Pienikokoinen digitaalikamera

Jamoz sanoi:
Itse ajattelin hankkia tulevalla viikolla tämän minoltan!

Minolta G400
Kertokaahan jos ootte jotain huonoa tosta minoltan G400 mallista kuullut!

Hintaa tollasella on 279€

Ostin tuollaisen eilen, on muuten perskeleen hyvä kamera. Tässä on nyt rämplätty sitä viimeiset 3 tuntia, eikä mitään valittamista ole ilmennyt. Joku puhui jostain ohjelmisto bugista, muistaakseni jos akku loppuu kesken kuvauksen ja objektiivi jää ulos, niin latauksen jälkeen tulee lukemaan function error tai jotain vastaavaa. Muistaakseni ei esiintynyt kuin aivan ensimmäisissä erissä, eli tuskin tarvitsee olla huolissaan. Muista sitten ostaa tarpeeksi iso muistikortti, vituttaa kun tuli ostettua vain 128mb, tosin mahtuuhan tuommoiseenkin kuvia laadusta ja koosta riippuen 145-290, näin ainakin kamera ilmoittaa. Ei muuta kuin ostamaan vaan, uskon, että et tule pettymään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itselläni on Konica Digital Revio KD-420Z eli nykyiseltä nimeltää Minolta G400. Omani sain joululahjaksi ja tähän mennessä on rapiat 2000 kuvaa tullut otettua. Valittamista ei hirveästi ole. Automaattiasetuksilla ehkä hieman tummia kuvia tulee, mut niitäpä voi onneksi korjata photoshopilla ja paintshop pro:lla. Tarpeeksi iso muistikortti kannattaa tosiaan ostaa, itselläni on 128Mt ja pieneksi tahtoo käydä, varsinkin jos parhaalla laadulla meinaa kuvia ottaa. Pieni kamera, sopii taskuun ja kulkee mukana joka paikkaan. Suosittelen!

Mmn sanoi:
Tiistaina pistin tilaukseen Gsmart mini 3 digikameran.
Painoa 40g, mitat hiukan tulitikkulaatikkoa isommat, sisäänrakennettu akku, mahdollisuus videokuvaan ja optinen tarkkuus 2.1mpix
Hintaa tuli 68e. :rock: Pitäisi saapua maanantaina, joten kerron sit lisää kokemuksia. Mitä olen lukenut tuosta, niin valoa ainakin tarvitsee melko paljon, jotta kuvat onnistuisivat.
Saisko tietää et mistä tilasit... kinnostaisi itseäkkin tollainen pieni kamera...

Mäkin olen vähän katsellut pientä digikameraa ja vaihtoehdoiksi on jäänyt Pentax Optio S4i, Casio Exilim EX-Z40, Canon Digital Ixus 430 ja nyt uutena tulokkaana tuo Minolta G400. Vielä kun osais päättää... :D

Ostin itse pari viikkoa sitten tuollaisen Pentaxin Optio S4:n, en ymmarra perus S4:n ja ruiskumallin hintaeron perustetta. Olen ollut kameraan tyytyvainen, kivan pieni kokoinen ja kuvien laatu on asiallinen.

Kuten aina, kannattaa katsella noiden hintoja verkossa. Omani maksoi (toukokuu 2004) saksanmaalla 299e+20e lahetyskuluja. Maksoin visakortilla ja kamera tuli kotiin kannettuna luvatussa ajassa.

superpohje sanoi:
Saisko tietää et mistä tilasit... kinnostaisi itseäkkin tollainen pieni kamera...

Ois kyllä hieno... paitsi että kamerassa ei ole salamavaloa ollenkaan, eli ainakin sisäkuvat voi samantien unohtaa. Jos vaikka seuraavaan malliin saisivat tuon salamavalon mukaan niin kyllä tuollaisen voisi heti ostaa.

Sam Earch sanoi:
Mäkin olen vähän katsellut pientä digikameraa ja vaihtoehdoiksi on jäänyt Pentax Optio S4i, Casio Exilim EX-Z40, Canon Digital Ixus 430 ja nyt uutena tulokkaana tuo Minolta G400. Vielä kun osais päättää... :D

Tuosta Casion EX-Z40 -kamerasta sen verran, että et oo EX-Z30 harkinnut? Merkittävin ero on lähinnä se, että 40-mallissa on 4.0 megapikseliä ja 30-mallissa 3.2. Itse valitsin 30-mallin ihan sen takia, että akku on kestoltaan aika hemmetin paljon parempi tällä hetkellä valmistettavissa kameroissa. 3.2 mpx oli myös enemmän kuin tarpeeksi. Ja jos on ongelmia budjetin kanssa, niin 30 on noin 100€ halvempi. Itselläni hinta ei ollut valintakriteerinä.

Mulla on kaikki nyt valmiina. Tarttisi enää painaa tilaa -nappia, niin lähtis canon a80 tulemaan mukanaan 256 Mb kortti, toiset tehokkaat akut, laturi, laukku jne... Vähä jännittää. Se on niin kiva syyhyävä ja kutkuttava tunne, kun tilaa jotain hienoa ja kallista elektroniikkaa, jonka kanssa saa säätää ja tutustua ja kokeilla eri mahdollisuuksia. :)

rafael30 sanoi:
Tuosta Casion EX-Z40 -kamerasta sen verran, että et oo EX-Z30 harkinnut? Merkittävin ero on lähinnä se, että 40-mallissa on 4.0 megapikseliä ja 30-mallissa 3.2. Itse valitsin 30-mallin ihan sen takia, että akku on kestoltaan aika hemmetin paljon parempi tällä hetkellä valmistettavissa kameroissa. 3.2 mpx oli myös enemmän kuin tarpeeksi. Ja jos on ongelmia budjetin kanssa, niin 30 on noin 100€ halvempi. Itselläni hinta ei ollut valintakriteerinä.

Saksasta saa EX-Z40:sen ~320€ eikä Z30 ollut montaa kymppiä halvempi. Siksi lähinnä tuota Z40:stä harkitsen. En todellakaan ole megapikseleiden perään. Mutta Casion kuvanlaatu vaan epäilyttää. Etenkin sisä- ja hämäräkuvat.

Ja listaan on tullut uusia tulokkaita vaikeuttamaan valintaa: Sony P100 (vaikkakin on vähän kookkaampi) ja Sony T1 (vaikkakin ja vähän kallis).

Tosiaankin hämäräkuvien kanssa on ainakin oman Ex-Z30 kanssa vähän onkelmia. Kuvista ei tule oikeen kunnollisia ilman salamaa, ja silloinkin häiritsee suurien pintojen epätasaisuus. Tosin en ole vielä ehtinyt parehtymään tuon kameran valotusaikoihin, mutta eiköhän tuonkin kerkeä...

Hgu sanoi:
Eli tämä: http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/t1.html

Ollut käytössä nyt muutaman kuukauden ja täytyy sanoa, että helmi laite...

Mitenkä siinä oli sen videokuvauksen kanssa, meinaan sehän tekee valtavia tiedostoja? Oliko jotenkin mahdollista pakata sitä kuvattua videota jo kamerassa tms.? Eihän tuon kanssa muuten riitä mikään muistikortti kun elokuvaamaan innostuu.

Mitenkäs salama riittää? Tuo pikkuruinen salamahan näissä pienissä kameroissa yleensä on riesana. Hämäräperäisissä sisätiloissa se ei montaa metriä kanna.

Prrrkele sanoi:
Ois kyllä hieno... paitsi että kamerassa ei ole salamavaloa ollenkaan, eli ainakin sisäkuvat voi samantien unohtaa. Jos vaikka seuraavaan malliin saisivat tuon salamavalon mukaan niin kyllä tuollaisen voisi heti ostaa.

Kyllä kameran hämäräkuvausominaisuudet ovat paljon ratkaisevammat kuin joku minimaalinen "salamavalo". Salamalla kuvaan tulee läheltä kuvattaessa miltei puhkipalanut osuus keskelle kuvaa ja reunat ovat tummat, kun taas kauempaa ei salamasta paljon ole iloa. Tämän kokoluokan kameroissa ei asiallista salamaa ole. Piste.

Miksiköhän Sonyn on käytettävä noita kalliita Memory Stickejä kameroissaan? Vielä Pro-malli oltava, jos haluaa videokuvaa ottaa. T1 olis varmaan ihan asiallinen peli, mutta kun se on itsessäänkin jo niin kallis ja kallis Memory Stick Duo Pro siihen päälle. Mutta onhan tossa kamerassa muitakin huonojakin puolia, kuten tuo aiemmin mainittu salamanteho, optisen etsimen ja säätöjen puute jne. Eli eipä taida tästäkään tulla mun kameraa. Hyviä puolia olis ollut koko, tyylikkyys, ulkokuvien laatu ja nopeus.

P100 korjais optisen etsimen puutteen ja parantais salamantehoa ja hämäräkuvausta hiukan, sekä tarjoais ilmeisesti jotain käsisäätöjä ja paremman akun. Mutta kaikki tämä tapahtuu kyllä koon kustannuksella. Pystyykö 108 x 51.5 x 26.6 mm kokoista kameraa vielä kuljettamaan housuntaskussa? Ja tuo videokuvaus on kyllä aika typerä kummassakin Sonyssä. Sekunti vie yli megan tilaa, joten jos kamera ei osaa pakata tuota niin aika turha ominaisuus. Eikä valittavana ole tietenkään 320 resoa.

Näistä vioista huolimatta taitaa tuo P100 olla listan ykkösenä. Minolta G400 olis vielä tarkastamatta eli ei muuta kuin kokemuksia kamerasta tänne.

Vaan eipä tainnut Minoltan Dimage x21:ssä ollakkaan äänen nauhoitusta videokuvatessa, vaikka näin kaupassa ja mainoksissa lupasivat. Viedeopätkissä ei ole ollut ääntä enkä ole löytänyt mistään säätöä josta sen saisi päälle. Tietääkö kukaan saako tässä kamerassa jostain kytkettyä äänen nauhoituksen päälle? Pitänee palauttaa kamera kauppaan.

superpohje sanoi:

Hiukan myöhäs tulee, mut ostin tuon täältä: www.playshop.fi On tuo tullut avattuakin ja akku näyttäisi olevan melko helposti vaihdettavissa, joten jos akku lasahtaa, niin vaihdan tilalle hiukka isomman. Yllättävän tarkkoja kuvia tuolla saa aikaan, mutta kannattaa poistaa kameran sisältä toinen tarkennuksen rajoitinklipseistä, niin että zoomia voi pyörittää koko kierroksen, aiempi tarkennus ei vaikuta juurikaan kuvan tarkkuuteen.

Jyväbroileri sanoi:
Vaan eipä tainnut Minoltan Dimage x21:ssä ollakkaan äänen nauhoitusta videokuvatessa, vaikka näin kaupassa ja mainoksissa lupasivat. Viedeopätkissä ei ole ollut ääntä enkä ole löytänyt mistään säätöä josta sen saisi päälle. Tietääkö kukaan saako tässä kamerassa jostain kytkettyä äänen nauhoituksen päälle? Pitänee palauttaa kamera kauppaan.

Ostin itse lauantaina Minolta G400:en. Siinä ainakin voi siellä säätövalikossa valita, otetaanko video äänellä vai ilman. G400:ssa säätövalikkoon mennään 'set' namiskalla.

Jyväbroileri sanoi:

Äänen lupaaminen videokuvaan oli virhe mainonnassa. Nyt x21 vaihdettu saman valmistajan xg:n. Välirahaa sai maksaa toiset 150 € :(

orsilla sanoi:
Ostin itse lauantaina Minolta G400:en. Siinä ainakin voi siellä säätövalikossa valita, otetaanko video äänellä vai ilman. G400:ssa säätövalikkoon mennään 'set' namiskalla.

No miltäs kamera on vaikuttanut? Onko ongelmia tarkennuksessa hämärässä ja miten kestää akku?

Sam Earch sanoi:
No miltäs kamera on vaikuttanut? Onko ongelmia tarkennuksessa hämärässä ja miten kestää akku?

Pätevä vehje tuo on vaikka minulta et sitä kysynytkään. Tarkennus hämärässä on ihan OK. Riippuu tietenkin mihin vertaa. Kyllä tuolla ihan sujuvasti kuvaa sisällä hämärässäkin, mutta eihän se nyt mihinkään SLR+kunnon salama -kombinaation tasolle yllä. Tuon salama nyt tekee kuitenkin sen minkä pystyy. Eihän sillä stadionia valaista, mutta kun tietää laitteen rajat niin sen avulla tulee kyllä sisätiloissa ihan hyvin toimeen.

Akkulla ainakin minä kuvaan ihan sujuvasti yhden illan. Mitään tarkkaa tilastoa en ole tehnyt, mutta noin mutuna voisin väittää, että se arvio 180 kuvasta (50% salaman käyttö) pitänee paikkansa. Paljon vaikuttaa tietenkin sammutusten, käynnistysten ja zoomailujenkin määrä sekä lcd:n käyttö.

Itse olen tuohon oikein tyytyväinen. Pieni koko kompensoi paljon ja kun itse päätin tässä vaiheessa tinkiä zoomista niin hyväksi valinnaksi tuo osoittautui. Vähän vaikea sitä muihin vastaaviin on vertailla kun ei ole kattavia kokemuksia. Ihan ok-optiikka tuossa ainakin on. Vähän näyttäisi ainakin vignettingiä olevan sopivissa olosuhteissa, mutta milläpä sitä ei olisi. Eihän tässä sentään nasan avaruusoptiikkaa olla ostettu. Kääntyvä näyttö olisi ehkä sellainen juttu, jota itse vähän kaipaisin, mutta ilmankin tulee toimeen. Tällä mennään sujuvasti siihen asti, että kunnon digijärkkärin hankkiminen tulee ajankohtaiseksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom