pitääkö ihmiset talvilenkkareita kun juoksevat?

Loikka sanoi:
Onko jotain perusteluita, miksi et suosittele pitkiä kalsareita? Itse ainakin kovilla pakkasilla käytän. Muuten jalat on kylmät.

Jalat kuitenkin hikoilevat hieman, jolloin kalsarit kastuvat ja ennenpitkää voi tulla kylmä kun on märät housut jalassa. Ja ainakin henkilökohtaisesti olen huomannut että 15 asteen pakkasessa pystyy juoksemaan pelkissä tuulihousuissa, ainoastaan ihon pinta on kylmä, mutta jalat muuten lämpimät.

Mutta tietenkin voi olla niin, että joidenkin ihmisten täytyy laittaa enemmän vaatetta ja se ei selviä kuin kokeilemalla. Eli ei kun kokeilemaan eri vaatemäärien kanssa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jeps, itse ainakin palellutin reiden sisäpinnat juoksemalla n. -2 kelissä pelkät verkkahousut jalassa, joten pitkät kalsarit ovat tarpeen. Tieteysti verkkahousuista viima tulee helpommin läpi kuin tuulipuvunhousuista, mutta samalla viima myös viilentää=jalat eivät pahemmin hionneet kalsareiden alla.

TiMe^ sanoi:
Jalat kuitenkin hikoilevat hieman, jolloin kalsarit kastuvat ja ennenpitkää voi tulla kylmä kun on märät housut jalassa. Ja ainakin henkilökohtaisesti olen huomannut että 15 asteen pakkasessa pystyy juoksemaan pelkissä tuulihousuissa, ainoastaan ihon pinta on kylmä, mutta jalat muuten lämpimät.

Mutta tietenkin voi olla niin, että joidenkin ihmisten täytyy laittaa enemmän vaatetta ja se ei selviä kuin kokeilemalla. Eli ei kun kokeilemaan eri vaatemäärien kanssa.

Jos on hyvä vermeet, jotka poistaa kosteutta, niin tämä märkähousu -ongelma saadaan poistettua.

Itse en vaan pidä siitä tunteesta kun lenkin jälkeen jalkojen iho ja varsinkin polvet tuntuvat kylmiltä.

TiMe^ sanoi:
Näin siis käy jos käytät normaaleja puuvillaisia tms. alushousuja.
Juostessa pitää olla polyesteristä tai polypropeenista valmistetut keinokuitukalsarit. Nämä eivät kastu vaan päästävät kosteuden läpi.

Jep, meikäläisellä oli nyt kovassa pakkasessa vanhat Black Horsen Aku Ankka -kalsarit (:nolo: ), mitä materiaalia ne nyt sitten ovatkaan. Ovat näköjään muuttuneet nyt ihonmyötäisiksi (jee, jalat ovat kasvaneet muutamassa vuodessa sentään hieman), toimi kyllä hyvin. Uskoisin, että hiki ei noihin keräänny, vaan se siirtää kalsarien päälle nesteen tuon ihonmyötäisyyden ja materiaalin ansiosta.

Fletch sanoi:
Jep, meikäläisellä oli nyt kovassa pakkasessa vanhat Black Horsen Aku Ankka -kalsarit (:nolo: ), mitä materiaalia ne nyt sitten ovatkaan. Ovat näköjään muuttuneet nyt ihonmyötäisiksi (jee, jalat ovat kasvaneet muutamassa vuodessa sentään hieman), toimi kyllä hyvin. Uskoisin, että hiki ei noihin keräänny, vaan se siirtää kalsarien päälle nesteen tuon ihonmyötäisyyden ja materiaalin ansiosta.
Ei se ihomyötäisyys varmaankaan asiaan vaikuta. :)

Joo, tuota en äsken tullutkaan ajatelleeksi noista pitkistä kalsareista. Eli ilman muuta sellaset jalkaan sit jos kotoa löytyy ja kylmä on. Minulle on monesti käynyt niin, että vähälläkin vaatemäärän lisäyksellä on tullut helvetin kuuma juostessa ja sitä myötä olen vähentänyt vaatteiden määrää kylmilläkin keleillä tuohon edellä mainitsemaani. Tosin sitten kun oikein pitkiä aikoja juostaan (1.5- 2h) niin on hyvä olla aluskerrastoakin päällä, ettei huomaamatta tule paleltumia.

Itsellä eniten kylmälle arkoja paikkoja ovat ranteet, kaula ja korvat. Harva pipo suojaa korvia kylmältä viimalta, niin paras ratkaisu on laittaa tuulitakin huppu päähän, silloin korvillekin tulee lämmin.

Kyllä ne pitkät kalsarit on ihan jees talviliikkuessa.
Ei oo kivaa ku sladdista palaa nahat. Kerran kävi niinkin. Elekeekä naurakee.

nastat

Moi, missä tai mikä toi Honkkari mahtaa olla?

QUOTE=UltimateWarrior]Sinänsä muutamia huvittavia mielipiteitä:D Itse tulin juuri tunti sitten lenkiltä. Käytän kesälenkkareita myös talvella ja olen hommannut niihin pohjaan vedettävät sellaisen kumisen nastoitetun (6 nastaa)liukuesteen. Pysyy tosi hyvin eikä luista. Yksi hyvä lisä että se tulee lenkkarin kärjessä varpaiden päälle joten tuuletusaukko peittyy eikä varpaat palele. Niitä saa ainakin Honkkarista. Ostin lenkkikaverilleni joululahjaksi juuri, (4,50€/pari). Motonetti taisi kans myydä. Kannattaa kokeilla, eihän siinä mene kuin yksi tuopin hinta:hyper:[/QUOTE]

Samat kengät kesät talvet. Nastat pohjaan liukkailla keleillä ja se on siinä. Oli pakkasta 30 astetta tai ei.
Onhan minulla nuita jäykkiä vettä hylkiviä "koirankusetuskenkiäkin" mutta ei niillä lähdetä kunnon lenkkiä kipittämään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom