Pitempiä vastaan otteleminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NP
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itse olen havainnut vaparitreeneissä hyväksi pidemmän vastustajan kohdalla alasviennit etujalasta. Olen mattomiehiä, joten pitkät kaverit pystyottelussa ovat kerrassaan rasittavia vastustajia. Varsinkin jos vastustajan pystytekniikka omaani parempaa... Mutta perinteinen single-leg-takedown on nilkan/säären puolivälin korkeudelle tehtynä pirun vaikea torjuttava pitkälle miehelle. Riskinä tosin on se, että jää itse puoliguardiin, tai mikä on vielä kurjempaa, kaveri kiertää selän puolelle ja kuristaa...Pitkät vastustajat saavat sprawliin paljon enemmän painoa taakse/shoottaajan päälle, joten siksikin mahdollisten alasvientien tulisi kohdistua tarpeeksi alas tai vain yhteen jalkaan. Perinteinen polvien niputtaminen toki toimii kaadoissa ulottuvampiakin vastaan.
Clinchistä kaataminen on myös pirun vaikeaa jos vastustajalla on enemmän ulottuvuutta ja jos otellaan kehäköysiä vasten. Silloin vastustajan "taittaminen" selästä vaikeutuu eikä päällä saa työnnettyä.

Jos ollaan nyrkkeilemässä, niin vastaus itselleni on selvä: takakädellä koukkua kylkeen ja etukädellä palleaan. Sitten vähän vähemmän "oikeaoppinen" kikka on vastustajan etukäden väistäminen vastustajan takakäden armoille (yleensä siis vasemmalle) ja samalla takakäden suora alas.

Miksi näin? Koska ainakaan itse en juuriaan ole tullut matseissa pakkiin lyödyksi ja silloin kun sparratessa on joku alkanut keskittymään tasaisesti ylä- ja alakertaan, on homma mennyt 10x hankalammaksi minulle, vaikka olenkin pätkä omaan painoluokkaanikin. Voi siis ajatella, että jos pakkiin tähtääminen sekoittaa lyhyen miehen pakkaa, niin pitkällä - jota muuten on paljon helpompi lyödä alas - homma menee aika hyvin sekaisin.

Vielä kun tämän yhdistää muidenkin oppikirjan mukaiseen neuvoon: ryminällä sisään muutama nopea isku ja vauhdilla ulos, niin oma lääkkeeni pituuskasvun kompensoimiseen olisi valmis. Varsinkin jos lähimatsissa tunkee päätään hujopin rintaa vasten ja paukuttaa kylkiin niin, ettei hän voi juurikaan tehdä mitään, jos polvet eivät ole sallittuja.

Jos jalat ovat sallittuja, niin keskittyisin alapotkuihin vastaiskuissa ja NHB:ssä tiätty shootataan heti, jos osataan mitään maassa.

Mä ite harrastan taekwondoa ja oon tällänen aika lyhkänen, joten melkein kaikki vastustajat on mua pidempiä!
Otteleminen tulee tosi rankaks ku pitää potkia johonki oman pään korkeudelle...
Mut kyl ku hetken ottelee niin sitä vaan löytää oikeen taktiikan.
Just toi edellä mainittu etäisyys on tärkee juttu ja se kannattaa muistaa et pitemmät on kuitenki aavistuksen hitaampia.
Hirvee tsemppi vaan päälle ni kyllä se siitä :)

Ei sitä kannata yrittää päähän jos ei kunnolla yllä. Ainakaan tkd-matseissa ;) Mieluiten käsillä hakee ne päästä pisteet ja lajille otollisesti lopettaa kaunde korkeuden kiertopotkuun sarjan. ;)

Originally posted by Lycanth
Ei sitä kannata yrittää päähän jos ei kunnolla yllä.

Mä siis tarkotin, että jos vastustaja on esim.2m ja oon sitä kainaloon asti.. niin sen rintapanssari/kyljet on mun oman pään korkeudella :)

Originally posted by Nonna
Mä siis tarkotin, että jos vastustaja on esim.2m ja oon sitä kainaloon asti.. niin sen rintapanssari/kyljet on mun oman pään korkeudella :)
Niin se tietenkin :) mutta tätä ei varmasti tapahdu kuin harjoituksissa. Harrastat ilmiselvästi WTF taekwondoa kun puhut rintapanssarista. Mites teillä on noi lyönti hommat?

wtf

Niin se tietenkin :) mutta tätä ei varmasti tapahdu kuin harjoituksissa. Harrastat ilmiselvästi WTF taekwondoa kun puhut rintapanssarista. Mites teillä on noi lyönti hommat?

ei päähänlyöntejä, rintakehän alueelle lyönnit (yllättävän tehokasta muuten kun ei sitä kukaan koskaan odota kumminkaan kun valtaosa keskittyy kauniisiin sarjoihin yms. :) ), päähän ja muualle saa potkia paitsi nivusiin, tosin jalkoihin potkimista en ole nähnyt kenenkään pahemmin harrastavan ellei toinen tee jalkatorjuntaa (ei taida olla virallisesti muuten wondo liike), mistä ei muuten moni myöskään pidä koska väistö on aina kaikille kivempi (pari kertaa mennyt itellä nivelsiteet paskaksi kun nyyppä vastustaja on vetässyt polven eteen vahingossa tai tarkoituksella..).

en näitä nyt tarkistanut vaan ulkomuistista vetelin, näin kisasäännöt ainakin oli silloin kun wtf tkd 'ssä itse olin, jonkun aikaa siitä on mutta en usko että ovat muuttuneet kauhiasti kun on olympialaisissakin käytetyt säännöt.

edit: huomasin otsikonkin :)

eli puhtaassa nyrkkeilyssä pidemmät vastustajat ovat kyllä aina vahvemmilla koska ei siihen oikein löydy teoreettisia keinoja, JeanS :illa oli hyvät kommentit kyllä..

vaparissa sitten tietty etujalkaan potkimista tai keskilinjaan kiinnimeno, josta joko ylläri yliolan lyönneillä tai maahan ja submissioneita yms. painia kokeilee.. yleensä tuossa maapainissa nuo isot miehet kyllä pärjää yllättävän hyvin silti koska ellei joku ihan perusruipelo satu olemaan kyseessä niin yleensä niillä on voimaakin koostaan johtuen.

Harrastat ilmiselvästi WTF taekwondoa kun puhut rintapanssarista. Mites teillä on noi lyönti hommat?

Harrastan WTF taekwondoa, neljäs vuosi lähti käyntiin. Nyt kuitenki alottanu ITF taekwondon, kun se on niin paljon halvempaa (yliopistolla siis), mut jotenkin tuntuu turhalta alottaa koko taekwondo ihan alusta, joten taidan jättää sen alkeiskurssiin ja maksaa itteni kipeeks WTF taekwondosta.... ne ei hyväksy mua ylempien treeneihin :curs:

Tossa edellä tulikin ne lyöntihommat.. eli muualle ei saa lyödä paitsi rintapanssariin.

Originally posted by Nonna
Harrastan WTF taekwondoa, neljäs vuosi lähti käyntiin.
:lol2: Joo, mäkin oon harrastanut tota :confused:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Oma reseptini

Tuohon alkuperäiseen kysymykseen löysin itse tuossa syksyllä toimivan reseptin. Eli pidempiä tai muuten vain ulottuvampia vastustajia vastaan pystysparria ottaessa huomasin saavani kokoajan reagoida sieltä oman iskuetäisyyden ulottumattomista tuleviin hyökkäyksiin, joten rupesin muuttamaan tyyliäni (aiemmin sisään, hyökkäys, ulos).

Kaveri sanoi että ryhdyin ns. "saalistamaan", eli rupesin pitämään etäisyyden mahdollisimman hyvin oman iskuetäisyyteni päässä ja pyrin pitämään sen kokoajan tässä (välillä toki ihan lähelle). Koska olen lähempänä kuin vastustajan ns. tehokkain iskuetäisyys hyökkäyksille on, pystyn torjumaan ne tehokkaasti (koska täyttä voimaa ei ole vielä saavutettu) ja omat hyökkäykseni taas ovat juuri parhaassa iskutehokkuudessa vastustajaan nähden.

Toki taitava vastustaja yrittää saada meikäläisen pois tuolta omalta "välietäisyydeltään", mutta tätä tekniikkaa olen nyt montaa ulottuvampaa kaveria vastaan käyttänyt ja menestys on kyllä ollut rohkaisevaa, eli tästä on hyvä jatkaa :thumbs:

Re: wtf

Originally posted by tikrulainen
tosin jalkoihin potkimista en ole nähnyt kenenkään pahemmin harrastavan ellei toinen tee jalkatorjuntaa (ei taida olla virallisesti muuten wondo liike), mistä ei muuten moni myöskään pidä koska väistö on aina kaikille kivempi (pari kertaa mennyt itellä nivelsiteet paskaksi kun nyyppä vastustaja on vetässyt polven eteen vahingossa tai tarkoituksella..).

Siis mitä vittua? En oo koskaan mitään kwondoa harrastanu ja tän tekstin perusteella en sinnä päin edes tähyile. On melkoista neiti hommaa kun ei ees torjuntoja oteta kun saattaa käydä kipeää saati sitten lyödä päähän. Tuli vielä mieleen, että miks syytät toista nyypäksi jos se saa sulta paikat paskaks? Voisin sanoo että oot ite ihan perus luuseri kun kehtaat tuosta vielä valittaa.. vai kuuluuko lajin luonteeseen olla vahingoittamatta toisia? Jos asia on näin niin siirry mieluummin vaikka balettiin, koska siitäkin on enemmän hyötyä kadulla, kehässä, missä vaan.

Kaikenlaisia neitejä sitä täälläkin pyörii :urjo:

ITF:ssä on potkut ja lyönnit vyötäröltä ylöspäin sallittuja. Ainakin meillä nyt harkoissa valmentaja on käskenyt itse varoa potkaisemasta toista kyynärpäähän, kun oma jalkahan siinä paskaks menee. Ei ole kehottanut mieluummin väistämään, ettei toista satu.

Suojina sparratessa hanskat, jalkapöydän päälle tulevat suojat, munasuojat ja välillä säärisuojat.

Amerikan Jeesus sanoi:
Siis mitä vittua? En oo koskaan mitään kwondoa harrastanu ja tän tekstin perusteella en sinnä päin edes tähyile. On melkoista neiti hommaa kun ei ees torjuntoja oteta kun saattaa käydä kipeää saati sitten lyödä päähän. Tuli vielä mieleen, että miks syytät toista nyypäksi jos se saa sulta paikat paskaks? Voisin sanoo että oot ite ihan perus luuseri kun kehtaat tuosta vielä valittaa.. vai kuuluuko lajin luonteeseen olla vahingoittamatta toisia? Jos asia on näin niin siirry mieluummin vaikka balettiin, koska siitäkin on enemmän hyötyä kadulla, kehässä, missä vaan.

Kaikenlaisia neitejä sitä täälläkin pyörii :urjo:

Tuota noin... nyt on jo pakko ottaa kantaa... itse asiassa tää asia ansaitsis jo melkein uuden threadin, mutta olkoon. Siis Herra Amerikan Jeesus on sitä mieltä, että jos reeneissä saa vahingoitettua kaveria ja paikkoja paskaksi niin se on hyvä asia ja kasvattaa kovuutta? Mun mielestä harjoittelu sujuu nivelsiteet paskana tai joku paikka murtuneena ihan saakelin huonosti eikä silloin kehity juuri yhtään... eli siis kuukaudessa yks kova matsi ja kaks kuukautta lasaretissa niin sitten sitä tulee kovaksi? Onko käväissyt mielessä, että toiset ehkä haluavat urheilla ja kehittyä urheilijoina eikä niinkään katutappelijoina?

Meni vähän off topic... olen kovasti pahoillani.

aika vanha thread mut mitäs tuosta.
hämäät sitä pitempää vastustajaa esim. muka selvästi aijjot potkaista mutta lyötkin sitä naamaan. Tai sitten maan perskeleen kovan iskun palleaan. Het kunnon THUNDERFISTIN ;). Se ku osuu kohalleen ni kaatuu varmasti isompikin mies.

Itse olen olen aika lyhyt(178cm) ja monesti vastustajat sarjassani olivat kilpailuissa (nyrkkeily) 10-15 cm pitempiä. Omalle kohdalla huomasin parhaiten toimiviksi lyöminen samaan aikaisesti , kun vastustaja aloittaa oman hyökkäyksen. Eli siis lyönti ja väistö tehdään saman aikaisesti (eli ei ensin väistöä ja sitten lyöntiä, koska silloin on monesti myöhässä pitempiä vastaan ja tilanne menee ohi).

Toinen omalla kohdalla toimiva keino oli blokata vastustajan aloittama hyökkäys ja tämän jälkeen löi omat sarjat. Blokkaus pitää tehdä siten, että vastustajan suojaukseen tulee aukko. Eli esim blokkaa vastustajan vasemman suoran omalla etukädellä sen verran voimakkaasti, että vastustajan käsi putoaa jonkin verran alas. Tämän jälkeen on sinulla paikka takimmaiselle suoralle.

Toi jälkimmäinen keino toimi itselläni kaikkein parhaiten pitkiä vastaan. Tietenkin on myös vaihtoehto jyrätä tiukassa paketissa vastustajan lähelle ja sen jälkeen viljelee koukkuja alas ja ylös.

Mulla ongelma on kyllä just niin päin, että koska itse olen niin pirunmoinen tappi (170cm), ei mua pienempiä juuri tule vastaan.

Olen kyllä havainnut, että olen reilusti nopeampi kuin isommat kaverit, joten juuri nopeat sisäänmenot vastahyökkäyksessä on ne jotka toimii. Tai laitat sen ison kaverin eri suuntaan kuin se itse haluaa mennä ja sivusta sisään tms, eli nopeat suunnanvaihdot ja juoksentelu puree.

Nakkeli: Itsekkin olen samanlainen 170cm tappi, ja olen samanlaista taktiikkaa käyttänyt kun sinäkin.

Elikkä juuri nopeita sisäänmenoja ja vastahyökkäyksiä.

Oon samanpituinen kuin Nakkeli (painoa 69kg) , ja mulla toimii liikkuvuus, ja väistöjen jälkeen nopea kontraus vastustajan käsien välistä päähän, tai alta vatsaan. Vanha kunnon "alhaalta ylöspäin"- herja tarkoittaa juuri sitä, että pidetään pakka kasassa ja mennään alakautta sisään.
Koko asiaa tottakai helpottaa toi edellämainittu liikkuminen. Alta pois ja iskua aukkoihin.

Hassua kyllä, tohon pitkä jätkä-lyhyt jätkä -asetteluun on niinn tottunut, ettei mulla enää tahdo sujua matsi samanpituisia vastaan. Pidempi jannukin voi olla mieluisa vastus kun tietää oikeat metkut.
Lyhyempiä ei sitten juuri olekaan...

Suositut

Back
Ylös Bottom