Perussettii perussettii

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pexxi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

pexxi

Mode
Muutama basic-kysymys:

1. Syön treenipäivinä n.140-170 grammaa proteiinia. Ja välipäivinä n. 70-120 grammaa. Onko ok?

Kysymys voi olla simppeli, mutta olen jo jonkun aikaa miettinyt tota hommaa, että eikös se välipäivinä kasva se lihas vai onko tuo reenipäivän valkuainen korkealla sen takia että saadaan jumstartattua lihaskasvu?

Selvitykseksi vielä, että olen tällaista logiikkaa noudattanut (ja syönyt) jo pitkään, jostain lehdestä teininä luin...:confused:

Eli yhtä paljon kuin reenipäivinä?

Yhtä paljon proteiinia välipäivinä. Jos painat 70-85kg toi määrä riittää. Enemmänkin voi ottaa mutta hyöty on kyseenalainen.

Paino n.82,
rasvat 16%:(

Hei, eikös tarvittavan valkuaisen määrä pitäis laskee rasvattomasta massasta? Eihän läski protskua tarvii. Vai onko tuommosessa ajattelussa järkee??

Originally posted by Iivili
Hei, eikös tarvittavan valkuaisen määrä pitäis laskee rasvattomasta massasta? Eihän läski protskua tarvii. Vai onko tuommosessa ajattelussa järkee??

Joo tottakai. Mutta jos laskee oman rasvattoman massan mukaan ja vieläpä laskee protskuihin mukaan kaikki proteiinit (siis myös kasviksista, viljasta jne tulevan proteiinin) niin loppumäärä on naurettavan pieni jonka saavuttamiseen ei todellakaan tarvii mitään ylimääräisiä lisäravinteita. Itse pidän mieluummin nyrkkisääntöä 2g/painokilo enkä edes laske niitä kasvisproteiineja mukaan jottei rakennusaineet sitten varmasti ole kortilla. Liekö vuosien lisäravinnekauppapropagandan tulosta tälläinen itsensä huijaaminen? :)

Originally posted by Tomi
Proteiinia pitää saada reilusti myös välipäivinä.

Reilusti ja reilusti. Minä uskon vakaasti siihen teoriaan, että proteiinin saantia kannattaa vaihdella, eikä ihan joka päivä kannata syödä ns. reilusti. Jonain päivänä voi ihan huoletta syödä vaikka vaan sen 1 g per rasvaton painokilo. Syö sitten vaikka hiilareita enemmän sinä päivänä. Uskon, että elimistö alkaa käyttää proteiinia ns. höllällä kädellä, jos ahtaa joka päivä jonkun 3 g / rasvaton painokilo.

Pidin tuossa taannoin 9 päivää totaalitaukoa treenistä ja lopetin samalla 8 viikkoa kestäneen kreatiinijakson. Tuon 9 päivän ajan olin ilman mitään lisäravinteita (vitamiineja, proteiinijauhoja tms.). En käyttänyt juurikaan edes normaaleja päivittäisiä lisäproteiinilähteitäni (maitorahkaa, raejuustoa, tonnikalaa jne.) vaan söin suurinpiirtein kuin normaali ristipistotöitä harrastava konttorirotta. Söin normaalia enemmän hiilareita, paljon myös huonoja (pullaa, karkkia jne.) ja otin muutenkin rennosti. 10. päivänä aloin taas syömään normaalisti (eli runsaasti proteiinia) ja menin salille. Ja tein heti ensimmäisellä viikolla ennätyssarjat kyykyssä, maastavedossa ja suunnilleen kaikessa muussakin (ennen taukoa oli ollut kova treenijakso, joka oli koko ajan nousujohteinen). No, varmasti tuolla 9 päivän totaalilevolla oli suuri vaikutus nousupyrähdykseen. Mutta uskon, että elimistölle teki hyvää (lepoa) myös tuo tauko ylenmääräisen proteiinin, lisävitamiinien yms. ahtamisessa.

Eli minä uskon siihen, että välillä voi ihan huoleti ottaa sitä proteiinia vähemmän kuin ns. runsaasti. Sama pätee vitamiineihin yms. Siitä saattaa olla jopa hyötyä.

Millaisia kokemuksia teillä on aiheesta?

Back
Ylös Bottom