Pavel Tsatsoulinen treeniojelma (mave+bent press)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Manala
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tänks. Pääsi syvä huokaus kun syvän kammoni voittaen repostasin kysymyksen 1200-sivusessa ketjussa ja seuraava postaaja avaa uuden sivun kysymällä haittaako paskantaminen gainzzeja :I

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kyseelläs vieläkö porukka on tehnyt tätä? Kesällä tein pätkän PTTP:ia ja piakkoin varmaan täytyis ottaa uus kierros. Pavel on kirjoittanut Dan Johnin kanssa kirjan Easy Strength: How to Get a Lot Stronger Than Your Competition-And Dominate in Your Sport. Kirjaa en ole vielä lukenut, enkä ostanut. Mutta olen kuullut että siinä on sellainen versio jossa vuorotellaan kaksi viikkoa tätä PTTP:ia ja PM:ia (The New Program minimum). Jälkimmäinen löytyy Enter The Kettlebell kirjassa ja on periaatteeltaan hyvinkin samanlainen, mutta tehdään kahvakuulalla. Kaksi liikettä; etuheilautus ja turkkilainen ylösnousu. Ajattelin kokeilla tälleen, josko ei ois niin "Yksinkertaisuudestaan huolimatta helvetin rasittava", kuten Manala on tuossa aikaisemmin sanonut. PM:ia olen tässä tehnyt ja jatkan sellaisenaan niin kauan kuin kehitystä tulee. Tein melkein täyden rundin Rite Of Passagea, joka on seuraava ohjelma ETK-kirjassa, mutta suuri punnertelun volyymi alkoi tuntua ilkeästi olkapäissä ja palasin takasin Program Minimumiin.

ETK oli ihan jees joskus kun tein sitä ihan by the book. Hiissasin sinne korkeimpaan volyymiasteikkoon ja sitten alko kyllästyttää eikä enää oikein saanu mitään kiksejä treenistä.

PTTP taas on ihan oma juttunsa, joojoo, JTO tulee kohta sanomaan että se on vanha juttu uudella nimellä, mutta tykkäsin ite kirjasta koska se sisältää helvetin vähän monimutkaisia juttuja ja enemmän sellasta käytännön neuvoa (tee about näin ja näin ja näin) ja homma toimii.

Oon treenannu yhdenkädenleukaa ja muita kehonpainojuttuja sillä GTG/Consolidation/Judokatreenillä, eli yks tai kaks liikettä ja joka päivä 1-2 sarjaa n. 50% toistomäärällä maksimista n. 80-90%rm painoilla tms. En muista tarkkaa protokollaa, mutta "erinomaisella tekniikalla ja freesinä tehtäviä nostoja jotka ei ime mehuja paljon ollenkaan" ja mave ja penkkipunnerrustulos nousi aika huolella.

Eli ts. vaihtelisit kahvakuulalla tehtävää program minimumia PTTP:n kanssa? Miksipä ei. PTTPssä kuitenkin tarkoitus on takoa niin kauan sillä painolla että se tuntuu erittäin, erittäin helpolta, ja sitten vasta lisätä kuormaa / vaikeuttaa liikettä.

Tämä toimii mun mielestä parhaiten kun on tosi suotuisat mahollisuudet toteuttaa tätä, eli esim. oma sali / levytankosetti jossain kellarissa tms. Aamulla kävis vetään yhden sarjan mavea, illalla toisen. Tekis tätä niin kauan samalla painolla että se tuntuu naurettavan iisiltä. Sitten lisäis vähän painoa, vähentäis toistoja ja rakentais taas siihen erittäin heleppoon vitoseen.

...JTO on kirjoittanu tästä tosi, tosi monesti, ja allekirjoittanutkin on useamman kerran menny tyhmänä poikana kysymään samoja asioita moneen kertaan. Kannattaa tsekata hänen thredit. :)

Kiitti ChildInTime vastauksesta. Siis joo, mulla on oma levytankosetti autotallissa. Kotosalla nykyään treenailen ja kahvakuuliakin on puolentusinaa. Täytyypä lukasta JTO:n pohdintoja asiasta. Mavea on väkistekin joutunut tekemään silleen et samalla painolla paljon/usein, kun ei oo pikkulimppuja, et sais aikaseks mitää mikrokorotuksii painoihin.

Rop kieltämättä rupes tuntumaan puuduttavalta, kun punnerrussessiot rupes venymään pitkiksi ja mulla ei olkapäät oikeen tahtonu palautua ajoissa. Itselläkin sellainen tuntuma et PTTP saattais toimia paremmin/pidempään, kun tekis parin viikon jaksoissa. Kait Pavelikin on sen hoksannut sen kokemuksen kautta, kun on laittanut sen kirjaankin. Tarkoitan ettei perustu mihinkään mututuntumaan, vaan sitä on porukka kokeillut ja hyväksi havainnut.

Ei se haittaa vaikket mikrokorotuksia saa tehtyä, lasket vaan toistot niin alas että se 5kg-10kg korotus ei tunnu kauhean pahalta. Pääasia että jokainen nosto on freesi ja saat rauhassa keskittyä jännityksen tuottoon.

ROP on ihan ... Hyvä. Kiva treenata sen verran ku paloa on, mutta ehh.. Ei se loppupeleissä ole mitenkään hirveän järkevä jos on oikeasti jotain voimatavoitteita. Toki jos ei ole muuta mahollisuutta kuin paukuttaa kahvakuulilla jotain niin... Ei. Taitaisin silti tehä kehonpainolla liikkeet :D Kahvakuulaa käyttäisin vaan turkkilaiseen todennäkösesti. Sen verran järjetön rasitus tulee viikon aikana rite of passagessa olkaniveleen että siinä alko tottuun että tendiniitti on sääntö eikä poikkeus. Sit ku vähän järkevöitti treenejä niin ei oo kyllä sen jälkeen ollu olkapäiden kanssa ongelmaa.

PTTP toimii mun (ja pavelin) mielestä pidemmissä jaksoissa, eli vähintään kuukausi pitäs jaksaa vääntää. En tiiä sen uudemmista kirjoista, mutta ihan järkikin mulla sanoo että jos haluaa että kroppa kerkeää mukautua ja kehittyä, ei pidä vaihtaa kokoajan kiertoa. 3-6kk sykleissä tekisin ite, ja syklit pitäis sisällään intensiteettisyklit, eli PTTP-jakso kestää 3-6kk jonka sisällä on kevyitä viikkoja (vaikkapa 1 sarja per päivä joka toinen päivä) N määrä, moderate-viikkoja (vaikkapa 2 sarjaa per päivä 5 päivää viikossa) N määrä, ja raskaita viikkoja (vaikkapa 2 sarjaa per päivä 6 päivänä viikossa) N määrä.

Oma kokemus osoittaa että tällanen järjestely toimii parhaiten PTTPssä, ja yleensäkin voimatreenissä. Freesejä nostoja vaihtelevalla kuormalla mahdollisimman usein. En sitten tiiä mitä data sanoo. Tai JTO ;)

OK. Kiitti taas kattavasta vastauksesta. Hyvää pohdintaa. Voisinhan mä kokeilla vaikka 12vkon jaksoissa tai kuukauden välein vaihtaa. Tai sit ku aina rupee hiipumaan. Toi oli hyvä idea laittaa kevyt, medium ja raskas myös PTTP:iin. Kahvakuulasyklissä en tee kuin turkkilaisen ja heilurin. Saa nyt nähdä kuinka pitkiksi noi PTTP-jaksot tulee venymään.

No niin, nyt on Program Minimumia tahkottu sen verran kauan, että tekis mieli vaihtelua saada. Eli PTTP piakkoin kehiin. Jossain ulkomaisella saitilla Pavelilta oli kyselty, mitä tekisi toisin, jos kirjoittaisi PTTP-kirjan uusiksi. Hän sanoi, että sarjat varmaan vaihtuisi 5/3/2 samalla painolla suoritettuna, eli tuo toka vitosen sarja 90%:lla ekasta sarjasta korvautuisi kolmen ja kahden toiston sarjalla. Silti tuossakin tulee se kymmenen toistoo per treeni. Treenin kesto tietty hivenen kasvaisi. Mitä porukat on tästä mieltä? Manalan ja ChildInTimen mielipide ois ihan kiva kans kuulla tästä, kun he ovat tehneet tätä.

Ton pressin progressio kans täytyy miettiä, kun ei niitä pikkukiekkoja oo vieläkään tullu haalittuu 50 mm levytangolle.

Zone-sarja -42%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom