Perintöä tulossa, mutta ulosotossa velkaa. Viekö vouti kaiken vai voiko kikkailla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja j.nu
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
38
On kyllä vipit mutta lakiasiantoimisto näyttää olevan kesälomalla niin ajattelin kysäistä täältä.

Eli perintöä on tulossa mummulta, isäni on kuollut joten olen ymmärtänyt että hänen osansa tulee minulle ja siskolleni?

Itse olen kussut luottotietoni jo aikoja sitten ja vouti voi kuulemma viedä koko perintöosani, mikä ei olisi kivaa.

Onko kokemusta kyseisestä asiasta, mitä laki sanoo ja onko jotain koukeroita että voisin esimerkiksi perintöosani siirtää äitilleni tai jollekkin muulle luottohenkilölle?

Moraalisaarnata ei tarvitse, olen kyllä asuntoa etsiessäni tajunnut että olisi kannattanut ne laskut hoitaa mutta nuoren tyhmyydestä sakotetaan.

Kiitti :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Öö, miten ois jos hoitaisit ne velvoitteesi nyt kun saat perintöä?

Toinen vaihtoehto on toki että minä otan sen sun perinnön ja hyvää hyvyyttäni annan siitä sulle puolet. ;)

Ilmeisesti ei ole pienintäkään aikomusta hoitaa noita velkoja, vaan aiotaan olla naimisissa ulosottomiehen kanssa loppuelämä. "Nuoruuden mokien" takia.

Eikös ekassa postissa erikseen mainittu ettei moraalisaarnaa kaivata? Silti täällä heti etunenässä kaksi napisemassa.

Mikäli asia (kuolema) ei ole liian arka mummillesi, voit pyytää häntä jättämään kaikki lakiosasi ylittävän perinnön siskollesi. Tietenkään mikään laki ei velvoita siskoasi kompensoimaan tätä tulevaisuudessa mitenkään. Oma äitisi ei ole isäsi äidin suhteen rintaperillinen, joten hän joutuisi maksamaan korkeampaa perintöveroa.

Käsittääkseni perinnön lakiosasta et voi luopua, mikäli on velkaa ulosotossa. Sen verran nopeasti vouti saa vihiä tulevasta perinnöstä.

Eikös ekassa postissa erikseen mainittu ettei moraalisaarnaa kaivata? Silti täällä heti etunenässä kaksi napisemassa.

Mitä tässä pitäisi tehdä? Jakaa ilmaisia vinkkejä miten kusettaa rahaa itelleen? Johan sanoin että antaa ne mulle (maksaa reilummin veroja) ja voin sitten hyvää hyvyyttäni lahjoittaa niistä vähän eteenpäin.

Mitä helvettiä tässä voi tehdä muutakuin moraalisaarnata? Joku hoitanut hommat vituilleen ja sitten kyselee miten voisi kiertää velvoitteensa. Jees, hienoa!

En ole lakimies joten en ota takuuta seuraavasta, mutta aika paljon olen perintö- ja lahjaverotusasioihin joutunut perehtymään joten aivan mutua tämä ei ole... Käsittääkseni perinnöstä voi halutessaan luopua, jolloin se menee "ohitsesi" seuraavalle perimysjärjestyksessä olevalle henkilölle kuin sinua ei olisikaan - tässä tapauksessa ilmeisesti siskollesi. Perintöveron proggressiivisuuden vuoksi veroa menee kokonaisuudessaan enemmän kuin teiltä molemmilta erikseen menisi, joten jo siinä tulee tappiota. Myöhemmät lahjoitukset siskoltasi sinulle ovat sitten lahjaveron alaisia ja pimeät lahjoitukset ovat suurina summina vaikeita ja pikkurahojen takia tuskin kannattaa alun perinkään alkaa pelleilemään. Kenellekään muulle, valitsemallesi henkilölle et voi perintöä siirtää ilman, että se katsotaan lahjoitukseksi sinulta ko. henkilölle ja verottaja haukkaisee taas leijonanosansa kakusta. Jos Jewh0:n tieto, että ulosotossa olevat saatavat rajoittavat lakiosasta luopumista, pitää paikkansa, niin sekin rajoittaa kikkailun mahdollisuuksia. Summa summarum, mitenkään laillisen väistelyn mahdollisuudet vaikuttavat hyvin rajallisilta ja kannattamattomilta ja laittomat temput vaatinevat käytännön toteutuksessa aihepiirin hyvää tuntemusta ja mahdollisuus vituiksi menemiseen on iso, vaikka joku sellaisenkin keinon osaisi periaatteessa neuvoa. Ehkä siis olisi helpointa vain yrittää sopia ulosottomiehen kanssa jokin kompromissi, että velkataakka lyhenee ja vähän taskurahaa jäisi omaankin käyttöön?

Ymmärrän kyllä miksi saarnataan, ja myös allekirjoitan tuon että niin ketä tahansa itseään kunnioittava yksilö tekee ja tarkoitus onkin velkajärjestelyn maailmaan hypätä. Sen enempää en jaksaisi draamailla nuoruuden mokailuistani mutta sanotaanko näin että helppoa ei ole ollut ja se tilanne missä olin vuosia oli paljon raskaampi yhteiskunnalle, eli olen pistänyt tässä rakentanut elämääni kuntoon ja uskon että minusta kasvaa/on jo kasvanut vielä kelpo yhteiskunnan jäsen. Onhan se kuitenkin kiva vääntää kun ihmiset mokailevat joten jos siitä viihdettä saa niin väännetään :) Topikkihan voi lonkeroitua moneen hassunhauskaan suuntaan!

Mummu siis kuoli juuri ja kyse on varmaankin ihan muutamasta hassusta tuhannesta ja ulosottoa on varmaankin moninkymmenkertainen määrä joten pieru saharassa efekti on minulle ilmeinen, kyseessä tulee olemaan vuosikymmenten projekti takaisinmaksuna kuitenkin.

Kiitos vinkeistä tähän mennessä. :)

Edit: Tottakai Timba voin sulle puolet pistää :D Jotenkin hauskasti tuosta sun ekasta viestistä sama rahanahneus paistaa kun allekirjoittaneellakin. :) "No ei sit haittaa jos et velkojas hoida jos mulle heität massii, sit mun moraaliasenne ei enää vaivaa" :D

Kukaanhan ei missään vaiheessa ole vääntänyt niistä mokista, vaan siitä, että koitat luistaa niiden mokien takaisinmaksusta.

edit. Ja tollasta pottia (ilm. yli 100k) ei taida tulla ihan sillä että "olis kannattanu ne laskut hoitaa". Tohon saa jo ihan tosissaan yrittää. Miten tollanen on edes mahdollista?

Eli lonkeroidutaan, voihan tää ihan mielenkiintoista keskustelua herättää.

Olin pitkässä päihde-kuntoutuksessa (puoli vuotta) ja olen vihdoin saanut itseni kuntoon, elämää tässä rakennan pikkuhiljaa, vastuuntuntoinen ihminen on minulle ollut yli vuosikymmenen jo täysin vieras käsite. En todellakaan syytä siitä ketään muuta kuin itseäni, mutta valitettavan usealla se elämä jotenkin on siihen jamaan päässyt. Itselleni tärkeintä ei kuitenkaan ole se missä olin vaan se mihin olen menossa.

Itsekkään en ole lakimies, mutta nämä ''harmaan''rahan jutut on tuttuja.

Perinnöstä luopuminen: Perillinen voi luopua perinnöstä - LAKI24.fi

Elikkä käytännössä sinun pitäisi luopua kirjallisesti tulevasta perinnöstä. Näin ollen osuutesi menee seuraavalle jonossa. Sovit sitten tämän henkilön kanssa, että lahjoittaa sinulle sen maximin 3v 5,999€? Eikös se jotain tuollaista ole?

Tai sitten rahat ruskeassa kirjekuoressa ja piiloon :)

Jos kerta olet hyppäämässä takaisinmakun oravanpyörään ja suuntaat kohti parempaa huomista, niin jotenkin tuntuis sotivan vastaan, että et "ilmaisia" rahoja kumminkaan haluaisi laittaa niiden tyhmyyksien takaisinmaksuun..

ei kai kukaan oo kritisoinu et mitäs olit tyhmä vaan sitä, ettet halua maksaa perinnöstä niitä vanhoja mokia pois..
eiköhän monella ole menneisyydessä muutamia juttuja jotka ois mielellään jättänyt tekemättä, toisilla vaan on voinut joku spedeily kusta paljon enemmän (kuten sulla tainnut käydä)

toivottavasti tää ei oo sitä saarnaa.. pelkkää ihmettelyä.. jokainen tyylillään

On kyllä hurja summa kertynyt mutta takaisin on tarkoitus maksaa, ei pelkästään sen takia että olen velkaa, vaan myös itseni takia, jännä tunne tuo itsensä kunnioitus kun ei sitä ole niin pitkään aikaan kokenut.

Pari viikkoa sitten siis kotiuduin ja olen täysin persauki ja tuosta pienestäkin rahasummasta (ihan muutamia tuhansia tulossa siis varmaankin) on tähän elämäntilanteeseen mittasuhteisiin nähden todella suuri jeesi, saa kotia sisustettua jne, nollatilanteesta tässä lähdetään.

En hae provoa tai mitään mutta ihan mielenkiinnosta ois kiva kuulla ajatuksia että kuinka moni täällä rehellisesti samankaltaisessa tilanteessa antaisi tämän oletetun pari tonnia heti velkoihin kun niillä voisi ostaa kotiinkin jotain ja pakastimeen vähän ylimääräistä roheiinia. Suhteutettuna siihen että velkaa on varmasti se 100k eli tuo pari tonnia olisi kuin pieru saharassa ja toisella puolella vaakakuppia on hiukan paremmat eväät rakentaa elämää kuntoon. Kyseessä kuitenkin tulee olemaan vuosikymmenten pituinen kuukausittainen maksu takaisinpäin ja tuon parin tontun heti maksaminen ei minun prosessiani helpottaisi tuohon ajanjaksoon nähden oikeastaan yhtään. En siis hae oikeutusta ajatusmaailmalleni, kiinnostaa kuitenkin :)

Ulosotossa elämisen haasteista on itselläkin kokemuksia ja ymmärrän kyllä ton että pieni helpotus arkeen olisi tervetullutta. Itsellä taitaa olla melkeen vuosi jäljellä maksettavaa, kaikki omaisuus myyty hiljalleen kun on rahaa tarvinnut.

Eikö noissa tilanteissa pääse jonkinlaiseen velkajärjestelyyn? Eli saisi ne johonkin järkevää maksuohjelmaan jottei koko ajan erilaiset korot ja kulut kerrytä pääomaa nopeammin kuin sitä pystyy maksamaan.

Kyllä tuollainen tilanne pistäisi oikeasti itseäkin miettimään, että miksi edes yrittää maksaa mitään takaisin. Voi sitä olla yhteiskuntakelpoinen ilman luottotietojakin. Eli kun en tilannetta tunne niin sanoisin että sovittelemaan joku realistinen maksuohjelma ja tuon perinnön osalta niin että osa siitä lyhentää lainaa ja osan saa itselleen. Eikai nuo ulosottopuolen jutut mitään täyttä saneluakaan ole?

Sillä jos kakkua siellä on paljon ja se kasvaa nopeammin kun järkevästi ehtii maksamaan niin aika velho saa olla että ne joskus saa maksettua ja se joskus on vielä niin että pystyisi vaikka kämppää maksamaan. En tiiä onko tänäpäivänä vielä jostain nuoruuden toilailuista ikuinen velkavankeus kuten 90 luvun lamassa kävi monelle yrittäjälle. Tuollaine on niin perseestä kun olla voi. Ei murhastakaan saa kun elinkautisen josta käytännössä aina armahdetaan eli ei ole koko ikäänsä vankilassa. Mutta talousasioissa voit olla.

Joku velkasaneeraus näissä pitäisi olla että kerran sössinyt pääsee elämäänsä kiinni. Toisella kerralla voi sitten viedä jo ne tuhkatkin pesästä...jos ei siis kerrasta järki palaudu päähän.

Tämä näin yleisesti.

Ja moraali on sitten kaikilla venyvä käsite ja tuo mun heitto "puolet mulle" oli läppä, koska minä en tiedä perintöasioista yhtään mitään.

Itsellä meni aikoinaan luottotiedot ku tuli avoero ja kaikki oli laskut minun nimissä ja muija päätti että ei maksa mitään, no muutin Suomesta pois ja kun tulin takas ni kas kummaa, markat oli hypännyt euroiksi oikeudenkäynnin ja "kohtuullisten" korkojen ja kulujen jälkeen. No menin voutin luokse ja sanoin että haluan maksaa korvattavani pois, vouti nauroi että olen merkinnyt sinut toivottomaksi tapaukseksi ja lähettänyt kaikki laskut takaisin firmoille, eli jos haluat maksaa velkasi ni ota firmoihin yhteyttä, sitten eri firmoihin yhteyttä ja tingin niistä "kohtuullisista" kuluista ja ne suostu tulee puolitiehen vastaan ja jonkun 10te maksoin kerrasta pois.

Elikkä käytännössä sinun pitäisi luopua kirjallisesti tulevasta perinnöstä. Näin ollen osuutesi menee seuraavalle jonossa. Sovit sitten tämän henkilön kanssa, että lahjoittaa sinulle sen maximin 3v 5,999€? Eikös se jotain tuollaista ole?

Ei se lahjoittaminen tee niistä rahoista mitenkään koskemattomia ulosoton suhteen. Ulosottomies saa kyllä lain mukaan tarkastaa tilin saldon ja kun sinne ilmestyy rahaa, vaikka sitten lahjoituksena, niin hänellä on lupa viedä osuutensa.

Tai sitten rahat ruskeassa kirjekuoressa ja piiloon :)

Realistisin mahdollisuus on tosiaan siirtää rahaa pimeänä perilliseltä toiselle.
Toinen olisi varojen piilottaminen ulkomaisille tileille, mutta sellaisesta velallisen epärehellisyydestä jää helpommin jälkiä, joista saattaisi tulla seurauksia.

Oma neuvoni aloittajalle on sama kuin mitä täällä on toisteltu: lyhennä velkojasi, niin tulee sekin päivä nopeammin, kun ei tarvitse enää maksella niitä. Ellet sitten odota 15-20 vuotta, kun ne lopulta vanhenevat.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom