Kokonaisuus
Kirjoitan tätä hieman ensikertalaisena forumille, joten saatan jopa kirjoittaa liian hienosti tai liian kansanomaisesti. Toivon, että saisin vinkkiä, jos tekstityylini on hieman rajua.
Tästä lukiessani juttuja pitkäkestoisesta HIITistä vs. peruslenkit, ensimmäinen kysymykseni kuuluu, mikä piru on "pitkäkestoinen HIIT"? Jos ja kun käy nettiä hieman läpi ymmärtää HIITin olevan High Intensive Interval Training. Linkissä oli kerrottu suomeksi sen olevan korkea-intensiivistä intervallia jakautuen melkein tai maksimiteho-osalle(anaerobinen) ja seuraavaksi peruskunto-osalle(Aerobinen) syklissä. Treenin pituudesta puhuttiin ehkä noin 20-30 minuutin pituisena. En nähnyt mainintaa mikä on ns. pitkäkestoinen HIIT...jos sitä onkaan. kertokaa viisaammat!
Kerron hieman omasta pikkumasustani ensin, kun käsitellään ns. rasvansulatusta. Rasvansulatuksen voi kai laittaa kahteen tapaan sulattaa sitä: oikea treenaus ja ruokavalio. Aikaisemmin minulle ei ollut hyvää ruokavaliota, eikä treeniäkään. Kuitenkin olen treenannut ns. peruskuntoa saamatta tuloksia monia vuosia. Oma kokemukseni on ollut siitä niveliä rikkova ja rasittava punttisali-ihmisille. Peruskunto on minulle salilla ollut 15 toistoa sarjassa, joka vastaa eri asiaa kuin 20 kilometrin lenkki. Lueskeltuani netistä asiaa intervalleista ja nyt kolme viikkoa painettuani, voin omasta puolestani mielummin suosittaa intervalleja peruskuntoon, sillä nehän treenaavat parempaa palautumista ja intensiteettiä.
Toinen asia, johon saatan tarvita korjausta on ymmärtämykseni kahdesta asiasta urheillussa. Urheilun intervalli-lajit ja kestävyyslajit(usein sanotaan peruskunnoksikin). Intervalli-lajeina pidän lajeja, joissa on paljon täysillä menemisiä ja sitten jaksoja, joissa ollaan hiljaa esim jääkiekko, jalkapallo, punttisali jne. Näissä kuitenkin on erilaista intervalli kuntoa näkyvissä. Varmaan jokainen huomaa että bodarilla ja jalkapalloilijalla on hieman erilainen kunto, mutta kuitenkin. Kestävyyslajeina pidän esim maratonia, hiihtoa jne. Urheilun historiasta tiedämme, että hirmuisesti on painettu ja taottu mieleen kestävyyslajien kohdilta kuuluisa peruskunto käsite. Mietin hieman peruskuntoa ja totesin, etten pysty selittämään sitä, koska mielestäni peruskunto olisi ns. jokaisen lajin omaava peruskunto eli stabiili kohta, josta kuntoa voidaan lähteä rakentamaan, EIKÄ kestävyyslajien monen hikisen kilometrin jälkeen taattu 20 kilometrin nopea juoksukunto ja vähäiset lihakset(nyt saatoin kärjistää, mutta tarkoitus olikin, että kyseinen asia saadaan pöydälle kokonaisena).
Eli jos treenaan salilla, onko se minulle peruskuntoa, jos jaksan juosta 20 kilometriä? Polttaako se minulta rasvoja? Antaako se minulle pohjakunnon, että jaksan painaa salilla intensiivisten treenien aikaan hyvän palautumisien kanssa? EI, ei ja ei omasta mielestäni. Viisaampi korjatkoon.
Palaan vielä HIIT:n. Tämähän on vain alaluokka intervalleista. Intervallista puhuin jo tuossa aikaisemmin, mutta sehän on vain vain vastusten säätämistä eri tahteihin, riippuen haluamasta vaikutuksesta. Intervallit mielestäni voivat olla hyvinkin kesyjä, mutta samalla hyvinkin vaihtelevia, että lihas saa erityyppistä sykettä passivoitumatta(levossa saa sitten relata). Tämä mahdollistaa nopean kehityksen lihakseen ja kuntoon muutenkin. Tämähän siis tarkoittaisi, että intervalleja voi tehdä koska tahansa. Eli onhan punttisalikin kovine viikkoine ja löysine viikkoine tiettyä intervallin jaksoittelua.
Sitten peruskunnon kasvattamisesta sohvaperunalle, jos siellä peruskunnosta oli kysymys. Otan nyt vain esimerkin joko lihaksikkaasta tai pulleasta kaverista. Voisitteko suositella hänelle ns. peruskunto tai rasvanpolttolenkkiä? Mieleeni heti tulee nivelet. Ne ovat koville isomman kaverin kanssa, kun taas intervalleissa kuntopyörällä tai uimalla saadaan nivelongelmat pois ja samalla kuuluisaa lihastakin.
Ja vielä lihaspoltto/rasvanpoltto asiat. Mielestäni kestävyysurheilussa on tarkoitus kehon kerätä läskiä hieman kropalle, että se jaksaa painaa samalla tiputtaen lihakset. Oletteko nähneet juoksijaa, jolla olisi lihaksia? En ainakaan minä. Kun taas jollain jalkapalloilijalla, jääkiekkoilijalla intervallitreenaajana voi niitä ollakin rasvaprosentin pysyessä alhaalla.
Eli tiivistettynä HIIT on vain intervallin alalaji ja intervallia voi manipuloida aivan täysin miten tahtoo. Intervalleja voi siis käyttää surutta huonompikuntoiset. Kun taas perinteinen rasvanpoltto/peruskunto/kestävyys kuntoilu juoksuineen kyllä polttaa niveliä ja lihaksia.
Paljon tekstiä, mutta kuitenkin tuntui määritelmien olevan hakusessa näissä jutuissa tai halusin täsmennystä asiaan.