Piratismia yliopistolla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pyranha
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joopa, tätä menoa istuu kohta kaikki suomen opiskelijat leivättömän pöydän ääressä. Näin se homma etenee :(

Ihme pelleilyä tommonen vahtaaminen. Mutta noi väärinkäytöstutkimukset koskee mun käsittääkseni ainoastaan tota verkon väärinkäyttöä, ei tekijänoikeusrikkomuksia. Eli sama ruljanssi olisi vaikka kaikki olis jakanu linuxia pelkästää. Noi päätekijät joutuu koulusta pihalle puoleks vuodeks. "Rivikäyttäjille" tulee jotain nettiin liittyviä määräaikasia rajoituksia. Eli ei mitään kovin ihmeellistä.

Kieltämättä aika huvittavaa, kun hubi saatiin suljettua, tuli tilalle uudet systeemit. Ja sama meininki jatkuu edelleen, nyt vain ei keskitetyllä systeemeillä ja salatuilla yhteyksillä.

Rupes mietityttään, että onkohan tossa urkkimisessa, millä noi tekijät on saatu jäljitettyä, menty ihan lain mukaan. Kun eikös tommoseen telekuunteluun oo aika tiukat säädökset?

NaruJackson sanoi:
Rupes mietityttään, että onkohan tossa urkkimisessa, millä noi tekijät on saatu jäljitettyä, menty ihan lain mukaan. Kun eikös tommoseen telekuunteluun oo aika tiukat säädökset?

Juu telekuunteluun, veikkaan kuitenkin että nää 300 on kerätty esim .menemällä hubille sallitusta IP osoitteesta, imuroitu filelistit kaikilta paikallaolijoilta ja sitten firewallin logista IP osoitteet. Poliisi näin ei ole voinut tehdä kun se olisi itse syyllistynyt waretukseen, mutta TTY tietohallinnon juustopäitä se ei estä.

Täysin järjetöntä tuo koulusta erottaminen, asia ei mitenkään koske noiden 3 henkilön opiskelua. Toivottavasti ymmärtävät viedä asiaa eteenpäin, tuota ei kannata niellä noin vain.

Hieman warettamisesta, ei liity välttämättä suoraan tähän keissiin. Mutta sanotaanko näin kumminkin että sitä saa mitä tilaa, mitä järkeä ladata koneelle sitä mitä ei oikeasti tarvi tai varastoida vaikka leffoja jne... - itse tein näin aiemmin ja oli kyllä todella typerää nyt ajateltuna. Ei se nimittäin kyllä ihan viatonta tuo elokuvien, pelien, ohjelmistojen, musiikin saati muiden lisenssin alaisten tuotteiden imuttelukaan ole, saati lähettäminen. Oikeudet ne näyttää olevan tekijänoikeudetkin.
Äkkiä jostakin 3000 euron (hatusta heitetty luku) arvoisesta softasta tulee hurjastikin penalttia, kun laskevat että montako kertaa sen on seedannut, esim. joku CAD-ohjelmisto. Menee elämä pilalle moisen megalaskun kanssa äkkiä, onneksi Suomessa tunnetaan sentään "kohtuullistaminen".

Ja muuten, jos verkon ylläpito/palveluntarjoaja on sopimuksissaan määrittänyt oikeudekseen vahtia ja rajoittaa netinkäyttöä, saa se näin tehdä IMHO. Erottamiseen en ota kantaa, mutta jos koulun omaisuutta (= verkko) on käytetty heidän mielestään väärin, eiköhän siinä jonkin sortin perusteet ole olemassa. Etenkin jos koulu joutuu vaikka korvausvastuuseen (tuskin).

Pyranha sanoi:
Täysin järjetöntä tuo koulusta erottaminen, asia ei mitenkään koske noiden 3 henkilön opiskelua. Toivottavasti ymmärtävät viedä asiaa eteenpäin, tuota ei kannata niellä noin vain.
Verkkotunnusten käyttöehdoissa taitaa sanktiot lukea. Kai tuon voi riitauttaa, mutta millä perusteella?

Ainakin tkk:n netinkäyttösäännöissä lukee, että netti on tarkoitettu käytettäväksi vain opiskelutarkoituksiin. Tollaisen Finreactorin pyörittäminen tuskin kovin läheisesti opintoihin liittyy, vaikka opiskelisikin tietotekniikkaa. Ja kova rangaistus on kyllä siinä mielessä ymmärrettävä, että koulu joutuu kuitenkin maksamaan kaikesta ulkopuolella menevästä liikenteestä ja muutama tosi warettaja kyllä pystyy luomaan aika kiitettävän määrän liikennettä. Jonka maksaminen näkyy sitten muille opiskelijoille heikkenevänä palveluna.

esim tkk:lta
"2. Käytön periaatteet
Teknillisen korkeakoulun läsnäoleville opiskelijoilla, tutkijoilla ja muulla henkilökunnalla on oikeus käyttää korkeakoulun tietotekniikkapalveluja töissä, jotka liittyvät välittömästi opiskeluun, tutkimukseen, opetukseen tai näiden tukitoimiin Teknillisessä korkeakoulussa. Verkkopalvelujen ja sähköpostin käyttö yksityisiin tarkoituksiin on vähäisessä määrin luvallista"
"5. Väärinkäytökset
Tietojärjestelmän väärinkäyttämisellä tarkoitetaan kaikkea toimintaa, joka
Häiritsee tietokonejärjestelmän käyttöä siihen tarkoitukseen, johon se on ensisijaisesti hankittu ja asetettu, tai ei ole tämän tarkoituksen mukaista.
Aiheuttaa haittaa tai vahinkoa tietoliikenneverkossa, johon järjestelmä on liitetty, tai muussa tähän verkkoon liittyvässä järjestelmässä,
Käyttää sellaisia järjestelmän osia tai piirteitä, joita ei ole selkeästi osoitettu yleisesti luvallisesti käytettäviksi.
Tai on tietojärjestelmän vastuuhenkilöiden tai omistajan kieltämää."

Noiden kohtien perusteella voi kieltää kaiken waretuksen koulun verkossa.

Sitä en kiellä etteikö rangaistus olisi raskas, mutta ihmetyttää ettei korkeakoulussa opiskelevat osaa katsoa edes hieman nenäänsä pidemmälle.

MomentuM sanoi:
Hieman warettamisesta, ei liity välttämättä suoraan tähän keissiin. Mutta sanotaanko näin kumminkin että sitä saa mitä tilaa, mitä järkeä ladata koneelle sitä mitä ei oikeasti tarvi tai varastoida vaikka leffoja jne... - itse tein näin aiemmin ja oli kyllä todella typerää nyt ajateltuna. Ei se nimittäin kyllä ihan viatonta tuo elokuvien, pelien, ohjelmistojen, musiikin saati muiden lisenssin alaisten tuotteiden imuttelukaan ole, saati lähettäminen. Oikeudet ne näyttää olevan tekijänoikeudetkin.

Niinpä. Moni perustelee kanssa sillä, että omaan käyttöön leffat on hankittu. Kaikki 200 kappaletta. Sekä musaa kuuntelee itse tietty. On kaikki Dream Theaterin albumit sekä Kari Tapion 10 albumia, 4 kpl ABBA best of- kokoelmia sekä Klassisimmat New Age- laulut nenähuilulla soitettuna. + 60 gigaa musiikkia, minkä kieltä ei edes ymmärrä. Kaikki hyvää musaa, ei sitä pois viitsi heittää. Leffoista on nähnyt 10 kappaletta ja muut ei kiinnosta, mutta eihän niitäkään pois voi heittää. Ja mikä mukavampaa, kuin tarjota tuota mediakokoelmaa kavereillekin, mitäs pahaa siinä on.

Eli siis pointti on se, että monet kerää mediaa keräämisen ilosta. Se on melkein fetissi. Ja jos sitä ei saa jakaa, niin se on hyödytöntä. Eihän sitä itse käytä, katsele kaikkia leffoja tai musaa kuuntele. Ehkä 10 leffaa on hyviä ja alle 1000 biisiä, kaikki muu on ihan turhaa. Sitä on pakko jakaa, kun ei siitä saa muuten mitään hyötyä irti. JA tietty yksi huomattava seikka on sosiaalinen maine nörttipiireissä, mitä saa kun virtuaalijakaa kaikille. :rolleyes:

Delmonte sanoi:
tkk:n netinkäyttösäännöissä lukee, että netti on tarkoitettu käytettäväksi vain opiskelutarkoituksiin.

Funetin (=korkeakoulujen runkoverkko-operaattori) omissa säännöissä velvoitetaan verkkojen asiakkaat eli oppilaitokset huolehtimaan liikenteen asiallisuudesta ja laillisuudesta. Funetin sivuilta: "Jäsenorganisaatiot pyrkivät huolehtimaan siitä, että niiden käyttäjät noudattavat lakia ja hyviä verkkotapoja". Lisäksi Reactorin pojat harjoittivat ainakin osittain kaupallista toimintaa keräämällä Paypal -lahjoituksia. Funetin verkkoa saa käyttää kaupalliseen toimintaan vain hyvin rajoitetusti.

Jollei TTY olisi rangaissut Finnreactorin puuhaväkeä, niin periaatteessa Funet voisi vetäistä TTY:n töpselin seinästä. Finnreactorin sulkeminen saattaa vieläkin vaikuttaa liikenteeseen: tilasto. Joulukuun puolivälissä on aikamoinen pudotus, joka on hiljalleen kurottu umpeen.

MomentuM sanoi:
Ja muuten, jos verkon ylläpito/palveluntarjoaja on sopimuksissaan määrittänyt oikeudekseen vahtia ja rajoittaa netinkäyttöä, saa se näin tehdä IMHO.
En varsinaisesti ole mikään lakiasiantuntija, mutta käsittääkseni niissä käyttösopimuksissakaan ei voi ihan mitä vaan olla. Ja käsittääkseni tosta telekuuntelusta on laissa tarkat pykälät, joita ei niin vaan voi millään käyttösopimuksella kiertää. Tämä siis mutu-pohjalta.

Sitten tosta warettamisesta: Mun mielestä tommonen yksittäisten käyttäjien rankasu on ihan järjetöntä. Tommoset hubien pitäjät on sitten asia erikseen, mutta noi yksittäiset käyttäjät pitäs jättää mun mielestä rauhaan. Ja periaatteessa noi hubien pitäjät ei riko mitään muuta kuin tota käyttösopimusta. Tommoset viihdeteollisuuden menettämät miljarditulot on kyllä ihan puppua. Vai mitäs ootte tehny warettamalla säästämillänne rahoilla?

Funet ei käsittääkseni liity tähän mitenkään, syynin alla on tämän "kyläverkon" sisällä tapahtunut liikenne. Kaapelit taloissa omistaa asuntosäätiö, joka tosin on sopinut käyttävänsä TTY:n kanssa samoja verkon käyttöehtoja.

Ok, samat käyttöehdot vielä menee nehän saa jokainen määritellä itse, mutta rangaistusten siirto samaan tapaan ei kyllä tunnu kovin realistiselta.
After all bitti liikkui viereisistä taloista toiseen käymättä Funetin runkoverkossa joten tuo erottaminen on kaikkea muuta kuin kohtuullinen rangaistus.

Lisäks sun opiskelupaikkas on lailla/asetuksilla suojattu kuten siihen tarvittavat tunnukset verkkoonkin, ei niiden poisotosta ihan kevyesti voi kukaan päättää. Etenkään jonkun Toasnetin käyttöehtojen rikkomisesta, kun mitään päätöksiä ei ole saako syyttäjä jutun aikaiseksi vai ei.
Ja varmasti asian voi riitauttaa. Minä ainakin veisin käräjille enkä nielisi puolen vuoden opiskelujen viivästymistä nuin vain.

ps. Tämän threadin tarkoitushan ei nyt ole moralisoida warestelijoita.

Hauskaa sinänsä, jos mä nyt jaan kämppikselle leffan LAN:in kautta niin että leffa käy alakerran kytkimellä ja sieltä ylös niin saanko mä kenkää skolesta. Jos taas vetäsen kaapelin kaverin huoneeseen suoraan kaikki on ihan ok.
:lol2:

Mixu sanoi:
Ehkä 10 leffaa on hyviä ja alle 1000 biisiä, kaikki muu on ihan turhaa. Sitä on pakko jakaa, kun ei siitä saa muuten mitään hyötyä irti.

Kyllä mun mp3-soittimessa on +15Gt musaa ja randomina pyörii kaikki. Ei oo soitinta tässä vieressä, mutta siitä olen varma olen, että 1000 biisiä ei piisaa alkuunkaan. Tossa on käytännössä mun ja kavereiden kaikki levyt, jotka minua kiinnostaa. Mitään "turhaa" ei tuolla ole.

Jakob sanoi:
Kyllä mun mp3-soittimessa on +15Gt musaa ja randomina pyörii kaikki. Ei oo soitinta tässä vieressä, mutta siitä olen varma olen, että 1000 biisiä ei piisaa alkuunkaan. Tossa on käytännössä mun ja kavereiden kaikki levyt, jotka minua kiinnostaa. Mitään "turhaa" ei tuolla ole.

Ok, 15 gigaan menee jo ~4000 biisiä.

Delmonte sanoi:
Ainakin tkk:n netinkäyttösäännöissä lukee, että netti on tarkoitettu käytettäväksi vain opiskelutarkoituksiin.

Joonan kanssa tossa pohdiskeltiin, että jos koulu tahtoo kunnolla pilkkua viilata, niin sitten ei käytetä messengeriä tai hyvä jos nettiä yleensäkään. Verkkopelaaminenkin on kuulemma kielletty TOASsin verkossa olevilta.

Dragon sanoi:
Joonan kanssa tossa pohdiskeltiin, että jos koulu tahtoo kunnolla pilkkua viilata, niin sitten ei käytetä messengeriä tai hyvä jos nettiä yleensäkään. Verkkopelaaminenkin on kuulemma kielletty TOASsin verkossa olevilta.

Mielenkiintoista sinänsä, kun allekirjoitin TOAS:in kanssa sopimuksen verkosta niin niissä säännöissä oli mm sallittu peliservun pitäminen TOAS verkon sisällä.

Kahdet eri säännöt tuntuu olevan, hieno homma kun se selviää vasta siinä vaiheessa ku paskat on jo housuissa.

Mutta jos todellakin pilkkua viilataan, pois nettiselaimet ja irc kuten myös messenger. Tilalle matlab ja kaverit jiihaa.

edit: niin säännöt ovat siis tällä hetkellä niiiin leväperäiset että tilanteen tullessa kaikki mahdollinen voidaan todistaan sääntöjen vastaiseksi. ircissä joku sanoikin jo valmistelleensa joulupukin parran mittaisen kyselyn TTY tietohallinnolle onko nämä asiat sallittu :lol2:

Eikö tässä ole kyseessä myöskin finreactorijuttu, ne kolme oli ylläpitäjiä tjsp + niillä oli se hubi? Ja finreactorin toiminta oli rikollista, siis paypal toiminnan kannalta. Minusta rangaistus oli kohtuullinen.

Hyvä rangaistus olisi verkon käytön kieltäminen määräajaksi henkilöiltä, jotka liittyivät asiaan läheisesti kuten "ownerit" ja operaattorit.

jarhu sanoi:
Eikö tässä ole kyseessä myöskin finreactorijuttu, ne kolme oli ylläpitäjiä tjsp + niillä oli se hubi? Ja finreactorin toiminta oli rikollista, siis paypal toiminnan kannalta. Minusta rangaistus oli kohtuullinen.

Hyvä rangaistus olisi verkon käytön kieltäminen määräajaksi henkilöiltä, jotka liittyivät asiaan läheisesti kuten "ownerit" ja operaattorit.

Ei, niistä kolmesta 1 oli finnreactor admin.
Ja ne 2 muuta pyöritti tätä TOAS sisäistä hubia. Niillä ei mitään tekoa finnreactorin kanssa.

Mixu sanoi:
Ehkä 10 leffaa on hyviä ja alle 1000 biisiä, kaikki muu on ihan turhaa. Sitä on pakko jakaa, kun ei siitä saa muuten mitään hyötyä irti. JA tietty yksi huomattava seikka on sosiaalinen maine nörttipiireissä, mitä saa kun virtuaalijakaa kaikille. :rolleyes:

No mulle musiikin kuuntelu on lähestulkoon harrastus, ja musiikkia (laillisesti hankittua) on kertynyt melko paljon, arviolta noin about 8000 biisiä. Ja kaikki on sellaista mitä kuuntelen usein.. vaikkakin vanhemmat albumit kyllä pölyttyykin hyllyssä.

Tuo oli siis täysin offtopiccia, aiheeseen liittyen voisin sanoa että hyvä vaan kun warettamisesta saa edes jossain määrin tuntuvia rangaistuksia. Joku puoleksi vuodeksi koulusta erottaminen ei paljon ole, kun ottaa huomioon millaisia rangaistuksia warettamisesta saa esim. jenkeissä. Jos ihmiset oppis vaikka maksamaan ohjelmistoista, peleistä yms.

Okei kyllä mäkin olen joskus aikoinaan kun nettiin tutustuin ladannut sieltä mitä sattuu, nykyään ei pahemmin kiinnosta (varsinkin tulevaisuus ohjelmistoalalla laittaa miettimään pariin kertaan haluaako varastaa muiden koodaamaa softaa).

Enkä nyt tarkoittanut että joku satunnaisesti leffoja tai musiikkia esim. kaveriltaan netin kautta lataava olisi varas... omaan käyttöön kopiointihan kummiskin on toistaiseksi laillista (niinkuin pitääkin olla). Toi tiedostojen jakaminen kenelle tahansa p2p-verkoissa onkin sitten eri asia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom