Pelaaminen tylsää? Aika kullannut muistot? Mistä hyvä peli on tehty?

Nuo retropelit on mukavaa neppailua läppärillä jos ei jaksa mihinkään raskaampaan nykypeliin keskittyä juuri sillä hetkellä. Se mikä noissa vanhoissa peleissä on suvereenia ovat musiikit. Käsittämätöntä miten tunnelmallisia soundtrackeja tuolla tekniikalla on saatu aikaan.

Nii että paskaa graffaa ei jaksa katella mutta midi-pimputtelua kyllä kestää kuunnella? Kyl nykypäivän soundtrackit on niin eri luokkaa ku vanhoissa peleissä että oksat pois. Ihan pelkkää nostalgiaa sanoa että ennen oli paremmat musat.
 
Ennen pelimusiikissa oli tekniikan rajoituksista johtuen melkoinen ero "oikeaan" musiikkiin. Tavallaan musiikki erottui ja jäi mieleen paremmin. Parhaiten mieleen kun jää yksinkertaiset melodiat ja ne oli usein piipitystä tai midiä. Uudemmista ei tule mitään mieleen. Useinhan ne oli oikeista kappaleista väännettyjä versioita sillä tekniikalla kuin pystyttiin.

Doominkin musat on sovellettu monesta kappaleesta. :)
 
Nykypeleissä kyllä ärsyttää eniten, että 99% peleistä on sellaisia, että neuvotaan kädestä pitäen mitä pitää tehdä. On kaiken maailman avut, aistit, salaisuuksien paljastukset jne. mitä ei edes pysty ruksaamaan asetuksista pois. Vähän aikaa pyörit paikoillaan ja mietit mitä pitää tehdä niin ruutuun pamahtaa "BLING" ja kamera osoittaa kohteeseen noin karrikoidusti ilmaistuna, jos tuollaisia kohtia nyt nykypeleistä enää edes löytyy. Olisi mukava, kun tarvitsisi käyttää edes vähän aivoja.

Täysin samaa mieltä. Pelkkää putkijuoksua on todella tylsä pelata, vituttaa jos ei ole mitään ratkaistavaa vaan peli on pelkästään ohjeiden seuraamista ja napin painamista oikeaan aikaan. Vaikeutta haetaan sitten täysin käsittämättömillä vihollisilla ja kontrolleilla. Tollasella 40+ -tuumaisella telkkarilla alkaa olla toki melko kidutusta pelata kovin vanhoja pelejä, mutta mulle riittää enimmäkseen se slimmaus mitä niihin on tehty esim. PS Storea varten. Hyvä että ovat alkaneet väsätä HD-päivityksiä noista PS2 peleistä. Jos haluan katsoa jotain hienoa visuaalista tykitystä niin katson sitten leffoja.
 
Näin topicin ja mieleen tuli heti tasan yksi asia joka on pielessä. Mutta siitä onkin juuri keskustelu käynnissä. Pelit on nykyään liian helppoja. Perkeleen casual playerit pilanneet pelaamisen. Vaikka itsekkin casual olen niin vituttaa pelien helppous.
 
Yksi suosikkipeleistäni kautta aikain, vaikka onkin nopeasti masteroitu: Super Punch-Out (SNES)

1393192813533.jpg


Edelleen tulee tuo muutaman kerran vuodessa avattua, ja mätkittyä läpi. Tuo alkaa olemaan ensimmäisiä todella helppoja pelejä mitä mieleeni sattuu. Kun vastustajien liikekuviot oppii, peli muuttuu todella helpoksi. Hauskuutta löytyy silti, ja täydellisen taktiikan hiomiseen voikin sitten kuluttaa enemmän aikaa. Kannattaa ehdottomasti kokeilla, jos SNES-emulaattori löytyy ja tuota ei ole kokeillut, ehdottomasti parhaita SNES-pelejä. Kontrollit ovat mahtavat, musiikit ovat upeat ja tarina/hahmot todella hauskat!
 
Liian helpot pelit on omasta mielestäni enemmänkin konsolien ongelma (muutamia poikkeuksia tosin on ihan lähivuosinakin julkaistu esim. Demon's Souls).
PC:lle tulee edelleen kyllä edelleen vaikeitakin pelejä, riippuu ihan pelaajasta, että mitä haluaa pelata.
 
Mua ei kyllä pelien helppous vituta. Jos peli on hyvä niin se on hyvä on se helppo tai ei. Enemmän vituttaa jos pitää koittaa samaa kohtaa kymmenen kertaa että pääsee eteenpäin. Semmonen voi pilata hyvänki pelin.
 
Mua ei kyllä pelien helppous vituta. Jos peli on hyvä niin se on hyvä on se helppo tai ei. Enemmän vituttaa jos pitää koittaa samaa kohtaa kymmenen kertaa että pääsee eteenpäin. Semmonen voi pilata hyvänki pelin.

Eli sulle riittää hyvät grafiikat ja musiikit ilman haastavuutta? Suosittelen siirtymään elokuvien pariin.
 
Kyllä on tylsää jos menee kaikki bossit vain yhtä nappia takomalla läpi. Ei tarvitse olla niin paljoa haastavutta, että pitää olla Rain manin päässälaskutaito + huippupianistin sorminäppäryys + Hannu Hanhen tuuri että onnistuu sadannella kerralla, mutta jotain hoksattavaa pitää olla tappeluissakin ja mennä pieleen/tulla läheltä piti -tilanteita. Välillä täytyy olla grindailupakko.
 
Megami Tensei- sarja mitä nyt pelaan on tunnettu todella tiukasta vaikeustasosta. Jos esim. Final Fantasyissä joku loppupomo saattaa tuottaa vaikeuksia, niin Megami Tenseissä suurella osalla normivihollisista on hyökkäyksiä, jotka pyyhkivät koko sankaritiimin kerralla hengiltä. Joka vuoro täytyy pelata niinkuin se olisi viimeinen. Useimmiten ratkaisu ei löydy grindaamalla, vaan puhtaasti strategialla. Reaaliaikaiset ropet painottuu monesti liikaa varustautumiseen ja grindaamiseen, jolloin strategia jää vähemmälle.

Mitä taas peligrafiikoihin tulee, niin mielestäni 16 bittisen aikakauden pelit on vanhentuneet pääosin hyvin. Ei omaa silmääni hirveästi kirvele katsoa sitä grafiikkaa. Esimerkiksi Donkey Kong Countryt on todella olleet graafisesti häikäiseviä ja niiden animaatio näyttää edelleen todella sulavalta. Sen sijaan PS1 / N64 -aikakauden pelejä joutuu katselemaan aikamoisten retrolasien läpi. Sellainenkin klassikko kuin Final Fantasy VII näyttää ihan hirveältä. Asiaa korostaa vielä se, että silloin obsessoitiin hienojen välianimaatioiden perään jolloin kontrasti CGI-animaatioiden ja pölkkymäisen polygonigrafiikan välillä on räikeä. Siinä on peli joka vaatisi uusioversion todella pahasti, mutta tuskin Square Enix saa sitä ikinä aikaiseksi.
 
Kyllä tuossa minusta on perää, että ennen nimenomaan pelimusiikit oli parempia. Soundit oli hirveitä jossakin C64:ssä, mutta silloin oli muistin määrä niin rajallinen, että pelaajaan oli tehtävä vaikutus niillä eväillä mitä oli. Yksi niistä oli se, että musiikissa oli hyvin usein mieleen jäävä melodia. Nykyään en kyllä muista montaa peliä, minkä musiikkia olisi hyräillyt vaikka autolla ajaessa tai suihkussa. Esim. Commando (C64), Turrican II (Amiga/PC) ja Pinball Dreams/Fantasies oli aika hienot musat.

Kyllähän sitä paskoja pelejä tehtiin silloinkin. C64 aikoihin tupladekillä niitä oli helppo kopsailla ja pääasia oli että pelejä oli enemmän kuin kavereilla. Suurin osa oli niin jäätävää paskaa, että ne kerran jaksoi ladata sieltä kasettiasemalta. Vähän sama ilmiö tässä menneiden peliaikojen muistelussa, mikä esim. rockmusiikissa, entiset vuosikymmenet tuntuvat aina paremmilta vuosikymmeniltä, koska ne klassikot muistetaan ja se 99% kuonasta on unohtunut. Mutta kuonaa on tehty aina, viihteen joka saralla. Musassa, peleissä, leffoissa...

Pelimaailma on kummiskin kasualisoitunut, siitä ei epäilystäkään. Suuret pelisarjat porskuttaa ja nykyään on mahdoton ajatus, että yksi äijä koodaisi hyvän pelin ja toteuttaisi visionsa, kuten vielä joskus 25 vuotta sitten oli tavallista. Monet Commodore 64:n huippupelit olivat 1-2 ihmisen tekemiä. Nykyään tarvitaan 100-henkinen tuotantotiimi ja on niin isot rahat kiinni, ettei riskejä enää juuri oteta. Tällöin myöskään kovin persoonallisia pelejä ei enää uskalleta juuri tehdä, vaan sieltä tulee NHL 14, NHL 15, Cod 12, Cod 13, Cod 14...
 
Suuret pelisarjat porskuttaa ja nykyään on mahdoton ajatus, että yksi äijä koodaisi hyvän pelin ja toteuttaisi visionsa, kuten vielä joskus 25 vuotta sitten oli tavallista. Monet Commodore 64:n huippupelit olivat 1-2 ihmisen tekemiä. Nykyään tarvitaan 100-henkinen tuotantotiimi ja on niin isot rahat kiinni, ettei riskejä enää juuri oteta. Tällöin myöskään kovin persoonallisia pelejä ei enää uskalleta juuri tehdä, vaan sieltä tulee NHL 14, NHL 15, Cod 12, Cod 13, Cod 14...

Kyllä niitä yhden miehen pelejä vieläkin tulee, jopa hyviä sellaisia.
Viimeisin hieno esimerkki on tämä:
Shining Rock Software

Vähän vasta ehtinyt tuota testaamaan, mutta todella hyvältä vaikuttaa. Eikä ikinä uskoisi, että on yhden miehen projekti.
 
Mua lähinnä häiritsee noissa musiikeissa se, että niissä on hirveän usein laulua. En tykkää.

God of Wareissa on kyllä todella miellyttävä äänimaailma, vaikka en niitä itse pelaakaan. Tykkään kyllä katsoa/olla hengessä mukana.
 
Kyllä niitä yhden miehen pelejä vieläkin tulee, jopa hyviä sellaisia.
Viimeisin hieno esimerkki on tämä:
Shining Rock Software

Vähän vasta ehtinyt tuota testaamaan, mutta todella hyvältä vaikuttaa. Eikä ikinä uskoisi, että on yhden miehen projekti.

Joo siis toki, ilmaisin vähän kökösti asian. Meinasin tällaisia AAA-tason isoja pelejä, kyllähän indiepelejä ja pienempiä tulee edelleen nyrkkipajoista ja yksittäisiltä pelintekijöiltä. Joskus 80-luvulla kuitenkin myyntilistojen ykkönen saattoi olla yhden jepen koodaama.
 
Onneks useimmissa peleissä on se easy vaikeustaso niin voin pelata pelejä :) Leffoja en jaksa katella.

Mä tykkään itse pelata sekä vanhoja, että uusia pelejä. Joihinkin peleihin sopii se, että ovat todella vaikeita, kun taas jotkut pelit toimivat paremmin, kun eteneminen on vaivatonta.
Tykkään itsekin siitä, että grafiikat on komeita (ei mulla muuten olisi 2xnäyttistä PC:ssä), mutta jos joku vanha peli on sisällöltään hyvä, eivät vanhentuneet grafiikat haittaa.
Jotain pelisarjoja on itseasiassa hauska pelata silläkin silmällä, että näkee kuinka grafiikat, fysiikkamallinnus yms. on kehittyneet vuosien varrella.

edit:
Joo siis toki, ilmaisin vähän kökösti asian. Meinasin tällaisia AAA-tason isoja pelejä, kyllähän indiepelejä ja pienempiä tulee edelleen nyrkkipajoista ja yksittäisiltä pelintekijöiltä. Joskus 80-luvulla kuitenkin myyntilistojen ykkönen saattoi olla yhden jepen koodaama.

Joo, se on selvä, että isot talot puskee vain isolla rahalla ja tiimillä tehtyjä pelejä.
Indie pelit oli itselle aiemmin sellainen "ei tuollaisia kuitenkaan jaksa pelata" kategoria, mutta nyt viimeisen parin vuoden aikana on tullut Steamin/Humble Bundlen kautta hommattua iso nippu indie pelejä ja monet ovat itseasiassa todella hyviä.
 
Back
Ylös Bottom