Pelastuslaitos haluaa hätäkoodin kännyköihin!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Örkki
  • Aloitettu Aloitettu
Eikös se ole niin, että täysi-ikäistä ja täysijärkistä henkilöä koskevia terveystietoja EI SAA ANTAA KELLEKKÄÄN, ellei henkilö anna itse siihen lupaa? Eli niitä tietoja ei saisi antaa edes lähisukulaisille (esim. äiti, isä), ellei sitä lupaa ole. Kuolemantapaus (tai taju kankaalla kuolemankielissä oleminen) on sitten ehkä eri asia ja siinä ei edesmenneeltä potilaalta enää kysellä lupia.

Tällä ICE -koodilla henkilöllä on itse mahdollisuus vaikuttaa siihen, kelle hän antaa luvan tietää asioista (oli se sitten lähiomainen, oma kumppani, oma ystävä). Henkilö itse voi arvioida samalla myös sen, kuka näistä ICE -henkilöistä on se, joka mahdollisesti tietää eniten hänen mahdollisista sairauksistaan yms.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
noinhan se pääsääntöisesti menee. tuo ice koodi onkin tosiaan tarkoitettu niitä hätätapauksia varten - kuten se in case of emergency -nimi jo sanookin. ja henkilö voi tosiaan itse vaikuttaa tuossa siihen, että kenelle haluaa soitettavan.

Powerhousu sanoi:
Tässä on yksi vittumainen ongelma. Jos samalla numerolla on kaksi eri nimeä, ei nimi näy kun kyseinen henkilö soittaa sinulle, koska puhelin ei tiedä kumman nimen näyttäisi. Tää tuli todettua joskus kun kokeilin huvikseni mitä puhelin tekee tossa tilanteessa.

Tämäpä se ongelma juurikin on kun haluan pitää numerot nykyisillä paikoillaan luettelossa, mutta tämä ICE hommakin ois tärkeä. Nythän jos laitan ICE-koodit niin ne numerot löytyy I: alta. Ei kiva. Miksihän puhelimissa ei ole jotain ICE valikkoa luettelon alussa ja ne numerot voisi olla luettelossa omilla paikoillaan silti...

Anonymity sanoi:
Powerhousu: Mahtaako ongelma poistua, jos toisen numeron tallentaa +358 -alkuisena ja toisen ilman sitä, vai eikö sillä ole merkitystä kun numero on kuitenkin sama?
Ei ainakaan aikoinaan poistunut (about vuonna 2000). Puhelin kuulemma tarkastaa seitsemän numeroa, numeron loppupäästä alkaen. Näin ollen puhelin näyttää pelkkää numeroa, jos sulla on luettelossa numerot 040-1234567 ja 050-1234567. Näin siis ainakin ennen.

taicaviitta sanoi:
enpä tiedä pelastuslaitoksen virallista kantaa tähän asiaan, mutta näin maalaisjärjellä omalta kohdalta ajateltuna sillä ei ole juurikaan väliä, että kuka se ice on. kysymyshän on lähinnä siitä, että voi jollekin ilmoittaa hädän/tapaturman/sairastumisen sattuessa, että ihmiset (lähipiiri?) tietävät mitä on tapahtunut.

Tästähän juuri ei ole kysymys! Vaan siitä, että hoitohenkilökunta saa heti tietoa mahdollisista uhrin sairauksista jne., jotka saattavat liittyä toimenpiteisiin, joita uhrille ei voi tai voi tehdä jne. Eli juuri näistä:

ja toki siltä ice:ltä voi sitten kysellä lisätietoja potilaan taustasta; perussairauksista jne.

pääasia on se informaation saanti potilaasta

Eli ICE:n pitää olla joku, joka tietää tyypin sairauksista jne. jotain. Eikä naapurin ukko. Tai no, se kyllä tietää kaiken mahdollisen, jos tyypin vaimo on puheväleissä sen naapurin ukon vaimon kanssa...:rolleyes: Mut se on varmaan epäoleellista..
Eli jos mä olen vaikka salannut vaimoltani olevani HIV-, kuppa-, sydäntauti- ja luulosairauspositiivinen, niin sitten laitan ICE:ksi kaverini, jonka kanssa käyn huorissa Venäjällä ja joka tietää mun vaivoista... vola...:D

Siinä jutussa joka julkaistiin, mainittiin noi molemmat pointit. Eli kelle ilmoittaa jos jotain vakavaa on käynyt ja siitä, että kyseiseltä ICE -henkilöltä voidaan tiedustella mahdollisista sairauksista.

alumiini sanoi:
Eli ICE:n pitää olla joku, joka tietää tyypin sairauksista jne. jotain. Eikä naapurin ukko.

eiköhän tuo nyt tullut tuossa mun selostuksessa selville, vaikka hieman pilkkua viilattaisiinkin. ja - kyllä sen lähiomaisen, oli se sitten se naapurin pena tai sen kalakaveri, on hyvä tietää jos jotain vakavaa on sattunut. ei sille tietenkään mennä kertomaan yksityiskohtaisesti mitä potilaalla on hätänä ja mitä sille on lääkinnällisellä puolella tehty, vaan kalastellaan siltä penalta ne potilaan perussairaudet sekä lääkitykset - ja samalla informoidaan tapahtuneesta. voihan se olla että sen naapurin penan lisäksi joku muista lähiomaisista saattaisi odottaa potilasta johonkin sovittuun tapaamiseen, ja kun potilasta ei ala kuulumaan - kotoakaan, eikä puhelimella saa kiinni, niin kohta ollaan soittelemassa sitten poliisille kun kaveri on vallan kadoksissa. näin se naapurin pena osaa ainakin ilmoittaa tapahtuneesta eteenpäin muille lähiomaisille - jos se naapurin pena on sen potilaan valinta ´lähiomaiseksi´.

olikohan riittävästi rautalankaa?

taicaviitta sanoi:
eiköhän tuo nyt tullut tuossa mun selostuksessa selville, vaikka hieman pilkkua viilattaisiinkin.

No ei ainakaan tästä..: (tai ei ainakaan mulle tullut tuosta..:D)

eli eiköhän siihen voi laittaa vaikka naapurin koiran jos kokee omaavansa läheiset suhteet piskiin, on opettanut sen puhumaan että voi vastailla mahdollisiin kysymyksiin, sekä haluaa sen piskin tietävän ensimmäisenä mitä itselle on mahdollisesti tapahtunut.

alumiini sanoi:
No ei ainakaan tästä..: (tai ei ainakaan mulle tullut tuosta..:D)

sitten kannattaa ehkä lukea koko teksti vielä ihan ajatuksella uudelleen, jospa se sieltä aukeaisi. vaihtaa vaikka sen naapurin piskin naapurin penaksi. :thumbs:

Powerhousu sanoi:
Tässä on yksi vittumainen ongelma. Jos samalla numerolla on kaksi eri nimeä, ei nimi näy kun kyseinen henkilö soittaa sinulle, koska puhelin ei tiedä kumman nimen näyttäisi. Tää tuli todettua joskus kun kokeilin huvikseni mitä puhelin tekee tossa tilanteessa.

Saattaa riippua puhelimesta tai sitten tuo ongelma on korjattu. Samsungini valitsee kahdesta samasta numerosta sen, joka on tallennettu myöhemmin.

wippe sanoi:
Tämäpä se ongelma juurikin on kun haluan pitää numerot nykyisillä paikoillaan luettelossa, mutta tämä ICE hommakin ois tärkeä. Nythän jos laitan ICE-koodit niin ne numerot löytyy I: alta. Ei kiva. Miksihän puhelimissa ei ole jotain ICE valikkoa luettelon alussa ja ne numerot voisi olla luettelossa omilla paikoillaan silti...
Nokian S60 älypuhelimet ainakin hakee sen luettelosta, vaikka kirjoittaisi nimen jälkeen.

Ja joo, lisäsin iteki.

Toivottavasti tulee nuo symlinkit noihin nimiin, eli esim. puhelin kyselisi käyttöönotettaessa tuommoiset tiedot, ja ICE-numerot olisivat vain linkkejä. Minä kun nimittäin en haluaisi ICE etunimi sukunimi - numeroa luettelooni, vaan erikseen ICE:n ja etunimi sukunimen. Ongelma tuleekin siitä, että puhelimeni identifioi soittajan 4 (tai jotain) viimeisen numeron perustella, ja jos osumia on useampi, ei nimeä näytetä lainkaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom