Periaatekysymys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hoku
  • Aloitettu Aloitettu
Mulle tuli mieleen tällanen kysymys koskien periaatteita.

Juteltiin tossa, että minkä takia pitää potkia tutkainta vastaan? Miksi pitää tehdä asiat vaikeimman kautta, kun pienellä (omista)periaatteista lipsumalla saisi asiansa paljon iisimmin hoidettua? Itsekin tajuaa, että ei tämä mitään auta, mutta teenpä edes vittuillakseni oman oikeustajuni mukaan. Joskus ne omat periaatteet on objektiivisesti tarkasteltuna aivan kaistapäisiäkin, mutta kun ne tuntuu oikeilta ja ne on itselleen perustellut. Otetaan pari esimerkkiä. Nyt ei puhuta esimerkin aiheesta tai sen oikeutuksesta, vaan periaatteesta yleensä.

Eräs mies ajaa ihan vitusti duunissaan autoa, on ajanut jo 30 vuotta. On ihan kaikilla mittareilla luotettava ja osaava autoilija, mutta karsastaa nopeusrajoituksia. Jos motarilla/kasinkympin alueella ei ole ruuhkaa ja sää suosii, niin sitten ajetaan! Se laski oikein duunipäivät, jotka siltä säästyy vuodessa ylinopeuden takia. Se perusteli asian itselleen ja toimi sen mukaan, minkä näki järkeväksi ja fiksummaksi.

Se sai sakot, eikä lopettanut ylinopeuden ajamista. Mietti varmaan, että vitut, ne on väärässä, en minä. Ikinä ei ole haaveria sattunut ja hommat luistaa.

Se sai toiset sakot ja jatkoi vaan. Perkeleen poliisit.

Kolmansien sakkojen jälkeen tuli kutsu rosikseen. Sinne mentiin viimein hattu kourassa ja kortin se sai pitää. En mä tiedä oppiko se mitään, tai halusiko edes oppia.

Toihan on ihan kaistapäistä käytöstä, typerää ja pelleä. Mutta pitää muistaa, että kyseessä on mies, jolla on erittäin vahvoja mielipiteitä liikennekulttuurista. Jotkut taistelee ihmisoikeuksien puolesta, jotkut eläinten, tämän herran tuulimyllyjä on moottoritiet ja (omasta mielestään) typerät liikennesäädökset.

Kaiken edellämainitun perseilynkin jälkeen mun täytyy todeta, että arvosta ihan hirveästi sitä, että sälli meni rosikseen asti tätä asiaa lopulta puimaan. Äärimmäisen kova jätkä olisi kiukutellut siellä rosiksessakin vielä, mutta kaverilla oli kuitenkin perhe elätettävänä, niin piti turpansa kiinni. Mä en arvosta ylinopeutta eikä liikennesäännöt sinäsnsä kiinnosta, pitäähän niitä noudattaa tai pian meininki on kuin viidakossa. Mä arvosta sitä, että ihan periaatteesta ukko ajoi ja ajoi, vaikka varmaan sisimmässään tiesi ettei siitä mitään hyvää seuraa. Piti päänsä, tappeli tuulimyllyjen kanssa, piti periaatteistaan kiinni.

Kaukaa haettu, periaatteessa(hehheh) sama asia on joku Nelson Mandelan periaatelinnatuomio. Olisi päässyt helpommalla, mutta periaatteesta pidettiin kiinni.

Tai joku venäläinen toimittaja, joka saa lopulta napin otsaan, kun periaatteensa mukaisesti raportoi Putinin metsästysmajan lehmänkauppoja.

Tai Hulkki, joka ei ryssänappia ota, vaikka liha kasvaisi vähän vitusti sutjakammin pienellä voisilmällä.

Mä olen sitä mieltä, että vaikka periaate olisikin yhtä typerä kuin ensimmäinen esimerkki, niin arvostettavaa on se, että siitä pidetään kiinni, loppuun asti, jos uskoo asiaansa. Helpommalla voi usein päästä kun antaa vähän siimaa, mutta perkele, pitäähän miehellä joku koodi olla, minkä mukaan se elää.

Tän voi ymmärtää todella väärin, joten korostan, että nyt ei keskustella liikennesäännöistä tai onnettomuusriskeistä vaan siitä, että joku on mielestään oikeassa jossain asiassa ja pitää päänsä, vaikutti se ulkopuolisen mielestä miten typerältä tahansa.

Mites muut, periaate vai helpompi(usein järkevämpikin) tie, jos näin äkkiseltään pitäisi päättää, eikä harmaita sävyjä huomioida? Täältä yksi ääni periaatteelle.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Periaatteen miehet ovat yksiä vittumaisimpia varsinkin asiakkaina.

Olen ovella saanut kuunnella kun viittä vaille 4 joku litkii viimeistä senttiä juomasta kaikessa rauhassa ja kun pyydän poistumaan, niin "olen maksanut tästä juomasta, saan juoda tämän loppuun".

Samoin narikassa oikein vittu tosiperiaatteen ihminen, nainen tällä kertaa. Oli hukannut narikkalappunsa, viimeinen asiakas seurueensa kanssa, yksi takki narikassa. Ei vittu kelpaa vaikka kerron, että olet sen varmaan pudottanut ja nou hätä, saat takin silti. Meni niin pitkälle, että koko sakki lähti putkaan kun meni ukkojen kanssa käsirysyksi ja horot roikkui takissa. Mutta periaatteen vuoksi piti mennä putkaan, hän kun nyt vain halusi selityksen missä se narikkalappu on. Ja minä jaksoin yli ravintolan aukiolon selittää että ei tässä hätää.

ekana tulee mieleen et pitää olla typerä jos omaa sellaisen periaatteen että liikennesäännöt on perseestä ja Minun ei tarvitse niitä noudattaa koska se on Mun periaate.

Tottakai periaatteesa on jossain tapauksissa hyvä pitää kiinni mutta ei silloin jos rikotaan lakia omien periaatteiden kanssa. itseasiassa onko kyseessä enään periaate vai haetaanko vaan oikeutuksia omille teoilleen.

ekana tulee mieleen et pitää olla typerä jos omaa sellaisen periaatteen että liikennesäännöt on perseestä ja Minun ei tarvitse niitä noudattaa koska se on Mun periaate.

Tottakai periaatteesa on jossain tapauksissa hyvä pitää kiinni mutta ei silloin jos rikotaan lakia omien periaatteiden kanssa. itseasiassa onko kyseessä enään periaate vai haetaanko vaan oikeutuksia omille teoilleen.

Toi on hyvä pointti. Monesti saattaa olla kyse justiinsa siitä, että oikeutetaan omia juttuja periaatteen varjolla. Mutta ei nyt takerruta tohon liikennejuttuun, koska siitä ei loppupeleissä ole kyse eikä siitä, miten järkevää esimerkkiukon käytös on ollut. Kyse on siitä, että menään vaikka vaikeimman kautta, koska se tuntuu oikealta. Liikennejuttu on huono esimerkki koska se on niin äärimmäinen, mutta jos ajattelee asiaa Mandela-kantilta. Tää jakaa mun mielestäni ihmisiä aika hyvin kahteen leiriin.

Ja Mike, sun kannalta voisi funtsia tätä periaatejuttua esimerkiksi valokuvauksen kannalta. Jos jengi on sitä mieltä, että sun tyylisi on paskaa, niin muutatko hyvien liksojen toivossa vai punnerratko viimeseen asti oman näkemyksesi kautta?

Siis mikä tuo mandela-periaate juttu on? johti terroristijärjestöä? Sehän tuomittiin sabotaasista ja salaliitosta sekä maanpaosta elinkautiseen?

Ja Mike, sun kannalta voisi funtsia tätä periaatejuttua esimerkiksi valokuvauksen kannalta. Jos jengi on sitä mieltä, että sun tyylisi on paskaa, niin muutatko hyvien liksojen toivossa vai punnerratko viimeseen asti oman näkemyksesi kautta?
Teen sitä mitä asiakas haluaa, portfoliolla vain esitellään taitoja. Pakkiksella nyt on taas niin saatanasti mielipiteitä, että parempi mennä vain oman mielen mukaan.

Tästä tulee mieleen, miten jotkut bändit muuttavat musiikkityyliään rahan takia ja ovat ns. "sold out" sen jälkeen. Se on jo perseestä, vaikka toinen ääripääkin on.

Siis mikä tuo mandela-periaate juttu on? johti terroristijärjestöä? Sehän tuomittiin sabotaasista ja salaliitosta sekä maanpaosta elinkautiseen?

Pointti on se, että se oli poliittinen vanki ja lusi periaatteen takia.

Tästä tulee mieleen, miten jotkut bändit muuttavat musiikkityyliään rahan takia ja ovat ns. "sold out" sen jälkeen. Se on jo perseestä, vaikka toinen ääripääkin on.

Tää on yksi hyvä esimerkki. Mikä se toinen ääripää on?

Miken jutussa analogia ei tavallaan toimi, koska tottakai kuvaushommat tehdään asiakkaan ehdoilla. Monilla kuvaajilla, jotka ehkä on sitten enemmän niitä taidepuolen sällejä joita Mike ei edusta, on tietty tyyli josta ei tingitä.

ok, mutta rikkoi lakia ja haki oikeutusta siihen "periaattensa" vuoksi :) ?

Mä en ole Mandela-asiantuntija, mutta käsittääkseni kyseessä ei ole paha mies.

Eihän laki ole tavallaan kuin aikansa moraalikäsitysten summa. Olisinko mä paha ihminen, jos rikkoisin Pohjois-Koreassa jotain käsittämättömän typerää lakia periaatteen vuoksi. Sanotaan vaikka, että mun pitäisi suudella KimJongin persettä, koska se on laki, mutta en sitä periaatteen vuoksi suostuisi tekemään ja joutuisin linnaan. Kässäätkö pointin?

Onko periaate yhtä joustamattomuuden kanssa? Joustamattomuus aiheuttaa joidenkin ihmisten kanssa harmaita hiuksia. Tavallaan periaate on hyvä, jos sellainen on, mutta joskus se voi mennä ei-niin-järkevälle -linjalle, ''en tee nyt, koska en ole ennenkään'' ym. scheissea.

Joo ymmärrän pointin mutta Mandela tais johtaa järjestöä jotka syyllistyivät pommi-iskuihin ja ihmisoikeusloukkauksiin. En itsekään ole asiantuntija joten ei siitä muuta.. onhan tuo saanut jonkun nobelin että ei kai se paha ihminen ole.

Onko periaate yhtä joustamattomuuden kanssa? Joustamattomuus aiheuttaa joidenkin ihmisten kanssa harmaita hiuksia. Tavallaan periaate on hyvä, jos sellainen on, mutta joskus se voi mennä ei-niin-järkevälle -linjalle, ''en tee nyt, koska en ole ennenkään'' ym. scheissea.

En mä sitä ainakaan ajattele siten, että se on välttämättä joustamattomuutta. Periaatejutulle pitäisi aina olla perustelu, tai siis pitää pystyä perustelemaan itselleen miksi on jotain mieltä.

Periaatejutulle pitäisi aina olla perustelu, tai siis pitää pystyä perustelemaan itselleen miksi on jotain mieltä.
Totta, järkevä perustelu täytyy kyllä miettiä ja ymmärtää se subjektiivisesti. Voi myös tietysti käydä niin, että joku ei enää pidä periaatettaan järkevänä tai oikeana, mutta pitää siitä kiinni, koska se on periaate. Eli jatkokysymys; kuinka pitkälti ''periaatteesta'' täytyy pitää kiinni, jotta se on ''periaate''?

Mä en ole Mandela-asiantuntija, mutta käsittääkseni kyseessä ei ole paha mies.

Eihän laki ole tavallaan kuin aikansa moraalikäsitysten summa.

mut ei laki ihan tuota ole. Saan tehdä moraalisesti väärin josta mua ei tuomita rikoksesta(esim pettää puolisioani), ihmiset voivat paheksua kylläkin. Laki on ennemminki mikä on kiellettyä ja mikä sallittua, kun moraalissa kyse on oikeasta ja väärästä.

Totta, järkevä perustelu täytyy kyllä miettiä ja ymmärtää se subjektiivisesti. Voi myös tietysti käydä niin, että joku ei enää pidä periaatettaan järkevänä tai oikeana, mutta pitää siitä kiinni, koska se on periaate. Eli jatkokysymys; kuinka pitkälti ''periaatteesta'' täytyy pitää kiinni, jotta se on ''periaate''?

No jos ei itsekään pidä periaatettaan järkevänä tai oikeana pohjimmiltaan, niin eihän siinä sillon mitään mieltä ole. Tää täytyy tietenkin erottaa siitä, että sen tietyn periaatteen mukaan voi toki olla ihan järjetöntä ja vaikeeta elää, vaikka itse periaate on järkevä. Vaikea selittää mutta ymmärrät varmaan.

mut ei laki ihan tuota ole. Saan tehdä moraalisesti väärin josta mua ei tuomita rikoksesta(esim pettää puolisioani), ihmiset voivat paheksua kylläkin. Laki on ennemminki mikä on kiellettyä ja mikä sallittua, kun moraalissa kyse on oikeasta ja väärästä.

Joo mutta yleisten moraalisäädösten mukaanhan suuri osa laeista usein käsittääkseni säädetään. Esim joku rotuerottelu on joskus ollut ihan OK, ei enää. En tiedä susta, mutta ei moraaliton teko mun mielestäni ole yhtään sen sallitumpi, vaikka se olisi lain pykälien mukaan jees. Mä tarkoitin nimenomaan sitä, että lain rikkominen sinänsä ei tee vaikkapa Mandelasta pahaa äijää, vaan riippuu ihan siitä mitä lakia se on rikkonut ja miksi.

Ja tästähän ei ollut todellakaan tarkoitus alun perin kyllä puhua.:D

Tää on yksi hyvä esimerkki. Mikä se toinen ääripää on?

Miken jutussa analogia ei tavallaan toimi, koska tottakai kuvaushommat tehdään asiakkaan ehdoilla. Monilla kuvaajilla, jotka ehkä on sitten enemmän niitä taidepuolen sällejä joita Mike ei edusta, on tietty tyyli josta ei tingitä.

toinen ääripää voisi olla esim. Leevi and the Leavings, eritoten Gösta Sundqvist, joka vihasi kaupallisuutta ja halusi elää periaatteen vuoksi normaalia duunarin elämää. Olisi voinut kääriä kunnon massit, jos olisi pitänyt live-esiintymisiä ja Suomen kansa olisi varmasti nauttinut loistavasta musiikista.

Tai sitten kaikenmaailman UG (underground)-artistit, jotka esiintyvät pelkästään klubeilla yms. "Ääri"-punkkarit ja emot pistää kanssa vihaksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom