Pistävä kipu jalkapohjassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja xeico
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Puoli vuotta nyt jalkapohjassa esiintynyt pistävää kipua. Kipu esintyy seuraavissa tilanteissa: Kun kävelen ilman kenkiä rappusia ja jalkapohjaan tulee venytystä ja välillä myös ihan tasaisella, tietystikään pohkeiden treenaaminen ei luonollisesti ole onnistunut kyseisen vaivan aikana. Kipu on tuossa jalkapohjan sisäreunassa, pituus suunnassa keskellä. Kipu tuntuu vähän siltä, kun joku pistäisi siihen tai siltä että joku jänne repeää. Ei oireile mitenkään muuten tai vaikuta elämään millään muulla tavalla paitsi että pohkeet jää nyt vaan vähän vähemmälle. Pienillä painoilla pystyy tosin tekemään.. mikäs voisi olla vikana tuolla näiden kuvausten perusteella?

Kuullostaa kantakalvon tulehdukselta eli plantaarifaskiitilta. Itse olen kärsinyt tuosta pariin otteeseen, ensimmäisellä kerralla meni lähes vuosi vaivan kanssa, toisella kerralla pääsin viikossa kun tunnistin oireet samantien ja lopetin kaiken jalkaa kuormittavan toiminnan. Itselle parasta apua tuohon on runsas kylmän käyttö, pohkeiden pumppaava venyttely sekä tennispallon rullailu jalkapohjan alla pitkin päivää. Kaikki rasitus myös joksikin aikaa pois, jalka lepoon ja tulehduskipulääkettä tarvittaessa kuurimaisesti.

Jos pystyt liikkumaan vielä suht normaalisti eikä kipuja ole kovin paljon, niin hoida vaiva kuntoon nyt, äläkä odota sen pahentumista. Pitkittyessään erittäin ärsyttävä vaiva, josta eroonpääseminen on työn ja tuskan takana.

Lääkäri voi laittaa kortisoni-injektion ja/tai siihen on mahdollista saada sellainen ukkovarpaaseen tuleva "tutti",joka venyttää kalvoa.Lekuriin vaan,ni ei pääse vaiva kroonistumaan.

Kuullostaa kantakalvon tulehdukselta eli plantaarifaskiitilta. Itse olen kärsinyt tuosta pariin otteeseen, ensimmäisellä kerralla meni lähes vuosi vaivan kanssa, toisella kerralla pääsin viikossa kun tunnistin oireet samantien ja lopetin kaiken jalkaa kuormittavan toiminnan. Itselle parasta apua tuohon on runsas kylmän käyttö, pohkeiden pumppaava venyttely sekä tennispallon rullailu jalkapohjan alla pitkin päivää. Kaikki rasitus myös joksikin aikaa pois, jalka lepoon ja tulehduskipulääkettä tarvittaessa kuurimaisesti.

Jos pystyt liikkumaan vielä suht normaalisti eikä kipuja ole kovin paljon, niin hoida vaiva kuntoon nyt, äläkä odota sen pahentumista. Pitkittyessään erittäin ärsyttävä vaiva, josta eroonpääseminen on työn ja tuskan takana.

Samaa minäkin epäilen. Mulla on ollut välillä tosi paha ja kesti kuukausia. Sitten teetin askelklinikalla pohjalliset ja venyttelin akillesjännettä varpaillaan rappusen reunalla ja vastaavasti kantapohja seinää vasten. Meni tosi nopeasti ohi. Ja nyt oireilee aina välillä samoilla oireilla kuin kuvasit ja venyttelen niin menee ohi. Tulehduskipulääkkeet ei paljon auta ja kun oikein pahaksi pääsee, niin aamulla voi olla tosi hankala päästä liikkeellä järkyttävän kivun takia tai jos olet ollut pitkään paikallasi. Kannattaa tosiaan hoitaa, voi muuttua hyvinkin ilkeäksi vaivaksi!

Ai hitto, taas tää muistutteli itsestään, nyt tosin toisessa jalassa. Ehkä pitää vaan suosiolla jättää nuo pidemmät juoksulenkit nyt sikseen kun selkeästi pidempikestoisesta juoksurasituksesta tulee nämä vaivat. Onneksi on oppinut tunnistamaan ennusmerkit ja lekurista haetut tulehduskipulääkkeet + säännöllinen venyttely hoitaa vaivan parissa päivässä kuntoon. Yleisestikin ottaen tässä on jotenkin herännyt tuohon lihashuoltoon ihan eri lailla kuin joskus nuorempana kollina, ehkä parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Latest posts

Back
Ylös Bottom