Penikkatauti käsivarsissa/tenniskyynärpää

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hubbari
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Elikkä ongelmana on kipeät kädet kun nostaa/työntää jotain. Ollut nyt kuukauden kipeät mutta kipu paheni nyt kevyen viikon jälkeen niin että vituttaa treenata. Kylmägeelillä olen yrittänyt hoitaa mutta ei tunnu tehoavan. Elikkäs kädet tosta kohtaa kipeät:

1z2hsf4.jpg

Ehdin tässä 5 tunnissa selvitellä asian ja tulin siihen tulokseen että minulla on penikkatauti käsissä. Hoitokeinona näyttäis olevan lepo (jos sitä kehtaisi), forkkujen ja ojentajien venyttely, kylmägeeli/mobilaatti ja kyynerluuta ympäröivän lihaksen pitäminen lämpimänä (leikkasin sukista päät pois ja laitoin käsiin).

Hieno homma, kannattaa tosiaan lepäillä eikä leikkiä muute on edessä vittumaiset yöt ja ehkä päivätki ku alkaa särkee ja vituttaa tosissaa

Penikkatauti käsivarsissa!

Moi. On ollut nyt yli viikon kyynärluun puoleiset lihakset aivan hemmetin kipeenä, niin kipeänä että en ole salille päässyt yli viikkoon, vaan olen levännyt kotona ja välttänyt kaikenlaisia nostoja/työntöjä. Buranaa on tullut syötyä 2 päivässä, olen laittanut kipukohtaan kylmägeeliä ja pitänyt molemmat kädet lämpimänä (leikkasin sukkiin reiän ja laitoin käsiin).

Asia on niin, että käteni eivät ole parantuneet yhtään, tai jos ne ovat, niin ne ovat parantuneet niin vähän että en huomaa eroa. Mitä pitäisi tehdä? Pitäiskö tässä ensi-viikolla hakea kortisonipiikki tai jotain voimakkaampaa tulehduskipulääkettä että pääsisi taas salille treenaamaan? Tiedän suurinpiirtein mistä tämä vaiva tulikin = hauiskäännöstä... Pitää varmaan tästä eteenpäin tehdä hauiskäännöt alataljassa narulla, ja jättää levy- sekä mutkatanko pois ainakin 2 kuukaudeksi. On muuten hirveät vieroitusoireet salista :( Kävisin treenaamassa jalkoja mutta en pysty nostamaan levykiekkoja ilman että käsivarsiin sattuisi...

Kärsein viime vuonna samasta vaivasta muutamia kuukausia kun treenasin voimamieslajeja kauden pääkisaa varten, forkut sai kovaa kyytiä kun tein "viper" tekniikalla, eli niin, että tukki suoraan yhdellä liikkeellä suorille käsille.

Kädet alkoi pikkuhiljaa kipeentyä ja lajitreenin jälkeen söin aina 2-3päivää indometin 50mg tulehduskipulääkkeitä, forkut oli koko ajan niin kipeät että niitä ei oikein pystytty hieromaan. Omassa tapauksessa lepo oli paras lääke, tällä hetkellä forkut on oireettomat ja olen vältellyt ko. tukkiliikettä.

Pirullinen vaiva ja välillä oli forkut aivan helvetin kipeät kun lähti salilta, rattia oli tuskallista kääntää. Pyri välttämään niitä liikeitä jotka antaa paljon painetta forkkuun, lepoa ja tulehduskipulääkkeitä. Pahimmassa tapauksessa tollaset joutuu luultavasti leikkaamaan tai ainakin yhdeltä tutulta on leikattu molemmat forkut ko. vaivan takia...

Nimenomaan, huonoimmassa tapauksessa tuo aitiopaineoireyhtymä voi kehittyä krooniseksi, jolloin saattaa olla tarpeen suorittaa faskotonomia. Eli suomeks sanottuna viilletään tarpeelliset lihasaitiot auki, jotta paineet pääsee pois.. Niinhän tuo äsken tossa jo mainitsikin.

Nyt venyttelyä!

Ojenna käsivarsi eteen suoraksi kämmen alaspäin, tue toisella kyynärpään alta. Purista sormet nyrkkiin ja taivuta ranteesta alas minkä menee. Suorista ranne, oikaise sormet ja toista. Tee sama kämmen ylöspäin.

Liike auttaa kireisiin kalvoihin. Sattuu, mutta lähtee veri kiertämään uudella tavalla ja ahhhh sitä helpotusta.

juu venytely on hyvä, mutta hieroja on se paras keino! Halpa keino olis käy ostamassa bilteman autonvauhas laite alkaa paikkat aukemaa:)

Hieronnan kanssa sitten malttia tulehtuneiden lihojen kanssa! Hieronta saattaa pahimmillaan pitkittää tulehduksen parantumista ja aiheuttaa edellämainittuja kroonisia tiloja. Venyttely ja lepo sopivassa suhteessa on monesti nopeampaa ja tehokkaampaa. Kova hierontahan vastaa treeniä, ellei riittävästi kuunnella kehoa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Okei, kiitti vinkeistä. Hierojalle mulla tosin ei oo varaa näin opiskelijana. Venyttelen koko kropan 3 kertaa viikossa läpi, myös käsivarret eli ojentaja/hauis/forkut mutta eipä tuosta kai paljon apua ole ollut :/

20e tuo autovauhas laite jto jne sitä on suositellu..juu hyvä että venytelet mut ei se riittää mihinkään, ekas tuli/tulee onko forkut paljokin kasvanut lyhyes ajas? Mites selkä liikkeet tuleeko paljon puristeltuu tankoa ? Vetoremmit jeesaa jonkun verran

Olen tässä nyt 2 viikkoa kärsinyt penikkataudista tai tenniskyynärpäästä, eli aina kun olen työntänyt/nostanut jotain tai venyttänyt kättäni niin on tuntunut kipua kyynärvarren puoleisissa lihaksissa. Ensimmäisen viikon otin 2 buranaa/päivä ja hoidin käsiäni kylmägeelillä ja pitämällä ne lämpiminä. Kävin kuitenkin fysiologilla, joka sanoi että niitä ei saisi pitää lämpimänä sillä se hidastaa tulehduksen poistumista. Sain samalla fysiologilta kinestesiateippauksen molempiin käsivarsiin ja ohjeena ottaa 4buranaa/päivä + antaa 2-4 kertaa päivässä käsille kylmähoitoa kylmäpusseilla.

Olen tätä fysiologin hoitomuotoa käyttänyt tämän viikon, ja kädet tuntuvat aika hyviltä, kipu on oikeastaan poistunut, en tunne enää kuin aivan minimaalista kipua jota tuskin edes huomaa. Tätäkin kipua tunnen vain silloin ku venytän forkkuja vähän. Kysynkin tässä näin, että uskaltaakohan ensi viikon tiistaina mennä takaisin salille? Entä jos ostan kinestesiateippiä niin onko se helppo laittaa käsivarteen?

2 kuukautta ollu itellä samanlainen vaiva pelkästään oikeas kädes. Mulla tuntuu kipua pelkästään ku punnerran jotaki (esim. penkkipunnerrus), joka toistolla tuntuu sellanen vihlasu justiin tos kohtaa kättä. Parin viikon totaalitauko 800 buranan kans ei auttanu mulla tohon mitään. Sitte mä kävin hierojalla ja annoin viikon verran kylmähoitoa tolle nii oli viikon ihan ok mutta taas se on tullu uusiks kipeeks. Meneekö toi ny ikinä ohi vai rupeaako se vaivaamaan aina ja aina vaan uusiks ku vähä penkkiä ja dippiä isommilla painoilla tekee?

2 kuukautta ollu itellä samanlainen vaiva pelkästään oikeas kädes. Mulla tuntuu kipua pelkästään ku punnerran jotaki (esim. penkkipunnerrus), joka toistolla tuntuu sellanen vihlasu justiin tos kohtaa kättä. Parin viikon totaalitauko 800 buranan kans ei auttanu mulla tohon mitään. Sitte mä kävin hierojalla ja annoin viikon verran kylmähoitoa tolle nii oli viikon ihan ok mutta taas se on tullu uusiks kipeeks. Meneekö toi ny ikinä ohi vai rupeaako se vaivaamaan aina ja aina vaan uusiks ku vähä penkkiä ja dippiä isommilla painoilla tekee?

Menee se ohi, sun pitää vaan löytää sellanen volyymi jolla saat paikattua kyynärpään vauriot mutta silti aktivoitua lihoja jonkuverran (eli treenattua), jos et totaalilepoa/pelkkää huoltavaa halua tehdä. Nuo vaivat tuppaa olemaan suhteellisen pitkäikäisiä..

Vanha keskustelu mutta en viitsinyt aloittaa uutta, itselläni sama ongelma kuin aloittajalla mutta minulla kipu jatkunut jo päälle puoli vuotta molemmissa käsissä. Alkoi siitä kun tein hauiskääntöjä suoralla tangolla taljassa, vaihdoin sen mutka tankoon mutta liian myöhään. Nyt joka kerta kun teen hauiksia niin kipu tulee. Välillä saattaa olla sitten koko viikon kipeänä kädet ja välillä ei. Ovien työntäminen ja tietyt arkiset liikkeet sattuvat. Olen käynyt muutaman kerran hierojalla mutta se ei auttanut ainakaan merkittävästi, ehkä pitäisi käydä useammin? Sitten jos itse li'uttaa sormilla tai rystysillä kyynärvarren luuta pitkin niin ai herranjumala.. Joskus lopetin koko hauisliikkeet vähäksi aikaa mutta kivut tulivat entistä pahempina takaisin. Onko muilla ollut samaa ongelmaa? Onko kukaan "parantunut" tästä vaivasta?

Back
Ylös Bottom