Pelaaminen tylsää? Aika kullannut muistot? Mistä hyvä peli on tehty?

Mie oon oottanu että millon tuohon Heroes 3 kyllästyisi, mutta ilmeisesti se ei ole mahdollista kun julkaisusta asti sitä on tullut enemmän tai vähemmän pelailtua. Viimeksi eilen yövuorossa meni 4 tuntia leppoisasti sitä pelaillessa.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2

Joo, kyllä se aina välillä siinä 3-6 tunnin jaksoissa maistuu. Sitten ainakin itselläni lopahtaa into...kunnes sitten myöhemmin taas. :)

Mie oon oottanu että millon tuohon Heroes 3 kyllästyisi, mutta ilmeisesti se ei ole mahdollista kun julkaisusta asti sitä on tullut enemmän tai vähemmän pelailtua. Viimeksi eilen yövuorossa meni 4 tuntia leppoisasti sitä pelaillessa.

Työ, jossa ehtii puuhailla omiaan tuntikaupalla :O Hyvän paikan oot löytäny :) Joo, oon vähän kateellinen myös..

Heroes 3:ssa on kieltämättä kaikki namiskat kohdallaan ja syystäkin tuntuu olevan monen kaikkien aikojen suosikki. Eikä tarvitse yhtään nostalgisessa mielessä pelata vaan se on edelleen oikeasti loistava peli.

Viime vuosina on tosin tullut pelattua vain puolison kanssa hot seattina; liittolaisina perheriidan välttämiseksi ja silloinkin en saa neuvoa liikaa :D Näköjään modaajat väsää peliin edelleen uusia karttoja, pitäisiköhän kokeilla. Yleensä noissa hc-fanien tekeleissä on vaikeusastetta ihan riittävästi.

Mulla on jo aikaa, kun olen viimeksi TR pelejä pelannut ja on osa tainnut jäädä pelaamattakin.
No, nyt ostin kunnon setin, kun lähti muron myyntipalstalta 15€ hintaan.
Eli tämä kyseessä:
Tomb Raider Collection on Steam

Saa nähdä pyöriikö nuo vanhemmat win 8.1:ssä, eiköhän ne jotenkin saa kikkailtua toimimaan...

edit:
Testasin Tomb Raider 1:stä, hyvin toimii. On tuo Steam versio laitettu valmiiksi käyttämään dosboxia launchiin, ei tarvitse itse kikkailla.

Huvikseen latasin PSN storesta TR3 ja voi hitto ku oliki hyvä, olin ihan unohtanu kuinka hyviä vanhat pelit olikaan.

Huvikseen latasin PSN storesta TR3 ja voi hitto ku oliki hyvä, olin ihan unohtanu kuinka hyviä vanhat pelit olikaan.

Mä vähän aloittelin tuota TR1:stä. Grafiikat nyt toki on jo vanhentuneet, mutta se ei mua ole ennenkään haitannut.
Suurin ongelma on kömpelöt kontrollit, onneksi sentään sain Xpadderin kanssa tuohon XBOX360:n ohjaimen käyttöön, helpottaa jonkin verran, kun kontrollit on mäpätty samanlaiseksi kuin alkuperäisessä PS versiossa.

Ajattelin pikkuhiljaa vetäistä nuo kaikki läpi, samaan tyyliin kuin viime vuonna C&C sarjan kaikki osat :D

Joo, kyllä se aina välillä siinä 3-6 tunnin jaksoissa maistuu. Sitten ainakin itselläni lopahtaa into...kunnes sitten myöhemmin taas. :)

Maistuu kyllä. Itse tulee ehkä noin parin viikon välein pelattua tuommoinen 3-6 tuntia. Jos taas sattuu yövuoroissa olemaan hyvä porukka, niin mikäs siinä on sitten hyvällä porukalla pelaillessa.

Työ, jossa ehtii puuhailla omiaan tuntikaupalla :O Hyvän paikan oot löytäny :) Joo, oon vähän kateellinen myös..

Yövuorot meillä on vaan odottelua joten silloin on aikaa :) Pari kertaa on tullut naureskeltua kun palkka on juossut ylitöiden seurauksena 330 prosentilla samalla kun pelaa heroesta :D

Näköjään modaajat väsää peliin edelleen uusia karttoja, pitäisiköhän kokeilla. Yleensä noissa hc-fanien tekeleissä on vaikeusastetta ihan riittävästi.

Ne on myös tehneet ainakin yhden lisärin, jopa kaksi jos oikein muistan. Itse en ole niitä kokeillut, mutta heitetään tieto ilmoille jos jotakin kiinnostaa.

Edit: Ensimmäinen unofficial expansion on Wake of Gods, tai WoG, josta sanotaan Unofficial expansion. Adds two tons of stuff. Eli ilmeisestkin lisää sisältöä ihan kunnolla.

Toinen mikä tuli vastaan on Horn of the Abyss. En jaksanut etsiä tietoa sen enempää, mutta saattoi olla että tota ei ole vielä käännetty englanniksi (venäläisten tekemä).

Oli tuossa jonkin aikaa takaperin puhetta Chrono Triggeristä niin oli pakko ladata SNES -emulaattori ja testata miltä tuo pitkästä aikaa maistuu. Onhan tuo klassikko!

ChronoTrigger.webp

Mä en kyllä jaksa pelata enää noita tollasia vanhan näköisiä pelejä, vaikka olisi miten hyvä peli. Noitahan julkaistaan nykyäänkin, jotka näyttävät tuolta. Saan syövän noista legopalikka-grafiikoista, niitä on ihan tarpeeksi kattellut sillon 80/90-luvulla. Joku väittää ettei grafiikalla ole väliä, onhan sillä väliä. Kyllä hyviä pelejä oli ennenkin, mutta hyviä grafiikoita ei.

Nuo retropelit on mukavaa neppailua läppärillä jos ei jaksa mihinkään raskaampaan nykypeliin keskittyä juuri sillä hetkellä. Se mikä noissa vanhoissa peleissä on suvereenia ovat musiikit. Käsittämätöntä miten tunnelmallisia soundtrackeja tuolla tekniikalla on saatu aikaan.

Niin totta. Musiikki ja alkugrafiikat vie heti jonnekin kauas ja tulee muitakin vanhoja juttuja mieleen noista. Niin se aika kuluu, 20-25 vuotta alkaa olla.

Nuo retropelit on mukavaa neppailua läppärillä jos ei jaksa mihinkään raskaampaan nykypeliin keskittyä juuri sillä hetkellä. Se mikä noissa vanhoissa peleissä on suvereenia ovat musiikit. Käsittämätöntä miten tunnelmallisia soundtrackeja tuolla tekniikalla on saatu aikaan.

Ja muukin sisältö oli joissain peleissä ihan käsittämätöntä rajoitukset huomioonottaen.
Miettii vaikka jotain C64:sta. Koneessa oli vähemmän muistia ja prossutehoa kuin nykyisissä lasten leluissa ja silti siihen saatiin aika laajojakin pelejä aikaiseksi.
Jos nykyisestä raudasta puristettaisiin samassa suhteessa tehoa irti niin olisi aika uskomattomia pelejä.

Demoscene vasta olikin hurjaa. Noista laitteista puristettiin aivan kaikki suorituskyky ja pientäkin koodia hiottiin tuntitolkulla. Jopa järjestelmävirheitä hyödynnettiin että saatiin jotaan ylimääräistä ruudulle.

Kattokaapa vaikka tämä dos 256B demo. Koodi mahtuu pariin kolmeen tekstiviestiin.
http://youtu.be/gaCkQj9DCsA

En kyllä ihan hirveesti jaksanu lapsena pelailla. Jotain pelejä tuli kavereiden kanssa pelailtua, mutta kyllä nykypelit on vaan huomattavan paljon parempia. Jotkut yksittäiset pelit kuten ufo: enemy unknown, red alert, thief, sonic, mario ja muutama muu tulee mieleen, mutta nykyään on vaikka millä mitalla hyviä pelejä ja koko ajan julkaistaan toinen toistaan upeampia pelejä. Tälläkin hetkellä pelailen starcraft 2:sta ja ei kyllä mikään vanha peli vedä vertoja sille.

Niin totta. Musiikki ja alkugrafiikat vie heti jonnekin kauas ja tulee muitakin vanhoja juttuja mieleen noista. Niin se aika kuluu, 20-25 vuotta alkaa olla.

Heroes III musat... Stronghold theme ym... :kuola::itku:

En allekirjottaisi väitettä että nykypelit ovat huomattavan paljon parempia. Ainoa mikä on kiistatta parempi on grafiikka, mutta sillä ei pitkälle pötkitä. Ennen oli hyviä pelejä ja nykyään on hyviä pelejä; lisäksi ennen oli ja nykyään tehdään suuret määrät yhdentekevää paskaa jota ei viitsi edes nuuhkaista.

Tunnariklassikko vuodelta -90. Jokunen tunti vierähti 8-bittisen Master Systemin äärellä:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Nykypeleissä kyllä ärsyttää eniten, että 99% peleistä on sellaisia, että neuvotaan kädestä pitäen mitä pitää tehdä. On kaiken maailman avut, aistit, salaisuuksien paljastukset jne. mitä ei edes pysty ruksaamaan asetuksista pois. Vähän aikaa pyörit paikoillaan ja mietit mitä pitää tehdä niin ruutuun pamahtaa "BLING" ja kamera osoittaa kohteeseen noin karrikoidusti ilmaistuna, jos tuollaisia kohtia nyt nykypeleistä enää edes löytyy. Olisi mukava, kun tarvitsisi käyttää edes vähän aivoja.

Muistan kun nuorempana kloppina tuli tuskailtua esim. Resident Evilien kanssa. Ressuissakaan ei muistaakseni saanut pienintäkään vihjettä mistä avaimet sun muut löytyy. Lisäksi sai jatkuvasti oikeasti miettiä missä kohdassa kannattaa panoksia käyttää niitä kun ei löytynyt joka kulman ja kiven takaa niinkuin nykyään. Sama homma esim. energiapakkausten kanssa. Nykyäänhän ei tarvitse mennä kuin kulman taakse muutamaksi sekunniksi niin jo on helat taas täynnä ja ukko valmiina taistoon.

Pelaajan ei nykyään tarvitse kyllä itse miettiä juuri yhtään. Kunhan ohjaa ukkoa eteenpäin valmiiksi minimapissa näkyvää reittiä pitkin. Tähtäyksetkin on tottakai automaatiolla, että ei tarvitse turhia itse tähtäillä vaan saa antaa liipaisin sormen rauhassa laulaa.

Ehkä niistä vaan on sitten tehty nykyään niin helppoja ja helposti lähestyttäviä tekeleitä, että ne tavoittaisivat mahdollisimman suuren yleisön.

Taitais jäädä pelit myymättä jos lyötäis jonneille eteen jotain tyyliin Commandosin eka lisälevy jossa pelaajaa vedetään alusta asti kakkoseen ja epätoivon ja turhautumisen kyyneleet vaan valuu silmistä. Helpolla vaikeustasolla siis, eikä ees halua tietää millainen on vaikea.

Kyllä sit lopulta tuli hyvä olo kun voitti sen helvetin koneen.

Toki kannattaa muistaa että kun peliuraa on takana 15 vuotta, paljon on nähty ja kokemuksesta osaa heti hyödyntää kaiken etua tuovan ja varautua. Samoin omasta hahmosta tulee helposti aivan ylivoimainen.

Toki kannattaa muistaa että kun peliuraa on takana 15 vuotta, paljon on nähty ja kokemuksesta osaa heti hyödyntää kaiken etua tuovan ja varautua. Samoin omasta hahmosta tulee helposti aivan ylivoimainen.

Tuo näkyy ainakin omassa pelaamisessa sillä tavalla, että esim. uusissa Fallout peleissä, Oblivionissa/Skyrimissä ja muissa vastaavissa peleissä, meikäläisellä on aina pelihahmon asumus täynnä aseita, ammuksia ja muuta sälää. Siltä varalta, että niitä tarvitsee. Että ei vaan lopu kesken.
Perkele ne koskaan mitään lopu kesken, 10% kaikesta kerätystä riittää loppuun asti :D

edit:
Itse olen pelannut vuodesta 1984 lähtien. PC:n lisäksi matkan varrella on ollut C64, C128, Amiga500, Sega Megadrive, Playstation 1-3, kaikki Xboxit.
Pelejä on siis tullut pelattua monella alustalla ja pitkän aikaa.
Hyviä ja paskoja pelejä on myös tehty koko tuon ajan. Nykyiset hyvät pelit on toki teknisesti ihan eri luokkaa kuin takavuosina, mutta ei se yhtään vähennä niiden vanhojen hyvien pelien arvoa.

Back
Ylös Bottom