Pikkuruokainen kauppakassi lapsiperheelle

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Liittynyt
3.6.2003
Viestejä
1 246
Menee hermot noihin bensan hintoihin ja nykyisen auton kulutukseen. Laskin juuri, että olen rullannut viimeiseen puoleen vuoteen yli 15tkm ja siitä suurin osa kaupungissa töiden, kodin ja päiväkodin väliä. Auton virkaa toimittaa kahden litran bensakoneella varustettu Octavia Skoda. Bensaan menee omat rahat, vaimon rahat, lainat ja kaikki muut.

Eli hakusessa on joku pikkuruokainen dieseli ja kokoakaan ei tarvi enää olla Octavian vertaa. Lapset ovat jo sen verran isoja, etteivät istu turvakaukalossa eikä lastenrattaita tarvitse enää kuljettaa mukana. Enemmän tilaa tarvitaan noin kahdesti vuodessa lomareissuilla, mutta niille reissuille voin vaikka lainata isompaa autoa tai vaikka vuokrata säästyneillä bensarahoilla.

Autoilu ei enää aiheuta itselle minkäänlaista tunneryöppyä, eikä se kasvata pientä kikkeliä kuitenkaan, joten voin suorittaa autoilun millä tahansa välineellä, jolla sen voi mahdollisimman taloudellisesti tehdä.

Olen puntaroinut seuraavia vaihtoehtoja (kaikki siis dieselkoneella ja vuosimalli 2006 -->)

Toyota Yaris (ehkä kuitenkin liian pieni)
Opel Astra (vaikea löytää alle 150tkm ajettua dieseliä)
Opel Corsa (ilmeisesti vähän vikoja ooppeliksi)
Ford Focus
Citroen C4 (epäilyksiä Citikan luotettavuutta kohtaan)


Löytyykö kokemuksia? Hyviä? Huonoja? Tai tuleeko muita vaihtoehtoja mieleen?

edit. ja haussa noin 9-11 tonnin kärry
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Budjetti? Minkä verran se Octavia kuluttaa, jos se on ainoa syy vaihtaa autoa? Vertailisin ennemmin kokonaiskustannuksia ja veikkaan että halvimmaksi tulee päristellä nykysellä autolla vielä x vuotta mikäli se ei ole leviämässä totaalisesti käsiin.

Volkkarilta ja Seatilta löytynee taloudellisia dieseleitä.
 
Itse mietin samaa että onko dieseli kokonaisuudessaan kumminkaan kannattavampi. Parempi ehkä olisi hankkia esim. Yaris jollain 1.2 litran koneella joka kuluttaa n.5,5 l/100km.

Paljonko muuten Skodan keskikulutus?
 
Kyllä siinä Octaviassa laitettavaa löytyy heti paikalta 500-600 euroa ja uusimpana hankintalistalla uudet renkaat ja laitettavaa tulee koko ajan lisää. Pelkästään polttoaineen osalta (dieselvero mukaan laskettuna) säästöä tulisi helposti 700-800€ vuodessa.

Kyllä se Skoda tuossa kaupungissa 7.5 - 8 litraa sataselle imasee.

Näillä kilometreillä ei kyllä bensaa saa millään laskelmilla kannattavammaksi.
 
No ehä se Skoda kuluta juuri mittään. Uudet renkaat voit joutua ostamaan siihen uuteenkin autoon, teettämään heti jakopäänrempan jne. Kun otetaan huomioon auton hankintahinta ja arvon aleneminen, niin jääkö viivan alle mitään? Paljonko saa olla maksimissaan ajettu, tuo 150tkm? Valikoima on melko suppea noilla kilsoilla.
 
No ehä se Skoda kuluta juuri mittään. Uudet renkaat voit joutua ostamaan siihen uuteenkin autoon, teettämään heti jakopäänrempan jne. Kun otetaan huomioon auton hankintahinta ja arvon aleneminen, niin jääkö viivan alle mitään? Paljonko saa olla maksimissaan ajettu, tuo 150tkm? Valikoima on melko suppea noilla kilsoilla.

Valikoima on aika suppea, mutta esim. yllämainitut mallit siihen löytyy. Löysin sukanvarresta 4-5 tonnia rahaa ja ajattelin, että voisi olla järkevä laittaa sillä taloudellisempi auto, niin voisi taas jotain kertyä sinne sukanvarteen.
 
Mä laittaisin 1.6 tdci focuksen. Ihan kivasti vääntää, muttei kuluta juuri mitään. Ihan kohtuu tilavakin tuon kokoiseksi.
 
Zone-sarja -42%
Kun otetaan huomioon auton hankintahinta ja arvon aleneminen, niin jääkö viivan alle mitään? Paljonko saa olla maksimissaan ajettu, tuo 150tkm?

Olen pitkälti samoilla linjoilla. Vaikka nykyisen auton kulutus olisi +10l/100km, niin siltikään vaihtaminen kaikkine kuluineen ei tule pitkään aikaan maksaan itseään takaisin. Oletetaan, että sinulla on vaikka kaksi vaihtoehtoa:

Vaihtoehto 1: 10000e auto, jonka kulutus 5,5l/100 km
Vaihtoehto 2: 11000e auto, jonka kulutus 5,0l/100 km

Jos oletetaan polttoaineen hinnaksi 2e/l, joka se seuraavan viiden vuoden aikana varmasti tulee olemaan, niin tuolla 1000 euron hankintahinnan erolla tuolla vaihtoehto ykkösellä ajaa 100 000 km enemmen (15 tkm ajomäärällä siis reilu 6 vuotta). Näin ollen siis polttoaineen kulutus harvemmin kuitenkaan merkitsee siinä autoilussa niin paljon, kuin moni muu kulu. Meinaan pelkästään siinä auton vaihdossa voit hävitä helposti tuollaisia rahoja ja toisaalta valitessasi sitä oikeaa merkkiä ja yksilöä, ei loppujen lopuksi tuo kulutus välttämättä näyttelekään mitään merkittävää osaa tuossa kakussa.

Edellisellä siis päästään siihen, että nämä bensapihit (varsinkaan uudet, hankintahinnan takia), hybrideistä puhumattakaan, eivät maksa itseään takaisin ihan heti ja vanhalla käytetyllä ajaa pitkän tovin. Voit helposti tehdä vähän laskelmaa ja ihmetellä sitten, että mistä sen säästön saisi aikaiseksi. Toki autokauppiaaltakin voi moista tivata. :)

Edellistä kauppakassia etsiessä tuli koeajettua mm. Toyota Yaris ja sen suurin yllätys oli ajo-ominaisuudet. Ainoa pikkuauto, joka mielestäni (ainakin silloin) tuntui ajettavuudeltaan paljon enemmän isolta autolta. Suosittelen ainakin koeajamaan, mikäli ison auton ajettavuus pikkuautoon verrattuna merkitsee yhtään.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Toki isoja eroja hankintahinnassa on vaikeaa ajaa kiinni, se on ihan totta. Kuitenkin jos puhutaan lähes puhtaasta kaupunkiajosta, niin tuollaiset <5l/100km kulutukset saa kyllä muilla kuin hybrideillä unohtaa. Ennemmin ne 'pihit' dieselitkin pyörivät siellä 7 tai jopa 8l/100km yläpuolella, talvella varsinkin. Päälle sitten käyttövoimaverot, niin kyllä käyttökustannuksissakin selvä ero on.

Kokonaan oma juttunsa sitten onkin se, että nykydieselit (jos sellaisen budjettiin saa mahtumaan) ei edes tuollaiseen puhtaaseen kaupunkiajoon oikein tahdo soveltua. Tukkeutunut hiukkassuodatin/hajonnut sensori raastaa tililtä äkkiä 4-numeroisen summan euroja.
 
Toki isoja eroja hankintahinnassa on vaikeaa ajaa kiinni, se on ihan totta. Kuitenkin jos puhutaan lähes puhtaasta kaupunkiajosta, niin tuollaiset <5l/100km kulutukset saa kyllä muilla kuin hybrideillä unohtaa. Ennemmin ne 'pihit' dieselitkin pyörivät siellä 7 tai jopa 8l/100km yläpuolella, talvella varsinkin. Päälle sitten käyttövoimaverot, niin kyllä käyttökustannuksissakin selvä ero on.

Meneekö pikku dieselien kulutus tosiaan 7-8 litraan satasella kaupungissa?

Tein nimittäin laskelmia n. 6 litran kulutuksella (esim. Yarikselle "luvattu" kaup.kulutus 5,4 litraa) ja tuolla 6 litran kulutuksellakin pääsin n. 1800 € säästöön polttoainelaskussa vuositasolla.(käyttövoimaveroa ei huomioitu tässä, ajokilometrit 30 000km). Näin en oikein ymmärräkään, että mitään käytännön säästöä ei voisi saada aikaan. Puhumattakaan siitä, että omaan autoon menisi saman tien liki tonni remonttiin ja renkaisiin. Ja kyllä tuo Octavia talvella puhtaassa kaupunkiajossa myös sinne kympin hujakoille vie. Nyt kesällä ajotietokoneen mukaan kulutus siellä kahdeksassa litrassa keskimäärin.
 
En oikein usko että pienikokoinen nykydieseli voisi viedä mitään 7-8 litraa kaupungissa kun ei parikytävuotta vanha vähän pikkuautoa isompikaan raato vie kuin sen 5-6 litraa. Tosin kun ei ole edes turboa niin ei tarvitse edes yrittää kenkiä sitä missään kohtaa. Ei kulje niin kulje, eikä silloin myöskään liikoja kuluta. Siis tarkoitan että kannattaa katsoa myös ne omat ajotottumukset, äkkiä säästää silläkin kun kattelee vähän miten ajelee ja ei ota niitä kaikista leveimpiä matalaprofiilirenkaita kesärenkaiksi. Ne nimittäin saattaa ilsätä 0,5-1 litrankin per satanen bensankulutusta.
 
Nykydieselit on huonoja lämpiämään talvella, varsinkin kaupunkiajossa, mikä osaltaan lisää kulutusta. Uskon et vuotuinen kulutuksen keskiarvo tässä yariksen tapauksessa vois asettua sinne 6l tienoille. Ajotietokone näyttää yleensä jonkin verran alakanttiin et siihen ei kannata luottaa...
 
Meneekö pikku dieselien kulutus tosiaan 7-8 litraan satasella kaupungissa?

Tein nimittäin laskelmia n. 6 litran kulutuksella (esim. Yarikselle "luvattu" kaup.kulutus 5,4 litraa) ja tuolla 6 litran kulutuksellakin pääsin n. 1800 € säästöön polttoainelaskussa vuositasolla.(käyttövoimaveroa ei huomioitu tässä, ajokilometrit 30 000km). Näin en oikein ymmärräkään, että mitään käytännön säästöä ei voisi saada aikaan. Puhumattakaan siitä, että omaan autoon menisi saman tien liki tonni remonttiin ja renkaisiin. Ja kyllä tuo Octavia talvella puhtaassa kaupunkiajossa myös sinne kympin hujakoille vie. Nyt kesällä ajotietokoneen mukaan kulutus siellä kahdeksassa litrassa keskimäärin.

Omalla 3litrasella farkkubemarilla voi ajaa taajamassa helposti ~6l/100km. Kiihdyttämiseen nyt sitten menee aina sitä soppaa sitten vähän enemmän. Keskikulutus ollut alle 7 vaikka on kaasua tullut välillä annettua reippaamminkin, ja keskituntivauhti oli viimeksi kun tarkistin 47,--. Pienempikoneisilla joutuu sitten antamaan kaasua enempi koko ajan, että mikä lienee se taloudellisin vaihtoehto?


Mercedes-Benz B 2006 180 CDI A 7-vaihteinen automaatti - Kaupunki: 6,8 l/100km, Maantie: 4,5 l/100km, Yhdistetty: 6,2 l/100km
Mercedes-Benz B 2005 200 CDI A - Kaupunki: 7.6 l/100km, Maantie: 5 l/100km, Yhdistetty: 6 l/100km
Mercedes-Benz E 2004 220T CDI A Classic - Kaupunki: 9.6 l/100km, Maantie: 5.6 l/100km, Yhdistetty: 7.1 l/100km

Nissan Primera 2003 1.9 dCi Visia Traveller - Kaupunki: 7.3 l/100km, Maantie: 4.8 l/100km, Yhdistetty: 5.7 l/100km

Audi A4 2005 2.0 TDI 103 kW - Kaupunki: 6 l/100km, Maantie: 4.5 l/100km, Yhdistetty: 5.3 l/100km
Audi A4 2004 1.9 TDI 96kW multitronic-aut - Kaupunki: 7.3 l/100km, Maantie: 4.7 l/100km, Yhdistetty: 5.5 l/100km
Audi A4 2005 3.0 tdi quattro s-line - Kaupunki: 8.4 l/100km, Maantie: 6.0 l/100km, Yhdistetty: 7.1 l/100km

BMW 330d 2000 Touring - Kaupunki: 9.5 l/100km, Maantie: 5.6 l/100km, Yhdistetty: 7 l/100km
BMW 320d 2000 Touring - Kaupunki: 7.8 l/100km, Maantie: 4.5 l/100km, Yhdistetty: 5.7 l/100km
BMW 120d 2005 - Kaupunki: 7 l/100km, Maantie: 4 l/100km, Yhdistetty: 5 l/100km
BMW 118d 2007 E87 Hatchback - Kaupunki: 7.7 l/100km, Maantie: 4.5 l/100km, Yhdistetty: 5.6 l/100km

Toyota Corolla Verso 2005 2.0 D4D Terra 5d - Kaupunki: 7.80 l/100km, Maantie: 5.30 l/100km, Yhdistetty: 6.20 l/100km
Toyota Corolla Verso 2005 2.2 D-4D 136 Clean Power Linea Luna 7p - Kaupunki: 8.1 l/100km, Maantie: 5.4 l/100km, Yhdistetty: 6.4 l/100km
Toyota Yaris Verso 2002 1,4 D4D Linea Luna 5d - Kaupunki: 5.9 l/100km, Maantie: 4.3 l/100km, Yhdistetty: 4.9 l/100km

Volkswagen Passat Variant 2004 1,9 TDI PowerDiesel 74kW Firstline aut. - Kaupunki: 9.6 l/100km, Maantie: 5.4 l/100km, Yhdistetty: 6.9 l/100km
Volkswagen Passat Variant 2006 2,0 TDI PowerDiesel 103 kW Trendline - Kaupunki: 8 l/100km, Maantie: 5 l/100km, Yhdistetty: 6 l/100km
Volkswagen Polo 2000 Variant 1.9 SDI Firstline 5d - Kaupunki: 6.9 l/100km, Maantie: 4.2 l/100km, Yhdistetty: 5.2 l/100km
Volkswagen Golf Plus 2.0 TDi 2005 103 kW PowerDiesel - Kaupunki: 7.3 l/100km, Maantie: 4.7 l/100km, Yhdistetty: 5.7 l/100km
Volkswagen Golf Plus 2006 Trendline 1,9 TDI 77 kW PowerDiesel - Kaupunki: 7 l/100km, Maantie: 4.7 l/100km, Yhdistetty: 5.5 l/100km
Volkswagen Golf 2010 Variant Trendline 1,6 TDI 77 kW (105 hv) BlueMotion - Kaupunki: 5.2 l/100km, Maantie: 3.6 l/100km, Yhdistetty: 4.2 l/100km
Volkswagen Golf 2010 Variant Comfortline 1,6 TDI 77 kW (105 hv) BlueMotion Technology DSG-automaatti - Kaupunki: 4.9 l/100km, Maantie: 4 l/100km, Yhdistetty: 4.3 l/100km

Lukemat nettiauto.com
 
Pienempikoneisilla joutuu sitten antamaan kaasua enempi koko ajan, että mikä lienee se taloudellisin vaihtoehto?

Ajettiin 118D ja 330d farkku peräjälkeen aika pitkä siivu, sekä kaupunkia että maantietä. 118 vei vajaata litraa vähemmän, kaupungissa ero oli suurempi, varmaankin painoeron vuoksi. Jos tehoa tarvitaan vaikkapa 50kW kiihdyttämiseen, niin ilmeisesti pikkukone sen puskee taloudellisemmin. Harvoin niitä 100kW+ startteja tulee kuitenkaan.

Nuo kulutuslukemat on täyttä tuubaa, esim. 118d keskikulutus speksien mukaan 4,5l, todellinen about 6.
 
En mä noin vähillä kilsoilla dieseliä ottaisi. Omat kilsat tipahtaneet suunnilleen noihin lukemiin, ja nyt saa kiisseli Focus siirtyä alta pois.
Se ei kuluta kun ~5,5L. Metrejä vaan myös alkaa olla, joten uudempaa alle. Ja bensakoneella.
Ootko tsekannut Mazdan tarjonnan? Tolla rahalla joku 3:nen vois jo lähteä. 6:nen on jo jonkun verran suurempi, mutta miksipä ei sellainenkin menisi.
Tai jos oikeasti pikkukippo piisaa, 2:nen kannattaa tsekata myös.
 
En mä noin vähillä kilsoilla dieseliä ottaisi. Omat kilsat tipahtaneet suunnilleen noihin lukemiin, ja nyt saa kiisseli Focus siirtyä alta pois.
Se ei kuluta kun ~5,5L. Metrejä vaan myös alkaa olla, joten uudempaa alle. Ja bensakoneella.
Ootko tsekannut Mazdan tarjonnan? Tolla rahalla joku 3:nen vois jo lähteä. 6:nen on jo jonkun verran suurempi, mutta miksipä ei sellainenkin menisi.
Tai jos oikeasti pikkukippo piisaa, 2:nen kannattaa tsekata myös.

Mazdoja en kyllä Varsinkaan Suomen oloihin ottaisi. Ihan tarpeeks on tullu nähtyä niiden ruosteongelmia, uudemmissakin malleissa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom