Pitkäkestoinen HIIT vs. peruslenkit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja proileri
  • Aloitettu Aloitettu
Sen verran vois täsmentää että HIIT on juoksemisen oheisharjoite, ei perusharjoite. HIIT toimii minun kokemuksellani parhaiten normaalien peruslenkkien tukena. Jos tekee 3 lenkkiä viikossa, tekee yhden kovan treenin (HIIT tai VK/MK) ja kaksi rauhallista ja kovina viikkoina toisinpäin tms.

Jos kuntoa halutaan kohottaa optimaalisesti, jokaista lenkkiä ei todellakaan tehdä intervallina. Edelleen korostan vaihtelevuuden ja muutosärsykkeiden merkitystä kunnon kohenemiseen. HIITillä kyllä kunto nousee, muttei niin hyvin kuin oikein tehdyllä aerobisella harjoittelulla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sen verran vois täsmentää että HIIT on juoksemisen oheisharjoite, ei perusharjoite. HIIT toimii minun kokemuksellani parhaiten normaalien peruslenkkien tukena. Jos tekee 3 lenkkiä viikossa, tekee yhden kovan treenin (HIIT tai VK/MK) ja kaksi rauhallista ja kovina viikkoina toisinpäin tms.

Jos kuntoa halutaan kohottaa optimaalisesti, jokaista lenkkiä ei todellakaan tehdä intervallina. Edelleen korostan vaihtelevuuden ja muutosärsykkeiden merkitystä kunnon kohenemiseen. HIITillä kyllä kunto nousee, muttei niin hyvin kuin oikein tehdyllä aerobisella harjoittelulla.

Joo. Siis näinhän se just on. Jos siis pyrkii kuntoa nostamaan... nyt on kuitenkin kyse vain ja ainoastaan rasvanpoltosta (kuinka monta kertaa sitä täytyy jankata?) ;)

Ja näissä HIIT-ohjelmissa on just toi kolme HIIT-treeniä viikossa, lisäksi tietysti normi kolme salikäyntiä, joten ei siihen ehkä paria pk-lenkkiä enää viitti lisätä... :D

Juu itte nyt ajattelin tehdä vielä ainakin tämän viikon kaksi tai kolme HIITtiä ja sitten lopettaa tämän dieetti touhun, siirtyä 5x5 systeemiin ja mättää muutaman viikon sapuskaa koneeseen oikein kunnolla. Saa nähdä jääkö juoksu taas kokonaan vai jatkuuko pk-lenkeillä.

Paremmin se rasva palaa 30min VK:lla kuin 10x30s hiitillä koska energiaa kuluu enempi :).

Riippuu siitä onko anaerobinen kondis parempi kuin peruskestävyys/ hapenottokyky. Samoin anaerobisesti tehokas HIIT saattaa polttaa enempi rasvaa vuorokausitasolla nostaen aineenvaihduntaa enemmän mitä vk-treeni. Tämä riippuu tietysti yksilön kondiksesta ja tavoitteista. Jos painavahko, paljon lihasmassaa omaava saa sykkeet vauhtikestävyystasolle reippaalla sauvakävelyllä, mutta toisaalta jaksaa tehdä kovatehoisia intervalleja 10x30s., on siis rasvanpolttotarkoitukseen tuo intervalli todennäköisesti tehokkaampi. Tässä tosiaan tarkoitin vain rasvanpolttotarkoituksessa tehtävää treeniä, ilman muuta kaikenlaiseen kestävyystreeniin tarvitaan noita tassasykkeisempiä pidempiä treenejä.

Itse pyrin tekemään molempia treenejä, tosin kovin pitkää vk-treeniä en suostu kisadieetillä tekemään, jos ei ole pakko.

Paremmin se rasva palaa 30min VK:lla kuin 10x30s hiitillä koska energiaa kuluu enempi :).

Njoo. Saattaa olla tai sitten ei. Ittellä nyt on HIIT noin 6x50s ylämäkeen. Olis varmaan vieläkin "älyttömämpää" vetää noita 30s vetoja. Tai siis rankempaa. Ainakin itte on ehkä hiukan säästelly eli ei ole mitenkään aivan kuollut noitten vetojen jälkeen ollut. N. 7min jäähdyttelykin on yleensä osittain juosten hoitunut.

Ehkä pitäis tällä viikolla nostaa kerrat seitsemään ja koittaa saako sitä laattaa lentämään...

Riippuu siitä onko anaerobinen kondis parempi kuin peruskestävyys/ hapenottokyky. Samoin anaerobisesti tehokas HIIT saattaa polttaa enempi rasvaa vuorokausitasolla nostaen aineenvaihduntaa enemmän mitä vk-treeni. Tämä riippuu tietysti yksilön kondiksesta ja tavoitteista. Jos painavahko, paljon lihasmassaa omaava saa sykkeet vauhtikestävyystasolle reippaalla sauvakävelyllä, mutta toisaalta jaksaa tehdä kovatehoisia intervalleja 10x30s., on siis rasvanpolttotarkoitukseen tuo intervalli todennäköisesti tehokkaampi. Tässä tosiaan tarkoitin vain rasvanpolttotarkoituksessa tehtävää treeniä, ilman muuta kaikenlaiseen kestävyystreeniin tarvitaan noita tassasykkeisempiä pidempiä treenejä.

Itse pyrin tekemään molempia treenejä, tosin kovin pitkää vk-treeniä en suostu kisadieetillä tekemään, jos ei ole pakko.

Hmm.. mitenkäs muuten toi lihasmassan säilyminen. Siis nythän olen sanonut koko ajan että tavoite on rasvan polttaminen, mutta tietysti oikeasti tavoitteena on rasvan polttaminen ja lihasmassan säilyttäminen (jos nyt massasta voi 70kg:n kohdalla puhua).

Kun kerran periaatteessa mennään ilman ravintoa noi lenkit ja intervallihan ottaa aika kivasti jalkoihin (ja kun en palkkariakaan ota lenkin jälkeen) niin onko tässä sittenkin kataboliaa enemmän verrattuna matalasykkeiseen tunnin puurtamiseen. :eek:

Ohhoijjaa. No eipä kait se näissä mitoissa ja määrissä paljon väliä ole, kunhan jotain tekee...

Jos vetotreeni on rankka, puhumattakaan hirveestä hapotuksesta tai oksentamisesta ym., niin vetoharjoittelu on varmasti paljon haitallisempaa, kuin lenkkeily.

Taisin sivuta tätä asiaa edellisellä sivulla.

Joo. Nyt meikä on ihan masentunut. No onneks tämä pitikin olla viimeinen viikko ja sitten lomaillaan ja aloitetaan 5x5 (ellei joku sitä ennen sitä tyrmää)...

Hmm.. Jotkut sitä puhuu, että juokseminen on tylsää. No itse aloittelin joskus kävelyllä aerobisen ja totesin sen olevan tylsää ja toiseksi syke ei nouse riittävästi jos se rasvapoltto liikku jossain 120-140 välillä. Sitten hankin sauvat ja kokeilin sauvakävelyä. Sama homma taas. Vittuunnui muutaman lenkin jälkeen siihen. Sykkeen sai kyllä nousemaan helpommin niillä, mutta ei vaan nappaa. Siis juokseminen on se juttu itselleni. Syke nousee riittävästi ja tulee hyvä fiilis. Lenkit ovat sellaisia tunnin mittaisia yleisesti, mutta vähintään se 40min ainakin jos on aika hieman kortilla.. Liian tieteelliseksi ei saa itselläni touhu mennä muuten siitä menee maku. Normi lenkkiä vaan. Välillä hieman lyhyempiä kovemmalla sykkeellä ja toisinaan pitempiä rauhallisesti. Kehoa kuunnellen ja fiiliksen mukaan.. :hyper:

Jepu. Tulin just 50min (8.7km) peruslenkiltä ja fiilis oli ihan jees vaikka paskasta ilmais mp3 soittimesta loppukin 10min jälkeen patteri. (Perskuta tarttee ostaa se creativen zen stone jostain.)

Kyllä se niin taitaa olla, että liika hifistely vie homman vähän väärään suuntaan. Mutta toisaalta ittellä osa motivaation lähdettä on tulosten analysointi (ja excelöinti).

Oli muuten sykkeet taas aika hyvällä tolalla avg 147. Jospa lähtis syksyllä piruuttaan sitä kymppiä johonkin kirmaamaan.:D

Kokonaisuus

Kirjoitan tätä hieman ensikertalaisena forumille, joten saatan jopa kirjoittaa liian hienosti tai liian kansanomaisesti. Toivon, että saisin vinkkiä, jos tekstityylini on hieman rajua.

Tästä lukiessani juttuja pitkäkestoisesta HIITistä vs. peruslenkit, ensimmäinen kysymykseni kuuluu, mikä piru on "pitkäkestoinen HIIT"? Jos ja kun käy nettiä hieman läpi ymmärtää HIITin olevan High Intensive Interval Training. Linkissä oli kerrottu suomeksi sen olevan korkea-intensiivistä intervallia jakautuen melkein tai maksimiteho-osalle(anaerobinen) ja seuraavaksi peruskunto-osalle(Aerobinen) syklissä. Treenin pituudesta puhuttiin ehkä noin 20-30 minuutin pituisena. En nähnyt mainintaa mikä on ns. pitkäkestoinen HIIT...jos sitä onkaan. kertokaa viisaammat!

Kerron hieman omasta pikkumasustani ensin, kun käsitellään ns. rasvansulatusta. Rasvansulatuksen voi kai laittaa kahteen tapaan sulattaa sitä: oikea treenaus ja ruokavalio. Aikaisemmin minulle ei ollut hyvää ruokavaliota, eikä treeniäkään. Kuitenkin olen treenannut ns. peruskuntoa saamatta tuloksia monia vuosia. Oma kokemukseni on ollut siitä niveliä rikkova ja rasittava punttisali-ihmisille. Peruskunto on minulle salilla ollut 15 toistoa sarjassa, joka vastaa eri asiaa kuin 20 kilometrin lenkki. Lueskeltuani netistä asiaa intervalleista ja nyt kolme viikkoa painettuani, voin omasta puolestani mielummin suosittaa intervalleja peruskuntoon, sillä nehän treenaavat parempaa palautumista ja intensiteettiä.

Toinen asia, johon saatan tarvita korjausta on ymmärtämykseni kahdesta asiasta urheillussa. Urheilun intervalli-lajit ja kestävyyslajit(usein sanotaan peruskunnoksikin). Intervalli-lajeina pidän lajeja, joissa on paljon täysillä menemisiä ja sitten jaksoja, joissa ollaan hiljaa esim jääkiekko, jalkapallo, punttisali jne. Näissä kuitenkin on erilaista intervalli kuntoa näkyvissä. Varmaan jokainen huomaa että bodarilla ja jalkapalloilijalla on hieman erilainen kunto, mutta kuitenkin. Kestävyyslajeina pidän esim maratonia, hiihtoa jne. Urheilun historiasta tiedämme, että hirmuisesti on painettu ja taottu mieleen kestävyyslajien kohdilta kuuluisa peruskunto käsite. Mietin hieman peruskuntoa ja totesin, etten pysty selittämään sitä, koska mielestäni peruskunto olisi ns. jokaisen lajin omaava peruskunto eli stabiili kohta, josta kuntoa voidaan lähteä rakentamaan, EIKÄ kestävyyslajien monen hikisen kilometrin jälkeen taattu 20 kilometrin nopea juoksukunto ja vähäiset lihakset(nyt saatoin kärjistää, mutta tarkoitus olikin, että kyseinen asia saadaan pöydälle kokonaisena).
Eli jos treenaan salilla, onko se minulle peruskuntoa, jos jaksan juosta 20 kilometriä? Polttaako se minulta rasvoja? Antaako se minulle pohjakunnon, että jaksan painaa salilla intensiivisten treenien aikaan hyvän palautumisien kanssa? EI, ei ja ei omasta mielestäni. Viisaampi korjatkoon.

Palaan vielä HIIT:n. Tämähän on vain alaluokka intervalleista. Intervallista puhuin jo tuossa aikaisemmin, mutta sehän on vain vain vastusten säätämistä eri tahteihin, riippuen haluamasta vaikutuksesta. Intervallit mielestäni voivat olla hyvinkin kesyjä, mutta samalla hyvinkin vaihtelevia, että lihas saa erityyppistä sykettä passivoitumatta(levossa saa sitten relata). Tämä mahdollistaa nopean kehityksen lihakseen ja kuntoon muutenkin. Tämähän siis tarkoittaisi, että intervalleja voi tehdä koska tahansa. Eli onhan punttisalikin kovine viikkoine ja löysine viikkoine tiettyä intervallin jaksoittelua.

Sitten peruskunnon kasvattamisesta sohvaperunalle, jos siellä peruskunnosta oli kysymys. Otan nyt vain esimerkin joko lihaksikkaasta tai pulleasta kaverista. Voisitteko suositella hänelle ns. peruskunto tai rasvanpolttolenkkiä? Mieleeni heti tulee nivelet. Ne ovat koville isomman kaverin kanssa, kun taas intervalleissa kuntopyörällä tai uimalla saadaan nivelongelmat pois ja samalla kuuluisaa lihastakin.

Ja vielä lihaspoltto/rasvanpoltto asiat. Mielestäni kestävyysurheilussa on tarkoitus kehon kerätä läskiä hieman kropalle, että se jaksaa painaa samalla tiputtaen lihakset. Oletteko nähneet juoksijaa, jolla olisi lihaksia? En ainakaan minä. Kun taas jollain jalkapalloilijalla, jääkiekkoilijalla intervallitreenaajana voi niitä ollakin rasvaprosentin pysyessä alhaalla.

Eli tiivistettynä HIIT on vain intervallin alalaji ja intervallia voi manipuloida aivan täysin miten tahtoo. Intervalleja voi siis käyttää surutta huonompikuntoiset. Kun taas perinteinen rasvanpoltto/peruskunto/kestävyys kuntoilu juoksuineen kyllä polttaa niveliä ja lihaksia.

Paljon tekstiä, mutta kuitenkin tuntui määritelmien olevan hakusessa näissä jutuissa tai halusin täsmennystä asiaan.

Tjooo.. muutaman lomapromillen saattamana vastaukseni eivät välttämäti ole ihan kuranttia (jos muutenkaan).

Varsinaisesti en kyllä tiedä mitä kysyttiin, mutta vastaan silti. Siis peruskunto nyt vaan on määritelmänä yleisesti käsitetty nimenomaan aerobispainoitteisena yleiskuntoa, jota yleensä helpoiten mitataan juoksun avulla. Mielestäni siinä nyt ei ole mitään ongelmaa, josta kannattaisi lähteä vääntämään. Vaikka sitä nyt satutaan juoksun avulla mittaamaan, on kuitenkin paljon muutakin, jota peruskunnon avulla kykenee tekemään.

Jos nyt sitten sattuu harrastamaan jotain lihaspainotteista lajia (vaikka kalliokiipeilyä) niin sen vaatima "lajikunto" on tietysti toisenlaista. Pliis. ei jakseta tästä vääntää.

HIIT tosiaan on vain yksi tapa tehdä intervalleja. Hieman oli hankaluuksia tulkita, että millä tavalla olet sitä peruskuntoa treenannut...? Yksi avainsana on mielestäni säännöllisyys ja toisena voi sitten pitää vaikka vaihtelevuutta. Itse peruskuntoa rakentaessani muistan myös sen, että kannattaa pitää aikaa tavoitteena matkan sijaan.

No joo. Selkeät kysymykset tuosta puuttui, joten ei tullut selkeitä vastauksiakaan.:kippis1:

Laitanpa hieman erilaisemman viestin HIIT:in ulottuvuuksista.

Itse olen aloittanut vakavemman lenkkeilyn tossa 2005 ja nyt tänään 8.8. aloitin treenaamaan HIIT:llä. Huomasin, että esim. 8km lenkki ei tuo muuta, kuin hien pintaan, niin päätin kokeilla HIIT:iä - kannatti! Kärsin rasitus- ja allergisesta astmasta joka aiheutti muutaman todella pahan kohtauksen jälkeen paniikkihäiriöitä(2005-2006) ..luulin, että kuolema korjaa. Noh.. tänään kokeilin HIIT:iä koska luin, että se tehoaa myös hapenottoon. Olen lihonnut lääkkeiden myötä n. 10kg ja päätin todellakin kokeilla HIIT:iä rasvan polttoon. Parasta treeniä mitä olen aeroobisen alueella tehnyt!!! Kevyt olo lenkin jälkeen ja tuntee kuinka keuhkot joutuvat koetukselle. Sepramit voin jättää ottamatta kunhan hoitelen astmani kuntoon tällä tavalla.

Jos peruskunto on laatua 3000 cooperissa/8km ja 40-45min. niin suosittelen kokeilemaan - heikommallakin kunnolla varmasti toimii.

Juoksenko liikaa/liian vähän? Olen nyt vuodessa pudottanut painoa reilut 20kg ja kuntoilun aloitin vuosi sitten ihan 0:sta. Kävelin ekan puolivuotta ja nyt olen lenkkeillyt 3krt/vko:ssa 45min-60min lenkkejä joissa sykkeeni on 125-150 välillä. Olen 39vuotias joten tarkoitus ei ole kuitenkaan tehdä minusta huippu-urheilijaa mutta kova kuntoinen muija kuitenkin.:rolleyes:

Juoksenko liikaa/liian vähän? Olen nyt vuodessa pudottanut painoa reilut 20kg ja kuntoilun aloitin vuosi sitten ihan 0:sta. Kävelin ekan puolivuotta ja nyt olen lenkkeillyt 3krt/vko:ssa 45min-60min lenkkejä joissa sykkeeni on 125-150 välillä. Olen 39vuotias joten tarkoitus ei ole kuitenkaan tehdä minusta huippu-urheilijaa mutta kova kuntoinen muija kuitenkin.:rolleyes:

Erittäin oikeaoppiselta vaikuttaa. Sykkeet on sopivat, lenkkien määrä ja kestokin on sopivat.

Sen, että onko tuossa liikaa tai liian vähän, voi sanoa vain sun keho. Sitä on vaikea täältä näytön äärestä sanoa. Se riippuu monesta tekijästä (lihaskunto, paino, ruumiinrakenne, juoksutekniikka, juoksualusta, peruskunto, ravinto, levon määrä, kengät, geneettinen lahjakkuus juoksun ja palautumisen suhteen jne).

Kiitti vastauksesta. Lihaskunnon pitäisi olla nyt hyvä.Mä en ole mnikään rimpula vaan lihakset erottuu niin käsistä kuin jaloistakin hyvin. Takana n.10v salitreeniä josta totaali taukoa viim. 2 vuotta.
Pituuteni on 172 ja paino nyt 67kg. Rasva% oli keväällä ennen juoksemisen aloittamista 23. Juoksen pääasiassa asfaltilla tai hiekalla. Ruokavaliona on minusta aika normaalijohon kuuluu aamu puuro loppupäivä enemmän protskupitoinen.

Kuulostaa näin äkkiseltään ihan järkevältä. Itsekin suosittelen, että juokset suurimmaksi osaksi hiekalla/pururadalla, koska asfaltilla juostessa jalat rasittuu enemmän - ja toisaalta silloin myös kannattaa panostaa enemmän jalkineisiin.

Tärkeintä on, ettei ahnehdi liikaa kerralla. Hiljaa hyvä tulee, niin kuin sanotaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom