Penikkatautia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lej
  • Aloitettu Aloitettu

lej

Mulla tuntuu kipua sääriluun vieressä sisäsyrjässä oikeassa jalassa n. 20 senttiä nilkasta ylöspäin.

Ennen on ollut penikkatautia, mutta se on ollut säären ulkosyrjissä eikä koskaan kovin kipeää. Nyt olen pidemmän tauon jälkeen lisännyt juoksumäärää aika paljon, mutta lenkillä olen silti käynyt ennekin.

Kipu tulee oikeastaan vain kun varaa painoa jalalle enemmän, mutta sitten sattuukin niin, että meinaa meinaa pettää jalka alta. Mutta se on sen verran outo, että pystyn nousemaan kipeän jalan varpaille, mutta jos nojaan vähänkin eteenpäin niin jalka pettää alta. Eli tulee vain tietyissä asennoissa.

Juostessa en ole huomannut mitää oireita.

Jos sormilla sitä kohtaa painaa kovaa, niin kipu tuntuu myös. Vasemmassa tuntuu myös painettaessa ihan samassa kohdassa, mutta muuten ei ole siinä mitään oireita.

Vituttaa vaan jos tulee pitkä tauko, kun nyt oli muuten jo tottunut siihen juoksuun ja kuntokin alkoi nousemaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikös penikatkin saa jotenkin leikattua, itteä ei kuitenkaan hirveesti tollanen hoitomuoto ei houkuta. Mulla penikat rupee vaivaamaan heti jos en kävele pitempiä matkoja muutamaan viikkoon ja juostessa ne ottaa aina. Ootko puhunut lekurille (urheilulääkärille) sun vaivasta? Tavallinen lekuri yleensä antaa kasan jotain hemmetin venyttelyohjeita ja mobilaattia eli se lääkäri kannattaa valita tarkkaan.

Ajattelin maanataina ehkä mennä lääkäriin. Jonnekin yksityiselle.Julkisella puolella tuskin lähtevät helposti leikkaamaan, ja yksityisellä hinnat on varmaan aika rapeat. Vrt. polven tähystys julkinen 200€, yksityinen 2000 €.

Lepoa vaan peliin, älä missään nimessä anna tuon mennä liian pitkälle koska silloin rasitusmurtuman vaara on suuri ja siitä et välttämättä kovin helpolla selviä.

Auttaisikohan hieronta. Noissa muissa threadeissa ainakin jotkut olivat käyneet, ja saattu kuulemma helvetisti, mutta pitäisi olla apua.

Ainakin, kun itse hieroo, niin sattuu ihan mukavasti.

Sitä silti ihmittelen, että juostessa ja kävellessä ei ole mitään kipua, eikä edes lenkin jälkeen. Ainostaan aamula, kun nousee sängystä ja sitten jos joutuun nojaamaan eteenpäin ja varaamaan painoa oikealle jalalle.

Ja sääriluun koputtelukaan ei juuri tunnu missään, aikaisemmin kun penikkatauti on vaivannut, niin ei kärsinyt säären etuosaan edes koskea.

Ei kyllä kuullosta ihan peruspenikkataudilta. Itse suosittelisin lepoa, hierontaa, venyttelyä,jäitä ja särkylääkkeitä (kuurina). Sitten jos ei sanotaan kuukaudessa ole parempi, niin lääkäriin/hyvälle fysioterapeutille.

Kuulostaa siltä että murtumaa siellä ei ole mutta aika ilkee tulehdus jo tullut. Hieronnalla tuskin saat vaivaasi lähtemään, been there done that. Sitä paitsi erään fysioterapeutin mukaan tulehtuneita paikkoja ei missään nimessä saisi hieroa, vaan niitä pitäisi venyttää lyhyillä "pumppausvenytyksillä". Kahlasin tällaisen vaivan kanssa viime syksynä useiden hierojien, fysioterapeuttien, ja lääkärien vastaanotolla. Yksi niistä oli ylitse muiden, nimittäin eräs Turussa toimiva ortopedi. Tämän herran tavattuani minulla ei enää ollut syytä jatkaa ristiretkeäni eri vastaanotoilla sillä vaiva saatiin hyvinkin tarkkaan analysoitua ja korjattua. Voin antaa hänen yhteystiedot kun käsittääkseni itsekin asut Turussa? Kannattaisi ehdottomasti käydä tämän lääkärin juttusilla sillä hän on nimenomaan erikoistunut tällaisiin vammoihin ja tietää parhaimman tien vaivan sekä sen aiheuttajan parantamiseen. Ehkä kohdallasi toimivimmat ratkaisut olisivat askeleen analyysi sekä pohjallisen muokkaus, höystettynä kortisonipiikillä tulehtuneisiin kohtaan. Lepoa muutama päivä ja voi olla että pääsisit lenkkipoluille sen jälkeen.

Mulla on aina aikaisemmin ollut ongelmia penikoiden kanssa. Joskus muinoin yritin aloittaa lenkkeilyä, mutta kuukauden treenamisen jälkeen jouduin lopettamaan juurikin penikoiden kipeytymisesn takia. Sitten kolmisen vuotta sitten aloitin kuntonyrkkeilyn ja penikat aloittivat taas oireilun. About vuoden vedin ennen jokaista treenä (3 krt viikossa) särkylääkkeen, muuten en olisi pystynyt mitään tekemään siellä ts. kivut oli tosi kovat. Pari kertaa piti pitää semmosen viikon taukoja, kun tuntui, ettei yöllä saa nukuttua, kun säären sisäsyrjiä vihloi ihan jumalattomasti. Lepo ei auttanut, vaiva palasi aina parin treenikerran jälkeen. No, sen vuoden kärsittyäni tää vaiva hävisi! Ihan itsestään. Enää en kuntonyrkkeilyä harrasta, mutta juoksen sellaiset 30-40 km viikossa, eikä penikat enää vaivaa.

Olen itse omalla kohdallani ajatellut asian niin, että pohkeiden lihakset oli yksinkertaisesti alkuun niin heikot ja pienet, että ne kehittyi sellaista vauhtia, etteivät kalvot pysyneet mukana (aloitin siis ihan sohvaperunatasolta, liikuntaa tuskin lainkaan, nyt voin itseni jo luokitella 'himoliikkujaksi'). Ja nyt pohkeiden lihakset eivät ehkä enää niinkään kasva ja lihaskalvojenkaan ei tarvitse venyä.

Tällaista toimintatapaa en tosiaan kenellekään suosittele, mutta itse selvisin näin kipeistä penikoista!

Aika omalaatuinen homma muuten, ettei juostessa tunnu kipuja. Itselläni ainakin juuri silloin oli kaikkein tuskaisinta! Joten onkohan tuossa jostain muusta kyse kuin penikkataudista?

Penikka tauti tuottaa kipua sääriluun ulko(=lateraali)puolella oleviin lihaksiin. Sääriluun sisäetupuolella ei edes ole lihaksia, joten tulisiko tuo kipu nyt sitten sääriluun luukalvosta, eli tulehdos olisi kyseessä. Kylmää kannattaa käyttää kipualueelle.

Sitä kivuttomuutta juostessa itsekin ihmettelen, koska ennen jos samantyyppistä vaivaa on ollut, niin ne askeleet on tuottaneet kipua. Nyt kipu tulee pääsääntöisesti ihan muusta. Portaiden alas kävelykin tuntuu sattuvan.

Koitin venytellä vaikka miten, mutta mitään kireää kohtaa en löytänyt.

Jos viitsit Rock laittaa sen ortopedin tiedot, vaikka privana, niin koitan mennä sinne mahd. pian. Turun askelkilikalla on pohjalliset jo aikoinaan teetty. Ja silloin lähti polvi- ja selkäsäryt. Ja penikkatautiakaan ei sen jälkeen ole ollut. Toisin olen tähän asti juossutkin vähemmän.

Lähetin sulle e-mailina ne tämän pakkiksen kautta. Millon sulla onkaan ne kuntotestit?

Kiitos Rock!

Toukokuun alkussa on testit. Sinänsä tässä on vielä hyvin aikaa, mutta alkoi tuo juoksu taas muutekin maistumaan, niin ei malttaisi pitää taukoa. Täytyy koittaa vaikka pyöräilyä tai soutulaitetta korvikkeena.

taitaapa olla penikkatautia mulla..prkles..just tommonen kipu jatkunu jo jonkin aikaa ja ku googletin niin sanottiin et tulee juoksu- ja hyppyharjoituksissa ja semmosta mulla ny on tässä ollu paljo viimeset 4 kuukautta..eikä millää haluisi olla kung-fu reeneistä pois :wall:

lej sanoi:
Kiitos Rock!

Juu eipä kestä. Mielelläni olen avuksi sillä itse koin sangen vittumaisia hetkiä tämän jalkavammani kanssa joten toivon ettei kukaan muu joudu kokemaan sitä samaa rumbaa...

Jos on motivaatiota niin paras jalkavammaisen ratkaisu juoksukunnon kohottamiseen olisi vesijuoksu, esim HIITaten. Pyöräilyssä kun jalka tekee kuitenkin töitä ja on paineen alla niin rasitusta tulee, mutta eipä kukaan lääkäri tuota pyöräilyä koskaan ole kieltänyt.

Pistänpä nyt samaan threadiin..
Itsellänikin jonkin näköstä vaivaa vasemman jalan kanssa joku 10-15cm nilkan yläpuolelta ja ulkosyrjästä on niinkun toi luu kipeä.
Kipu alkoi kun kävin juoksemassa reilut 7km sen jälkeen oli jonkun viikon kipee toi jalka silleensä että kun rappusia käveli tai joku tömähdys tuli niin kävi kipeästi tohon kohtaan.

nyt kummiskin käynyt juoksemassa lyhyempiä matkoja eikä ole pahemmin enää reistaillut toi jalka mutta kummiskin kun sormella painaa niin on siinä jonkun näköstä arkuutta tai sellaista pientä kipua ehkä huomattavissa.

Mikähän mahtaisi olla tässä kysymyksessä, jonkun näköinen rasitusvamma?

Mynz sanoi:
Itsellänikin jonkin näköstä vaivaa vasemman jalan kanssa joku 10-15cm nilkan yläpuolelta ja ulkosyrjästä on niinkun toi luu kipeä.

juuri tuosta kohtaa minullakin on kipeenä ja penikkatautiahan se on.
Lääkäri sano että on kaksi vaihtoehtoa. Joko jään reeneistä kokonaan pois ja lepäilen niin kauan että se paranee tai sitten kirurginen leikkaus. :( äippä sano jo että jään reeneistä pois ja vituttaa niin prkleesti..
just ku alko kunto nousemaan kunnolla.. :curs:

Juuu.. mulla oli monta vuotta kipuja kummallakin puolella säärtä, juoksu,kovassa kävely ja hyppyreeneissä. Säären sisäpuolella kipu tuli juostessa ja ulkopuolelle kävellessä. Kävellessä kipu tuntui kuin jotain repeisi ja juostessa säärestä tuli todella kipeä, myös koskeminen teki kipeää. Leikattiin kumpikin puoli kummastakin jalasta.. ulkopuoli ei ole sen koommin vaivannut, mutta sisäpuolen kipu tuntuu edelleen. Olenkin välttänyt juoksemista ja siirtynyt parhaaseen (aamu)aerobiseen SAUVAKÄVELYYN! :D
Kannattaa muistaa että leikkauksesta toipuminen vie aikaa..
Joku väitti että sisäpuolella säärtä ei ole lihaksia.. kyllä on.

Voisko joku neuvoo sellaisen tohtorin mikä osaa kattoo noi jalat ja sais sitä kautta hommattua vaikka kunnon juoksu kengät taikka muuta apua.
Itselläni on vielä lättä jalka ja osin tästäkin saattaa johtua että menee aina hieman noi jalat kipeeks juostessa, ei oikein kärsi 3kertaa viikossa juosta sillon varmaan tulis jonkun näkönen rasitusvammakin jo, yleensä rajottuu siihen 1-2kertaan viikossa.

Armeijakin alkas ens kesänä niin sielläkin saattaa tulla ongelmia nuitten lättä jalkojen kanssa varmaan.

Yhtään tietoo mitä maksaa? Lenkkarit vissiinki maksaa jotakii parin sadan egen luokkia siis sellaset mitkä on muodoltaan just jaloille sopivat, mutta paljokos lääkärillä käynti onkose nyt joku ortopedi tai muu vastaava tohtori?

Ja mikäs ero on orttopedillä, tavan lääkärillä taikka lääkärillä joka on erikoistunut just joihinkin rasitusvammoihin/penikkatauteihin/lättäjalkoihin vai onko toi samakuin ortopedi viimenen siis?

Itse pääsin intistä jalkavaivojen takia Turussa johonkin askelklinikalle. Sitä voi kokeilla googlessa, niillä on toimipisteitä useampi Suomessa, ja vastaavia firmoja varmaan löytyy. Intti maksaa ne pohjalliset, mutta kannattaa hankkia jo ennen, maksaa n. 100 euroa.

Itsellä lähti aikoinaan penikkakivut (nyt tullu vähän taas ja eri kohtaan), selkäsäryt ja kivut jalkapohjista. Syynä on siis rakennevika jaloissa, joka aiheuttaa ylipronaatiota. Pelkät kalliit kengät ei välttämättä asiaa ratkaise, varsinkin jos jaloissa on eri laiset/tasoiset viat.

Tuolla askelklinikalla ei siis ollut lääkäri joka vaivan hoiti. Ilmeisesti jonkinlainen fysioterapeutti.

Tässä linkki näyttää löytyvän aika monesta paikasta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom