Penikkataudin leikkauksesta toipuminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kiekko
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Elikkä mulla on leikkaus edessä ensi viikon keskiviikkona ja mietityttää kauanko kestää toipuminen "täyteen kuntoon"? Faskiotomia tehdään molempiin jalkoihin.. siinä käsittääkseni lihaskalvot halkaistaan ja tehdään lihakselle lisää tilaa. Leikkausarvet tuskin ovat kovin isot ja eikä niitä sieltä karvapeitteen alta pian sitten näekkään : )

Tänne vaan kokemuksia jos on ollut kyseisessä leikkauksessa!

Voin pitää tänne itse pientä päiväkirjaa leikkauksen jälkeen, jos siitä vaikka olisi jollekkin hyötyä myöhemmin :)

Onko leikkaus ainoa vaihtoehto, oletko kuullut esim urh.hierojan tekemästä penikoiden irrotuksesta? toimenpide siis ilman veistä, ja parantuu n. 2-4 viikossa, riippuu vähän.. äärimmäisen kivulias kylläkin, mutta tehokas ja parantuu suht nopeasti. yks tuttu kävi kirurgilla tossa faskiotomiassa ja parantuminen hidasta ja oli tosi kipee pitkään sen jälkeen ja kaikkia muitakin komplikaatioita..leikattiin ainaki kahteen kertaan.

Kyllä alkaa olee muut vaihtoehdot jo nähty...

Toivottavasti pystyn aloittamaan heinäkuussa kevyen treenin joukkueen kanssa.

Mulle tehtiin kumpaankin jalkaan yhtäaikaa, ja aika nopsaan siitä panatui. Aluksi kävely oli aika hankalaa, ehkä pari kolme päivää, mutta sitten kinkkaamalla pääsi jo hyvinki eteenpäin=) Harmi vaan että mulla ei leikkauskaan auttanu, aikaa mennu 3 vuotta ja juoksut ja kaikki missä tulee paljon iskua ja tärinää jalkaan saa unohtaa loppuiäksi. Tää on kuulemma tosin harvinaista(varsinki naisella), siis ettei leikkauskaan auta. Mutta hyväkin puoli, pohkeita ei tarvi enää edes reenata, on muutenki "aika" muhkut=) Se lihashan pääsee siellä nyt ihan vapaasti kasvamaan. No, saappaita ei sitten mun koiville löydykään, mutta ei se mitään, nehän vaan peittäis nää komeet pohkeet=)

Kiitos Herne kannustavasta postista!

Mulle on tosin pääasia että pystyy lätkää pelaamaan ja punttia nostamaan :) Toivottavasti vähän juoksemaankin sitten kesäisin ;)

Kotona tuijottelemassa kattoa...

Nyt leikkauksesta muutama päivä aikaa... Leikkaus onnistui hyvin ja toipuminen on ollut aika nopeaa. Keskiviikkona leikattiin ja torstaina pääsin kotiin. Kipu ei missään kohtaa ollut kovinkaan paha. Viime iltana olin jo kavereiden kanssa juhlistamassa koulun päättymistä : )

Vielä on kainalosauvat käytössä, mutta uskoisin ensi viikon aikana pystyväni kävelemään jo ilman. Leikkausarvet ovat noin 5 senttimetriset säären keskellä. Eli leikkauksessa avattiin ihon alta lihaskalvo polvesta nilkkaan. Tällä hetkellä en osaa vielä sanoa auttoiko toimenpide jalkojani, mutta toivon niin.

Nyt on päässyt oikea jalka tulehtumaan aika pahasti ja on hyvin arka. Vasemmalla pystyy kinkkaamaan aika hyvin jo... Kannattaisiko ottaa yhteyttä lääkäriin antibioottia tmv. varten? Luulen kyllä että menee ohi kunnon buranakuurilla.

Perjantaina otetaan jaloista hakaset/niitit pois. :)

Nyt on päässyt oikea jalka tulehtumaan aika pahasti ja on hyvin arka. Vasemmalla pystyy kinkkaamaan aika hyvin jo... Kannattaisiko ottaa yhteyttä lääkäriin antibioottia tmv. varten? Luulen kyllä että menee ohi kunnon buranakuurilla.

Perjantaina otetaan jaloista hakaset/niitit pois. :)

Kannattaisi ottaa yhteys lääkäriin. Jos haavasi tulehtuu (bakteerien toimesta siis) oikeasti, niin buranalla ei tapahdu yhtään mitään. Ja jos haava tulehtuu pahasti voi lopputulos olla katastrofi.

Kannattaisi ottaa yhteys lääkäriin. Jos haavasi tulehtuu (bakteerien toimesta siis) oikeasti, niin buranalla ei tapahdu yhtään mitään. Ja jos haava tulehtuu pahasti voi lopputulos olla katastrofi.
Ok, kiitos nopeasta vastauksesta. Taidan heti soittaa sinne.

Kyllä alkaa olee muut vaihtoehdot jo nähty...

Toivottavasti pystyn aloittamaan heinäkuussa kevyen treenin joukkueen kanssa.

Itel ei ainakaan ollut leikkauksesta mitää apua.. Joudin pari v sitten lopettaa penikkataudin takia futiksen , intti taitaa myös jäädä kokonaan väliin.. En koe että itel ainakaa olisi paljoa auttanut.. Pikkusen helpotti mutta aika minimaalista. Myös siis molemmat jalat. Ennen leikkausta minuutin rasituksen jälkeen pohkeissa paine 46 kun normaali maksimi on 30. Lääkäriki sano että leikkaus ei poista tautia kokonaan minunkaan tapauksessa.

Toipumisessa menee aika pitkään. Ite alotin varovasti lenkkeilyn 1kk leikkauksesta. Tuntu siit kuukauden verran "puinen palikka" pohkeessa juostessa ja matkat oli tosi lyhyitä mitä pysty juoksemaan. Kipeet ne on aika pitkään ja myöskin tuli pohkeiden kramppailu uutena mulle leikkauksen jälkeen. Toisen jalan pintatunto meni myös. Toisessa tosin täysin normaali.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulle tehtiin kumpaankin jalkaan yhtäaikaa, ja aika nopsaan siitä panatui. Aluksi kävely oli aika hankalaa, ehkä pari kolme päivää, mutta sitten kinkkaamalla pääsi jo hyvinki eteenpäin=) Harmi vaan että mulla ei leikkauskaan auttanu, aikaa mennu 3 vuotta ja juoksut ja kaikki missä tulee paljon iskua ja tärinää jalkaan saa unohtaa loppuiäksi. Tää on kuulemma tosin harvinaista(varsinki naisella), siis ettei leikkauskaan auta. Mutta hyväkin puoli, pohkeita ei tarvi enää edes reenata, on muutenki "aika" muhkut=) Se lihashan pääsee siellä nyt ihan vapaasti kasvamaan. No, saappaita ei sitten mun koiville löydykään, mutta ei se mitään, nehän vaan peittäis nää komeet pohkeet=)

Voi sua :( Itellä on tosin kans tosi paha penikkatauti.. Mutta et ole ainut nainenkaan. Ystävän siskolla kans todella paha penikkatauti. Mun leikkauksen vastaava kirurgi sano vuorostaan että harvoin leikkaus paljoa auttaa.

Päivitetään tilannetta taas hieman... Leikkauksesta on nyt 11 päivää ja vasen jalka olisi jo kävelykunnossa, mutta oikeassa on vielä turvotusta ja ilmeisesti verenpurkausta jonkin verran. Muutama päivä taaksepäin jouduin käymään uä-tutkimuksissa kun hoitajat pelkäs veritulppaa.. mitään viitteitä siihen ei löytynyt. Nyt jatketaan toipumista levolla ja jalkaa kohoasennossa pitämistä niin kauan että pystyy kävelemään normaalisti. : )

Kävitkö julkisella vai yksityisellä lekurilla? Jos yksityisellä, niin mitä kustansi?

Minulla on myös kohta 8 vuotta ollut pelikaudella järkyttävät kivut säärissä(sisä-ja etupuoli). Buranan voimalla kaikki treenit ja pelit. 800mg ibuprofeenia ostaa pari tuntia juoksuaikaa. Vaikka kuinka venyttelee ja laittaa kylmää/kuumaa tai hieroo niin ei auta. En ole urheiluhierojalla vielä käynyt, mutta menossa olen heti kun tulee sopiva tauko kaudella.

Jollain fyssarilla kävin hoidattamassa, mutta se vaan ultraili 20 min ja vähän hypisteli sormilla saman ajan. Täyttä rahan tuhlausta oli se keikka.

Kävitkö julkisella vai yksityisellä lekurilla? Jos yksityisellä, niin mitä kustansi?
En käynyt yksityisellä. Jonotin noin puoli vuotta, mutta kai se silti jotain maksaa? Ei ole kyllä vielä tullut laskua..

Nyt pystyy jo kävelemään melko normaalisti. Oikea jalka vielä vähän jäykempi ja pintatunto ulkosyrjällä vähän huonohko... johtuu varmaan nesteestä jota sinne on kertynyt. Pari viikkoa enää niin voi aloittaa kevyen treenin. Nyt on aikaa vielä viettää festareita kaikessa rauhassa ja nauttia lämpimistä kesäkeleistä :dance:

Minulla on myös kohta 8 vuotta ollut pelikaudella järkyttävät kivut säärissä(sisä-ja etupuoli). Buranan voimalla kaikki treenit ja pelit. 800mg ibuprofeenia ostaa pari tuntia juoksuaikaa. Vaikka kuinka venyttelee ja laittaa kylmää/kuumaa tai hieroo niin ei auta. En ole urheiluhierojalla vielä käynyt, mutta menossa olen heti kun tulee sopiva tauko kaudella.

Jollain fyssarilla kävin hoidattamassa, mutta se vaan ultraili 20 min ja vähän hypisteli sormilla saman ajan. Täyttä rahan tuhlausta oli se keikka.

Suosittelen lämpimästi, että käyt jollain alaraajoihin erikoistuneella fysioterapeutilla, joka selvittää onko jatkuvan oireilun taustalla esim. lantion, selän ja/tai jalkaterän alueen nivel- ja/tai lihastoiminnan häiriöt johtaen virheelliseen linjaukseen ja lihasten ylikuormittumiseen.

Tietenkin taustalla voi olla moni tekijä mm.: jalkineet, pelialusta, rakenteellisesti kireät lihasaitiot, säären lihaksiston tottumattomuus lajin erittäin intensiiviseen (ja liian suuri annoksiseen) kuormitukseen eli kuormitusvaatimukset ylittää resurssit yms. yms.

Herkästi vain oiretta pyritään lievittämään eri menetelmin eikä ongelman syyhyn osata puuttua ajoissa. Se johtaa valitettavan usein ongelman pahenemiseen ja erilaisiin uusiin oireisiin, kuten esim. akillesjänteen hankaliin kiputiloihin tai polven ulkosivun kuormituskipuihin.

Tuo 800mg buranaa kuulostaa pahalta siinä mielessä, että ko. annoksella saat kivun hetkellisesti lievitettyä, jolloin herkästi entisestään ylikuormitat säären lihaksistoa, joiden tilanne entisestään heikkenee.

Toivottavasti teillä piakkoin tulee kauden aikana tauko, jolloin pystyt aloittamaan kuntouttamisen mahdollisimman tehokkaasti.

Tsemppiä!

Mulla kans leikattu penikat molemmista jaloista samaan aikaan (n. 10v sitten). Muuta vaihtoehtoa ei ollut, sillä vaiva meni niin pahaksi etten voinut normaalisti enää edes kävellä. Aloin varomaan joka askelta ja siitäpä sitten seurasi se, että nilkat ja polvetkin alkoivat oireilemaan, eli jouduin astumaan jalkaterä sisäänpäin kääntäen välttääkseni kipua säärissä/pohkeessa.. Leikkaus meni hyvin- vedettiin ne kalvot auki nilkasta polveen saakka ja jalat parantu muutamassa viikossa, ja arpia tuskin edes huomaa. Ikävä kyllä vaivasta en ole päässyt kokonaan eroon, vaikka helpotusta se on kyllä tuonut todella paljon! Tärähtelyt/ nopeat liikkeet, pohkeiden treenaus sekä ennen kaikkea uudet kengät saa aikaan tuskasen puristavan tunteen moneksi päiväksi :curs: Liputan silti leikkauksen puolesta, sillä ilman sitä omistaisin varmaan kierot ja kipeät jalat..

Mulla on leikkaus ens kuussa edessä... kerron sitten miten siinä oikein tulee käymään.
LJK:hon olisi tarkotus pyrkiä, mutta penikat on vahvasti sitä vastaan..

Täytyy vähän nostaa vanhaa ketjua. Lääkärintarkastuksessa nyt käyty armeijaa varten, ja puhuin lääkärille mua pitkään vaivanneista penikoista. Kerroin että fysioterapeutillakin käyty, mutta turhaan. Lääkäri laittoi nyt lähetteen ortopedille ja tuomio on todennäköisesti leikkaus. Ainakin näin henkisesti valmistaudun siihen.

Googlettamalla ei kuitenkaan löytynyt hirveästi tietoa kuinka kauan menee ennenkun taas pääsisi salille kyykkäilemään. Sekä muutenkaan ei löytynyt tietoa, että saanko käydä salilla edes reenaamassa yläkroppaani. Jonkin keskustelun kyllä löysin jostain juoksija foorumilta tjsp missä sanottiin että tuomioksi tuli totaalilepoa. Kuulostaa kuitenkin hölmöltä etteikö muka edes yläkroppaa voisi treenata. Kuinka asiat sitten on, koska voi haaveilla kyykkäämisestä ja voiko yläkroppaa silti reenaa? Toki näitä voi kysyä ortopediltä, mutta on se mukavempaa jo nyt valmistautua henkisesti, koska aikakin on ehkäpä vasta joskus syksyllä.

Täytyy vähän nostaa vanhaa ketjua. Lääkärintarkastuksessa nyt käyty armeijaa varten, ja puhuin lääkärille mua pitkään vaivanneista penikoista. Kerroin että fysioterapeutillakin käyty, mutta turhaan. Lääkäri laittoi nyt lähetteen ortopedille ja tuomio on todennäköisesti leikkaus. Ainakin näin henkisesti valmistaudun siihen.

Valmistaudu ennemmin henkisesti siihen, että se ei ole leikkaus, tulee pienempi pettymys kun 95 kertaa 100sta se ei ole leikkaus..

Aijaa, no hyvä. En todellakaan edes haluaisi leikkaukseen, koska en tule juoksemista tarvitsemaan muutakun armeijassa. Mutta mahtavaa ettei tarvitse valmistautua kyykkäämisen hylkäämiseen :puntti:

Back
Ylös Bottom