Piilolinssit

Hei!

Viikonloppuna kun olin reissussa niin juhannuksen tiimellyksessä kävi niin ikävästi että mun silmälasit hävis eikä minulla ole olemassa varalaseja. Onnistuin kuitenkin tuntemattomalta ystävälliseltä ihmiseltä saamaan itselleni piilolinssit että näen edes jotain ja sattuipä vielä niin hyvin että linssit ovat lähellä omia vahvuuksiani. Hän auttoi minua pistämään linssit päähän joka oli työn ja tuskan takana koska en oo aiemmin kokeillut piilareita(kuukausipiilarit nää).

Nyt nää on sitte ollu pari päivää yhtä soittoon mun päässä. Haluaisin kysyä että kauankohan näitä on ns. "turvallista" pitää päässä? Voiko silmät tulehtua vai mitä tapahtuuu jos liian kauan pitää? Mietin että kärsiiköhän huomiseen asti oottaa jos meen optikolla käymään ja etsimään uusia laseja, ja jos hän voisi ottaa multa nää pois ja pistäis uudet päähän samalla?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mainitsit kuukausipiilarit ja niitä voi käyttää pidemmän aikaa yötä päivää... Optikolle tarkistuttamaan piilarien oikea vahvuus ja sitten voi harkita aloittamalla vaikka normipiilareilla joita käytetään päivä yhteen menoon. Silmät ei välttämättä heti totu piilareihin ja silmät saattaa ikävästi kuivua. :) Optikolla opastavat hyvin piilarien oikean käytön ja sen laittamistavanki oppii hyvin nopeasti kunhan jyvälle pääsee. :D

EDIT: Siis jatkuvakäyttöisiä voi käyttää yötä päivää, mutta jos ne on päiväkäyttöiset kuukausilinssit niin ne otetaan yöksi pois.

Mainitsit kuukausipiilarit ja niitä voi käyttää pidemmän aikaa yötä päivää... Optikolle tarkistuttamaan piilarien oikea vahvuus ja sitten voi harkita aloittamalla vaikka normipiilareilla joita käytetään päivä yhteen menoon. Silmät ei välttämättä heti totu piilareihin ja silmät saattaa ikävästi kuivua. :) Optikolla opastavat hyvin piilarien oikean käytön ja sen laittamistavanki oppii hyvin nopeasti kunhan jyvälle pääsee. :D

EDIT: Siis jatkuvakäyttöisiä voi käyttää yötä päivää, mutta jos ne on päiväkäyttöiset kuukausilinssit niin ne otetaan yöksi pois.

Kiitos paljon :)!

Mä en tosiaan näistä tiiä muuta kuin että nää on kuukausipiilarit. En tiiä onko nää jatkuvakäyttöiset.. Mut jokatapauksessa nää on nyt kaks vuorokautta yötä päivää ollu mun silmissä. Mietin että kärsisköhän jokatapauksessa oottaa huomiseen asti ja kun käyn optikolla niin se ottaa nää multa pois ja opettaa tekniikkaa? Mietin vaan että jos tänän rupeen itekseni otttaa näitä pois ja onnistun siinä, mutta en saa sitte takasin pistettyä niin mähän oon loppuillan sokee.... Mulla kuitenkin tota miinusta ihan jonkin verran

Kiitos paljon :)!

Mä en tosiaan näistä tiiä muuta kuin että nää on kuukausipiilarit. En tiiä onko nää jatkuvakäyttöiset.. Mut jokatapauksessa nää on nyt kaks vuorokautta yötä päivää ollu mun silmissä. Mietin että kärsisköhän jokatapauksessa oottaa huomiseen asti ja kun käyn optikolla niin se ottaa nää multa pois ja opettaa tekniikkaa? Mietin vaan että jos tänän rupeen itekseni otttaa näitä pois ja onnistun siinä, mutta en saa sitte takasin pistettyä niin mähän oon loppuillan sokee.... Mulla kuitenkin tota miinusta ihan jonkin verran

No kyllä kärsii pitää huomiseen asti,voit olla ihan huoletta jos ei silmissä ole mitään ikäviä tuntemuksia. Itselläni on kokemusta erilaisista piilareista yli 20 vuoden ajalta. Omille herkille silmilleni sopii parhaiten kertakäyttöiset linssit. Kannattaa kuunnella niitä silmiä jos alkaa verestämään tai tulee roskantunnetta niin sitten heti pois. Silmätulehdus on inha seuralainen.

Itse käyttänyt kuukausilinssejä pari vuotta ja n. kuukauden ne aina on putkeen päässä, menee yleensä vaihtoon kun alkaa kuivumaan ja roskan tunnetta silmässä. Ellei nyt ole jotain ihan kämäsiä kuukauslinssejä sulla niin huoletti voi pitää päässä yötäpäivää.

Suosittelen ottamaan kuukausi linssitki yöksi pois ja laittaa omaan koteloonsa puhdistumaan. Ensinnäkin noi linssit kerää helvetisti roskia ja muita epäpuhtauksia itseensä ja toiseksi silmä ei saa kunnolla happea piilolinssien läpi, joten välillä on hyvä ottaa ne pois.

Joo kyllä nää varmaan pitäis ottaa pois kun vasen silmä verestää ja on aika punainen....

Yritin äsken ottaa pois, mutta en vaan saanu otettua vaikka yritin opetusvideota kattoo. Huoh miten näitten pois ottaminen voi olla näin vaikeeta....

Suosittelen ottamaan kuukausi linssitki yöksi pois ja laittaa omaan koteloonsa puhdistumaan. Ensinnäkin noi linssit kerää helvetisti roskia ja muita epäpuhtauksia itseensä ja toiseksi silmä ei saa kunnolla happea piilolinssien läpi, joten välillä on hyvä ottaa ne pois.

Minulla ainakin nämä linssit läpäisevät hyvin ilmaa ja ei kuivata silmiä. Kerran tai pari kertaa viikossa otan yleensä pois ja laitan puhdistumaan.

Mulla ne on ainakin sitä vaikeampi ottaa pois mitä kauvemman ne on päässä. Ne jotenki kuivuu ja ovat välillä aika lujassa.

- - - Updated - - -

Minulla ainakin nämä linssit läpäisevät hyvin ilmaa ja ei kuivata silmiä. Kerran tai pari kertaa viikossa otan yleensä pois ja laitan puhdistumaan.

Joo, mutta on se mun mielestä parempi silmälle, että ne saa olla edes yön ilman linssejä. Ei se iso vaiva ole ottaa ne illalla pois päästä.

Mut joo elikkä jos saan nuo otettua pois silmistä niin mites mä puhdistan niitä? Mulla on tommoinen kotelo noille joissa jotain nestettä, mut ei oo erillistä puhdistusainetta.

Kannattaa kostuttaa silmiä esim. silmätipoilla tai ihan vedellä jos ei meinaa lähteä. Kuivuttuaan ne on ikävän tiukassa ja silloin ei auta ku vain yrittää saada ne pois ei-niin-nätillä keinoilla. :D

Ahaaa aivan :D! mut sitten kun saan ne pois, niin mitenkäs niitä kannattaa puhdistaa? Ja kun oon puhditanu niin pitääkö silmien antaa jonkin aikaa olla ilman piilareita vai voiko ne pistää heti takas

Ahaaa aivan :D! mut sitten kun saan ne pois, niin mitenkäs niitä kannattaa puhdistaa? Ja kun oon puhditanu niin pitääkö silmien antaa jonkin aikaa olla ilman piilareita vai voiko ne pistää heti takas

Tilaat vaikka lensonilta piilolinssien puhdistusnestettä, sitten piilolinssien annetaan yleensä puhdistua yön yli siellä nesteessä. Et sitten rupea vedellä pesemään/vedessä säilyttämään.

Nonii eli kaiken tän jälkeen kuulostaa siltä että en oo ottamassa näitä linssejä pois ennen kuin käyn yöllä nukkumaan. Kun ensinnäkin mulla ei oo tarvittavia puhdistusaineita ja tää nyt tuntuu niin hankalalta kun silmät räpsää kokoajan kun yritän ottaa pois/pistää silmään noita... Jos se silmätulehdus nyt tulee, niin en usko että se on enää tästä illasta kiinni kun kuitenkin jo se 2 päivää ollu, niin saa luvan olla vielä vähän aikaa ennen kuin käyn nukkumaan.

Huomenna sitten optikon pakeille ja uudet lasit tilaukseen/se saa neuvoa mua tän kanssa.

Nonii eli kaiken tän jälkeen kuulostaa siltä että en oo ottamassa näitä linssejä pois ennen kuin käyn yöllä nukkumaan. Kun ensinnäkin mulla ei oo tarvittavia puhdistusaineita ja tää nyt tuntuu niin hankalalta kun silmät räpsää kokoajan kun yritän ottaa pois/pistää silmään noita... Jos se silmätulehdus nyt tulee, niin en usko että se on enää tästä illasta kiinni kun kuitenkin jo se 2 päivää ollu, niin saa luvan olla vielä vähän aikaa ennen kuin käyn nukkumaan.

Huomenna sitten optikon pakeille ja uudet lasit tilaukseen/se saa neuvoa mua tän kanssa.

Tuskin se silmätulehdus nyt näin nopeaa kehittyy, ellei ne ole oikeasti likaiset. Ja puhdistus tapahtuu niin, että otat linssit pois päästä ja asetat kämmenelle. Laitat kämmenelle pienen määrän nestettä ja hinkkaat sormella linssiä kämmentä vasten noin 10-20 sekuntia. Tämän jälkeen huuhtelet linssit vielä nesteellä ja asetat ne omaan koteloonsa ja nestettä sen verran, että linssit peittyvät kunnolla.

Tilaat vaikka lensonilta piilolinssien puhdistusnestettä. Et kuitenkaan rupea vedellä pesemään/vedessä säilyttämään. Sitten piilolinssien annetaan yleensä puhdistua yön yli siellä nesteessä.

Vettähän ei saa käyttää linssien pesemiseen siksi, koska vesi on otollinen alusta kaikenmoisille bakteereille kasvaa.

Optikko osaa kertoa kuinka piilarit puhdistetaan (ei mitään rakettitiedettä, mutta hyvä oppia ettei riko niitä ensimmäisenä) ja säilytetään ja samalla kerralla saat ostettua piilolinssinesteetkin. Linssejä liotetaan nesteessä jonkin aikaa ennenkuin ne laitetaan takaisin silmään, että ne desinfioituvat kunnolla. Silmätulehdus on inha, joten aina pitää muistaa pestä kädet hyvin ja muutenkin puhdistaa linssit kunnolla.

Itse pidän kuukausilinssejä korkeintaan 12h kerralla, koska mulla on muutenkin tosi kuivat silmät niin alkaa tuntumaan tosi ilkeältä. Olen tosi laiska pesemään noita, en muista koska viimeksi olen puhdistanut ne ennen koteloon laittoa. Päivälinssit saattaa joskus mennä parikin päivää, esimerkiksi ryypätessä ei aina muista ottaa pois.

Omat kuukausilinssit on silmissä tasan niin kauan, kuin hyvältä tuntuu. Jotkut parit pitää vaihtaa 2 viikon jälkeen ja joskus on ollut 8 viikkoa linssit yötäpäivää päässä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom