Pitempiä vastaan otteleminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NP
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

NP

VIP
Kaupunki
Helsinki
Eli mitä tekniikoita, neuvoja, apukeinoja teillä olisi jos pitempää vastustajaa vastaan ottelee? Itselläni harvoin tulee tuo ongelma vastaan, mutta silloin tällöin on sattunut kohdalle ja suurissa vaikeuksissa olen ollut. Uskon että täällä on monia jotka kaipaavat neuvoja tähän samaiseen ongelmaan.

Valmentajani eivät ole niistä oikeastaan yhtään neuvonut. Sanovat vaan että, "Hyökkää alhaalta ylöspäin." No, mitäs siinä teet jos kaveri lyökin upparia vastaan. Se menee huonoksi ja tylsäksi ottelemiseksi, kun pitempi kaveri vain napsii pisteet kotiin. Kun olen 189cm pitkä, vaikeudet alkavat siitä 200cm ylöspäin.

Tietenkin riippuu vähän lajista, mutta ensimmäisenä pitää muistaa, että pitempi yltää kauemmas joten se etäisyys kuntoon. Eli olet lähempänä jolloin ei pysty kunnolla potkimaan tai sitten riittävän kaukana, että ei yllä sinuun.

Hirveän paljon myös omasta ottelutekniikasta kiinni. Itse olen käyttänyt tyyliä tekniikat ja pois iskuetäisyydeltä ja sitten taas kauempaa hakenut sitä paikkaa.

siis mähän nyrkkeilen. ite oon tehny näin: ajan vastustajan kulmaan ja alan pelaamaan omaa peliä. kun saan vastustajan kulmaan, yritän sieltä heitellä pommeja kehiin.

Eipä siinä oikeen muuta mahista ole kuin mennä sisään ja myllyttää ja pois.

Pysy koko ajan liikkeessä, tunnustele etäisyyttä ja sit kun on paikka-> nopeasti lähiotteluun ja vielä nopeammin pois. Lähiottelu ei ole helppoa pitkäraajaiselle vastustajalle. Käytä polvia,kyynärpäitä ja upparia. Nyrkkeilyssä mulla on aina toiminu pitempää vastaan takakäsi pakkiin. Ja kun pari on jo uponnut, niin jatkoo etukädestä yläkertaan(suora tai koukku) kun vastustajan suojaus alkaa siirtyä alemmas.

eiköhän tuo yleisesti tarkoittane missä kamppailulajissa vaan.

Lonkkaheitot, erilaiset pyyhkäisyt ja kaadot on mielestäni suhteellisen helppo tehdä pitkälle vastustajalle johtuen siitä syystä että oma painopiste voi olla jopa 20 senttiä alempana. Kannattaa pyrkiä siis lähelle ja hyödyntämään omaa parempaa tasapainoa.
Etäisyyteen pitää kiinnittää muutenkin erityistä huomiota. Et halua missään tapauksessa jäädä sille alueelle jolle pidempi vastustajasi ylettää lyömään tai potkaisemaan, mutta jolta et itse pysty saamaan yhtään iskua perille. Pitää pysytellä joko täysin ulottumattomissa ja tilaisuuden tullen mennä nopeasti lähelle hakemaan omaa ratkaisua. Lähelle mentäessä umpeen kurottava matka on pidempi kuin vähemmän ulottuvan vastustajan kohdalla, toisaalta pitkä ihminen on hitaampi (ja ettei kukaan vedä hernettä nenään, pitkäkin voi olla nopea, puhun ainoastaan siitä tosiseikasta että hermosignaalin matka raajaan kestää pidempään).
Pitkiä ihmisiä vastaan suosisin hyökkäyksiä nilkkoihin, polviin ja sukuelimiin, kohteet matalalla siis. Pitkää vastustajaa varmasti hämää tiputtautuminen alas matalaan asentoon, tällöin hänen omat kätensä eivät hetkellisesti edes ulotu niin alas. Tämä pitää kuitenkin yhdistää muuhun liikkumiseen ja ajoitus pitää valita oikein ettei vastaan ilmesty vaikkapa polvea.

Jos kyseessä mma-lajit, niin pidempi vastustaja on melko helppo viedä jaloista mattoon, jossa siten pituuserosta ei olekaan niin paljon hyötyä.

Tämä vaatii toki sen oletusarvon, että olet matossa vahvemmilla kuin pystyssä.

Potkulajeissa potkuja päähän, siihen se pitkä mies ei ole tottunut. Varsinkaan kirvespotkuun. Kyllähän se tietysti jonkin verran notkeutta vaatii..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by NP_NG
siis mähän nyrkkeilen. ite oon tehny näin: ajan vastustajan kulmaan ja alan pelaamaan omaa peliä. kun saan vastustajan kulmaan, yritän sieltä heitellä pommeja kehiin.

Ite oon tota pisempää osastoa, ja mulle lähinnä toimii se, että tulee jollain hyvällä kombinaatiolla sisälle ja koittaa sitten koukuttaa. Siihen lähietäisyydelle tulo on sitten makuasia, kunhan ei koita tulla vaan suoraa linjaa pitkin, sillon yleensä pystyy napsimaan liian helposti niin monta osumaa, että tulija joutuu miettiin sitä tuloa uudelleen.

Lonkkaheitot, erilaiset pyyhkäisyt ja kaadot on mielestäni suhteellisen helppo tehdä pitkälle vastustajalle

Lonkkaheitto joo, mutta minä olen pitänyt pyyhkäiseviä heittoja ja jalkapyyhkäisyä/kamppeja omina tekniikoinani (siis pidemmän tekniikoina), tarkemmin sanottuna japaniaksi esim harai-goshi, uchi-mata tai sasae tsurikomi ashi.

Originally posted by Tiivitaavi
Jos kyseessä mma-lajit, niin pidempi vastustaja on melko helppo viedä jaloista mattoon, jossa siten pituuserosta ei olekaan niin paljon hyötyä.

Tämä vaatii toki sen oletusarvon, että olet matossa vahvemmilla kuin pystyssä.

Yleensä näin.

Katoin joku aika sitten matsin, missä Semmy Schilt (208cm) tappeli Pete Williamsin (190cm) kanssa. Williams sai Schiltin maahan, mutta kun Schilt laitto jalat Williamsin ympärille selällä ollessaan, ei Williamsilla ollut mitään mahiksia yltää Schiltiin. Pikemminkin sai pataan Schiltin suorista, eikä näin ollen voinu kroppaankaan hakea iskuja.

Kuva ottelusta, mistä ilmenee pituuksien ero:
http://www.sherdog.com/fightfinder/sherdogsfightpics.cfm?matchId=2384

ongelmia mulla on oikeastaan sen takia, kun olen otellut n. 5 kertaa pitempää vastaan. siellä ei juuri minua pitempiä löydy. +leveämpiä

itse olen havainnut hyväksi keinoksi (muaythaissa ja kick-boxingissa)
potkii paljon kintuille ja panostaa vastahyökkäyksiin.sillo pääsee helpommi sisälle ku kaverilla ei vielä o paketti kasassa.

Kyllähän sitä helposti tulee sellanen "voi perskeles"-fiilis, kun ennen matsin alkua katsoo kohti taivasta ja näkee vastustajan parransängen. Pitkien kavereiden on helpompi saada heti alussa henkinen yliote. Silloin vain pitää päättää, että nyt näytetään, mihin lyhyempi kaveri pystyy.

Originally posted by Proteos
Yleensä näin.
...Semmy Schilt (208cm) tappeli Pete Williamsin (190cm) kanssa. Williams sai Schiltin maahan, mutta kun Schilt laitto jalat Williamsin ympärille selällä ollessaan, ei Williamsilla ollut mitään mahiksia yltää Schiltiin. Pikemminkin sai pataan Schiltin suorista, eikä näin ollen voinu kroppaankaan hakea iskuja.

Mites Semmylle kävi esim. Fedorin (182cm) tai Josh Barnettin(190cm) kanssa? Barnett vei Semmyn välittömästi maahan ja voitti ilman suurempia ongelmia käsilukolla. Nythän Inokissa ne otti toisenkin kerran yhteen ja sama tulos. Fedorkin vei Semmyn kenttään, eikä sillä ollu mitään hätää Schiltin pitkien raajojen kanssa.
No, myönnetään, että Fedor ja Barnett ovat mma:n terävintä kärkeä, mutta yleensä pitkät viedään armotta maihin, jossa matsi päättyy tappioon lukkoon tai lyönteihin. Eli tuo Williamsin tappio oli mielestäni poikkeus.

Mma:ssa ei tunnu pitkät kovin hyvin pärjäävän. Tim Sylvia voisi olla poikkeus, mutta luulenpa, että turpaan tulis Pride-raskassarjalaisia vastaan.

yleensä isomman kans otteleminen on perääntymistä, mutta kookkaampi on myös jonkin verran hitaampi..
etukättä kannattaa heitelle vaikkei niil harkittua osotetta oiskaan, sitte ku tulee aukko niin taka kättä sinne. :wall:
juoksentelusta on kans hyötyä jos kuntoa vaan riittää.

Originally posted by Pade
Mites Semmylle kävi esim. Fedorin (182cm) tai Josh Barnettin(190cm) kanssa? Barnett vei Semmyn välittömästi maahan ja voitti ilman suurempia ongelmia käsilukolla. Nythän Inokissa ne otti toisenkin kerran yhteen ja sama tulos. Fedorkin vei Semmyn kenttään, eikä sillä ollu mitään hätää Schiltin pitkien raajojen kanssa.
No, myönnetään, että Fedor ja Barnett ovat mma:n terävintä kärkeä, mutta yleensä pitkät viedään armotta maihin, jossa matsi päättyy tappioon lukkoon tai lyönteihin. Eli tuo Williamsin tappio oli mielestäni poikkeus.

Mma:ssa ei tunnu pitkät kovin hyvin pärjäävän. Tim Sylvia voisi olla poikkeus, mutta luulenpa, että turpaan tulis Pride-raskassarjalaisia vastaan.

Aivan totta. Joo, ei toi Semmyn ottelu mikään pitkien miesten ylistys ollutkaan, vaan esimerkki. Pystyottelijahan Semmykin on joten oikeastaan ainoa vaihtoehto lähteä maihin, koska niin kova ulottuvuus toisella.

Itse en jostain syystä tykkää katsella kyseisen äijän matseja, vaikka ok ottelija onkin kyseessä.

Mulle on tullu hyvänä pelastajana noi K1 säännöt. On meinaan ollut pikkasen hankalia mulle noi pidemmät ottelijat joskus. Eli ottelu tekniikka muuttuu siinä alapotku painoteiseksi ja se on mulle sopinu, ku nyrkkisilmään. Siinä pääsee kotrolloimaan aika hyvin sitä etäisyyttä ja muutenki osuma pinta-ala on hyvä pitkissä kovissa. Oon muutenki pitäny aina alapotkuista paljon, eli käytän niitä sparratessa paljon.

Nyrkkeilyssä lyhyenä sluggerina oon menny sisään väistämällä tai kaverin hanskan perässä kun se on lyönyt esim etukäden, siitä pari painavaa koukkua ristiin sinne missä on ollu tilaa ja sitten pois tai jatkanut mikäli on ollu mahkuja ja paukkuja jäljellä. Ratkaisua ei sparrissa haeta niin silloin on parempi vähän himmailla ettei tuu kaadettua ns. sydämen kyllyydestä.

Suositut

Back
Ylös Bottom