Pepperoni&jalapeno

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vincet
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
43
Olen menossa Helsinkiin täältä Eteläsuomen läänin pääkaupungista, josta ei löydy pepperonia ja jalapenoa irtona. :curs: :wall:

Sattuisiko kukaan tietämään mistä näitä herkkuja saisi ilman kebabbia tai pizzaa ja mielellään suoraan tiskistä eikä lasipurkeissa. :kuola: :worship:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuskin niitä suoraan tiskiltä mistään saa, mutta lasipurkeissa melkein jokaisesta isommasta kaupasta. Purkissa ne ovat ihan hyviä ja ainakain paikalliset kebab & pizza paikat käyttävät purkitettuja pepperoneja. Osta purkissa olevia ne ovat todella hyviä. 5x :kuola:

Lisäksi vihannes (ihan vaan Cittarissa tms. ja mitä Stockalta ei löydy niin ei tarvita... )tiskillä on ns. aitoa tavaraa ihan vaan kelmutettuna. Itse kasvattelen omat chilit purkissa kettiön pöydällä. On ollu n. 1 v projekti ja tulisuuttta piisaa. Vinkki: älä hiero silmiä samoin sormin kun olet juuri paloitellut chili palkoa, sattuu nimittäin. :curs:

Kyllä noita irtona saa, mutta kun tietäis mistä.
Tampereelta olen saanut Hämeenkadun päässä olevasta etnisestä myymälästä Kivaa vastapäätä, mutta kun en ole nyt menossa Tampereelle, vaan Helsinkiin.

Ja tosta tulisuudesta (eri chilit kyseessä), niin on tultu hiorottua silmiä ja käyty kusella :curs: :wall:

Mutta näähän on vain sipsin korvikkeita jotka menee esim leffaa katsoessa ja ruoan yhteydessä pienenä naposteltavana. Tai ruokana (juustotahnalla täytetty pepperoni :kuola: )

Muistaakseni Sokoksen alakerran ruokakaupasta sai kanssa tiskiltä.

No just noista etnisistä kaupoista ne parhaimmat saa. Stadissa nyt on ainakin Sörkassa yks hyvä mesta, Hakiksessakin kai muutama mesta mistä kandee kattoo. Sörnäisten mesta on siinä Vilhovuorenkadun puolessavälissä, sieltä pitäs kai löytyy tosi hyviä. Äkkiähän siitä kipaisee ne Hakaniemen kaupatkin läpi kun ovat siinä vieressä.

Edit: Niin no siis kanistereissahan nekin noissa kaupoissa muistaakseni taitaa olla.

Jalapenoa pitäisi löytyä kyllä hyvin varustettujen ruokakauppojen tex-mex-hyllystä. Sitten taas niitä kebabeissä käytettäviä vihreitä piece of shittejä taitaa löytyä melkein joka helvetin kaupasta.

Eiköhän Sokkareiden safkapuolelta (Jyväskylässä ainakin nimellä Mestarin Herkku) löydy kanssa melkein mitä vaan, tosin joutuu kyllä yleensä vähän maksamaankin niistä. :D

Tomi sanoi:
Sitten taas niitä kebabeissä käytettäviä vihreitä piece of shittejä taitaa löytyä melkein joka helvetin kaupasta.

Ei saa yleistää! Menepä Hämeentie 6:een Metro Kebabiin. Siellä ainakin ennen oli helvetin hyviä pippureita. Varmaan on edelleen. Makuasioita tietenkin mut itse tykkään sellasista mehukkaista ja suolasista pippureista.

Jos minä olisin sinä, eli minä, ostaisin Stokkan herkusta 3 kiloa ihan tavallisia chilipaprikoita. Ja pakastaisin niistä 2.5 kiloa pieniin, erillisiin pusseihin. Chilin tulisuus on about noiden kahden välissä, ja on niin jumalainen mauste kuin olla voi. Jos on vähän enemmä harrastanut chilejä, niin menee vaikka leivän päällä ohuina siivuina, kunhan vaan poistaa siemenet ensin.

Ja mitä tekisin EHDOTTOMASTI, niin menisin Hämeentielle Vii Voan -nimiseen kauppaan (Hakaniemen hallin takaa kun kävelet Sörkkaan päin hallin puolesta sivua yhden korttelin, niin se on siinä oikealla puolella, alle 100 metriä hallilta) ja ostaisin pullon "Spiracha hot chili sauce" pulloja pari. Se on sellainen pullea muovinen, läpinäkyvä pullo, jossa on vihreä korkki ja kukon kuva painettuna siihen kylkeen. Noin 20 soosia kokeilleena, tämä vie voiton. Sitten siinä tien toisella puolella, toisen tai kolmannen linjan alkupäässä, noin 20 metriä hämeentieltä on toinen kinkkikauppa, joka myy kanssa loistavaa kamaa. Jos Spiracha on Vii Voanista loppu, löydät sen sieltä.

Chili = :kuola:

muffy sanoi:
Ei Makuasioita tietenkin mut itse tykkään sellasista mehukkaista ja suolasista pippureista.

Joo itselläni on samanalainen maku noiden pippureiden kanssa. Sen pitää olla mehukas ja suolainen :kuola: Eikä mikään liian kova, rapea ja sisällä siemeniä ihan jumalattomasti :wall:

Ja mitä noihin jalapenoihin tulee niin kaupan purkkitavarat eivät ole löytäneet minun makuhermojani. Lisäksi niiden kilohinta on ihan eri luokkaa kuin irtotavaran (esim se eräs liike Tampereella 10€/kg :worship: )

ringside sanoi:
ostaisin pullon "Spiracha hot chili sauce" pulloja pari. Se on sellainen pullea muovinen, läpinäkyvä pullo, jossa on vihreä korkki ja kukon kuva painettuna siihen kylkeen. Noin 20 soosia kokeilleena, tämä vie voiton. Sitten siinä tien toisella puolella, toisen tai kolmannen linjan alkupäässä, noin 20 metriä hämeentieltä on toinen kinkkikauppa, joka myy kanssa loistavaa kamaa. Jos Spiracha on Vii Voanista loppu, löydät sen sieltä.

Tampereelta oon ostanut vastaavaa chilisoosia. pullon kyljessä kyllä lukee Suree Tuöng O´T SRIRACHA Chili sauce ja kukon sijasta siinä on kolme chilipalkoa. Soosina toi on kyllä tosi :kuola:

Kannattaa muuten maistaa chileistä Habaneron Red Savinaa. On tullut kerran syötyä yksi raakana (siis ei kypsennettynä) ja pureskeltua kunnolla. Maku oli täydet :5: :curs:
heti sen syötyäni oli juostava kuin päätön kana kauppaan hakemaan jugurttia kun ei mikään muu auttanut siihen poltteeseen. Jos vielä yhden sellaisen saisin niin söisin :kuola: taidan olla masokisti :evil:

itse olen kans tulisten safkojen fetisti ollut jo pennusta saakka. Jalopenot ja chilit tai millä nimellä niitä nyt kutsutaankaan on aivan herkkua. Eritoten niistä tekee kivan se kun syö kunnon satsin niitä ja sitten seuraavana päivänä puskee toisesta päästä niitä ulos! Fiilis on ku ois sytkäri sytytetty pakaroitten välii :hyper:

KelkanNaru sanoi:
itse olen kans tulisten safkojen fetisti ollut jo pennusta saakka. Jalopenot ja chilit tai millä nimellä niitä nyt kutsutaankaan on aivan herkkua. Eritoten niistä tekee kivan se kun syö kunnon satsin niitä ja sitten seuraavana päivänä puskee toisesta päästä niitä ulos! Fiilis on ku ois sytkäri sytytetty pakaroitten välii :hyper:

Juoppas tulisen ruoan jälkeen kahvia, silloin tuntuu että kahvi olisi kuumempaa mitä se todellisuudessa on :eek:
ja makukin on jotenkin erillainen :rolleyes:

http://www.gourmetmikes.com/blairshotsauce.html

Sudden Death sekä 3 A.M. on Aika kovaa kamaa...
3A.M. jota en ite oo maistanu, on kaverini mukaan niin tulista että 2 teelusikallista 5:teen litraan chili con carnea on miltein liikaa...

Täällähän on chilifriikkejä enemmänkin. Oletteko maistaneet afrikkalaista piri piri maustetta? Kaveri antoi purkillisen kun oli saanut aitoa tavaraa suoraan mustien maasta. On kyllä hieno maku tässä mausteseoksessa. Ei liian vahva vaan sellainen, josta puhtaasti maistaa chilin maun sieltä jostain tulisuuden keskeltä. Tuossa on yleensä muitakin mausteita mukana, mutta chilimausteena voi käyttää aivan hyvin.

Tässä vielä hyvä linkki väkevään maailmaan:

http://www.kolumbus.fi/rahola/sanastot/capsicum.html

Jalopenoja ei tunnu löytyvän tavallisista ruokakaupoista, useamman kerran olen niitä kysellyt ja aina tyrkytetään pepperoneja tai chilipaprikaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom