Pertti 123 sanoi:Siis onko sulla noin hurjat sykkeet pitkilläkin lenkeillä!!! Joku 110-140 tuntus paljon järkevämmältä. Itelläni tuottaa välillä tuskaa vetää 45 minuuttia noilla sykkeillä.
Juu kuten sanoin niin saatan vetää sen liian kovaa mut tuo oli vaan arvio kun en oo täydellä 3 tunnilla pitäny mittaria. Saatan arvioida sen vähän väärin kun lenkki on "väsyttäväyydessään " rankka niin näin jälkikäteen sen ajattelee ehkä sykkeeltään kovemmaksi kuin se on. Jos tarkemmin ajattelee niin en kyllä siinä hengästy juuri mut on se yli 135 varmasti. Sykehän on kuitenkin aika yksilöllinen ja mulla on aina ollu kovat sykkeet jopa "levossa" ihan kotona olla ollessa saattaa olla syke 70 mut sit ku menee makaamaan nii voi laskee 50. Jos oon hermostunu niin nousee 80 melko helposti. Juu ylikunnolta kuulostaa mut en oo ihan varma siitäkään kun jos pitää taukoa niin ei se aina laske. Koulu kuiteskin stressaa sen verran ;).
Mitotan siis enemmänkin sen lenkin tuntemusten mukaan kun itse ainakin oon lukenu montakin juttua siitä että se syke on aika huono mittari tuossakin. Tuon ylärajan arvioin noin korkealle siksi että teen joskus semmosia harjotuksia, että nostan vauhtia vasta lopussa "kilpa"-tasolle eli yritän irrottautua siitä n. kahden ja puolen tunnin aikana syntyneesta rutiinivauhdista. Viimenen puoli tuntia menee sit nopeempaa ku muu osa (tai ainakin yritys on näin) ja sykekin nousee sit korkeemmalle.

Kilometrivauhdista on mahdoton sanoa mitään ilman, että tietää missä kynnyksesi liikkuvat. Ne kolmen tunnin lenkit ovat kuitenkin elimistölle enemmän rasitteita kuin kehittäviä harjoituksia. Pitkät lenkit kannattaa tehdä matalalla teholla, ainoastaan silloin niistä saa hyötyä.
, mutta pahalta toi kuitenkin mun silmään näyttää. Jos nivelet kestää, niin ylikunto ainakin uhkaa. Neljä juoksutreeniä per viikko on mielestäni ehdoton maksimi ja näistäkin treeneistä voi vain yksi olla ns pitkä lenkki, joka on 1,5 - 2,5 h. Tunninkin lenkki on pitkä lenkki ja lisäksi kannataa juosta lyhyitä vauhtikestävyys- ja intervallilenkkejä, että kunto kasvaa. Tollaset ylipitkät rääkit vaan kuluttaa paikkoja eikä mitään maratoneja ole todellakaan järkeä yksiksensä huvin vuoksi juoksennella. Ei kovakuntoisimmatkaan maratoonarit niitä kovin montaa vedä yhden VUODEN aikana!
. Kantapään kautta minkäkin oon monta juttua todennut. Ja perinnölliset lähtökohdat ei oo mitkään huimaavat. Esim jos nyt lopettasin tuon taistelulajin, jossa tulee venyttelyä kunnolla niin ois paikat kuukauden päästä ihan hajalla jos jatkasin muuta treenausta samaan tapaan. Se venyttely on aika olennaista kaikessa. Itse olen syntymäjäykkä. Jos lopetan venyttelyn niin nopeesti jäykistyy kaikki paikat. Polvissa pentuna osgood slatter - tosi kivaa aikaa sekin. Sit kehon vasemman puolen nivelet on ihan sekoja esim solisluun kiinnittyminen tohon rinnan päälle. Mulla muljahtaa punnerruksessa se "sijoiltaa" oikea termi lääketieteellisesti olisi varmaan luxoituminen. Samoin lonkkanivel on kokenut kovia. "Urheilija ei tervettä päivää nää" pitää kyllä aika hyvin paikkansa. Ei tarvii ees pakosta tehdä mitään kovin ihmeellistä niin saa aikaseks aina jotain pientä.