Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Massive:Kenen pistorasiatolppa tuo on? Äkkiseltään siistin näköinen ja voisi käydä meillekin. En ole vielä kaikkia palikoita hommannut vaikka lista onkin tehtynä.
Oon mä koittanut etsiskellä mutta kun en oikein tiedä mitä nuo ovat nimeltään. Tuusula-Kerava-Vantaa ois akseli josta ois melko iisi hakea.![]()
Tommosen avantin kun ois ostanu heti kun osti tontin niin olis ollu paras ostos koko rakennusprojektissa. Nyt joutas myydä pois niin se ois hintansa jo tienannu. Tosin eipä sitä raahtis myydä, kyllä noille vehkeille aina käyttöä omakotitalossa keksii.
Mun putkimies oli ostanu kaivinkoneen itelleen, kun alkoi rakentaa. Musta tuntuu, että mullakin se olis ollu ihan kannattava sijoitus. Olisko pohjia kaivettu jotain 4000€:lla ja nyt ollaan pihaa tehty kolme täyttä päivää kahdella koneella ja vielä jatkuu. Luonnokivimuuria on varmaan sata metriä tullu tehty ja pahimmillaan taitaa olla joku 1,5-2,0m korkeaa. On se verran hallitseva elementti pihassa, että päädyttiin tekemään nämä kukkapenkkien muuritkin sitten luonnonkivistä. Noh, täytyy silti sanoa, että nuo kuskit oli sen verran hyviä, että olis itellä aika tovi mennyt samaan hommaan, enkä tiedä olisko tullut yhtä hyvää, vaikka miten olsi yrittänyt. Noilla oli hyvät visiot aiheesta.
Joo, kyllähän minäkin noita kaivureita koittelin. Sanotaan näin että se missä minulla menis 8h++, tekee noi jätkät saman homman tunnissa. Jumankauta että oli pätevät kaivuriukot mulla.
Justiin näin ja sitten vaikka olis ostanut koneen, niin se olis ollu vielä jollain halpiskauhalla kuitenkin, koska siihen ei olis osannu panostaa tai se olis ollu joku älyttömän hintainen. Noilla oli kauhat mitkä käänty kaikkiin suuntiin käytännössä rajattomasti ja "haarukkakin" oli siinä kiinni. Sillä sai nosteltua puita ja muuta sälää sitten samalla pois. Ne kaatoi pari puutakin koneella ja pisti siististi pinoon valmiiksi karsittuna. Tämä kaikki siis ihan käden käänteessä. Ehkä joku muu on nähnyt näitä enemmän, mutta mulle oli ihan uutta, että metsäkoneen töitä tehdään kaivinkoneella![]()
Me ostettiin Plantagenin Villa merkkistä seosta, 25 euroa 3 kg säkki ja riittää n. 100 neliöön (laitettiin tosin pikkusen reilummin). Nyt näyttäs kasvavan kuin tauti. Lannoitin ohjeen mukaan Plantagenin edullisella nurmilannoitteella kun oli n. 2-4 cm mittasta tikkua näkyvissä. Huomenna jos ei sada, niin lähtee neljäs leikkausoperaatio.
Tuota voi ainakin omalla kokemuksella suositella. Oli jossain testissäkin saanut neljä tähtä itävyydestä ja samat juurtumisesta. Tiedä sitten noista...mutta ei kovin kallista ollut vaikka sitä nyt se 5 säkkiä menikin...
Onko tuo "tauti" (kts. yo. boldaus) nopea vai runsas? En tiedä mahtaako olla olemassa jotain runsasta, mutta hidasta?
Kyseessähän on kansanomainen ilmaisu millä tahdotaan ilmaista miten nopeasti joku kasvaa. "Kasvaa kuin tauti", eli todella nopeasti. Vrt. Lähtee nopeasti kuin kuppa töölöstä.
Millaiset seokset on havaittu hyviksi / huonoiksi? Tai mitä suosittelette näillä spekseillä? Tai pitäisikö vielä jotain muuta kertoa/tietää, että osaisi valita hyvän siemenen?
Voin ainakin suositella Agrimarketin kartano seosta, samoja lajikkeita mitä golfkentällä, kuukausi sitten kylvetty, eikä kukaan tahdo uskoa kun on jo nyt tosi hieno.
Kiitos vihjeestä!
--------------
Tietääkö kukaan mitään seosta/siementä mikä ei kasvaisi kuin ihan lyhyeksi? Kuulemma joskus 80-luvulla ollut sellainen. Ajattelin, että sillä voisi noita reuna-alueita ja autotallin takaa laittaa, koska ne on vähän ahtaita ja toissijaisia paikkoja, niin saisivat olla helppohoitoisia.
Pihaa tehty nyt kahdella kaivinkoneella kohta viikko. 3 iltaa ja kaksi 12h päivää eli jotain 70h yhteensä. Tänään jatkuu ja luultavasti tulee valmiiksi. Tehtiin nyt samalla kerralla kaikki aluevalaistukset kuntoon, autotallin luiskat, maakellarin ympärykset, puuvajan alusta, luonnokivimuuria varmaan 100m, kukkapenkkejä, mansikkamaa, kasvimaa, tien pätkä, pengerryksiä jne jne..
Miten ois ihan se valkoinen apila? Se kun ei kasva kovin pitkäksi kuin kukkien osalta. Itse laittaisin ainakin tuollaisella. Tietty jos ei siitä tykkää ollenkaan niin sitten parempi kun unohtaa.