Pihasuunnittelu, pihan pintamateriaalit ja puutarha

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Oon mä koittanut etsiskellä mutta kun en oikein tiedä mitä nuo ovat nimeltään. Tuusula-Kerava-Vantaa ois akseli josta ois melko iisi hakea. :)

Oon mä koittanut etsiskellä mutta kun en oikein tiedä mitä nuo ovat nimeltään. Tuusula-Kerava-Vantaa ois akseli josta ois melko iisi hakea. :)

Kannattaa etsiä ulkovaloja ts. valmistajia ja niiden sivuilta sitten löytyy vaihtoehtoja. Valmistajia mm. Ensto, Alppilux, Airam/Megaman, Idman/Philips jne. Taloon.com tms. nettikaupan sivuilta löytyy yleensä linkit valmistajien sivuille.

EDIT: Hupen vinkistä hokasin että Massive jäi pois. Niillä on kaikenlaisia kaasulamppujen näköisiä. Hyvä lista löytyy esim. www.talotarvike.com sivuilta.

- - - Updated - - -

Kiitos. Pitää käydä Massiven sivuilla tutkimassa.

Taas on pihaa laitettu. Vettä on tullut kuin esterin perseestä kuten kottikärryistä näkyy. Tasoittelin multaa pihalle isoimpiin kuoppiin jo aiemmin. Oli aikamoinen urakka lapiolla levitää 1000 neliöä multaa lapiolla yksin, vaikka ne Avantilla jotenkin sai kasoihin ympäri pihaa. Talon sivustan luikasin Avantilla ja siirsin siihen toisen jasmikkeen talon etupuolelta.

Muutaman Japanin magnolian istutin tänään ja yhden koristeomenapuun. Yksi jäi istuttamasta kun on sen verran kovaa selälle kaivaa jotain metristä kuopppaa saveen juurien läpi. Salaojat lienevät turhia talossa, koska metrin syvyydessä oli täysin kuivaa maatta 1,5 m päässä talosta. Japanin vaahteroille ostin tuollaiset Termoruukut, joissa ne voivat talvehtia. Sopisivat hyvin kerrostalon parvekkeellekkin. Melko kalliita nuo olivat, eli joku 50 €/kipale, mutta laadukkaan tuntuisia ja Kodin Terrassa oli kaikki ulkoruukut -30%. Nuo olisi tarkoitus laittaa pieneen "Japanilaiseen puutarhaan" myöhemmin. Jyväskylän suunnalla pitää mainostaa Viherlandiaa, jossa on todella hyvä valikoima ja hintataso. Järjestään kaikki puskat ja taimet olivat halvempia kuin esim. Plantagenissa. Koristeomenapuut olivat 20€/kpl. Alppiruusut 25€/kpl. Purppuraheisiengervot 10€/kpl ja Plantagenissa 25€/kpl.

Tommosen avantin kun ois ostanu heti kun osti tontin niin olis ollu paras ostos koko rakennusprojektissa. Nyt joutas myydä pois niin se ois hintansa jo tienannu. Tosin eipä sitä raahtis myydä, kyllä noille vehkeille aina käyttöä omakotitalossa keksii.

Tommosen avantin kun ois ostanu heti kun osti tontin niin olis ollu paras ostos koko rakennusprojektissa. Nyt joutas myydä pois niin se ois hintansa jo tienannu. Tosin eipä sitä raahtis myydä, kyllä noille vehkeille aina käyttöä omakotitalossa keksii.

Mun putkimies oli ostanu kaivinkoneen itelleen, kun alkoi rakentaa. Musta tuntuu, että mullakin se olis ollu ihan kannattava sijoitus. Olisko pohjia kaivettu jotain 4000€:lla ja nyt ollaan pihaa tehty kolme täyttä päivää kahdella koneella ja vielä jatkuu. Luonnokivimuuria on varmaan sata metriä tullu tehty ja pahimmillaan taitaa olla joku 1,5-2,0m korkeaa. On se verran hallitseva elementti pihassa, että päädyttiin tekemään nämä kukkapenkkien muuritkin sitten luonnonkivistä. Noh, täytyy silti sanoa, että nuo kuskit oli sen verran hyviä, että olis itellä aika tovi mennyt samaan hommaan, enkä tiedä olisko tullut yhtä hyvää, vaikka miten olsi yrittänyt. Noilla oli hyvät visiot aiheesta.

Mun putkimies oli ostanu kaivinkoneen itelleen, kun alkoi rakentaa. Musta tuntuu, että mullakin se olis ollu ihan kannattava sijoitus. Olisko pohjia kaivettu jotain 4000€:lla ja nyt ollaan pihaa tehty kolme täyttä päivää kahdella koneella ja vielä jatkuu. Luonnokivimuuria on varmaan sata metriä tullu tehty ja pahimmillaan taitaa olla joku 1,5-2,0m korkeaa. On se verran hallitseva elementti pihassa, että päädyttiin tekemään nämä kukkapenkkien muuritkin sitten luonnonkivistä. Noh, täytyy silti sanoa, että nuo kuskit oli sen verran hyviä, että olis itellä aika tovi mennyt samaan hommaan, enkä tiedä olisko tullut yhtä hyvää, vaikka miten olsi yrittänyt. Noilla oli hyvät visiot aiheesta.

Joo, kyllähän minäkin noita kaivureita koittelin. Sanotaan näin että se missä minulla menis 8h++, tekee noi jätkät saman homman tunnissa. Jumankauta että oli pätevät kaivuriukot mulla.

Joo, kyllähän minäkin noita kaivureita koittelin. Sanotaan näin että se missä minulla menis 8h++, tekee noi jätkät saman homman tunnissa. Jumankauta että oli pätevät kaivuriukot mulla.

Justiin näin ja sitten vaikka olis ostanut koneen, niin se olis ollu vielä jollain halpiskauhalla kuitenkin, koska siihen ei olis osannu panostaa tai se olis ollu joku älyttömän hintainen. Noilla oli kauhat mitkä käänty kaikkiin suuntiin käytännössä rajattomasti ja "haarukkakin" oli siinä kiinni. Sillä sai nosteltua puita ja muuta sälää sitten samalla pois. Ne kaatoi pari puutakin koneella ja pisti siististi pinoon valmiiksi karsittuna. Tämä kaikki siis ihan käden käänteessä. Ehkä joku muu on nähnyt näitä enemmän, mutta mulle oli ihan uutta, että metsäkoneen töitä tehdään kaivinkoneella :)

Justiin näin ja sitten vaikka olis ostanut koneen, niin se olis ollu vielä jollain halpiskauhalla kuitenkin, koska siihen ei olis osannu panostaa tai se olis ollu joku älyttömän hintainen. Noilla oli kauhat mitkä käänty kaikkiin suuntiin käytännössä rajattomasti ja "haarukkakin" oli siinä kiinni. Sillä sai nosteltua puita ja muuta sälää sitten samalla pois. Ne kaatoi pari puutakin koneella ja pisti siististi pinoon valmiiksi karsittuna. Tämä kaikki siis ihan käden käänteessä. Ehkä joku muu on nähnyt näitä enemmän, mutta mulle oli ihan uutta, että metsäkoneen töitä tehdään kaivinkoneella :)

Joo, se kauhan "tiltti" maksaa enemmän kuin nämä Avantit lisätarpeineen :D

Pitäis nurmikkoa varmaan siementää. Tai siis multaa, että sais nurmikkoa aikaiseksi. Pihaan tulee kahdenlaista vyöhykettä eli toinen saisi olla vähän epävirallisempi helppohoitoinen osa, missä sitten on mansikkamaata yms keskellä. Sitten on se paraatialue, missä sitten harrastetaan erilaisia asioita (mistä Jimmykin muinoin tässä mainitsi). Sitä voi leikkailla enemmänkin, mutta aina parempi mitä vähemmän senkään eteen tarvitsee mitään tehdä. Mullassa on savea pohjalla ja pinnassa on sitten vähän hiekkaisempaa multaa. Kaivinkonekuskin mukaan varsin hyvää alustaa. Tontin ympärillä on metsää, mutta arska kyllä muuten paistaa käytännössä koko kuumimman ajan pihaan.

Millaiset seokset on havaittu hyviksi / huonoiksi? Tai mitä suosittelette näillä spekseillä? Tai pitäisikö vielä jotain muuta kertoa/tietää, että osaisi valita hyvän siemenen?

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Me ostettiin Plantagenin Villa merkkistä seosta, 25 euroa 3 kg säkki ja riittää n. 100 neliöön (laitettiin tosin pikkusen reilummin). Nyt näyttäs kasvavan kuin tauti. Lannoitin ohjeen mukaan Plantagenin edullisella nurmilannoitteella kun oli n. 2-4 cm mittasta tikkua näkyvissä. Huomenna jos ei sada, niin lähtee neljäs leikkausoperaatio.

Tuota voi ainakin omalla kokemuksella suositella. Oli jossain testissäkin saanut neljä tähtä itävyydestä ja samat juurtumisesta. Tiedä sitten noista...mutta ei kovin kallista ollut vaikka sitä nyt se 5 säkkiä menikin...

Me ostettiin Plantagenin Villa merkkistä seosta, 25 euroa 3 kg säkki ja riittää n. 100 neliöön (laitettiin tosin pikkusen reilummin). Nyt näyttäs kasvavan kuin tauti. Lannoitin ohjeen mukaan Plantagenin edullisella nurmilannoitteella kun oli n. 2-4 cm mittasta tikkua näkyvissä. Huomenna jos ei sada, niin lähtee neljäs leikkausoperaatio.

Tuota voi ainakin omalla kokemuksella suositella. Oli jossain testissäkin saanut neljä tähtä itävyydestä ja samat juurtumisesta. Tiedä sitten noista...mutta ei kovin kallista ollut vaikka sitä nyt se 5 säkkiä menikin...

Onko tuo "tauti" (kts. yo. boldaus) nopea vai runsas? En tiedä mahtaako olla olemassa jotain runsasta, mutta hidasta?

Nyt sais joku punttimimmi tulla kommentoimaan, koska jos me keskenämme täällä suunnitellaan nurmikko, niin kohta siinä kasvaa jotain 5cm paksuja ruohoja... kuusentaimiksiko niitä sanotaan? :) Sitä nurmikkoa sitten ajetaan moottorisahalla.

Onko tuo "tauti" (kts. yo. boldaus) nopea vai runsas? En tiedä mahtaako olla olemassa jotain runsasta, mutta hidasta?

Kyseessähän on kansanomainen ilmaisu millä tahdotaan ilmaista miten nopeasti joku kasvaa. "Kasvaa kuin tauti", eli todella nopeasti. Vrt. Lähtee nopeasti kuin kuppa töölöstä.

Joo siis kasvaa nopeasti, kuin keuhkosyöpä 50 vuotta polttaneen kropassa. Eli se itäminen varmaan normaalin nopeeta. Viikon jälkeen vähän näkyvissä vihreetä ja parin viikon jälkeen sai lannoittaa. Sitten lähti kyllä niin että pari kertaa viikossa saa leikkailla kun ei voi alussa vetää lyhyeksi, jotta ei lähde koko heinät irti. Pikkuhiljaa voi itsekin alkaa tiputteleen konetta lähemmäksi tonttia.

Auttoi varmasti kun kastelin reilulla kädellä joka ikinen päivä kylvön jälkeen. No reilu viikko tartti kastella ja lähemmäs 10 mottia meni vettä. Sen jälkeen sitä onkin tullut taivaalta vähintään riittävästi ja nyt se jo suojaakin itse itseään, eli ei enää ole niin kriittinen kastelun suhteen.

Vaimo viisasteli tästäkin että ei saa kylvää kuin keväällä tai syksyllä ja että kyllä sitten saat itse korjata tuon kun menee kuitenkin vituilleen. No ei mennyt ja nyt on ollut kumman hiljaa aiheesta. Tai kai se nyt jollain tuurilla voi vieläkin vituiksi mennä, mutta ainakin se lähti kasvamaan kuin TAUTI!

Kyseessähän on kansanomainen ilmaisu millä tahdotaan ilmaista miten nopeasti joku kasvaa. "Kasvaa kuin tauti", eli todella nopeasti. Vrt. Lähtee nopeasti kuin kuppa töölöstä.

Onkos tuo jälkimmäinen esimerkki sitten äärettömän hidas / olematon?

Puolisotilaallisen lennokkikerhon haarakonttorissa mulle sanottiin, että lähden nopeasti kuin lehmä makuulta, kun oltiin tetsaamassa. Otin sen kohteliaisuutena tapahtumapaikka huomioiden. Samoin kiiteltiin siitä, että sotilas syö mustikoita aina kun voi. Tämä kesken taisteluharjoituksen. Siinä vaiheessa oikeasti lämmitti housuissa, kun sellainen ajokoiran näköinen ja kuuloinen skappari karauttaa itänaapurin valmistaman katumaasturinsa viereeni ja yllättää minut mustikkamätäs kädessä.

Millaiset seokset on havaittu hyviksi / huonoiksi? Tai mitä suosittelette näillä spekseillä? Tai pitäisikö vielä jotain muuta kertoa/tietää, että osaisi valita hyvän siemenen?

Voin ainakin suositella Agrimarketin kartano seosta, samoja lajikkeita mitä golfkentällä, kuukausi sitten kylvetty, eikä kukaan tahdo uskoa kun on jo nyt tosi hieno.

Voin ainakin suositella Agrimarketin kartano seosta, samoja lajikkeita mitä golfkentällä, kuukausi sitten kylvetty, eikä kukaan tahdo uskoa kun on jo nyt tosi hieno.

Kiitos vihjeestä!

--------------

Tietääkö kukaan mitään seosta/siementä mikä ei kasvaisi kuin ihan lyhyeksi? Kuulemma joskus 80-luvulla ollut sellainen. Ajattelin, että sillä voisi noita reuna-alueita ja autotallin takaa laittaa, koska ne on vähän ahtaita ja toissijaisia paikkoja, niin saisivat olla helppohoitoisia.

Pihaa tehty nyt kahdella kaivinkoneella kohta viikko. 3 iltaa ja kaksi 12h päivää eli jotain 70h yhteensä. Tänään jatkuu ja luultavasti tulee valmiiksi. Tehtiin nyt samalla kerralla kaikki aluevalaistukset kuntoon, autotallin luiskat, maakellarin ympärykset, puuvajan alusta, luonnokivimuuria varmaan 100m, kukkapenkkejä, mansikkamaa, kasvimaa, tien pätkä, pengerryksiä jne jne..

Kiitos vihjeestä!

--------------

Tietääkö kukaan mitään seosta/siementä mikä ei kasvaisi kuin ihan lyhyeksi? Kuulemma joskus 80-luvulla ollut sellainen. Ajattelin, että sillä voisi noita reuna-alueita ja autotallin takaa laittaa, koska ne on vähän ahtaita ja toissijaisia paikkoja, niin saisivat olla helppohoitoisia.

Pihaa tehty nyt kahdella kaivinkoneella kohta viikko. 3 iltaa ja kaksi 12h päivää eli jotain 70h yhteensä. Tänään jatkuu ja luultavasti tulee valmiiksi. Tehtiin nyt samalla kerralla kaikki aluevalaistukset kuntoon, autotallin luiskat, maakellarin ympärykset, puuvajan alusta, luonnokivimuuria varmaan 100m, kukkapenkkejä, mansikkamaa, kasvimaa, tien pätkä, pengerryksiä jne jne..

Miten ois ihan se valkoinen apila? Se kun ei kasva kovin pitkäksi kuin kukkien osalta. Itse laittaisin ainakin tuollaisella. Tietty jos ei siitä tykkää ollenkaan niin sitten parempi kun unohtaa.

Miten ois ihan se valkoinen apila? Se kun ei kasva kovin pitkäksi kuin kukkien osalta. Itse laittaisin ainakin tuollaisella. Tietty jos ei siitä tykkää ollenkaan niin sitten parempi kun unohtaa.

Sehän on loistava idea! Meneekö tuolla koko kesä vuodesta toiseen? Ei sen siis kukkia tarvi koko kesää, mutta että vihreänä tai valkoisena kohtuu lyhyenä menee?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom