Tossa on näemmä ollut tuttu katsastusmies kilvittämässä autoa, jos otteessa todella on noi painot mitä myynti-ilmoituksessa kerrotaan. 1 ton pikappien kokonaispainot heiluvat 5 tonnin tietämillä ja omapainokin noilla Foordeilla on pitkälle yli 3 tonnia. Suomessahan ei voi autoja kilvittää muille kuin valmistajan hyväksymille painoille, eli sille kokonaispainolle mitä ovitarrassa lukee. Seuraavalla leimalla kun onkin eri katsastusmies kuin ennen, muuttuu tonkin auton kokonais- ja omapainot oikeiksi, jolloin enää ei ajeta ilman C-korttia ja naftaverokin hieman pompsahtaa.
Ok, eli aftermarket-setistä siis kyse. Tossa vaiheessa kun ahtopainettakin on jotakin 4 ja 5 bar välillä, on viatkin usein vähän vakiota hinnakkaampia. Mutta joutunee M-bemaritkin painamaan kaasun ihan pohjaan asti jos tosta letukasta ohi haluavat, eli saahan sille rahalle vastinettakin ;)
Ok, eli sullakin valinta osunee tonne rippikouluikäisiin kuten mullakin (siis autosta kyse). Letukalla ja Fordilla on ton ikäisissä tarjolla myös Crew Cabia, joissa takatilat on isommat kuin yhdessäkään S-Mersussa tai 7-Bemarissa. Toi Dodgen Club Cab mikä mullakin on, on jalkatiloiltaan melko onneton, varmaankin samaa luokkaa kuin 2/3-ovisissa henkilöautoissa. Leveyssuunnassa taas tilaa on reilusti, eli kolme aikuista miestä mahtuu leveyden puolesta ihan ongelmitta olemaan kyydissä. Letukan ja Fordin Extended Cab on tiloiltaan vastaava, en tosin ole kummankaan takapenkillä ite istunut, mutta ei ne kaukana toisistaan ole. On tuolla munkin auton takapenkillä usein jengi istunut 500km suuntaansa, mutta ne ei ihan selvinpäin ole olleet siellä.
Mitä vikoihin ja varaosiin tulee, niin jenkeissähän noi pikapit on työkaluja siinä missä Suomessa joku Hiase, eli aika varmaa tekniikkaa ovat. Omat tyyppivikansa on kaikissa, mutta ei noi mitenkään erityisen vikaherkkiä ole, kunhan vaan löytää hyvän yksilön. Leimalla on selvinnyt aika pienellä laitolla, palloniveliä, raidetangon päätä, käsijarruvaijeria ja muuta sellaista mikä alkaa melkein puoli miljoonaa kilsaa ajetussa autossa olemaan ajankohtaista. Vakio automaattilaatikko on Dodgessa melko nopeasti vainaa jos alkaa virittelemään, mulla on sekin tehty uusiksi, siihen menee muutama toimintatonni. Normaaleja varaosia saa Suomesta nykyään melko kattavasti, monesti ovat vielä ihan järkihintaisiakin. Jos taas ei Suomesta saa tai ovat täällä kalliita, niin esimerkiksi
RockAutosta kamat tulee viikon sisään kotiovelle. Kalliimpia osat ovat joka tapauksessa kuin samanikäiseen Korollaan, mutta eivät ainakaan mun mielestä mitenkään poskettoman kalliita. Naftavero on mulla sen vajaa 150 euroa vuodessa, liikenne + osakasko muistaakseni 800 nurkilla jollain parinkympin boonuksilla.
Kuvia kun kaipailtiin niin tossa yksi
ja lisää löytyy
täältä