Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Dodanoin.. Luulisin että suomessa ei tarvitse oikeasti kastella, jos tekee pohjan hyvin eli savi alle ja riittävästi multaa. Itse ainakin olen niin pihi että en kastele nurmea putkivedellä. eri juttu jos asuu veden äärellä ja nostaa järvestä.
Paljonkos multaa tarvitaan soran päälle? Tämä päivä leviteltiin kaivurilla, oisko tota joku 20-30cm nyt.
Talon vierustalle ei kyllä saa kuin jotain 10cm.
Talon vierustalle suosiolla kiveä tai vast.
Niinhän se olisi paras mutta on kuitenkin mielestäni hölmön näköistä laittaa 3 metriä kiviä. Joku 50 - 100 senttinen kotelo maksimissaan talon ympärille johon sitten soraa tai sitten jotain pientä kiveä. Kantavaa on kuitenkin pari metriä pidemmälle.
Laitoin ko keskustelun tähän threadiin koska menee aika läheltä otsikkoa. Modet voi siirtää uudeksikin jos on tarpeen.
Minkälaisia kastelujärjestelmiä olette pihoihinne laittaneet? Itse en ymmärtänyt rakennusvaiheessa asennuttaa mitään putkia nurmikon alle, eli jotenkin täytyy jälkikäteen vetää letkut. Talon reunoilla jossa mullan alla kantavaa kuivuvat helposti toisin kuin muu piha jossa mullan alla savi. Talon reunoilla olisi hyvä asentaa jonkinlainen rei'itetty letku. Tollasesta letkusta ei vissiin kovin kauas lennä. Toisaalta sadetin ei viitsi laittaa kovin lähelle taloa, ettei ikkunat tule likaiseksi. Kunnon sadettimistakin ottaisin vinkkejä vastaan. On nimittäin kolmas jo menossa ja tämäkin näyttää olevan jo vähän rikki.
Nytkin kun on lähes 30 lämintä olen sadettanut koko päivän. Sadetinta täytyy kuitenkin siirrellä eikä sillä viitsi sohottaa kovin lähellä taloa. Joku "automaattisempi" järestelmä pitäisi siis kehittää. Kaivon pumpun paine ja vesimäärä tuskin riittää koko pihan sadettamiseen kerralla, eli joku ajastus / vuorottelusysteemi pitäisi kehittää.
Tein itse yksinkertaisen kasteluautomaation: http://vanha-talo.blogspot.com/ Vesiautomaatin voi korvata tietenkin pumpulla. Sadettimien määrä riippuu letkujen pituudesta, mutta joku 4 vielä menee just. Funtsin että laitan pari ohjattavaa magneettiventtiiliä vielä tuohon, niin voi laittaa lisää sadettimia. Mullta tulee vesi kaivosta, jossa on lisäksi uimurikytkin, joka katkaisee sähköt jos kaivo menisi tyhjäksi. Viime kesänä melkein meni. Ostin Claes Ohlsonilta ja Biltemasta noita kohdesadettimia ja siihen ne on ihan ok. Bilteman letkupikaliittimetkin vaikuttaisi olevan ihan ok-laatua. Nurtsisadettajaksi valitsisin jonkun laatumerkin, varsinkin jos se sellainen keinumallinen. En tiedä minkä merkkinen oma on.
En tiiä sitten että jätänkö nuot pihahommat suosiolla ensivuoteen. Ehkä ne syksymmällä ehtis, mutta ei oikein viittisi lainarahalla tuota enää tehdä. Kiltisti tekisin talven hommia ja yrittäisi kerätä rahaa tuota varten. Tonnilla tai kahdella kun ei paljon isompia pihahommia tehdä...