Pimeän lastenhoidon tapaturmien vastuu?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Seagram
  • Aloitettu Aloitettu

Seagram

Eläkeläinen
VIP
Ikä
46
Muija meinaa ottaa tänne jotain kersoja hoitoon silloin tällöin, ilman verokorttia jne.Tuli vaan mieleen että ei mitään järkee, mitäs kun se saatanan kersa tukehtuu tänne, hyppää parvekkeelta tai lyö päänsä patteriin etc.kuka maksaa ja mikä on muijan vastuu asiasta. Mitään kuitteja tai tilisiirtoja ei tehdä, eli sellaista ei voi todistaa jos jotain sattuu. Nyt on hyvät neuvot kalliit kun toi vaimo on niin sinisilmäinen.

Haluisin varsinkin mimmeiltä kokemuksia asiasta, tai sitä oletteko huomioineet noita tapaturmia ja mahdollista raastupaa jotenkin? Itellä tuli ekana mieleen että sen hoitokersan mutsin pitäisi allekirjoittaa joku vastuuvaputustodistus.
Paljon kannattaa pyytä tunti jos 1 kersa olis tulossa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
SEAGRAM sanoi:
hoitokersan mutsin pitäisi allekirjoittaa joku vastuuvaputustodistus.

Arvaa vaan moniko suostuu kirjoittamaan tuollaista todistusta, on siinä sentään oma kersa kyseessä ja kyl hoitopaikalla pitää olla vastuu vieraista mukuloista. Onhan toi bisneksenä ihan hyvä idea, mut sitten kun jotain tapahtuu niin sen jälkeen on korviaan myöten paskassa. Aika moni virallinentaho on sen jälkeen kiinnostunut teidän päivähoitobisneksestä... Ja kaikkea voi tapahtua, lapset on melko vilkkaita ja kekseliäitä!

Kun muistaa, että mikä meteli on noussut joka kerta, kun joku pikku-Einari kävelee jokeen tai jää kaatuvan leikkitelineen alle, niin et tosiaan ole suotta huolissasi. Ihmisten suhtautuminen nykyään lapsilleen sattuviin pienempiinkin haavereihin on aika luonnoton: heti vaaditaan suunnilleen päiväkodin tätien päitä vadille.

Hommassa on tosiaan omat riskinsä, eikä niitä oikein taida mikään vastuunvapautuspaperikaan lieventää. Päinvastoin, sehän vaan todistaa, että sopimus hoitosuhteesta on ollut olemassa (eikä penskaa ole vaan jätetty tutulle muuten vaan hoitoon).

Että riskeihin nähden tuntihinta per pentu saisi olla luokkaa 14 000 euroa. :D

Lain mukaan vanhempi on vastuussa "hoidossa" olevasta lapsesta vaikka minkäänlaista sopimusta ei olisikaan. Esim. jos vaikka otatte naapurin kersan mukaan huvipuistoon, olette velvollisia huolehtimaan siitä ja olette vastuussa mikäli vahinko sattuu ja käy ilmi ettette ole huolehtinut kersasta.

Kuka vie lapsensa "pimeään" päiväkotiin ?

Monesti miettinyt sitä millainen vastuu on perhepäivähoitajalla. Omat muksumme ovat hoitajalla jolla on välillä 3-7 lasta. Kaikista pitää huolehtia, ruokkia ja hoitaa homma. Hatunnosto ja kumarrus :worship:

Itse en edes harkitsisi viemistä muulle kuin koulutetulle.

Jos sattuisi tulemaan vaikkapa elvytystilanne ? Voipi olla kusinen jälkipyykki pimeällä lapsenvahdilla.

Meillä on muksut puolipäiväisinä eli 6tuntia, maksaa 215 euroa kuukaudessa. Kallista, totta, mutta sille en laskisi hintaa että pystyn luottamaan siihen missä muksut ovat ja katsotaanko niiden perään varmasti.

Lyhykäisesti, mietihän muijasi kanssa sitä vastuuta vielä kerran ja unohda koko juttu.

Muutaman kerran kun on iltaisin tarvittu pariksi tuntia lapsenvahtia niin mannerheimin lastensuojeluliitto välittää puoli-ilmaisia koulutettuja vahteja tälläisiin tarpeisiin.

Joillain tälläiset pikkumenot on helppo hoitaa kun vanhemmat asuvat samalla paikkakunnalla. Meillä kun 120km minun ja 600km muijan vanhempiin välimatkaa niin pitää sitten soveltaa aina muuten.

Sairasta edes ajatella tuommoista! Noh, kuten autokaupoissa, tyhmä ei ole se kuka pyytää vaan se joka maksaa, tosin tässä tapauksessa maksajaksi ja suurimmaksi häviäjäksi jää tuo pimeä hoitaja jos jotakin sattuu...

TheSami sanoi:
Kuka vie lapsensa "pimeään" päiväkotiin ?

Monesti miettinyt sitä millainen vastuu on perhepäivähoitajalla. Omat muksumme ovat hoitajalla jolla on välillä 3-7 lasta. Kaikista pitää huolehtia, ruokkia ja hoitaa homma. Hatunnosto ja kumarrus :worship:

Jos sattuisi tulemaan vaikkapa elvytystilanne ? Voipi olla kusinen jälkipyykki pimeällä lapsenvahdilla.

No eipä kai kukaan tuntemattomille lapsiaan vie. Eiköhän SEAGRAMin muija tunne entuudestaan jo noita lapsia (?). Mikäli hoitajalla on kokemusta lapista niin eipä siinä mun mielestä ole lapsen edun kannalta olennaista eroa maksaako kaitsija veroa vai ei. Niinkuin joku jo sanoikin niin se hoitajan vastuu on molemmissa tilanteissa sama.

TheSami sanoi:

Mä nyt en menisi väittämään, että koulutettu hoitaja olisi jotenkin parempi, kun kouluttamaton! Tiedän paljon tapauksia, joissa hoitaja on koulunsa käynyt, mutta ei välitä hoidossa olevista lapsista yhtään! Lapset saavat olla keskenään pihalla ja koskaan hoitaja ei järjestä mtn tekemistä lapsille. Mielestäni on hyvä, jos hoitaja viitsii esimerkiksi opetella lasten kanssa piirtämistä, askartelua ja saksien käyttöä. Jos kouluttamattomalla henkilöllä on vaikka omia lapsia, niin hänellä on varmasti kokemusta lastenhoidosta ja hän osaa hommansa. Ja kyllähän sen jo lapsista näkee, että viihtyvätkö he hoidossa vai eivät. Itse jouduin pentuna aivan hirveän naisen luo hoitoon, mutta onneksi vanhempani tajusivat aika nopeasti missä mennään ja vaihdoin hoitopaikkaa.

Perhepäivähoitajien työthän ovat tunnetusti raskasta puuhaa, jossa työpäivät saattavat olla jopa 12 tunnin mittaisia. Osa lapsista saattaa olla vasta vuoden ikäisiä, joillakin on allergioita ja vaikka mitä muuta, mitä pitää ottaa huomioon. Eikä se palkka työn rankkuuteen ja paskuuteen nähden ole kovinkaan kummoinen. Ja kun lapsia hoitaa omassa kodissaan, niin voi olla aika varma, että jossain vaiheessa alkaa särkyä yhtä jos toistakin. Ja jos vaikka joku lapsi saa kaulakorun poikki, niin sitä ei yleensä korvaa kukaan.

Mut mun mielestä Seagramin muijan kannattaa ottaa lapsia hoitoon, jos on valmis ottamaan vaativan tehtävän vastaan ja haluaa tehdä sitä hommaa. Jos hoidossa on vaikka 3 kolme lasta, niin kaiken pitäisi olla hyvin, niiden perään ehtii vielä katsoakin. Sit on eriasia,jos lapsia on vaikka kahdeksan.. Ja tuohon elvytykseen.. Kouluttamaton hoitaja ei välttämättä osaa elvyttää (ei välttämättä myöskään koulutettu!), mutta voisin väittää, että myöskään läheskään kaikkien lapsien vanhemmat eivät osaisi lapsiaan hädän tullen elvyttää!

Eikös tämä kysymys olisi kannattanut pistää suoraan palstan asianajajalle, Tatulle? En näe mitään järkeä tuommoisessa. Parempi olisi kerralla hoitaa asiat lainmukaisesti ja kunnolla.

Tuntuu muutenkin ihmeelliselta edes keskustella asiasta, kysyä ja antaa neuvoja, koska kyseessähän olisi rikos (nimikettä en tiedä, veronkiertoa nyt ainakin) ja ainakaan doping/antidoping osiolla ei saa keskustella esim. lääkeaineiden maahantuomisesta, kätkemisestä yms. rikollisesta. Miksi siis palstan yleisellä osiolla saisi antaa ohjeita lastenhoidon keinoin toteuttavaan talousrikollisuuteen (eikä tarvii jeesustella mitään "Joojoo, eihän tossa ny miljoonista oo kyse, kamoon, mitä se ny haittaa, jos vähä pimeenä niinq duunia tekee?", rikos on rikos on rikos)?

Jos joskus itse vien lastani perhepäivähoitoon, otan mahd. tarkasti selvää hoitajasta ja taustoistaan, kyselen kasvatusasenteistaan ja filosofiastaan, mitä hän aikoo lapselleni syöttää, miten rangaista yms. Eikä tule kuuloonkaan mikään verojen, tellien ja lellien kiertäminen. Kaikki paperit pitää olla kunnossa ja asiat pitää hoitaa lakienmukaisesti. Muuten olen sitä mieltä, että lapsen on paljon parempi olla kunnollisen perhepäivähoitajan hoidossa, kuin päiväkodissa. Tämä oman ja pikkuveljeni lapsuuden perusteella pääteltynä.

iivili sanoi:
Tuntuu muutenkin ihmeelliselta edes keskustella asiasta, kysyä ja antaa neuvoja, koska kyseessähän olisi rikos (nimikettä en tiedä, veronkiertoa nyt ainakin)

Niin. Kyseessähän on itse asiassa monta kertaluokkaa vakavammasta ja kammottavammasta rikoksesta. SEAGRAMin muijahan aikoo työskennellä lasten parissa esittämättä sellaista rikosrekisteriotetta, josta on säädetty "Laissa lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä". Miksi kukaan toimisi näin, jos hänellä on ns. puhtaat jauhot. Kyse on siis ilmeisesti järjestäytyneestä pedofiilirenkaasta. :belgia:

Kyllä tässä nyt on Uotin veljesten satojen miljoonien huijaukset pientä kauraa verrattuna siihen, että taas kerran menee kymmenien lasten elämä lopullisesti ja peruuttamattomasti pilalle!1!! Ja täällä Pakkiksella ohjeistetaan rikollista toimintaa täyttä kurkkua!!1!

dziisus, iivili... :lol2:

Kuten sanoin, aivan sama rikoksen suuruuden kanssa, mutta rikos se on silti. Silti mulle oli toki selvää, että siitä piti jonkun irvileuan rueta revittämään, mutta so not. :rolleyes:

Ja siinä vaiheessa, kun tosiaan tapahtuu (ja se on kun, ei jos) joku haaveri hoidettavalle lapselle, niin onpa kiva lähteä mahdollisesti käräjille lasten vanhempien kanssa, kun tulee nämä vastuukysymykset sekä lisäksi veronkierrot esiin. Ihan sama, onko haveri luokkaa pieni mustelma vai puhjennut silmä, paskaa sataa niskaan paljon enemmän, kuin jos olisi hoitanut kaiken asiallisesti ja laillisesti. Siitä voi olla varma.

Ja en maininnut mitään mistään rikosrekisteriotteesta (vaikka sekin vissiin pitäisi tuommoisessakin työssä esittää). Puhuin vain ns. pimeästä työskentelystä, eli verojen ja eläkemaksujen kiertämisestä. Siinä on vissi ero, työskenteleekö pimeänä raksalla tiilien, sementin ja naulojen kanssa, vai lastenhoitajana.

Koita ny reiskakin pysyä asiassa, äläkä suotta vedä jotain Uotin veljeksiä kehiin. Kyse on pimeästä työstä lasten parissa, ei mistään astetta fiksummasta ja suuremman luokan talousrikollisuudesta.

Kuinka moni palstan pienten lasten vanhemmista edes vakavissaan harkitsisi ns. pimeälle perhepäivähoitajalle lapsensa viemistä?

Rikoslaki 19.12.1889/39
3 § (13.6.2003/515)

Laiminlyönti on rangaistava, jos rikoksen tunnusmerkistössä niin nimenomaan määrätään.

Laiminlyönti on rangaistava myös, jos tekijä on jättänyt estämättä tunnusmerkistön mukaisen seurauksen syntymisen, vaikka hänellä on ollut erityinen oikeudellinen velvollisuus estää seurauksen syntyminen. Tällainen velvollisuus voi perustua:

1) virkaan, toimeen tai asemaan;
2) tekijän ja uhrin väliseen suhteeseen;
3) tehtäväksi ottamiseen tai sopimukseen; (tästä on kyse kun ottaa toisen lapsen hoidettavaksi)
4) tekijän vaaraa aiheuttaneeseen toimintaan; tai
5) muuhun niihin rinnastettavaan syyhyn.
-----------------------
Kyse on niin sanotusta epävarsinaisesta laiminlyöntirikoksesta, koska henkilöllä on ollut erityinen oikeudellinen velvollisuus seurauksen estämiseen. Esim. heitteillejättö (heitteillejätössä ei ole kyse erityisestä huolellisuusvelvollisuudesta) ei tule kyseeseen, vaan esim. kuolemantuottamus jos lapsi kuolee hoitamisen laiminlyönnin johdosta. Jos tulee vammoja, niin ne voi mennä esim. pahoinpitelynä käsittääkseni. Vastaavassa "huolehtimisasemassa" on mm. lapsen omat vanhemmat (hoitaessaan lasta) tai esim. lastenaltaan uimavalvoja.

8 § (21.4.1995/578)

Kuolemantuottamus

Joka huolimattomuudellaan aiheuttaa toisen kuoleman, on tuomittava kuolemantuottamuksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
------------------
Huolimattomuutta on vaikea määritellä tyhjentävästi. Nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä että hoidossa olevaa lasta tulee hoitaa yhtä huolellisesti kuin omiakin lapsiaankin (tai miten normaalihuolellinen isä lapsiaan hoitaisi).

Verotuskysymykset ei liity mitenkään tähän rikosoikeudelliseen arvioon. Millään vastuunvapautussopimuksilla ei pitäis myös olla mitään merkitystä, koska kyse ei ole sopimusasiasta tai vahingonkorvauskysymyksestä. Sopimuksella ei voida välttää rikosoikeudellista vastuuta. Esim. mä en voi kaverini kanssa sopia, että mä saa lyödä sitä kirveellä päähän ...noin kärjistetysti esitettynä.

iivili sanoi:
Kuinka moni palstan pienten lasten vanhemmista edes vakavissaan harkitsisi ns. pimeälle perhepäivähoitajalle lapsensa viemistä?

En minä ainakaan. Lyhyet pätkät jollakin tutulla tietysti on eri juttu, mutta vähänkään vakituinen toiminta em. muodossa kuulostaa aika omituiselta.

Hyvä, että mies on järjissään ja yrittää laittaa kapuloita rattaisiin.

Minä olin perhepäivähoidossa, muistaakseni oli ihan hyvä ja mukava paikka, viihdyin ilmeisen hyvin. Kerran leikeissä tipahdin kiveltä ja katkoin kylkiluita, mutta eivät porukat siitä mitään juttua nostaneet, opinpahan olemaan varovaisempi. Mutta tämä onkin melkein 20 vuotta sitten, jolloin vahinkojen suhteen osattiin vielä olla järkevämpiä, eikä joka asiasta oltu ensin vaatimassa korvauksia.

iivili sanoi:
Kuten sanoin, aivan sama rikoksen suuruuden kanssa, mutta rikos se on silti. Silti mulle oli toki selvää, että siitä piti jonkun irvileuan rueta revittämään, mutta so not. :rolleyes:

Ja siinä vaiheessa, kun tosiaan tapahtuu (ja se on kun, ei jos) joku haaveri hoidettavalle lapselle, niin onpa kiva lähteä mahdollisesti käräjille lasten vanhempien kanssa, kun tulee nämä vastuukysymykset sekä lisäksi veronkierrot esiin. Ihan sama, onko haveri luokkaa pieni mustelma vai puhjennut silmä, paskaa sataa niskaan paljon enemmän, kuin jos olisi hoitanut kaiken asiallisesti ja laillisesti. Siitä voi olla varma.

Ja en maininnut mitään mistään rikosrekisteriotteesta (vaikka sekin vissiin pitäisi tuommoisessakin työssä esittää). Puhuin vain ns. pimeästä työskentelystä, eli verojen ja eläkemaksujen kiertämisestä. Siinä on vissi ero, työskenteleekö pimeänä raksalla tiilien, sementin ja naulojen kanssa, vai lastenhoitajana.

Koita ny reiskakin pysyä asiassa, äläkä suotta vedä jotain Uotin veljeksiä kehiin. Kyse on pimeästä työstä lasten parissa, ei mistään astetta fiksummasta ja suuremman luokan talousrikollisuudesta.

No joo, verojen kierrot menee mun mielestä lastenhoidossa samaan kategoriaan kuin esimerkiksi se, että velipoika tulee auttamaan kylpyhuoneen laatoituksessa ja saa siitä vaivanpalkaksi x määrän euroja. Kuinka moni on oikeasti niin tunnollinen, että tekee/saa kaikki mahdolliset kaverinpalvelukset verokortilla?

Tietty tässä ei käy ilmi, onko lapset kavereiden vai tuntemattominen, mutta olettaisin, että tuttujen kuitenkin. En tiedä, kuinka monella postaajalla on omakohtaista kokemusta oman lapsen hoidon järkkäämisestä, mutta meillä ainakin on mukula ollut hoidossa esimerkiksi anopilla, siskolla ja kummitädillä. Kellään heistä ei ole lastenhoitajatutkintoa ja jos mahdollisesti ollaan taskurahaa joskus maksettu, niin niistä euroista ei ole veroja maksettu. Minusta ko. toiminta on jokseenkin tavallista enkä näe siinä mitään väärää?? Sen myönnän, että jutussa vaikuttaa, monestako lapsesta on kyse, minkä ikäisistä ja kuinka pitkistä hoitoajoista

SEAGRAM sanoi:
Muija meinaa ottaa tänne jotain kersoja hoitoon silloin tällöin

Eli siis jos kyseessä on vaikka muutama päivä viikossa, niin asia on minusta ok. Jos lapset ovat vielä tuttuja, niin mikäs siinä. Jos minun tuttava suostuisi hoitamaan lapsiani (joita ei siis vielä ole) silloin tällöin, niin mikäs siinä. Tottakai veisin lapseni. Jos kyseessä olisi vakituinen hoitopaikka, jossa lapset ovat noin kahdeksan tuntia päivässä, niin sitten olisin jo tarkempi. Esimerkiksi millekään "vanhukselle" en lapsiani veisi.

Oma äitini oli joskus perhepäivähoitaja (ja vaikka itse sanonkin, niin hän oli siinä hommassa mahtava! :worship: ) ja kyllä hänellä oli joitain lapsia satunnaisesti hoidossa ja pimeenä vanhemmat maksoivat. Esim. yksikin tuttavaperheen tyttö tarvitsi noin 5 krt/kk hoitajaa ja äitini otti tytön mielellään hoitoonsa ja äitille maksettiin siitä rahat suoraan näppiin. Mitä järkeä noista pienistä summista on veroja edes maksaa? Kyllä minäkin kävin joitain vuosia sitten tuttavaperheiden lapsia hoitamassa joskus viikonloppuisin ja siitä maksettiin mulle pimeänä. Pitäiskö jonkun mielestä noistakin maksaa veroja??

Eleonoora sanoi:
Jos minun tuttava suostuisi hoitamaan lapsiani (joita ei siis vielä ole) silloin tällöin, niin mikäs siinä.

Olin just sanomassa että sulla ei varmasti ole omia muksuja kun ajattelet näin. Ketjusta huomaa kenellä on kenellä ei.

Jokainen tehkään miten itse parhaaksi näkee mutta on vian vähintään epämääräistä tälläinen pimeä kouluttamaton lapsenvahti.

Olen itse selvittänyt perhahoitajien taustat tod. tarkkaan. Ja pian sen näkee miten se homma toimii lasten kanssa.

Oli tosin koulutettukin hoitaja joka päästi osan muksuista päineen ulos. Huomasin vain kuin omiani vein heille ja siinä tiellä palloili jo pari kakaraa kun menin, muut vielä sisällä hoitajan kanssa. Ohjeistin sen jälkeen hoitajaa miten meidän muksujen kanssa tehdään. Ne odottavat hoitajaa sisällä eivätkä häivy mihinkään päineen.

Ei jätä hyvin mielin lapsia jos ei tiedä että hoitaja varmasti osaa asiansa. Hoitajalla on tolkuttoman kova vastuu, iso :worship: alan ammattilaisille.

iivili sanoi:
Siinä on vissi ero, työskenteleekö pimeänä raksalla tiilien, sementin ja naulojen kanssa, vai lastenhoitajana.

No jos tohon verrataan, niin toi pimeän työn teko raksalla on kansantaloudellisesti ja yleisen lainkuuliaisuuden kannalta huomattavasti suurempi ongelma.

Eiköhän tässä ole nyt lähinnä kyse siitä, että jos Seagramin muijan bestikset Lissu ja Jaana haluais tuoda kersansa kerran viikoksi iltapäiväksi hoitoon, niin paljonko niiltä kehtais siitä ottaa taskurahaa, kun maksaahan se toisaalta se namimaiskis-jugurttikin jotain, mitä niille pennuille tulee siinä syötettyä välipalaksi.

Sä tunnut näkevän _lasten_parissa_ verokortittoman työn tekemisessä jotain about saatananpalvontaan verrattavissa olevaa touhua. Pääsiäisyönä pimeät perhepäivähoitajat saapuvat luudillaan noutamaan pikkupiltit Kyöpelinvuoren Pimeään Päiväkotiin. :D

Mä sanoin jo ekassa viestissäni, että nykyään ihmisillä on vähän luonnoton suhtautuminen pentujensa hoitoon. Iivilin viesti oli siitä hyvä esimerkki.

Silloin kun minä olin pieni, lapset laitettiin päiväksi perunakuoppaan tappelemaan keskenään homeisesta leivänkannikasta. Ja näin mainioita kasvatustuloksia tuli!

TheSami sanoi:
Olin just sanomassa että sulla ei varmasti ole omia muksuja kun ajattelet näin.

No kyllä mä tietysti katsoisin, että se tuttava ei ole kuka tahansa, mutta jos kyseessä olis vaikka mun kaveri, niin miksi ne lapset ei silloin tällöin voisi olla siellä hoidossa? Kyllähän mä omalle kaverille voisin lapseni antaa. Tällä hetkellä kaikki mun lähimmät kaverit ovat sellaisia, että heille kyllä lapseni veisin. Mut esim. avon kavereille en veisi mistään hinnasta.
Mut ei hätää, sit kun ja jos mulla joskus on lapsia, niin asiat tullaan järjestämään todennäköisesti niin, että äitini ottaa muksut hoitoon. Ja mitä todennäköisimmin hänelle tullaan maksamaan pimeänä. Kuten jo aiemmin ylistin, äitini on mahtava hoitaja. Ei nimittäin muksut juoksennellut yksin pihalla ja säännöt olivat kaikille selvät. Ja vaikka äiti hyvä onkin, niin silti lapsille tuli välillä mustelmia. Ei sille mtn voi, mustelmat kuuluvat lasten elämään. Ei lapsia voi kahlita johonkin tuoliin istumaan, jotta niille ei vaan sattuisi mtn.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom