Penkistä alaselkä kipeeksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ezkm
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tuli tuossa jokin aika sitten alaselkään kipuilua. Selvisi sitten, että ilmeisesti penkkitekniikkani tuon aiheutti (huono kaari), koska kipuilun jälkeen otin rauhallisesti ja aloin tekeen penkkipunnerrusta jalat penkillä. Pariin viikko ei ole alaselässä tuntunut kipuilua.

Jalat penkillä, ei oikein sovi minulle (187cm), koska jalat ei kunnolla penkille sovi ja tämä aiheuttaa heilumista ym.

Eli kysymykseni kuuluu: miten tuota penkkikaari kuuluisi tehdä? Miten jalat ovat? Vai olisiko ratkaisu, että pitäisi jalat maassa, mutta selän ihan kokonaan penkissä kiinni?

Niin ja treeniä on takana puolisen vuotta, että aika nyyppiä ollaan, eikä suuria rautoja vielä liikutella :D

tiieitiijuu sanoi:
toinen vaihtoehto on tehdä sotilaspenkkiä
Ezkm sanoi:
Jalat penkillä, ei oikein sovi minulle (187cm), koska jalat ei kunnolla penkille sovi ja tämä aiheuttaa heilumista ym.
Eli ei se tyyli sovi.. :)
Ja jalat ilmassa ei ainakaan auta tohon heilumiseen.

Amis sanoi:
Eli ei se tyyli sovi.. :)
Ja jalat ilmassa ei ainakaan auta tohon heilumiseen.
eihän ne jalat siihen penkille tule sotilaspenkissä. mutta aivan turhaa koittaa sitä hirveetä kaarta puristaa sillä alaselällä, sillä se tuskin on tukeva eikä muutenkaan tee hyvää selälle. tukeva kaari yläselällä riittää, kuten salomaa tossa jo sanoikin.

tukevan asennon teet, käytät mahdollisesti vyötä.
mulla alkaa selkä oireilemaan heti kun asento alkaa pettämään ja se tapahtuu isoissa painoissa voimien vähentyessä.
jätät pakkotoistot ja viimisen rutistuksen pois, ettei asento muutu väkisin vääntäessä.

e: jos haluat tehdä loppuun asti, sano varmistajalle että on mukana eikä päästä tankoa yhtään alas (siten että liike pysyy koko ajan ylöspäin suuntautuen). usein tangon pysähtyessä (ja mahdollisesti alaspäin tullessa, 1cm riittää) asento muuttuu. eli ei sellasia "varmistuksia ja pakkotoistoja" joissa varmistajalla on etusormet tangossa ja hän avittaa noin 1g, vasta sen jälkeen kun olet jo jäänyt hiukan painon alle.

Mulla ei ole tarjota varsinaista ratkaisua kun aloittelija olen, mutta itselläni selkä ei pysy suorana jos menen penkille makaamaan. Tiedä sitten mistä johtuu. Joten penkiltä nostettaessa koetan tukea jaloilla hyvin tuomassa niitä vähän "pään suuntaan" eli jatkamaan selän kaarta. No nyt varmaan sanoin epäselvästi. Välillä teen sarjoja jalat penkillä, mutta silloin täytyy tehdä pidempää ehkä 10 toiston sarjaa juuri heilumisen välttämiseksi. Voimatreeniin se ei käy, vaikka olenkin vain 170 cm lyhyt.

Itselläni on alaselässä ongelmia, ja jouduin vaihtamaan normaalin penkin tuohon jalat penkillä tehtävään. Rasittaa omaa alaselkääni huomattavasti vähemmän. Olen 186 pitkä, ja mahdun kyllä jalkoineni jokaiselle penkille, jota olen koittanut.

Alkuun putosi noin 15-20% painoista pois, mutta kun tottui tekemään jalat penkillä, on painot palanneet ennalleen, ja menneet ylikin vanhoista normaalin penkin tuloksista. Kannattaa vain kokeilla tarpeeksi pienillä painoilla tuota uutta tyyliä alkuun, ja totutella pitämään tasapaino siinä.

Itselläni ei auttanut, vaikka normaalissa penkissä koitin kuinka tuota alaselkää säästää, aina kun meni (minulle) raskaammille painoille, tuli tukea haettua alaselästä, ja sain selkäni kipeäksi. Jalat penkillä tuon alaselän saa täysin levyksi penkkiä vasten, minkä vuoksi se ei juuri pääse rasittumaan.

Suositut

Back
Ylös Bottom