Penkki jalat suorana

Aikaisemmin tein penkkiä sotilastyyliin, eli jalat ilmassa. No asento alkoi tuntumaan jossain vaiheessa hieman kiikkerältä.

Seuraavaksi vaihdoin normipenkkiin. Mutta huomasin alkavani huijaamaan kun rautaa on tarpeeksi. Perse tahtoo nousta ylös kun mahalla työnnetään alkuvauhdit tangolle.

Nyt ajattelin kokeilla ihan lahnapenkkiä, eli rötkötän jalat suorana penkillä ja nostelen siitä. Eli periaatteessa jalat on ihan rentoina suorassa lattialla ja kaikki työ tehdään yläkropalla. Tuntui raskaalta mutta samalla suht. tukevalta. About 20kg sai ottaa pois verrattuna normipenkkiin.:eek:

Onko järkeä vai ei?

edit: "jalat suorana penkillä" tarkoittaa siis sitä että maataan penkillä ihan normaalisti, mutta jaloja ei tueta sen kummemmin lattiaan, vaan annetaan vain mennä rentoina penkin etureunan yli.

Jos alat huijaamaan nostamalla persettä niin sehän on vaan merkki liian isoista raudoista. Eli ota vaikka kymppi pois ja tee puhtaasti. Ite en ainakaan lahna penkkiä alkais tekeen, enkä säännöllisesti sotilaspenkkiäkään ettei olkapäät hajoa.

H0h0h000:D Mainio idea:D ehkäpä tuosta "lajista" ruvetaan kisojakin joskus järkkäämään sotilaspenkin tyyliin.

Tuntuiko rinnassa hyvin?

Yhtä#Hauista sanoi:
Tuntuiko rinnassa hyvin?

No kyllä se raskaalta tuntuu, ettei siinä mitään. Eikä tuntunut ollenkaan pahalla tavalla raskaalta. Aikas samanlainen mitä sotilaspenkki, paitsi ettei tarvi tasapainoilla.

p.s. meidän salilla on muutenkin vähän kapeampi penkki, joten sotilastyyli on entistä heiluvampi.

Penkissähän pitääkin vähän huijata, ei se haittaa. Se missä jalat ovat ei ole tärkeää oikeastaan, vaan se miten itse nostosuoritus tehdään.

On taas täällä jutut. Ihan sama missä jalkoja pitää ja miten penkkaa kunhan huijaa vähän, että enemmän rautaa liikkuu. :jahas:

Krice sanoi:
Penkissähän pitääkin vähän huijata, ei se haittaa. Se missä jalat ovat ei ole tärkeää oikeastaan, vaan se miten itse nostosuoritus tehdään.

Justiinsa joo. Vähän chiittiä vaan ja mahollisimman paljon rautaa ylös. Onhan se tyyli sekin. :jahas:

Meikäläisen penkki on niin korkea, ettei tahdo jalat ylttää maahan, tai sitten meikäläisellä on tavallista lyhyemmät kintut:D , mutta joka tapauksessa, olen penkannut jalat koukussa penkillä.
Kannattaisiko ne jalat pitää maassa, siinä penkillä vai ilmassa???
Hyvin on rauta liikkunut ainakin tähän asti...

Pikkuhannu sanoi:
Meikäläisen penkki on niin korkea, ettei tahdo jalat ylttää maahan, tai sitten meikäläisellä on tavallista lyhyemmät kintut:D , mutta joka tapauksessa, olen penkannut jalat koukussa penkillä.
Kannattaisiko ne jalat pitää maassa, siinä penkillä vai ilmassa???
Hyvin on rauta liikkunut ainakin tähän asti...
Jos jalat eivät kunnolla yllä maahan niin voisit kokeilla vaikka painolevyjä jalkojen alle. Onhan se nostoasento tuhatkertaa tukevampi jalat maassa.

toolate sanoi:
Jos jalat eivät kunnolla yllä maahan niin voisit kokeilla vaikka painolevyjä jalkojen alle. Onhan se nostoasento tuhatkertaa tukevampi jalat maassa.
samaa mieltä että 10 kg nousee enemmän jos jalat osuu maahan..itellä on himassa itse tehty penki ja siinä ei mulla yltänyt jalat maahan.Niin sitten kun muutaman viikon reenasin että osuu maahan ja tulos nousi kympillä heti kärkeen..Todella outo juttu jota en käsitä.

Jotkut jalat penkillä reenaavat nostaa vielä munat kattoon ja se se vasta on koomisen näköistä jos joku. Eli jalat penkillä voit nostaa ainaki kakskymppiä enempi ku jalat maassa jos teet sen vain mahollisimman paljon päin vittua:thumbs:

kodari76 sanoi:
Aikaisemmin tein penkkiä sotilastyyliin, eli jalat ilmassa. No asento alkoi tuntumaan jossain vaiheessa hieman kiikkerältä.

Itse olen kerran saanut selästä lihaksen venäytetttyä kun tein penkkiä jalat ilmassa. Meinas lähteä koko mies kaatumaan ja korjausliike vihlaisi selästä. Sitä ennen olin kyllä tyytyväinen "jalat pystyssä" penkkaaja.

kodari76 sanoi:
Nyt ajattelin kokeilla ihan lahnapenkkiä, eli rötkötän jalat suorana penkillä ja nostelen siitä. Eli periaatteessa jalat on ihan rentoina suorassa lattialla ja kaikki työ tehdään yläkropalla. Tuntui raskaalta mutta samalla suht. tukevalta. About 20kg sai ottaa pois verrattuna normipenkkiin.:eek:

Hmm... mielenkiintoinen idea. Ainakin henkilökohtaisesti pidän hyvänä että penkissä ei käytetä "perse kattoon" tekniikkaa. A) se ei ole terveellistä selälle B) on niitä tehokkaampiakin tapoja treenata selkää. Ja tämän lisäksi rasitus penkistä menee sinne minne ainakin minulla on tarkoituskin.

Täytyynee siis kokeilla ensi kerralla lahnapenkkiä. :D
Toisaalta kyllä uskon että muutaman kerran harjoituksella opit tekemään penkin niin että jalat ovat maassa etkä silti käytä niitä kuin tasapainotukseen. Toi kahdenkymmenen kilon pudotus painoista verrattuna "normipenkkiin" kielii kyllä ehkä vähän turhan kovasta selkkätyöskentelystä.

Jaloilla saa paljon tukea ja penkissä voi "laskea" painoa jaloille, jolloin saa isommat raudat ylös, kuitenkin ilman että perse nousee penkistä. Jos taas nostaa selkä suorana ilman kaarta niin itsellä ainakin olkapäät ei tykkää hyvää pidemmän päälle.

M.O.P. sanoi:
Justiinsa joo. Vähän chiittiä vaan ja mahollisimman paljon rautaa ylös. Onhan se tyyli sekin. :jahas:

No, penkki on voimaliike selvästi. Eli vaikuttaa laajemmalle alueelle. Siinä mielessä pieni (huom: pieni) huijaus ei ole paha juttu. Ei kuitenkaan tekniikan kustannuksella, koska tekniikan täytyy olla aina hyvä, ettei loukkaantumisriski kasva. Penkkiä voi tehdä monella tavalla, itse olen viime aikoina tehnyt enemmän kehotyylisesti eli kyynärpäät menevät ala-asennossa sivummalle ja oteleveys on vain hieman hartioita leveämpi eli kädet lähes suorassa. 40 kilolla olen hinkannut ja sillä saa hyvän tuntuman ja pumpin kun käyttää apinaotetta ja yrittää keskittää tuntuman rintalihakseen. Selkää tuossa ei tarvitse liiemmin taivutella ja jalat pidän maassa. Lavat yhteen (ei tarvitse kuitenkaan tiukkailla) ja yrittää pitää hartiat alhaalla. Tuolla tavalla harjoitus osuu paremmin itse rintalihaksiin, kun taas voimatyyppisessä penkissä kyse on melkeinpä siitä, että kuinka paljon sitä rautaa saa ylös, käyttämällä enemmän koko kehoa hyödyksi nostosuorituksessa.

M.O.P. sanoi:
No miten huijaat ilman että tekniikka kärsii?

No, käyttämällä kehoa enemmän, ihan niinkuin voimannostopenkissä. Huijauksella tarkoitan siis penkin tapauksessa voimannostotyyliä... Huijaus (cheating) tarkoittaa käytännössä sitä, että liike ei kohdistu niin hyvin treenattavaan lihakseen vaan paino jakautuu muillekin lihaksille. Se mahdollistaa suurempien painojen käytön, joka on hyvä juttu silloin tällöin, varsinkin jos haluaa kehittää sitä voimaa. Eristävät liikkeet taas kohdistuvat paremmin itse lihakseen, mutta niissä ei voi käyttää niin paljon painoja, koska lihaksella ei ole apua muista lihaksista ja/tai painopisteen siirtymisestä.

loops sanoi:
Jotkut jalat penkillä reenaavat nostaa vielä munat kattoon ja se se vasta on koomisen näköistä jos joku. Eli jalat penkillä voit nostaa ainaki kakskymppiä enempi ku jalat maassa jos teet sen vain mahollisimman paljon päin vittua:thumbs:

Juu olen tossa nähnyt sellasiakin kavereita, se on kyllä huvittavan näköstä:D

itse olen ennen pitänyt jalat maassa tukevasti ja en ole persettä nostellut.
mutta nyt olen alkanut tekemään sotilas tyyliin koska välillä tuntuu että ala selkä kipeytyy jalat maassa tekniikalla!!?? onko muilla ollut samaa havaintoa?

tomis sanoi:
Juu olen tossa nähnyt sellasiakin kavereita, se on kyllä huvittavan näköstä:D koska välillä tuntuu että ala selkä kipeytyy jalat maassa tekniikalla!!?? onko muilla ollut samaa havaintoa?

no ei varmaan taida sinunkaan treenin katsominen kummelia kummempaa olevan,jos saat alaselän penkissä kipeäksi:eek:
sillon on kyllä tekniikka ihan pielessä..

zztop sanoi:
no ei varmaan taida sinunkaan treenin katsominen kummelia kummempaa olevan,jos saat alaselän penkissä kipeäksi:eek:
sillon on kyllä tekniikka ihan pielessä..

Kyllä luulen tekniikan kunnossa olevan:thumbs: en vielä ole varma tuleeko selkä siintä vai jostain muusta liikkeestä!! minulla on ollut jo puoli vuotta alaselkä hieman kipeänä/kireänä! kerran on tullut rinta/hauis päivän jälkeen todella kipeäksi joten epäilin penkkiä koska tein tiukkoja sarjoja silloin:whip: ja sain silloin ahaa elämyksen alkaa tekemään penkkiä myös välillä sotilas tyyliin;)

Kyllä on pojilla jutut! 3 kertaa repesin näitä lukiessani, kiitos.
Musta taitaaki tulla seuraava lahnapenkin Suomen mestari:david:

Sotilaspenkki on muuten pirun hyvä tehä sillon tällön. Siinä on muutenki semmonen laji johon vois olla mielenkiintonen tutustua vähän tarkemminkin, ehkä jopa kilpailutasolla kunhan nyt sais pari kymmentä toistoa enemmän siinä:rolleyes:

Back
Ylös Bottom