FIGURE PRO Paula Ranta

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Turhaan Suntsu naureskelet.
Eihän sitä voi sanoa ilman tietämystä että millaisia viikonloppu dokaajia sitä on.

Vai tunnetko esimerkiksi työpaikaltasi liudan tuollaisia ihmisiä?
 
”Aikuisväestöstä noin 90 prosenttia käyttää alkoholia”


Käytön säännöllisyys on vähän ontuva mittari alkoholiongelmasta puhuttaessa, kuten edellä tuotiin esimerkillä ilmi. Enemmän määrittelisin sen juomisesta koituvien ongelmien perusteella, oli ne sitten sosiaalisia, terveydellisiä tai taloudellisia. Ja objektiivisesti asiaa tarkastellen täytyy ymmärtää, että pakkotoiston kaltaisella foorumilla suhtautuminen juomiseen on aika erilaista, kuin monella eri aiheisella alustalla. Ottamatta kantaa mikä on oikein.
 
Holisti kyllä löytää aina sen keventävän syyn sille toiminnalleen sekä vähättelee omaa tekemistään, onko se sitten vinkkua "hyvässä" seurassa tai bisseä nurtsilla kaveri porukassa.
Uteliaisuudesta: onko sun mielestä siis 90% suomalaisista alkoholisteja? Kaikki pilveä satunnaisesti polttelevat narkomaaneja? Kaikki säännöllisesti salilla käyvät bodareita?
 
Holisti kyllä löytää aina sen keventävän syyn sille toiminnalleen sekä vähättelee omaa tekemistään, onko se sitten vinkkua "hyvässä" seurassa tai bisseä nurtsilla kaveri porukassa.
Holisti näkee holistin niissä, joilla on homma täysin hanskassa. Erikoinen ilmiö.
 
Uteliaisuudesta: onko sun mielestä siis 90% suomalaisista alkoholisteja? Kaikki pilveä satunnaisesti polttelevat narkomaaneja?

Ei tuo holisti prosentti varmasti noin suuri ole, eikä kaikki pilven polttelijat ole narkkareita.

Mutta kyllä todella monet on.
Itse pistäisin sen rajan alkoholistin ja narkkarin kohdalla siihen että voitko kuinka helposti olla ilman.

Jos olet vaikka tottunut aina saunan yhteydessä juomaan sauna kaljan, joku lauantai saunaan mennessä huomaat että eipä ole kaapissa kaljaa.
Alkoholisti lähtee kauppaan ja ostaa sen kaljan koska on riippuvainen.
Ei alkoholisti menee saunaan ilman kaljaa eikä mieti asiaa sen kummemmin.
 
Ei tuo holisti prosentti varmasti noin suuri ole, eikä kaikki pilven polttelijat ole narkkareita.

Mutta kyllä todella monet on.
Itse pistäisin sen rajan alkoholistin ja narkkarin kohdalla siihen että voitko kuinka helposti olla ilman.

Jos olet vaikka tottunut aina saunan yhteydessä juomaan sauna kaljan, joku lauantai saunaan mennessä huomaat että eipä ole kaapissa kaljaa.
Alkoholisti lähtee kauppaan ja ostaa sen kaljan koska on riippuvainen.
Ei alkoholisti menee saunaan ilman kaljaa eikä mieti asiaa sen kummemmin.
Aika paljon on omassakin kaveriporukassa näitä ketkä ei varsinaisesti kännejä vedä mutta sellasta jokapäiväistä tissuttelua on. Itse ei nähdä, että olis ongelmaa mutta kovin haastavaa on olla ottamatta niitä paria sauna kalijaa, työ päivän jälkeen lasia viiniä rentoutumiseen jne. Aina löytyy joku peruste niille muutamalle annokselle. Tästä kertyy viikkotasolla aika isokin määrä. Ainakin itse väittäisin tässä jo olevan ongelmaa alkoholin kanssa.
 
Hyviä pointteja yläpuolella ja pitävät paikkansa. Harva alkoholisti on semmonen puliukko habitukseltaan, vaan ihan suurin osa on töissä käyvää porukkaa. Ihan turha sitä alkoholia on puolustella, vaikka se sopiikin valtaosalle ihmisistä, niin tälle lopulle se aiheuttaa valtavasti ongelmia. Ja niitä ongelmia ei kyllä itse pysty tunnistamaan se käyttäjä, vaan aina on joku syy juoda.
 
Samaa mieltä, hyviä pointteja. Ja etenkin jos juominen pyörii koko ajan mielessä. Oon aikaisemmin kertonut toisessa ketjussa, että mulla lähti korona-aikana juominen lapasesta. Ei päivittäistä, mutta aina humalahakuisesti ja välillä yhden päivän keitottelu meni viideksi. Ihan selkeää tuurijuoppoilua.

Nyt ollut vajaa 8kk juomatta niin huomaa hyvin, miten ajatusmalli on muuttunut. Ei etsi enää vapaita tai löysempiä duunipäiviä, että voi ottaa kuppia edellisenä iltana. Ei mehustele enää jatkuvasti ajatuksella siitä, miten lämpöisen pörröiseltä viski maistuisi.

Sinänsä surullista huomata, miten paljon lähipiirissä ja varmaan yhteiskunnassa yleisestikin sosiaalinen tekeminen ja vapaat assosioituu mahdollisuudeksi juopotella. En jeesustele tai tuomitse muiden tekemistä, se on vitun rasittavaa, mutta olisi vähän terveempää miettiä vaikka sitä padelia ilman, että aina kelataan missä ottaa huurteiset pelin jälkeen.
 
Eiköhän lähes kaikki tiedä työpaikaltaan ne tyypit jotka on joka viikonloppu juopottelemassa ja lomalla sit myös arkipäivisin.
Eiköhän, mutta sehän ei sitä tarkoita että Suomi kansakuntana olisi maailman juopoin.
Sillä kaikki tuntee työpaikalla myös ne kohtuukäyttäjät.

Merkittävää olisi se jos kymmenen hengen työporukasta kahdeksan olisi alkoholin suurkuluttajia.
 
Samaa mieltä, hyviä pointteja. Ja etenkin jos juominen pyörii koko ajan mielessä. Oon aikaisemmin kertonut toisessa ketjussa, että mulla lähti korona-aikana juominen lapasesta. Ei päivittäistä, mutta aina humalahakuisesti ja välillä yhden päivän keitottelu meni viideksi. Ihan selkeää tuurijuoppoilua.

Nyt ollut vajaa 8kk juomatta niin huomaa hyvin, miten ajatusmalli on muuttunut. Ei etsi enää vapaita tai löysempiä duunipäiviä, että voi ottaa kuppia edellisenä iltana. Ei mehustele enää jatkuvasti ajatuksella siitä, miten lämpöisen pörröiseltä viski maistuisi.

Sinänsä surullista huomata, miten paljon lähipiirissä ja varmaan yhteiskunnassa yleisestikin sosiaalinen tekeminen ja vapaat assosioituu mahdollisuudeksi juopotella. En jeesustele tai tuomitse muiden tekemistä, se on vitun rasittavaa, mutta olisi vähän terveempää miettiä vaikka sitä padelia ilman, että aina kelataan missä ottaa huurteiset pelin jälkeen.
Valitettavasti monella humalahakuinen juominen on päämäärä.Itsellä kun moottoripyöräily on vahvasti harrastuksena ja porukalla tehdään reissua on sen monesti huomannut.Osalle on kiire päästä päämäärään että pääsee kaljalle.Ja aamulla olen joutunut toppuuttelemaan porukkaaa .Osa ei ajokunnossa.Rasittavaa.
 
Valitettavasti monella humalahakuinen juominen on päämäärä.

Tämä ei ole pelkästään sinulle vaan ihan yleisenä pohdintana.

Miksi nimenomaan humalahakuista juomista pidetään niin pahana asiana?

Itse en puolestaan ymmärrä tissuttelua tai yhden juomista.
Jos juot yhden, kaksi tai vaikka kolme annosta alkoholia saat siitä pelkästään alkoholin haitat, ilman mitään hyötyjä.
(Ja ennen kuin joku sanoo että alkoholi juomat on hyvän makuisia, niin vastaan jo valmiiksi ei ne oikeasti ole, olet vaan tottunut alkoholin makuun, ja jos muistelet lapsuutta/aikaa ennen kun siihen makuun olit tottunut ja alkoholia maistoit se oli pahaa)

Jos juot kännit saat edelleen ne alkoholin haitat, mutta myös ne humalan mahdollisesti tuomat positiiviset vaikutukset.
 
Jokainen juokoon miten haluaa kun siihen on paikkansa.Mutta kun ryhmässä mennään on otettava muutkin huomioon.
Jos illalla otetaan reippaammin ..aamulla ei ajeta.Kyllä minäkin istun iltaa mukavan porukan kanssa.Jopa humalahakuisesti.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom