Piharakennukset, puuvajat, leikkimökit yms

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Tuliaskohan samoilla rahdeilla pari? Voisin käydä kärrillä sun pihasta sitten omani. No kunhan kysäset hinnan nyt ensin.

ilmottelen. käyn kohta kysymässä.

edit: tässäpä hinta:

Hirsilato R 2400x2500MM
6neliötä, 45-145MM hirsi

weckmanin musta kattopelti, ruuvit ja kaikki härpäkkeet.

hinta: 1362.75e

eli lattia tartteis kehitellä, lavoista taikka koolailla rakolattia. maalit tietty päälle.

ilmottelen. käyn kohta kysymässä.

edit: tässäpä hinta:

Hirsilato R 2400x2500MM
6neliötä, 45-145MM hirsi

weckmanin musta kattopelti, ruuvit ja kaikki härpäkkeet.

hinta: 1362.75e

eli lattia tartteis kehitellä, lavoista taikka koolailla rakolattia. maalit tietty päälle.

On kyllä hintaa piru vie. Laskeppa huvikseen paljollako väsäät aivan normaalin aitan. Vaikka jostain rakennustyömaalta hyljättyjä kakkosnelkkuja runkoon, paneelit tarjouksesta ja kattopellit/-huovat halvimmasta kaupasta.

en tiiä mitä tuon vajan kanssa nyt tekis. tuollanenhan on pirun nopee kasata, kun vertaa siihen, että itse tekis kaiken.

en tiiä mitä tuon vajan kanssa nyt tekis. tuollanenhan on pirun nopee kasata, kun vertaa siihen, että itse tekis kaiken.

Totta. Toi on yhden vajaan päivän proggis vääntää (yksin) pystyyn. Seuraavana päivänä katto + lattia.

Itse olen hamuamassa läheisen kerrostalon työmaalta käytöstä poistettavia kakkosnelkkuja. Niistä riittäisi koko piharakennuksen runkotarpeiksi. Pitää käydä kyselemässä jos joutavat kohta.
Siltatyömailta saa myös ilmatteeks kivasti kakkosnelkkuja aina, niitähän siellä teilläpäin riittää ;)

ne ei anna niitä, kysyin viime syksynä. ne ottaa "hyvät" talteen ja käyttävät uudelleen muualla. jotain ihan roskapaskaa saa mutta sillä ei sitten tee mitään. nyt vaan tekee mieli nuukailla tuon vajan kanssa :)

Itse sain kuvassa olevaan liiteriin hinnan, eli 1140 euroa + tehdasrahti. Pistin kyselyä että missä tehdas ja paljonko rahti.

Sisältö seuraava:

- Koko 2,4 x 3 vinoseinä.

Toimitus sisältö;

- Hirret
- Ovet
- Kattoniskat
- Ruoteet
- Lattialaudat
- Räystäslaudat

Liitteet

• Rakoliiteri.webp
    Rakoliiteri.webp
    218,8 KB · Katsottu: 7 944
Tuo Timapuun kaveri on tuossa melkein mun duunipaikan naapurissa. Nuot on kyllä törkeen hyvänlaatusia ja siistejä kotia, kalliita kyllä. Halvimmasta päästä lienee kun kattoo Ultimatemarketista, mutta no ne on sitten kyllä myöskin muutenkin tietysti "halvempia".

Ja tuohon rakoliiteriasiaan lisää, eli jos tuon ottaa ensiviikon toimitukseen, rahti 70 euroa! Täytyy nyt miettii tosissaan tuota. Ruoteet huopakattoa varten tekee lisää 68 euroa kun perustoimituksen ruoteet on peltikattoa varten.

eli 1278e ois tuo lato kaikkineen? huovat tietty katolle vielä. paljos tuossa oli neliöitä ja toimittavatko tänne Savonlinnaan tuolla 70e:lla?

edit: puusilmä minä. 2.4x3:han tuo koko oli.

Ja tuohon rakoliiteriasiaan lisää, eli jos tuon ottaa ensiviikon toimitukseen, rahti 70 euroa! Täytyy nyt miettii tosissaan tuota. Ruoteet huopakattoa varten tekee lisää 68 euroa kun perustoimituksen ruoteet on peltikattoa varten.

Ootko sieltä Perhosta saanut tarjousta?

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Rantalaiturin rakentaminen

Onko pakkiksella kokemusta ja vinkkejä laitureista?
Nykyinen laituri on vanha ja edellisten asukkaiden tekemä, varmaan jostakin 70-luvulta. Talvella meni paskaksi kun ei vedetty järvestä. Ei kannata enää kunnostaa sitä, vaan uusi tilalle.

Valmis laituri maksaisi 1000€, kalleimmat vieläkin enemmän. Kyllähän tuo olisi itse rakennettava, ei tuhansia euroja viitsi maksaa.
Laiturin tulisi siis olla talvehtiva ja mahdollisimman vähä huoltoinen. Lisäksi sellainen leveä, terassimainen auringonottoon ja ajanviettoon, ennenkaikkea tukeva. Vedessä hyllyvä ponttonilaituri ei siis tule kysymykseen.

Kelluvan ponttonilaiturin sijaan paras olisikin ns. ikilaituri. Eli kiviarkun päälle ja itse laituri on vedenpinnan päällä aina, ja nimenomaan pinnan ollessa korkeimmillaan. Laiturin pitäisi sitten pysyä sen kiviarkun päällä. Tuo onkin se suurin haaste, miten kiviarkun päälle saadaan kestävä laituri. Meneekö betonin valuu hommiksi? Isoja kiviä ainakin löytyy, ranta on täynnä kiviä, joista saa koottua keon laiturille.

Järvessä säännöstelyn kierto menee niin, että toukokuussa vesi nousee ja syksyllä/talvella taas laskee. Eli juuri kesäaika, jolloin laituria käytetään niin laituri olisi sopivassa kohtaa. Vedenkorkeuden vaihteluväli on neljä metriä. Vesijättö on siis melko karun näköinen joissakin kohtaa kyseistä järveä. Tuossa meidänkin tontilla vesi pakenee melko kauas. Vesi nousee kesäkuuhun mennessä, joten kiire tulee. Muuten pitää mennä tämä kesä vanhalla ponttonilaiturilla.

http://www.laiturit-opas.fi/ tuossa oli ainakin juttua kiviarkkulaitureista.

Ja en muuten löytänyt netistä sellasta laiturin kuvaa malliksi, jota haen ja tarkoitan.

No en kun en ole ehtinyt soittaa ja nyt en sitten löydä koko meiliä. Hitto kun ois päivä aikaa oikeasti keskittyä hoitaan näitä juoksevia asioita. Kaikkea ehtii jos pystyy meilillä hoitaan, mutta jos pitää soitella niin ei tahdo ehtiä mitään.

Tiiä sitten jääkö koko liiterin hankkiminen ensivuoteen muutenkin. Kun ei taida rahat riittää tuohon jos meinaa nuot maa-aineet hommata mitä pihaan tarvii...

Eilen soitin ja hinnan sain. Samoissa luokissa mennään kaiken huomioiden kuin tuo mistä itse pistin hinnan. Eli se touhutonni itse koppiin ja katot plus pohjat siihen päälle tai sitten tehtävä itse pitkästä. No en ala tuollaista levenevää rakohäkkyrää tekeen itse ilman kuvia. Varmaan osaisin joo, mutta ei jaksa alkaa miettimään kun on sitä mietittävää ihan liikaa muutenkin.

En tiedä mainittinko, mut ite tein talosta ylijäävistä jämäkamoista pihavajan. Eli siitä tuli talon paneleilla ja kattotiilillä tehtynä täysin samanlainen ku talo itekin. Ulkomaaliakin oli sen verran ylimäärästyä, et sipasin sen pintaan. Istuu todella hienosti talon kanssa pihaan. Rehellisesti nyt kun katsoo pihaa niin mikään muu sinne ei olisi istunut. Nuo kaikki pihavajat on niin heposen näköisiä virityksiä ja ei istuisi talon viereen mitenkään. Nii jouduin ostaa kyllä pari saranaa oveen(senkin tein ite) ja lukon. Sen verran näin vaivaa, että laittelin aluskatteet tiilien alle ym. Mitään villoja tietenkään ei ole vaan kylmästi ulkoverhous on myös mökin sisäseinä. Ilman mitään piirrusuksia tein tuon ja piti tulla puuliiteri, mutta tulikin niin hieno, että ei sinne puita viittii ees laittaa. Ruohonleikkurin pihakalusteet kottikärryt lapiot ym. säilötty tuonne. Suosittelen kaikille varsinkin jos talosta jäi vähän paneelia ja runkotolppaa ylimääräistä pihalle notkumaan.

timba, vastailes tohon meikäläisen kysymykseen!? ;)

Mitenkäs tommosen rakoliiterin edes normivehkeillä sais tehtyä? Eli noi kulmaliitokset? Ei mitenkään ilman kunnon isoa jyrsintä jossa hyvä tälli?

Mitenkäs tommosen rakoliiterin edes normivehkeillä sais tehtyä? Eli noi kulmaliitokset? Ei mitenkään ilman kunnon isoa jyrsintä jossa hyvä tälli?
Näääh. Jos ei puhuta noista pyöreistä puista tehdyistä liitereistä, vaan useammin nähtävistä n. 50 x 150 lankuista tehdyistä hirsistä, niin niiden loveukset tekee nyt hätäpäissään vaikka hyvällä käsisahalla sekä isolla taltalla. Poikamiehen ranteista on tietysti apua... Jos sattuu omistamaan tavallisen raksasirkkelin liukupöydällä, niin homma helpottuu oleellisesti, kun saa loveuksien reunat käsisahan sijaan suhautettua sirkelillä ja sen liukupöydällä.

Hirrenveistäjät tekee pyöreiden hirsien salvokset ihan vaan moottorisahalla. Sarjatuotanto ja jyrsimet on sitten erikseen.

timba, vastailes tohon meikäläisen kysymykseen!? ;)

Kato perkele. Rahti mainittiin 70 euroksi, eli uskoisin että minne vain, mutta voin varmistaa.

Ja hinta tuo mitä tuossa mainittit ja koko oli 3 x 2,4 metriä.

En tiedä mainittinko, mut ite tein talosta ylijäävistä jämäkamoista pihavajan. Eli siitä tuli talon paneleilla ja kattotiilillä tehtynä täysin samanlainen ku talo itekin. Ulkomaaliakin oli sen verran ylimäärästyä, et sipasin sen pintaan. Istuu todella hienosti talon kanssa pihaan. Rehellisesti nyt kun katsoo pihaa niin mikään muu sinne ei olisi istunut. Nuo kaikki pihavajat on niin heposen näköisiä virityksiä ja ei istuisi talon viereen mitenkään. Nii jouduin ostaa kyllä pari saranaa oveen(senkin tein ite) ja lukon. Sen verran näin vaivaa, että laittelin aluskatteet tiilien alle ym. Mitään villoja tietenkään ei ole vaan kylmästi ulkoverhous on myös mökin sisäseinä. Ilman mitään piirrusuksia tein tuon ja piti tulla puuliiteri, mutta tulikin niin hieno, että ei sinne puita viittii ees laittaa. Ruohonleikkurin pihakalusteet kottikärryt lapiot ym. säilötty tuonne. Suosittelen kaikille varsinkin jos talosta jäi vähän paneelia ja runkotolppaa ylimääräistä pihalle notkumaan.

Ei huono idea! Paneelia ei kyllä ole, eikä runkovärkkikään, mutta ei nyt tonnia sentään maksa. Talotehtaalta saisin kyllä paneelia järkevään hintaan ja ilman rahtia kun ottaa jollekin lähistölle tulevalla talotoimitukselle ja hakee sieltä. Kakkosnelosesta runko ja sitähan saa kun käy puutavarakaupasta hakemassa. Ei huono kyllä tämäkään, sopis varmaan paremmin ympäristöön.

Laitoitko ihan vaan tyyliin harkkojen päälle tuon?

Itse mietin että ei ehkä kannattas mitään kovin kiinteetä lattiaa tehdä, vaan harkot ja kuormalavat ajoisi tuon asian hienosti. Tekis vielä niin että latois sen lattia laivoista ensin ja tekis mökin ympärille.

Pitääkin tosissaan tätä tuumailla, tekis just sen alle 10 m2 mitä saa ilman rakennuslupaa tehdä niin mahtus kyllä komeesti polttopuutkin kun ei niitä tartte mitään järkkymäärää siellä olle kun ei puilla lämmitä koko torpppaa.

Niin joo siis kaivoin kylmästi lapiolla jokusen harkon vaa maahan ja mökki siihen päälle. ei mitään anturoita ku tuosta piti tulla paskapuuliiteri. joskus osaa yllättää ittensä positiivisesti. mut hyvin se o pari talvee tuossa nököttänyt. lattia on tosiaan todella maanvarainen, eli se o toisen autopaikan vieressä jossa on soraa riittävästi, eli ei mu vajassa oo lattiaa edes. Sorapeti. mut helpolla tuohon sais lattian alimman kehikon päälle ku latois laudat. perimmäiselle seinälle tein hyllyt ja siellä majailee pikkupihatavarat. Ihmeesti siistiytyi autotalli ku ei tarvii noita romuja siellä säilöä. Toi on niin nätti ku sika pienenä. ihan ku pikkutalo tuossa vieressä. kaikki nurkkalaudat ym pistin ja ne on valkosena imitoimaan talon verhousta.

En usko ,et vaikka kaupasta ostais tavarat toi montaa satkuu maksais. aina raksaranella o jotain puuta jäänyt ja vähän aluskatetta sun muuta ni kiertoon vaa tuonne. naulapyssyt sun muut ku löytyy ni tein ton viikonlopun aikana ja en todellakaan tehnyt mitään 8h päiviä. Siinä kaiken muun ohella vähän naputtelin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom