Pelejä lapsille?

Meillä on kotona tollanen 8v pojan nappula ja hänellä pelikoneena playstation 2. No, lisää pitäisi tietysti saada pelejä ja viime aikoina se on pyytäny että sais GTA san andreasin ja Max Paynen. Mitäs noihin peleihin oon tutustunut niin mun ja muijan mielestä ne on aivan liian väkivaltaisia ton ikäselle kakaralle.

Nyt kysysinkin, kun en paljon tiedä peleistä ylipäänsä, että tietäisittekö jotain pelejä, jotka ois hyviä tollaselle pikkukoululaiselle. Ei sais siis olla liian rajuja (ihmisen tappamista, verta, yms.) mutta pitäs kuitenkin olla tarpeeksi äksöniä. Ampumista saa siis olla, muttei mitään silmitöntä väkivaltaa. Meillä taitaa olla joku crash ja joitakin urheilupelejä. Kiitos.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Juu ei noita pelejä missään nimessä kannata tuon ikäiselle tarjota (antaa pelata). Mieluumin jotain tuon Crashin tyylisiä. Yleensähän noista nykyään vielä näkee minkä ikäisille ne on suunnattu tai ainakin mikä on alaikäraja. Parhaiten voisi saada vinkkejä jostain pelikaupasta jossa on asiantuntevat myyjät. Tuommoisia ekana tulee mieleen:

- Sly Raccoon 2: Konnakopla
- Ratchet & Clankit
- Final Fantasyt
- Jak and Daxter

Tuli mieleen ainakin Burnout Revenge, siinä ajetaan "romurallia" hienoilla autoilla ja onpi suomenkielistettykin.

Konnakoplaa suosittelen minäkin.

Max Paynet, GTA:t ym. voi unohtaa, en yhtään epäile, etteivätkö sellaiset pelit vaikuttaisi lapsen psyykeeseen.

Playstationpelejä etsit pelkästään, vai tuleeko tietokonepelit myös kysymykseen?
Tietokoneellehan löytyy monia hauskoja, ja samalla jopa opettavaisia pelejä. Iha hyvä tapa selvitellä noita on se, että juttelee siel kaupas sen myyjän kanssa. K

Kannattaa myös kattoo ne suositusikärajat peleistä, on ne kuitenkin sen verran suuntaa antavia. Nykyisessä PEGI-ikäsuositusjärjestelmässähän on symboleilla merkitty, että minkä takia pelissä on ikäsuositus esim. 15v.

Kyl nuo kunnon räiskintäpelit (Return To Castle Wolfenstein, Max Payne jne.) sai yläasteellakin pulssin kohoamaan ja pelästykin siinä aika usein.

Mitä ite joskus nuorempana pelasin pleikkarilla, oli nää crash bandicootit, sit jotkut hauskat rallipelit missä saa poweruppeja ja muuta jäynää. Spyro oli kans hauska. Varmaan siis jotain tasohyppely/puzzle pelejä kannattaa pelailla. Jos on semmonen peli, missä on enemmän tuota actionia(sopivasti kuitenkin) kannattaa sen muksun kanssa niitä pelailla ja jutella siitä pelistä. Itellä kävi niin et vanhemmat ei voinut kokoaika tarkkailla esim. mitä leffoja siel kaverilla kattelee.. Tulihan niitä kauhuleffoja/trillereitä sit kateltua, ja traumathan siitä jäi :S Eroon oon jo päässy, mut pitkään vaivas.

fish sanoi:
Max Paynet, GTA:t ym. voi unohtaa, en yhtään epäile, etteivätkö sellaiset pelit vaikuttaisi lapsen psyykeeseen.
Mä taasen epäilen että lapsessa on alunperinkin jotain vialla jos tietokonepelit jotain pahaa vahinkoa saavat aikaiseksi.

Janne sanoi:
Mä taasen epäilen että lapsessa on alunperinkin jotain vialla jos tietokonepelit jotain pahaa vahinkoa saavat aikaiseksi.
Noin mäkin aikoinaan ajattelin. Olen kuitenkin ihan normaaleja penskoja nähnyt, joihin väkivaltaisimmat tai pelottavimmat pelit vaikuttaa aika paljonkin. Yöunet esim. menee.

Helvetti, itsekin eilen pidemmän BF2-pelisession jälkeen jatkoin sotimista unissani ja oli vähän liiankin todentuntuista.

En tarkoita tätä niin, että pelien mahdollinen väkivaltaisuus aina olisi se pääsyy. Penskana olen kyllä kaikki pelit pelannut mitä löytyi. Uudet pelit kuitenkin ovat huomattavan paljon esim. todentuntuisempia. Ja ihan pienten lasten ei ole mitääb syytä pelata väkivaltaisimpia ja pelottavia pelejä, tai katsoa samantyyppisiä leffoja.

Aikoinaan muuten vannoin, että ikinä en tule noin(kaan) sanomaan.

Janne sanoi:

Ongelma on siinä, että lapsi, vaikka kaikki olisikin kunnossa, ei pysty käsittelemään näitä asioita.

Jos aikuinen ihminen voi saada traumoja, esim. nähtyään murhan, niin miksi ei pieni lapsi saisi traumoja, kun pelissä tapetaan silmittömästi ihmisiä? Kyl sitä voi yrittää ajatella, että "Se on vaa leffa/peli", mutta useimmissa tapauksissa se ei onnistu.

Kiitoksia paljon vastauksista :thumbs: ! Noista kuulemma ainakin Jak and Daxter on hänestä kiva peli, joten sitä vois käydä etsiskelemässä.

Periaatteessa pc-pelitkin kävis, mutta mulla on vain kannettava enkä haluis että se rupeaa sillä pelaamaan.

Joo kyllä se just noin on että lapsi ei kykene käsittelemään tietynlaisia asioita. Tonkin ikäsen lapsen psyyke on vielä niin heikko, ettei sitä aina oikein osaa kuvitellakaan..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom