Pitääkö viinasta sanoa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rinkku
  • Aloitettu Aloitettu
piude sanoi:
Jos siis läheisesi soittaa sinulle humalapäissään, ja sanoo: "tapan itseni", niin vastaa, että "siitä vaan, ja kuulemiin".

Älkää vaan hemmetissä sanoko :eek: Jollekin voi toimia tilanteen lopettajana, mutta jollekin, joka tosissaan on itsemurhaa hautonut, voi yhtä hyvin toimia liipaisimena. Tilanteen kartoittaminen on kaiken a ja o. Voi olla, että mitään ei ole tehtävissä sanot ihan mitä vaan, mutta useimmiten tilanteen ja keskustelun pitkittäminen yli pahimman ahdistuksen voi auttaa ja laskea itsemurha-alttiutta.

Itsemurha-problematiikka on aika monimutkainen juttu kanssa, eikä sen pohdinta mun mielestä kuulu tähän, mutta oli pakko kommentoida tohon.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Humalaiset "mää perkele tapan itseni, mulla on haulikko, mää meen hirteen, mää meen jokeen, mää otan nää Tenoxit ja sää oot siitä vastuussa..." jne. puhelut eivät ak:ta tosiaankaan enää liikauta mihinkään suuntaan. Minua ei kiinnosta kuunnella humalaista paskanjauhantaa. Nyrkkisääntö on, että ne jotka näitä puheluja alvariinsa soittelevat, eivät itseään lopeta. Ihminen, joka aikeensa toteuttaa, ei yleensä sitä ympäristölleen julista. Soittelijat ovat enimmäkseen persoonallisuushäiriöisiä, huomionhakuisia, säälipisteiden keräilijöitä, jotka kuormittavat turhaan niin lähiympäristöään kuin terv.huoltoakin. Tämä tietysti kuulostaa kammottavalta mutta jokaisella meillä, tavallisella ihmisellä on vapaus lopettaa itsemme. Kuitenkin meillä on samaan aikaan myös oikeus saada apua. Minä en ole vastuussa toisten, tuttujen tai tuntemattomien soittelijoiden valinnoista; en ammatti-ihmisenä työssäni enkä työn ulkopuolella. Minun velvollisuuteni soittelijoita kohtaan on ohjata heitä hakemaan apua ja piste.

Voimme siis ohjata ihmisiä hakemaan apua, olla ymmärtäviä, empaattisia jne. mutta itseään ei kannata uuvuttaa koska jokainen ns. terve ihminen on aina itse vastuussa valinnoistaan.

protsku sanoi:
Vähemmän psykologisointia ja ymmärtämistä, rikosta pitää seurata rangaistus.

Sen verran pitää tohon puuttua, että eihän se naapurin mies siellä nyt mitään rikosta ole tekemässä, kunhan vaan läträä viinan kanssa välillä vähän reilummin.

Siitä olen toki samaa mieltä, että jos ihminen möhlii (kännissä tai selvinpäin), niin hänen on hyvä joutua möhläyksistään vastuuseen.

Rinkku sanoi:
Mitä Pakkislaisten sielussa liikkuu, kun läheinen tai työtoveri tekee hidasta itsemurhaa kuningas alkoholilla? Miksi me uudistamme tätä kulttuurista tabua? Miksi vaikenemme viinan kuoliaaksi. Onko meillä tässä kulttuurissa vain niin tolkuton usko siihen, että se on ihmisen oma asia? Selän takan kyllä vatvotaan ja vatvotaan, mutta annas olla, kun henkilö on itse läsnä. Silloin pirttipöydän ympärille laskeutuu syvä, vaivaantunut hiljaisuus.

Tuohon kun tietäisi toimivan ratkaisun, emme kärsisi alkoholismin seurauksista.

Kannattaa vaik lohduttautuu sillä et voishan ne asiat pahemminkii olla ku et joku naapurin koijari on puliukko :P Se vois olla esimerkiks tapanarkki ja sillon on muittenkii henki hölläs ku pelkän mäskin täppääjän. Mut saa viinallakii ittesä hyvää kuntoo. Tiiän esim yhen tapauksen ku sälli on juonu itteltää pirtulla pikkuaivot paskaks. Mut niinhän se on et pakko ei oo kun kuolla, et jos se naapuri häirittee, ni sit teet asialle jotaa. Ja jos alotat sen homman ni vie loppuu asti kans

piude sanoi:
Humalaiset "mää perkele tapan itseni, mulla on haulikko, mää meen hirteen, mää meen jokeen, mää otan nää Tenoxit ja sää oot siitä vastuussa..." jne. puhelut eivät ak:ta tosiaankaan enää liikauta mihinkään suuntaan. Minua ei kiinnosta kuunnella humalaista paskanjauhantaa. Nyrkkisääntö on, että ne jotka näitä puheluja alvariinsa soittelevat, eivät itseään lopeta. Ihminen, joka aikeensa toteuttaa, ei yleensä sitä ympäristölleen julista. Soittelijat ovat enimmäkseen persoonallisuushäiriöisiä, huomionhakuisia, säälipisteiden keräilijöitä, jotka kuormittavat turhaan niin lähiympäristöään kuin terv.huoltoakin.

Mä olen tästä ihan samaa mieltä ja se on just sitä paljon puhuttua ammattitaitoa ja kokemuksen tuomaa silmää tai korvaa, että pystyy erottamaan paskanjauhajat (joita ei voi oikein mitenkään auttaa pelkästään keskustelemalla, varsinkaan humalaisia) niistä, jotka todella apua tarvitsevat ja joihin kannattaa ruutia polttaa. Joskus tosin se oma arviointikyky voi pettää ja seurauksena voi olla, että ne viinan polttamat aivot on pitkin seiniä, mutta se, kuten sanoit, ei ensisijaisesti ole kenenkään muun kuin ampujan vastuulla. Luultavasti hommassa ei olisi ollut mitään tehtävissä kuitenkaan.

Humalaisten kanssa on hemmetin vaikeaa keskustella sellaisella tasolla, että keskustelusta olisi jotain hyötyä. Hommasta tulee jotenkin niin primitiivistä, kun toinen osapuoli on henkisesti simpanssin ja luolamiehen välimaastossa, mutta pystyy kuitenkin viiltäviin analyyseihin MUISTA ihmisistä "siis viddu, tiäksää - mun vaimolla on viddu pershoonallisuushäiriötä ja se ei ymmärrä mua yhtää".

Taitaa mennä totaalisen offtopikiksi mutta menköön.

Elikkäs omakohtainen kokemus kohdistuu lähinnä kaveriin joka veti kamaa kun pentu karkkia. Touhu alkoi tietysti viinasta, no viinasta loppu potku vuoden jälkeen, sitten siirryttiin hasan ja viinan sekakäyttöön. No ei aikaakaan kun kaveri rupes vetään spiidiä ja kaikkea mahdollista paskaa.

Kaikki lähimmäiset tiesi asiasta ja yritti asiaa muuttaa, mutta turhaan, joka kerta kun joku asiasta mainisti, alkoi nyrkit ja kaikki mahdollinen tavara lentää kohti suunsa avaajaa. Jätkä ei saanut itseään niskasta kiinni, ei vanhempien avulla, eikä ystävien tai muijansa avulla.

Lopulta jamppa päätyi istumaan huumausainerikoksesta ja muutamasta muusta jutusta. Tämän jälkeen juttelin hänen äitinsä kanssa, yllätyksekseni mutsi oli ratketa riemusta enkä oikein ymmärtänyt että miksi. No takaisin tullessaan oli kaikki paska jäänyt. Yllättäen linnassa ei kauheasti spiidiä ryystetä ja nyt tajusin äidin reaktion. Nyt kaveri asuu omillaan muijansa ja lapsensa kanssa, käy töissä, eikä puheidensa mukaan ikinä aio koskea kossua vahvempiin enää.

Yksi pikku miinus tästä koko jupakasta kuitenkin tuli, kaverin pikkuveli ehti katsella touhua turhan pitkään ja on nyt itse samassa paskassa kaulaansa myöten. Kaveri ei halua nähdäkkään pikkuveljeään, luultavasti voisi käydä hiukan omantunnon päälle, tiedä häntä.

paskahousu sanoi:
Lopulta jamppa päätyi istumaan huumausainerikoksesta ja muutamasta muusta jutusta. Tämän jälkeen juttelin hänen äitinsä kanssa, yllätyksekseni mutsi oli ratketa riemusta enkä oikein ymmärtänyt että miksi. No takaisin tullessaan oli kaikki paska jäänyt. Yllättäen linnassa ei kauheasti spiidiä ryystetä ja nyt tajusin äidin reaktion. Nyt kaveri asuu omillaan muijansa ja lapsensa kanssa, käy töissä, eikä puheidensa mukaan ikinä aio koskea kossua vahvempiin enää.

Kuule, linnassa sitä spiidiä käytetään kuin palautusjuomaa salin pukuhuoneessa.

paskahousu sanoi:
No eipä ainakaan kyseinen henkilö sitä käsiinsä saanut.

Pahimmassa tapauksessa kaverilla olisi ollut huimat huumevelat päällä linnasta vapautuessaan. Eli sille kävi nyt paremmin kuin hyvin.

Noh, teillä on nyt samat pähkäilyt sen pikkuveljen kanssa.

reino sanoi:
Pahimmassa tapauksessa kaverilla olisi ollut huimat huumevelat päällä linnasta vapautuessaan. Eli sille kävi nyt paremmin kuin hyvin.

Noh, teillä on nyt samat pähkäilyt sen pikkuveljen kanssa.

Velkoja ei ollut kummemmin, ne mitä oli hän sai maksettua heti takaisin tultuaan, nekin oli ystävälle,jolloin veloista ei päässyt "ongelmia" kertymään. Itse olen ulkona jo kyseisistä piireistä joten pikkuveli ei ole minun päänvaiva, tosin käy vähän sääliksi kun heppua nuppi sekaisin kaupungilla näkee.

E: ymmärsin tuon juttusi aluksi vähän väärin :nolo: eli nuo pikku velat olivat jo linnakeikkaa aiemmin kertyneitä

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom