Pihasuunnittelu, pihan pintamateriaalit ja puutarha

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Nyt on nurmikko siitetty ja tehty vähän istutuksiakin. Vedin kalkin pohjille ja sitä menikin parisataa kiloa. Siementä lennätin melkein 40 kiloa. Parista kohtaa nurmikon alta salaojitettiin. Nyt vaan odotellaan ensi yön sadetta. Musta tuntui että aivan kun olisin nähnyt Timban Plantagenin kassalla tänään mutta kun en ollut varma, niin en uskaltanut moikata.

Nyt on nurmikko siitetty ja tehty vähän istutuksiakin. Vedin kalkin pohjille ja sitä menikin parisataa kiloa. Siementä lennätin melkein 40 kiloa. Parista kohtaa nurmikon alta salaojitettiin. Nyt vaan odotellaan ensi yön sadetta. Musta tuntui että aivan kun olisin nähnyt Timban Plantagenin kassalla tänään mutta kun en ollut varma, niin en uskaltanut moikata.

Olin tänään Plantagenissa joskus 12-13 välillä. Ostin säkin lannoitettu. Nurtsin siementäkin piti ostaa mutta tuli oikosulku enkä muistanut oliko säkki oikea. Kahden rasavillin pojan kanssa oli. Eli varmaan näit minut. Olisit vaan tullut moikkaileen.

Huomasin itse muuten tuon kalkitushomman vasta kun mullat oli levitetty. Eli se ois ollut hyvä tuohon perusmaan päälle vetää. No vaimo jostain jonkun ph mittarin osti ja multa oli lähes neutraalia, eikä tuo pohjamaakaan paljon viisaria liikutellut. Eli varmaan lopulta aivan sama. Mennään ylläpitokalkituksilla jatkossa. Siemeniä laitettiin reilusti, enempi mitä ohje käski.

Nyt n. puoli tuntia sitten rupes ainakin Puuppolassa tuleen vettä. Hyvä niin, laitoin tänään nurtsille ne Plantagenin lannoitteet. Ostin siis sitä niiden omaa tarjouksessa ollutta. Iso säkki, 750 m2 riittää ja maksoi kaikki 12,49 euroa. Kekkilän kikkilät oli jotain vitun 30 euroa per 200 neliötä. Sai olla mun puolesta kaupan hyllyllä.

^ Kyllä mä sitten ihan oikein tunnistin. Olin sua ennen siinä kassalla mutta en heti tunnistanut ja jäin miettimäänbettä oli jostsin tutu kasvot :)

Mullakaan ei ole pihaa kalkittu varmaan pariinkymmeneen vuoteen mutta levitin nyt sitä sitten samalla koko pihaan. Samalla vaivalla meni kun pienen uudelleen mullatun alueen kalkitsin. Eikä tuo kalkki muutenkaan mitään maksa. Vettä tulee taivaalta sopivasti mutta varmaan huomenna pitää vielä kastella nurtsi. Mulla on pihassa kaivo josta saa kätevästi vesiautomaatilla kasteluvedet ja mukulan uima-altaan täytettyä.

^ Kyllä mä sitten ihan oikein tunnistin. Olin sua ennen siinä kassalla mutta en heti tunnistanut ja jäin miettimäänbettä oli jostsin tutu kasvot :)

Mullakaan ei ole pihaa kalkittu varmaan pariinkymmeneen vuoteen mutta levitin nyt sitä sitten samalla koko pihaan. Samalla vaivalla meni kun pienen uudelleen mullatun alueen kalkitsin. Eikä tuo kalkki muutenkaan mitään maksa. Vettä tulee taivaalta sopivasti mutta varmaan huomenna pitää vielä kastella nurtsi. Mulla on pihassa kaivo josta saa kätevästi vesiautomaatilla kasteluvedet ja mukulan uima-altaan täytettyä.

Ihan kun olisi kännissä kirjoitettu, mutta ei. Sen siitä saa kun puhelimella kirjoittelee. Tuossa vielä muutama kuva omasta pihasta. En jaksa koko tonttia vetää nurtsille ja puolet saa jäädä niityksi. Riittävästi leikkaamista tulee olemaan tuossakin. Istutin piha- ja puistosyreeneita aidaksi ja muutaman jonkun valkokukkaisen tuomen. En muista mitä sorttia oli, mutta tuomi oi nimessä. Jostain mielenhäiriöstä ostin yhden tummalehtisen vaahterankin, mutta tuo näyttää yksinään niin dorkalta, että pitää ostaa niitä riviin muutama vielä lisää.

Samassa pitää kehua polttomoottorikäyttöistä klapikonetta. Kolmessa tunnissa tuli tuollainen 4-5 pinokuutiota koivuklapia. On todella nopea ja tehokas laite, sekä laite nielee todella paksunkin pöllin.

Vituttaa vähän kun ei älynnyt upottaa sellasta sadevesikeruuastiaa maahan silloin kun iso kone oli mestoilla kaiveltiin reippaammin. Ne upotettavat säiliöt ei tuossa Meltexissä ihan mahdottomia maksa alennuksien jälkeen. Sinne sitten pumppu ja ois saanut kuutiokaupalla kasteluvettä ja pentujen uima-altaisiin vesiä tuolta. No en tiiä oisko tuossa mitään säästänyt, mutta ois se nyt kohtuu ekologista kuitenkin. Enää niitä ei aleta tuonne kaiveleen, pitäisi tehdä maanrakennusvaiheessa.

Naapuri toisin sanoi tekevänsä rengaskaivon. Jos se siitä vettä saa reilusti niin sitten teen minäkin. Tallin taakse tuo mahtus ja sinne vois sitten ohjaa sadevedet jos tuota käyttää kuitenkin vain noiden pihavesien ottamiseen.

Mä yritän muistaa ylläpitokalkittaa aina kevättalvella ennen lumien sulamista. Silleen se on helppo tehdä, eikä haittaa vaikka käyttää sitä halvinta pölyävää settiä.

Eilen sai kastella aika huolella. Ei se silloin toissailtana satanut kun pari hassua milliä. Varmaan saa kastella koko tän viikon, sitten alkas oleen se kriittisin takana tuon isomman kylvön suhteen. Jos oikein käsitin niin ensileikkuiden jälkeen ei enää niin nuukaa ole tuon kastelun kanssa?

Vituttaa vähän kun ei älynnyt upottaa sellasta sadevesikeruuastiaa maahan silloin kun iso kone oli mestoilla kaiveltiin reippaammin. Ne upotettavat säiliöt ei tuossa Meltexissä ihan mahdottomia maksa alennuksien jälkeen. Sinne sitten pumppu ja ois saanut kuutiokaupalla kasteluvettä ja pentujen uima-altaisiin vesiä tuolta. No en tiiä oisko tuossa mitään säästänyt, mutta ois se nyt kohtuu ekologista kuitenkin. Enää niitä ei aleta tuonne kaiveleen, pitäisi tehdä maanrakennusvaiheessa.

Naapuri toisin sanoi tekevänsä rengaskaivon. Jos se siitä vettä saa reilusti niin sitten teen minäkin. Tallin taakse tuo mahtus ja sinne vois sitten ohjaa sadevedet jos tuota käyttää kuitenkin vain noiden pihavesien ottamiseen.

Mä yritän muistaa ylläpitokalkittaa aina kevättalvella ennen lumien sulamista. Silleen se on helppo tehdä, eikä haittaa vaikka käyttää sitä halvinta pölyävää settiä.

Eilen sai kastella aika huolella. Ei se silloin toissailtana satanut kun pari hassua milliä. Varmaan saa kastella koko tän viikon, sitten alkas oleen se kriittisin takana tuon isomman kylvön suhteen. Jos oikein käsitin niin ensileikkuiden jälkeen ei enää niin nuukaa ole tuon kastelun kanssa?

Meillä oli määräyksissä imeytyskaivo hulevesijärjestelmään. Eli pintavedet ohjataan ensisijaisesti tuonne kaivoon, josta kuitenkin ylivuotoputki kunnan verkostoon. Pari rengasta korkea, joten tuolta saa hyvin kastelu ja auton pesuvedet!

Meillä oli määräyksissä imeytyskaivo hulevesijärjestelmään. Eli pintavedet ohjataan ensisijaisesti tuonne kaivoon, josta kuitenkin ylivuotoputki kunnan verkostoon. Pari rengasta korkea, joten tuolta saa hyvin kastelu ja auton pesuvedet!

joku 4 rengasta ois pitäny pistää kyllä (umpi)kaivoa ja siitä sitten ylivuoto vasta tuonne ojaan. Harmittaa kun ei tullut tehtyä, kaivurikin kun oli tontilla valmiina.

joku 4 rengasta ois pitäny pistää kyllä (umpi)kaivoa ja siitä sitten ylivuoto vasta tuonne ojaan. Harmittaa kun ei tullut tehtyä, kaivurikin kun oli tontilla valmiina.

Niin olisihan tuo voinut syvempi tosiaan olla, mutta siinä kohtaa tonttia tuli kallio esiin, joten tuo kahden renkaan kaivo on ihan riittävä, köh köh...

http://rakennusprojekti.fi/?p=2182

Tuossa taas uusimpia. Lauantaina perustettiin tuo nurmi takapihalle loppuunkin alaan ja sunnuntaina kylvö. Tänään sitten askarreltiin tuon grilliapaikan parissa. Blgossa kuvamatksua. Lapiointi ja kärräystä siis ihan kiitettävästi.

Oltiin viikonloppuna Porissa vanhempien luona kun systerillä oli häät. Eli nyt oli vuorossa äidin pihasta erilaisten kasvavien juttujen sosialisointi. Velipojalta sain vaahterantaimia ja äidiltä vaimoni katteli muutamia erilaisia kukkia. Veljen vaimoltakin jotain kukkasia irtosi.

No kotiin kun tultiin eilen illalla niin vettä tuli kuin esterin perseestä. Ei muutakuin crocksit jalkaan ja sadetakki päälle ja istuttamaan. Oli jotenkin todella siisti fiilis istutella noita rehuja kaatosateessa. Ulkona 19 atetta lämmintä. Ei ollut kylmä yhtään. Ois voinut kauemminkin tuolla tuusailla mutta piti perkele lähteä nukkumaan jotta aamulla jaksoi herätä duuniin. Eipä tällaisestakaan yksinkertaisesta asiasta ikinä päässyt kerrostalossa nauttimaan.

Meilä muuten satoi menneen vuorokauden aikana n. 35 milliä vettä. Onneksi oli jo viikko viimesen nurtsialueen kylvöstä niin ei ihan kaikki siemenet huuhtoutuneet pihan perälle.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Olen alkanut jollain perverssillä tavalla pitämään pihan ja puutarhan laitosta. Pitäisiköhän huolestua? Pihasta lyötyi raivaamisen jälkeen useita erilaisia kukkia ruusupuskia niittyheinän seasta. Viime kesänä istuttamani jasmikkeet ja alppiruusut kukkivat molemmat ja löysin niityn seasta jättimäisiä raperpereja. Mullan ja soran lapioiminen ja kuskaaminen on lisäksi omasta mielestä sen verran miehekästä ja alkukantaista puuhaa, että taidan jättää Avantin hakematta.

Olen alkanut jollain perverssillä tavalla pitämään pihan ja puutarhan laitosta. Pitäisiköhän huolestua? Pihasta lyötyi raivaamisen jälkeen useita erilaisia kukkia ruusupuskia niittyheinän seasta. Viime kesänä istuttamani jasmikkeet ja alppiruusut kukkivat molemmat ja löysin niityn seasta jättimäisiä raperpereja. Mullan ja soran lapioiminen ja kuskaaminen on lisäksi omasta mielestä sen verran miehekästä ja alkukantaista puuhaa, että taidan jättää Avantin hakematta.

Sama. Tiedä sitten kauanko innostusta riittää. Mutta noissa hommissa saa kummasti näkyvää aikaiseksi. Hiki lentää kunnolla. Kiva mennä saunaan kun on ensin riehunut lapion ja kärryn kanssa. Nuot saatanan mäkäräiset vaan vituttaa. Tänään revin pari kantoa irti ja niitä oli sitten ainaki miljoona. Heti kun vähän hiki tuli niin se parvi ilmestyi jostain. Tuulta ei yhtään ja taivas pilvessä, aivan jäätävä keli itikoiden kannalta tai siis ihmisen kannalta, itikoiden unelmakeli.

Mutta joo, vielä kun noita rehuista jotain ymmärtäisi niin olisi vielä parempi. Mutta tosiaan, enpä ois uskonut että tuolla multahommissa noin viihtyy.

En siis ole ainoa. :D Mä kanssa löytänyt ihan ihme puutarhaihmisen itestäni tänä kesänä. Tai no se alkoi jo varhain keväällä.
Eilenkin piti vielä ajella kaasu pohjassa illalla hakemaan vähän kukka-astioita kun keksin että yksi rakennus kaipaa vähän kukkia seinälleen.
Asutaan periaatteessa kivikasassa / rinteessä. Tai no kivet on puutarhan toisella reunalla rinteenä ylös, mutta rakennukset eri tasoissa. Sinne ollaan sitten rajailtu penkkejä kivillä ja istutettu värikkäitä kukkia sinne tänne.
Oon ihan fiilareissa odottelemassa myös kesäkurpitsasatoa, omasta maasta ollaan kiskottu salaattia jo pitkään. Ja onhan siellä sipulit, punajuuret ja valkosipulitkin.
Takapihalle saatiin kohtuu iso terassi (3x9m) valmiiksi juhannukseksi, sen takana on lähinnä pitkää heinää ja metsää. Jussiaattona sai lähimmät puut kyytiä ja sitä puolta pitäisi alkaa laittaa. Vaatinee traktorilla tasoittelua ja kantojen repimistä, joten saattaa jäädä syssylle tai sitten ens kesälle. Ainakin kukkien laittaminen. Josko alkuun sais sieltä tehtyä jonkun polun tapaisen (puusta varmaan) kallion viereen, ja sinne sitten paljun. :)
Lähinnä naurattaa kyllä kun en ole juuri kukkiin ennen panostanut, ja tänä kesänä voi laskea kyllä ihan varmasti satasissa ellei ylikin, paljonko on multaan ja kukkiin yms mennyt!

Olen alkanut jollain perverssillä tavalla pitämään pihan ja puutarhan laitosta. Pitäisiköhän huolestua?
Tekisikö mielesi myös upottaa varpaat multaan? Oletko jo käynyt armeijan? ;)

Onko mitään ehdotuksia miten erottaa järkevästi oma ja naapurin tonne, kun korkeuseroa on noin 30 cm... Ei ihan heti jaksaisi miettiä penggerrystä.

Onko mitään ehdotuksia miten erottaa järkevästi oma ja naapurin tonne, kun korkeuseroa on noin 30 cm... Ei ihan heti jaksaisi miettiä penggerrystä.
Meillä on "vaihteleva" pieni korkeusero (0-25 cm) naapuriin loivasta rinnetontista johtuen. Tällänen kevytkatkaisu eli luonnonkivimuuri hukkaa tuon minimaalisen korkeuseron mukavasti. Me ollaan siis tuolla nurtsipuolella; ei ihan helpolla leviä meidän nurmikkomultakaan naapurin asfaltille.

aita.jpg

Tekisikö mielesi myös upottaa varpaat multaan? Oletko jo käynyt armeijan? ;)

Tekee mieli ja näin myös tein. Onneksi on se armeija jo käyty :D Mikäs sen mukavampaa kun kävellä paljain jaloin omalla pihamaalla ja vasta levitellyllä turpeisella mullalla. On niin pehmoista että..

Tekee mieli ja näin myös tein. Onneksi on se armeija jo käyty :D Mikäs sen mukavampaa kun kävellä paljain jaloin omalla pihamaalla ja vasta levitellyllä turpeisella mullalla. On niin pehmoista että..

Kovin paljon ei ole tullut paljain jaloin käveltyä, mutta kroksit jalassa kuitenkin, eli aina ne mullassa nykyään on. Tänään leikkasin nurtsin ekan kerran!

nurtsi.webp

Vähän kaljumpiin kohtiin heitin lisää siemeniä. Eipä tuo leikkuukaan tässä vaiheessa ole kuin kosmeettinen, kun ei tuota tuoretta nurma passaa lyhyeksi leikata.

Satas nyt vaan joka päivä, kerrankin se ei haittaa yhtään!

On sitten aika kostea viikko takana, enkä viittaa tällä pulloon tarttumiseen. Kottikärryt täynnä vettä, uima-altaan pinta noussut 10 cm ja puolet siemenistä väärässä paikassa. Meinasi avanti upota tontille pariin kohtaan kun eilen sillä ajoin pillurallia pihaa ympäri. Pari kertaa jäi jumiin, vaikka oli lukot päällä. Tekisi melkein lyödä vetoa että alkaa helteet jos siitän lisää siemeniä tuonne nurmikolle. Toisaalta nuo nurmikon siemenet on aikaa halpaa huvia verrattuna rakentamiseen.

Suositut

Back
Ylös Bottom