torspo sanoi:
Viittasin tolla lähinnä siihen, että tollasta tapahtuu myös niissä sodissa missä ei ole palkkasotilaita. Tai luultavasti lähes joka sodassa on palkkasotilaita, mutta myös niiden tavallisten rivisotilaiden, jotka on sinne pakosta joutuneet, keskuudessa tapahtuu tollasia asioita. Tarkoitin myös sitä, että niin palkkasotilaista kuin tavallisistakin löytyy niitä, jotka tappavat myös naisia ja lapsia vain siksi, että voivat.
Korjausta vielä tohon edelliseen postiin: Muistaakseni Kroatia ja Serbia olivat ton kirjan tapahtumien aikaan aselevossa, mutta Bosnia-Hercegin kroaatit olivat sodassa serbien kanssa. Casagrande oli siis Bosnia-Hercegin palveluksessa ja soti serbejä vastaan. Myöhemminsitten Kroatia ja Serbia aloitti kuitenkin uudelleen. En kuitenkaan oo ihan varma, kun mulla ei tota kirjaa enää oo.
Jep. Se olikin ihan hyvä viesti, ainakin mun mielestäni. Ja pari tähän ketjuun kirjoittanutta vois lukee sen.
Ihmetyttää tosiaan, että miten joku voi pitää ihailtavana tyyppiä, joka tappaa toisia, kun ei parempaa tekemistä keksi. "Suosikki" kommentti oli Lilbol:ta, joka oli sitä mieltä, että palkkasoturit voivat saada sodasta inhimillisemmän. -Ois kannattanu jenkkienkin kokeilla. Reippaasti yli 100 000 sotilasta ei saanu Irakia rauhottuun, mut kyllä kourallinen ammattilaisia ois tehny ihmeitä.
Siis voi vittu! Ei kai kukaan nyt oikeesti luule, että palkkasoturit on jotain Tom Clancyn kouluttamia superteräscommandoja, jotka on ninja-koulutuksen lisäks opiskellu sivuaineena 15 ov:a etiikkaa.
Olkoot vähän kovempia solttuja, mutta suurimpana erona niillä on muihin se, että eivät tunne pistoa sydämmessä, kun toinen ihminen kuolee.
Jugoslavian sisällissota on muuten hyvä esimerkki. Kaikki osapuolet tekivät rikoksia ihmisyyttä vastaan. Sinne voi sitten joku Rambospede mennä auttaan kylän vallotuksessa ja kattoon vierestä kun siviilit lahdataan. Sitten voi jälkeenpäin ylpeästi sanoa, "En mää tappanu yhtään siiviliä. Ne oli noi mun frendit. Mää vaan autoin niitä tappaan noi kylää puolustaneet uniformuun pukeutuneet soltut."
Äh. Mä oon varmaan vuodattanu liikaa tälle ketjulle. Marco on oikeesti ihan hyvä jätkä kun on auttanu jugoslaviaa uudistuun. Jos se viel lähtee sotiin, niin mä voin mennä lentokentälle ison lakanan kanssa, jossa lukee. "HYVÄ MARCO! TAPA PALJON IHMISIÄ!" Ja jos ei jaksa lähtee ulkomaille asti, niin voihan se vaikka alkaa tappaa ohikulkijoita ihan täällä Suomessa. -Jos vaikka rahat tai jännitys loppuu kesken.