Pauliina Talus: Kehonrakennus särkee selän?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja protsku
  • Aloitettu Aloitettu

protsku

Banned
Ilta-Sanomat sanoi:
Omasta kunnostaan Pauliina pitää luonnollisesti hyvää huolta. Runsas kuntoilu näkyy myös treenaajan arjessa.

- En ole koskaan loukannut itseäni urani aikana. Koskaan ei ole lihas revähtänyt tai selkä pamahtanut. Mutta kun olen nostellut painoja 18 vuotta, on selvää, että nikamat painuvat kasaan ja selän kanssa alkaa tulla ongelmia. Joudun juoksemaan kiropraktikolla sekä hierojalla.

Pauliina Talus kertoo että selän nikamat painuvat kasaan ja hän joutuu juoksemaan kiropraktikolla. Onko nyt tosiaan niin että selkä menee iän myötä paskaksi joka tapauksessa, harrastipa liikuntaa tai ei? Bodauksessahan ei käytetä mitään äärimmäisen suuria painoja joten sen puolesta voisi kuvitella että Pauliinan ikäisellä kehonrakentajalla pitäisi olla paikat kunnossa.

Olen huomannut itsestäni sen että kun tuli 30-vuotta ikää täyteen niin selkä menee pari kertaa vuodessa totaalisesti jumiin. Noidannuoli voi tulla niinkin pienestä asiasta kuin kuulakärkikynän nostaminen lattialta. Sitä taas en muista että selkä olisi koskaan varsinaisesti särkynyt salilla.

Ilmeisesti saliharrastajien pitää ruveta käymään röntgenissä samalla tapaa kuin vanhemmat naiset käyvät säännöllisesti mammografiassa. Eihän sitä koskaan tiedä jos on vaikka ruvenneet nuo nikamat painumaan kasaan ankaran punttien nostelun seurauksena!

P.S. Onko kenelläkään todettu selkärangassa nikamien painumista kasaan ja montako vuotta olet nostellut rautoja tämän aikaan saamiseksi?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nikamat olivat painuneet kasaan selästä jo 17 vuotiaana. Lisäksi todettin skolioosi. Painojen nostelu on parantanut selkä ja vatsalihaksia. Ei ne venyttelyt ja voimistelut auttaneet mitä mulle suositeltiin.

protsku sanoi:
P.S. Onko kenelläkään todettu selkärangassa nikamien painumista kasaan ja montako vuotta olet nostellut rautoja tämän aikaan saamiseksi?

allekirjoittaneella on sellaista tapahtunut. on siellä kyllä kulumia, ahtaumia, pullistumia, sekä viimeisimpänä löydöksenä selän yliliikkuvuuttakin. tiedä sitten johtuvatko ongelmani pääosin heikosta luustostani/perinnöllisistä tekijöistä, mutta kyllä punnusten kanssa vehtaamisella siihen oma syynsä on myös. tosin - kolikon kääntöpuolena on kyllä sekin, että saliharjoittelun seurauksena selkälihakset ovat vahvistuneet todella hyviksi, joista tulikin erikoismaininta kirurgilta, kun se magneettikuvia katseli. eli, hyvä lihaksisto pitää kyllä sitten selän muut ongelmat kurissa.

että ei se pauliina ihan lämpimikseenkään höpissyt. siltikin, tuli treeneistä ongelmia selkään tai ei, niin en elämäntapaani muuhun vaihtaisi. niin ja joo, treenejä on takana 18 vuotta.

taicaviitta sanoi:
kolikon kääntöpuolena on kyllä sekin, että saliharjoittelun seurauksena selkälihakset ovat vahvistuneet todella hyviksi, joista tulikin erikoismaininta kirurgilta, kun se magneettikuvia katseli. eli, hyvä lihaksisto pitää kyllä sitten selän muut ongelmat kurissa

Tämä on tärkeä pointti. Eli jos on käynyt niin huonosti että nikamissa alkaa olemaan kulumia niin selkälihaksia vahvistamalla voi korjata asiaa paljon.

Mites nuo selkärangan välilevyt sitten, onko niin että jos välilevy poksahtaa kerran niin sitä ei saa enää millään korjattua? Muistelen lukeneeni jostain että säännöllinen liikunta kuitenkin parantaa selän alueen verenkiertoa ja sitä kautta riski välilevyn rikkoutumiseen olisi paljon pienempi kuin liikuntaa harrastamattomilla.

Itse vähän kummastelen Pauliinan kommentteja. Käsittääkseni treenaaminen vahvistaa selkärankaa tukevia lihaksia, mikä taas ehkäisee nikamavaivoja.

Ainakin erään fysioterapeutin mukaan pahimmat selän kulumaviat ovat päätetyöntekijöillä, jotka eivät harrasta mitään liikuntaa.

Itse olen kolistellut rautoja yli kymmenen vuotta ja olen kyllä saanut selän lihakset pahasti jumiin. Tuolloin kuvattiin koko ranka ja lääkärin kommentti oli, että terveempää selkärankaa ei ole koskaan nähnyt.

No, omat treenipainot ovat tietty aika lapsellisia jonkun Taluksen romuihin verrattuna... :rolleyes:

Mulla on kans ollut ongelmia selän kaa jossain vaiheessa.. Röntgenin jälkeen yleislääkäri oli sitä mieltä, että on jotain ylimääräisiä nikamia ja luutumishäiriöitä alaselässä. Myös kuulemma välilevyjä ei ollut kunnolla paikoillaan tai kehittyneet. Tähän määräsi särkylääkkeitä ja lähetti kuvat asiaan erikoistuneelle lääkärille. Menin kyselemään, että leikkauksiinko tässä joudutaan ja että voiko leikata, niin sain kuulla, et se lääkäri oli sanonut jotain että ei siellä mitään ollutkaan... Noh... Selkäsärky meni ohi ja varsinkin:

http://www.voimaharjoittelu.net/reverse-hyper-extension-a-185.html

Tämä liike ilman painoja pitkillä sarjoilla hoiti selkäni kuntoo hyvin nopeasti.

Jos selän rakenteen kaa on ongelmia, niin parhaiten sen kaa selviää pitämällä tukirangan lihakset hyvässä kuosissa (vatsat, selkä) kuten Aku Ankkaa lukeva ystäväni jo antoi vastauksessaan ymmärtää.

Ps. Luen sitä itsekin.

Natu79 sanoi:
Käsittääkseni treenaaminen vahvistaa selkärankaa tukevia lihaksia, mikä taas ehkäisee nikamavaivoja.

Tämä on varmasti totta, ainakin kun treenataan "kuntoutuspainoilla". Jos toistakymmentä vuotta isoja rautoja kolistelee niin selväähän se on että jotain se selästä verottaa.

Ajankohtaista: kävin just eilen selän takia fysiatrilla. Kertoi, että voimaharjoittelijoilla on moninkertaisesti enemmän välilevyn kulumia kuin muilla. Multakin todettiin välilevyn repeämä (joka paranee kevyellä harjoittelulla, eli ei ole niin paha kuin kuulostaa). Mavet jää kuitenkin toistaiseksi.

Toisaalta kertoi näitä välilevyongelmia olevan jo joka neljännellä 15-vuotiaalla muutenkin.

Välilevyhän on pehmeähkö "iskari" nikamien välissä. Teoriassa sen tarkoitus on suojella selkärankaan ja lisätä liikkuvuutta, mutta käytännössä se ei näytä toimivan ihan niinkään.
Eli selkä ei yksinkertaisesti ole niin hyvin rakennettu kuin sen pitäisi. Kaippa me ollaan noustu liian myöhään pystyasentoon.

Muuten, sanoi suorin jaloin maastavedon olevan kaikkein pahin liike selälle - varsinkin jos siihen liittyy/liittyisi sivulle kiertoa.

protsku sanoi:
Noidannuoli voi tulla niinkin pienestä asiasta kuin kuulakärkikynän nostaminen lattialta.

Henk.koht ennätys tuli kengän nauhojen solmimisesta.

Välilevyissäkin on kovasti yksilöllisiä laatueroja, joillakin kestää kovaakin rasitusta, eikä ikinä mitään ongelmia. Joillakin tulee isojakin ongelmia lähes olemattomalla rasituksella.

Belmondo sanoi:
Muuten, sanoi suorin jaloin maastavedon olevan kaikkein pahin liike selälle - varsinkin jos siihen liittyy/liittyisi sivulle kiertoa.

Meinasikohan lekuri nyt polvet suorana selkä rullaten (liian isoilla raudoilla) tehtyä versiota vai sitä suorin selin romanialaiseen MV:hen päin olevaa versiota? Mulla ainakin yliliikkuva alaselkä voi sikapaljon paremmin selkeästikin SJMV:n ansiosta, tein sitä pitkät pätkät HST:n yhteydessä. Pitkäaikaisia vaikutuksia punttauksesta on hankala sanoa, mutta salillakäynnin takia sellaiset invalidisoivat iskiaskipukaudet ovat jääneet taakse. Magneettikuvat on otettu ja alhaalla oli litistynyttä välilevyä jo ennen "kunnollista" salillakäyntiä joten vahinko on jo sinällään tehty.

Välillä kyllä käy vähän pelko perseessä että löytääkö itsensä viisikymppisenä tilanteesta jossa rustot nivelistä ja pehmusteet nikamista ovat kuluneet olemattomiin, vaikka varsin pienillä raudoilla tuleekin tehtyä.

Tollaisesta peruskipeästä ja jumittavasta selästä on se "hyvä" puoli että ei tosiaankaan tee mieli fuskata tekniikassa kun sitten nukutaan kivuliaasti ja huonosti viikon verran. Yleistääköhän Pauliina tuossa nyt hieman omia kokemuksia kaikkia koskevaksi?

edit: rehellisesti sanoen sellaisia sankarisuorituksia salilla näkee melkein joka kerta, että ei voi millään päätellä onko paikkojen hajoaminen fakta aina kun punttia kolistelee, vai pelkästään silloin kun niitä kolistelee paskalla tekniikalla pidempään.

JSmith sanoi:
Meinasikohan lekuri nyt polvet suorana selkä rullaten (liian isoilla raudoilla) tehtyä versiota vai sitä suorin selin romanialaiseen MV:hen päin olevaa versiota?
Varmasti tuota edellistä. Ei ollut mikään punttitreenispesialisti.
Romanialaisesta :kuvia: ?

Mulla on suvussa tosi paljon heikkoselkäisiä, ja mulla oli kipuja selässä jo joskus yläasteella, ennen saliharjoittelun aloittamista. Maven ja kyykkyjen aloittamisen jälkeen ne ovat pysyneet kokonaan poissa, lukuunottamatta ehkä 3-4 kertaa vuodessa iskeviä päivän-parin mittaisia ihmejumeja lapojen alla tai keskiselässä. Alaselän kivut ovat kuitenkin kokonaan loppuneet.

Nykyään huomaan heti, jos tulee pidempi tauko salilta, että alaselkä alkaa mennä jumiin. En tiedä johtuuko tuo sitten siitä, että istun paljon enkä liiku, mutta heti kun pääse kiskaisemaan pari RRraskasta sarjaa SJMVtä tai vastaavaa, niin selkä voi heti paremmin.

Eli mua ei pätkäkään pelota, että punttienkolistelu tuhoais mun selän, ennemminki tiedän, että ilman sitä se nyt ainakin menee paskaksi. Luulis että jos tekniikan pitää kasassa, niin ei tulisi kohtuuttomia ongelmia, vaikka mitä liikkeitä tekisi.

Ainakin itse olen elänyt siinä uskossa, jos treenaa järkevästi niin ei pahemmin tästä lajista ole haittaa. Mutta esimerkiksi joskus kysyin selkävaivoista yhdeltä nuorelta "penkkaajalta" joka nosti ihan hirveitä pomppuja ja perse ylempänä kuin tanko.
-minä "Onkos ollu alaselkä kipeenä"
-hän "no kyllähän se välillä vihloo"
-minä "no kannattasko opettalla nostelemaan OIKEIN"
-hän "ja joutus ottaan rautaa pois, no way"

Tollaset tekniikka virheetkin alkaa vasta ajan saatossa näkymään kaikennäköisillä paikkojen rikkoutumisella, ei ne tule yhdessä yössä.

Ja yks vanhempi äijä tokas "ei tää ole ihmisen laji nostella tälläsiä kuormia" ja otti penkistä 180kg. Pisti melkein naurattaa.

Onkos kukaan kokeillut nilkkakoukkuja, joilla roikutaan tangossa pää alaspäin. Senhän pitäisi venyttää noita nikaman välejä normaalin pituisiksi.

Kyllähän ne välilevyt on tiukilla raskaissa selkää rasittavissa liikkeissä. Liikunta auttaa varmasti monella tavalla selän terveyttä, mutta se selälle hyödyllinen liikunta ei ole mitään maksimeita maastanostossa.

Ei voi mitään, mutta väistämättä tulee mieleen, kun kerran on kehonrakentajasta kyse, että näinkö tässä nyt kostautuu se, ettei keskivartalon tukevia lihaksia ole uskallettu harjoittaa kunnon painoilla "kehoestetiikan menettämisen" pelossa...

Gillyanne sanoi:
Ei voi mitään, mutta väistämättä tulee mieleen, kun kerran on kehonrakentajasta kyse, että näinkö tässä nyt kostautuu se, ettei keskivartalon tukevia lihaksia ole uskallettu harjoittaa kunnon painoilla "kehoestetiikan menettämisen" pelossa...

Ei muuten ole yksittäinen hieroja tai fysioterapeutti jolta kuulee sitä kuinka usein vastaanotolle tulee pelkkiä suoria vatsoja ja muutenkin suoria (selkä)lihaksia yksinomaan treenanneita potilaita. Kiertojämäkkyys selässä ja vinojen vatsojen pito on sitten jotain ihan jälkeenjäänyttä. Herkästi luulisi että vaaravyöhykkeellä on varsinkin jos ne kaikista raskaimmat ja ikävimmän tuntuiset koko kehon liikkeet korvaa isoloivilla tai koneissa tehdyillä ja sitten tahkoaa suoraa vatsarutistusta.

Mik99 sanoi:
En tiedä pitäisikö tätä vetää tähän, mutta onko roinalla mitään merkitystä tuohon? :david:
Ainakin se mahdollistaa suurempien painojen käytön ja täten suuremman rasituksen selälle.

Gillyanne sanoi:

Samaan suuntaan mietin itekin: jos "korsettia" treenaa ja pitää kokonaisuudessaan kondiksessa, niin eikö sen nimenomaan pitäisi edesauttaa selkärangan(kin) hyvinvointia??? Siis niin, että korsetti on kaikista ilmansuunnista tasapainossa.

NatuSan sanoi:
Onkos kukaan kokeillut nilkkakoukkuja, joilla roikutaan tangossa pää alaspäin. Senhän pitäisi venyttää noita nikaman välejä normaalin pituisiksi.

Eikös tuo roikkumalla tehty keinotekoinen venytyskin ollu huonoksi, jossain muistaakseni tästä puhuttiin?

Hitto, kun joutuu mutuilemaan näitä. (Tarkotan siis itseäni.)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom