Penkin ja dipin suhde

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gmarx
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
En tajuu mitä ihmeellistä tos on. Rintalihaksen työntökapasiteetti(lieneekö oikea sana) on vahvempi vertikaalisessa liikkeessä, kuin horisontaalisessa (penkki, punnerrukset). Tekee molempia, mitä sitä turhaan ressailemaan niistä suhteista. :)

Penkissä tulee tällähetkellä 10x100kg / 1x125kg.. Dippi taasen 5x50kg ja sitä omaa painoa on treenissä noin 93-94kg. Penkissä 110kg vitonen ois varmaan aika maksimi mitä saisin otettu ja dipissä tuo vitonen tulee siis n. ~ 145kg.. Aika suuri erohan tuossa on dipin puolelle, jonka teen leveydeltään aika välimallin otteella, menee siis uskoakseni 50/50 ojentaja/rinta.. Penkki jää silti ojentajista kiinni, mutta minkäs teet.

Penkkiykkönen 105kg
Dippi esim. 3x8@15kg lisäpainoilla (omapaino 80kg). Normaaleja dippejä ilman lisäpainoja menee 15kpl. Tuntuu että on ihan jiirissä dippi/penkki suhde.

Olen penkannu stopista 135. Siitä on jo 8kk. Paino tippunu sen jälkeen n. 10kg. Dippasin seiskan 50 kilolla rintatreenin jälkeen.

Wanha ketju, mutta tuli tuolla ala- ja ylätaljan ketjussa mieleen.

Onkohan mulla rinta jotenkin oleellisesti heikompi, kun tuon ykkössivun kaavan mukaan (Dippimaksimi (ruho+lisäpaino) - 20kg) pitäisi olla about penkkiykkönen? Mulla omapaino 88 ja viime dippisarja oli 6x50kg, eli ykkönen siinä 60kg pinnassa. Tuon mukaan penkkiykkönen olisi 128. Tuo heittää kuitenkin sen 15 kiloa yli.

Penkki on noin tuhat kertaa teknisempi nosto kuin dippi, joten tuo koko vertailu on ihan turha. Riippuu toisinsanoen täysin siitä miten sitä penkkiä tekee.

Kun aikanaan tein enemmän dippiä ja ykkösmaksimi oli op(85) + 110kg, oli penkkimaksimi tuolloin luokkaa 135-140. Nykyään dippailu on lähinnä apuliikeroolisa ja penkkiin on panostettu niin dipistä voi ottaa 10kg pois ja penkkiin laittaa 20 lisää, eli joksenkin tuon kaavan mukainen.

Meikäläisellä penkkimaksimi 127,5kg, 2x6x100kg. Dipissä teen 2x6 50kg lisäpainolla kehopainon ollessa 85-87kg eli yhteispainoa 135-137kg. Mun mielestä noiden tulokset ei ole mitenkään tosin verrattavissa toisiinsa, ja teen dippiä itse ojentajaliikkeenä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom