanhana olisi rahaa. Vanhana ei ole ollenkaan enää niin paljon mahdollisuuksia toteuttaa kuin nuorena, joten mieluummin vanhana köyhä ja nuorena kuluttaa. Eläkesäästämistä olen pitänyt täysin mielipuolisena, jengi sniidailee ja elää kädestä suuhun juuri silloin kun olisi mahdollista tehdä kaikkea kivaa sillä rahalla.

Mä olen ajatellut niin, että kun kuitenkin asuu täällä ja maksaa asuntoa, niin kun se on 7 vuoden päästä maksettu, niin sen voi pistää palasiksi ja sitten on vajaa 300 tonnia rahaa kourassa, jolla voi lähteä täältä hevonvittuun.

Itse en tätä omaa unelmaa varten joudu tinkimään mistään. Käyn 1-3 kertaa vuodessa ulkomailla ja niihin ei paljon uppoa rahaa koska työssä etuihin kuuluu lentoedut.

Viinaakaan en juo kuin 2-3 kertaa vuodessa niin siihenkään ei uppoa rahaa. Harrastuksena punttisali on ilmainen kiitos työpaikan ja pelaaminen ym ei vaadi juurikaan rahaa alkupanostuksen jälkeen.

Ja vielä backuppina jos kaikki menee ns. Vituiksi on viettää talvet Aasiassa budjettimatkaillen ja kesäksi tulla sitten Suomeen 3kk ajaksi. Tähän riittää jo pienikin tuotto.

Jos on yksi asia mitä vihaan ni se on talvi, kylmyys ja pimeys. Ja tätä on pakko päästä karkuun.

Ja vielä backuppina jos kaikki menee ns. Vituiksi on viettää talvet Aasiassa budjettimatkaillen ja kesäksi tulla sitten Suomeen 3kk ajaksi. Tähän riittää jo pienikin tuotto.

Jos on yksi asia mitä vihaan ni se on talvi, kylmyys ja pimeys. Ja tätä on pakko päästä karkuun.

Miksi tulla ollenkaan takaisin? Matkat ja Suomessa vietetty aika ovat kalliita. Pienellä tuotolla pärjäät paremmin pysymällä Aasiassa.

Onko muilla foorumilaisilla mitään ns. End Goal tavoitetta elämässä?

Vähän sama kuin muillakin, mieluummin elän koko ajan sitä haluamaani elämää kuin sitkuttelisin.

Mieluusti tietty olisin vapaa työnteosta, mutta se nyt ei onnistu ennen lottovoittoa. Nyt joku jo triggeröityi että kyllä onnistuu kun alat sijoittaan joka kuukausi ja diipadaapa. Voin sanoa ettei onnistu/kiinnosta. Joku reppureissaaminen aasiassa taas on sellaista painajaisosastoa että hyi olkoon. Lomailussa tarvis olla paljon fyffeä ja resurssit kohdillaan.

No tämä tässä. Suomen talvi on täysin luonnoton ja ihmettelenkin miten kukaan on koskaan päättänyt tänne asutusta perustaa. Itellä tavotteena 10 vuoden sisällä asua jossain eteläeuroopassa. Jokainen talvi tuntuu olevan edellistä vittumaisempi.

No tämä tässä. Suomen talvi on täysin luonnoton ja ihmettelenkin miten kukaan on koskaan päättänyt tänne asutusta perustaa. Itellä tavotteena 10 vuoden sisällä asua jossain eteläeuroopassa. Jokainen talvi tuntuu olevan edellistä vittumaisempi.

Mielestäni talviset maisemat on kaunista katseltavaa kunnon hanget ja lumen peittämät puut, harmi vaan että ne talvet on nykyään enimmäkseen harmaita.

Itse viihdyn moneltakin osalta Suomessa, jos jonnekin muualle pitäisi lähteä niin Itä-Aasiaan.

Näköjään perus vastaukset aloittajalle tullut, "elän nyt, vanhana ei pysty jne.". Ihan niin kuin hetkessä eläminen ja tulevaisuuden tavoitteet olisi jotenkin toisensa poissulkevia.

Meillä vaimon kanssa on käynnissä projekti " 50 ja velaton". Tavoitteena on viiden vuoden sisään velaton talous ja sijoituksia/säästöjä min. 200 000. Jos toteutuu niin otamme vähintään vuoden irtioton työelämästä ja vietämme ajan eräjormaille, fillarilla eurooppaan jne. Ylipäätään kiirettömästi urheilu/liikuntaharrastusten parissa, luonnossa liikkuen ja ankarasti nusutellen :pano:. Joo ja saatetaan nusasta pari kertaa myös ennen tuota.

Tavoitteen toteutuminen vaatii vaan tylsää perus sijoittamista kuukaudesta toiseen. Ei sen kummempaa. Isoimmat kuluerät elämässä on muutenkin jo mitoitettu/sovitettu elämäntyyliin sopivaksi. Isoimmat kuluerät normi elämisen lisäksi tulee harrastuksista ja niihin liittyvistä välineistä/reissuista. Se on kuitenkin sitä hetkessä elämistä ja nautintoa mistä ei tingitä.

No toki näillä näkymin talo on velaton viiskymppisenä ja lapset on maailmalla, joten sikäli on enemmän vapausasteita tehdä mitä mieleen tulee. Ei se kuitenkaan ole mikään tulevaisuudenunelma tällä hetkellä, se vaan tapahtuu. :D

Tähän lisäisin vielä,että kesätkin tuntuu olevan vuosi vuodelta vaan paskempia.

Haluan jonkunlaisen perheen ja mahdollisten lasten kasvettua myös Suomessa olevan asunnon lisäksi talon jostain, missä on lämmintä ja kaunista sekä mökin Suomessa. Eläköityessa voisi sitten tietenkin myydä Suomen asunnon, jos tarve vaatii.

Vielä on 35-40v aikaa säästää.

En liikaa satsaa tulevaisuuteen himmailemalla nyt. Kohtuu varma jostain syystä että sairaus tulee ja vie eikä "onnelliset päivät eläkkeellä" ole sitten mahdollisia =) Olin lähes 9 vuotta sitten rajussa kolarissa (noh, ajoin ulos tieltä) ja se kyllä muokkasi maailmaani. En ryhtynyt mitenkään tyhmäksi hulttioksi että "nyt eletään stnaaa!" vaan teen perus duunia perus palkalla, mutta muuten asumiskulut jopa yksin eläen on varsin siedettävät ja välillä on rahaa tehdä jotain kivaa. Saan kicksejä pienistä uusista jutuista, esim ruoka, juoma, musiikki. Reissailuakin on tullut tehtyä ja tulee jatkossakin. Tässäkin on kehittymiselle varaa ja päästä aidommin kohteissa osaksi sitä kulttuuria, jalkautua vahvemmin ja kokea aidommin eikä vain olla "turisti".

Toivon että näen tyttäreni välttävän pahimmat ongelmat niin teininä kuin aikuisenakin.

Vaihtoehto "elämä ausseissa" kuivuttua kokoon, downsiftasin duuneista (stressistä) ja hommasin maaseudulta talon. Oravnpyörä ei siis pyöri, ainakaan täydellä teholla ja ehtii nautiskelemaan pienemmistäkin asioista. Rahaa menee lainanlyhennyksen lisäksi säästöön ja sijoituksiin, joten tavoite ois irtautua palkkatöiden ikeestä joskus viidenkympin tienoilla ja joko alkaa elämään enemmän omavaraistaloutta tuolla luonnon rauhassa tai sitten nostaa kytkintä ja suunnata jonnekkin lämpimämpään. Useampi optio parempi ;). Sen verran huokeaan hintaan tuon kiinteistön hommasin kahden kasvukeskuksen välimaastosta, että tuosta pääsee huonoimmassakin tapauksessa omilleen jos eroon haluaa, kunhan perus pintafiksiä toisinaan duunailee. Eli kohtuu nautinnollista elämää omilla mittareilla elän ja pyrkimys on näin jatkaa myös loppuun asti.

EDIT: Lisätään ny viel, et teinpä mitä tahansa elämässäni, niin jatkuvaa stressiä en ala enää sietämään, eli hommat loppuu tai menee vaihtoon jos turha henkinen kuormitus muuttuu jatkuvaksi olotilaksi. Ei nimittäin oo mikään sen arvoista, varsinkaan duunit.

Viimeksi muokattu:
Haluaisin vain pystyä antamaan mahdollisimman laadukkaan elämän itselleni ja lapselle täällä Espoossa.
Rahaa on jonkin verran säästössä, ja unelmoin siitä että uskaltaisin/pystyisin ostaa meille oman asunnon. Tällä hetkellä kuitenkin aso-kämpän kustannukset jää n. 300 eur/kk pienemmäksi kuin omistuskämpän lainanlyh.+vastike, joten en uskaltanut ostaa omaa, vaikka varteenotettava vaihtoehto tulikin vastaan. Jos tietäisin, että työni tulevat jatkumaan toisetkin 10 vuotta, niin olisin ehkä valinnut toisin.

En oikein keksi mitään haaveita itselleni, vaan kaikki liittyy jotenkin lapseen. Olen itse matkustellut riittävästi jo ennen näitä ruuhkavuosia, eli en sitäkään sillä tavalla kaipaa. Elän niin, että mistään ei ole varsinaisesti puutetta. Jos haluan jotain, pystyn sen hankkimaan. Ei siis tarvitse kituuttaa. Tämä elintaso riittää mulle, ja olisin todella tyytyväinen jos tietäisin, ettei tilanteeseen tule muutosta tulevaisuudessakaan. Pelkään töiden takia, että tulee.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom