Penikkatautia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lej
  • Aloitettu Aloitettu
Kävin tuolla Rockin suosittelemalla lääkärillä tänään. Penikkatautiahan se. Vaikka on ne teetetyt pohjalliset, niin silti on askelvika, vai miksi sitä kutsutaankaan. Jalka ei kierry tavallaan kunnolla juostessa, jolloin siihen kohdistuu kovempi tärähdys. Sen vian takia on myös mm. jäykät nilkat, joka selittää, sen miksi kyykkääminen ei oikein onnistu.

Se teippasi pohjallisiin lisäpalikoita, ja heti tuntui paremmalta, kun meni kyykkyyn yhdelläjalalla. Toinen jalka on myös tod.näk. pidempi kuin toinen. Eli röntgeniin vaan.

Kyykkyyn vaikuttaa ilmeisesti myös yliliikkuvuus alaselässä. Se aiheuttaa myös noidannuolen usein ja kyykyssä meinaa niksahtaa nikama pois paikoiltaan. Yläselkäkin on viallinen, mutta pitää mennä uudestaan, että selkää ehtii tutkimaan kunnolla.

Vatsa- ja selkälihaksissa pienet lihakset eivät myöskään ole oikein messissä, joten niitä pitää treeneta. Kyykyt ja maastavedot pitää ainakin jättää pois, ainakin vähäksi aikaa, vaikka kyykkyä en ole selän takia tehnytkään. Jos jollain on selkä kipeä suosittelen lämpimästi ensin asiantuntevalle lääkrille menoa, ennen niksauttelua, tai niiden ohjeiden noudattamista mitä täälläkin joskus saa, että teet vaan mavea ja kyykkyä niin kyllä se siitä.

Oli kyllä helvetin hyvä lääkäri. Kerrankin joku otti myös noi selkävaivat tosissaan ja jopa tutki kunnolla, löytyi aika monta ongelmakohtaa. Nyt tietää, että ne kivut ilmeisesti johtuu eri mittaisista jaloista.

Lopuksi sain vielä useamman piikin sääreen jaselkään ja vielä yhden viikon juoksutauon. Hierojalle pitäisi myös mennä hoitamaan pohkeet kuntoon.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jeps, helkutin asiantunteva lääkäri tosiaan: osaa lukea pienimmätkin viat muutamalla raajan kääntelyllä jne. Parhaimpia lääkäreitä mihin itse olen elämäni aikana törmännyt. Se olisi loputon rumba jos tuollaisia vaivoja lähtisi yleislääkäreille näyttelemään, pahimmillaan hoito-ohjeet ovat olleet tyyliin "ota buranaa ja lepää kaksi viikkoa".

Ilmoittelehan sitten miten homma edistyy. Huominen ja ylihuominen voi olla melkoisen arkaa aikaa jalalle kortisonista johtuen, mulla ei piikin jälkeen parina päivänä onnistunut edes uiminen kun kipuja ilmestyi jo muutaman polskuttelun jälkeen. Joten totaaliilepoa vaan...niinkuin tämä lekuri varmaan neuvoikin.

En tiedä kuinka monella lääkärillä olen näiden vaivojen takia käynyt. Siellä missä pohjalliset teetettiin sain kyllä avun suurimpiin ongelmakohtiin, mutta niille lopuille kukaan ei ole osannut edes sanoa mitään. Kyllä mä hetken katoin, kun se käski pari kertaa kyykistyä yhdellä jalalla, ja alkoi lätkimään korokepaloja niihin mun mukan viemiin pohjallisiin, kuin randomilla niitä heittelisi, mutta joka sovituskerralla parani ja yhtään kertaa sen ei tarvinnut niitä paloja poistaa tai siirtää.

Soutu ja pyöräily olisi kevyesti tehtynä sallittu, mutta taidan ottaa rauhallisesti ainakin viikonlopun yli. Tosin selässä tuntuukin kyllä jo nyt siltä, että jalankin kannalta paras pitää kunnon lepoa.

Mitä maksaa??

Osaako kukaan sanoa mitä toi leikkaus maksaisi yksityisellä, jos lihaskalvo leikattaisiin pois? Tuleeko siittä pitkä sairasloma? Yksinkertainen toimenpidehän se on.

markusve sanoi:
Osaako kukaan sanoa mitä toi leikkaus maksaisi yksityisellä, jos lihaskalvo leikattaisiin pois? Tuleeko siittä pitkä sairasloma? Yksinkertainen toimenpidehän se on.
Maksaa muistaakseni ihan homona. Searchilla varmaan löytyy se threadi jossa siitä puhutaan jos jaksaa etsiä.

Halvemmaksi tulee tutkituttaa jalkansa asiantuntijalla, joka voi hommata sulle esim. pohjalliset tai parannella niitä, kuten mulla nyt tehtiin. Tai muuten selvittää josko on jokin muu vika joka penikkataudin aiheuttaa.

Itse sain lisäksi vielä kortisonipiikit tulehduksiin ja lepoa. Nyt saa taas aloittaa juoksunkin. Noin parin kilsan lenkkejä alkuun ja lämmittely kuntoon, niin ei pitäsi ongelmia enää jatkossa olla.

markusve sanoi:
reilut 1000e jalka. sanoivat vielä että ei edes auta jokatapauksessa

pori1980 sanoi:
Olisikohan yksi syy juuri se, että vian syy voi olla ihan muualla kuin siinä itse kalvossa joka oirehtii.

Näin ainakin itse ymmärsin sen ortopedin puheista. Ja ekat pohjalliset saatuani säären etuosa ei enää koskaan ole ollut edes kosketusarka mitä ne olivat monta vuotta.

pori1980 sanoi:

Itellä leikattiin toinen kinttu 6kk sitten ja makso yksityisellä 360e (eipä ollu maksulla väliä kun vaakutus korvasi :) ) Niin ja tosin itsellä halkaistiin tuo kalvo, tuskinpa sitä edes koskaan poistettaisiin... 2 viikkoo lepoa ja sitten sai taas juosta niin paljo kuin kunto antoin myöden...

Red_Beret sanoi:
Itellä leikattiin toinen kinttu 6kk sitten ja makso yksityisellä 360e (eipä ollu maksulla väliä kun vaakutus korvasi :) ) .
jaa. porin lääkäritalossa on ainakin tonni, taitaa olla suomen kalleimpia yksityisiä.. omaavat jonkin vitun serfikaatin(en muista numerosarjaa) mitä ei ole kuin ihan muutamalla koko suomessa.

Jatketaas vähän muunnelmia teemasta kipeä koipi. :)

Varsinainen penikkatauti on tuttu, aikanaan kipeytyi säären yläosat siirryttyäni kävelemään asvaltilla. Sitä jatkui vuosi/puolitoista, jonka kuluessa sääriluun yläosan eteen kiertyvä lihas sai tehtyä itselleen riittävästi tilaa.
(- minkä jälkeen en sitten olekaan käyttänyt alle nilkkapituista hametta. Ei ollut aiemminkaan erityisen sutjakat sääret, mutta nykyisin... ;) )
Viimeaikoina on ajoittain tuntunut vähän ahtautta tuon saman lihaksen alapäässä.

Jalkapöydän päällä kulkevat jänteet / niiden tupet olen myös saanut kertaalleen tulehtumaan kävelemällä liikaa maihareissa joiden nyöritys keskitti painon juuri siihen jalan korkeimmalle kohdalle. Joten sekin vaiva on tuttu.
Esti muuten tehokkaasti varpaiden ylös-alas heiluttelun, askeleen ponnistuksesta puhumattakaan.

Nilkkojen pitäisi olla suunnilleen kunnossa, olen puolisen vuotta temppuillut tasapainolaudalla fysioterapeutin ohjeilla ja askellus on tarkastettu viimeksi pari viikkoa sitten hankkiessani uudet lenkkarit.
Kenkien vaihtokaan ei mielestäni voi olla nykytilanteen syynä, olen käyttänyt uusia rinnan vanhempien kanssa ja askelen tuntumassa ei ole mielestäni ole niin paljoa eroa että se minun kilometrimäärilläni selittäisi tämän kipeytymisen.

Iskujakaan ei ole säärille sadellut pitkään aikaan.

Siinä taustat.

Eilen päätti toinen jalka ruveta ihan tosissaan kipeäksi. :(
Pari tuntia taapertelin vaivatta, istun aikani aloillaan ja uudestaan liikkelle lähdettyäni alkoi jalka hienovaraisesti vihjailla ettei kävely enää oikein miellytä - istuminen olisi hauskempaa - ja jääpussi suorastaa miellyttävä.
Sai sitten jäitä niskaansa ja pari buranaa perään.
Kipu asettui sillä, kunnes taas lähdin liikkeelle. Ja sama uudelleen. Ja taas. Tänään nilkutin sitten kiltisti suoraan lähimmälle bussipysäkille. :rolleyes:

Ja nyt tulee vihdoin tämän jaarituksen ydinasia: kävellessä särky on paikallistettavissa poikittaisena "raitana" jalan etuosaan n. 1/4 sääriluun mitasta nilkasta ylöspäin. Tulehtunutta vannetta siinä ei kuitenkaan tunnu, eli kopeloimalla ei kohtaa löydä. Tai sitten tuo on osoitus siitä että olen käyttänyt "tarpeeksi" kylmää.
Marssimurtumaa ei tällä rasituksella synny, olen 'aina' kävellyt kymmenisen km päivässä.
Penikkataudissa pitäisi säären etuosan protestoida nilkkaa ojennettaessa, eli kun kudokset venyvät. Tämä panee vastaan nilkkaa koukistaessa ja askeleen loppuosassa.

Nettidiagnooseja ja parannusehdotuksia kiitollisuudella vastaanotetaan. :worship:

(Nyt taas kun olen lääminyt siihen reilusti särkygeeliä ja hernemaissipaprikaa ja istun aloillani, tuntuu ettei se _voi_ olla kipeä. Mutta jo jääkaapilla käynti saa sen taas vienosti muistuttamaan itsestään.)

*hiipparoi kotonaan korkeimmissa omistamissaan korkkareissa pitääkseen jalan stabiilina*

Tuo "penikkatauti" on vissii aika yleistä, kun aloittaa juoksemisen? Jos alotan lenkkeilyn hiljaa, penikoita ei tuu, mutta suoraaan tulille, niin kyllä tuntuu.
Venyttelen aina ennen juoksua. Ei nää sillee kipeet oo (on ne vähän), olo säärissä on tukkoinen. Jalat palautuu lenkiltä päästyä aika nopeeta (5min, eikä silloin enään ole kuin tuntuma, että "ollaan lenkkeilty"). Seuraavana aamuna (eikä myöskään yönä) ole kipuja esiintynyt. Mahtaa hieronta ennen nukkumaan menoa auttaa, samoin Relaxant?

Mutta toi on vissiin normaalia, että asfaltilla sääret huutaa pikkusen Hoosiannaa?

Ikinä ennen en ole tuota kipua kokenut (lue: en ole juossut asfaltilla).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom