Patti niskassa/korvan takana, puoli päätä puutunut

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
38
Hei,

Tiedostan että tämä menee vähän ohi aiheen, mutta luulen että tätä lukee varmaan monia fyssareita tai vastaavia jotka tietävät näistä asioista. Sori jos on liian offtopic. Havaitsin tämän perjantaina terveysaseman jo suljettua, enkä pääse lääkäriin ennen maanantaita. Kysyn siis lähinnä oman mielenrauhani takia ja arvostaisin vastauksia suuresti.

Huomasin perjantaina patin noin 5-10cm vasemman korvalehden alaosasta takaraivoon päin (ehkä pari senttiä alaspäin siitä tasosta myös). Patti on noin pikkusormen pään kokoinen. Havaitsin jo torstaina, että vasen sivu päästäni tuntuu oudolla tavalla puutuneelta. Vähän samalla tavalla kuin kun esim jalka puutuu istuessa jne. Eli tunnen kyllä kaikki paikat ja pystyn liikuttamaan korvia, suuta jne täysin normaalisti eikä mitään kipuja ole. Mutta kihelmöi oudosti ja tuntuu kuin veri ei jotenkin kiertäisi aivan normaalisti.

Ajattelin ensin että tuo patti on varmaan joku lihastukos tai mikä lie joka paranisi hieromalla. Tämä olisi hyvin loogista koska tein huonolla niskaergonomialla töitä edelliset illat ja punttasin salilla. Painelin hellästi eilen pattia ja tajusin että se on muuten aivan jäätävän kipeä. Pienikin kosketus ja vihloo ympäri pään vasenta puoliskoa kuin pään sisällä räjähtelisi pieniä pommeja. Hieroin kuitenkin pari minuuttia, seurauksena jäätävä aaltoileva päänsärky ja buranaa naamaan. Särkevät paikat ovat tasan ne jotka ovat puuduksissa eli patti selkeästi aiheuttaa puutumisen. Tänään tilassa ei mitään eroa. Kun painan vähänkin pattia niin tuntuu kuin salamat lähtisivät iskemään kohti puutuneita alueita. Puutunut alue on suunnilleen vasen sivu päästä ohimosta pattiin asti. Niska toimii normaalisti ja mikään liikuttaminen ei satu.

Ei nähdäkseni voi olla sylkirauhanen, on kymmenisen senttiä siitä kohti takaraivoa, samassa tasossa kylläkin.

Mitähän tämä voisi olla? Voiko joku niskan rasitusongelma aiheuttaa tätä? En olisi muuten huolissani, mutta ei tunnu kovin terveeltä että pää on puuduksissa ja huolettaa että veri ei kierrä aivoihin tms. Ja tajuan toki, että kun päässä on patti, niin se voi olla oire jostain vakavammastakin. Kuitenkin tämä ilmestyi aivan tasan sen jälkeen kun olin tehnyt kolme 12 tunnin työpäivää kautta aikojen huonoimmalla työergonomialla ja sen jälkeen vielä rääkännyt niskaa salilla. Olisi jo vähän liian iso sattuma, että joku kasvain pamahtaisi siihen tasan samana päivänä (koputan puuta). Kaikenlaisia niskavaivoja on ollut ennenkin, mutta ihmetyttää mikä voi aiheuttaa tuollaisen varsinaisen patin. En ymmärrä fysiologiasta suunnilleen yhtään mitään, joten jos joku osaisi auttaa tai neuvoa olisi loistavaa.

Kiitos vastauksista.

Soitin terveysneuvontaan, olivat sitä mieltä ettei kannata lähteä päivystykseen vaan on oletettavasti joku hermopinne tai vastaava. Sen verran analysoisin itsekin, ettei tämä mikään aivohalvaukseen viittava kyllä millään ole, koska motoriikka toimii aivan normaalisti ja puutuminen on kuitenkin pinnallista eikä jossain pään sisällä. Maanantaina neuvoivat soittamaan lääkäriaikaa jossei ole lähtenyt.

siis niinkun niskassa,lähellä kallonpohjaa? kuulostaa kyl siltä et jos se puutuminen ja kipu tulee aluetta aktivoimatta niin lekuriin vaan samantien. oma kokemus on et noi terveysneuvonnassa ei haluu sinne päivystykseen asiakkaita..:rolleyes: itsellä on usein kallonpohjan lihakset jumissa, sieltä ku painaa ni alkaa kihelmöimään, toinen käsi saattaa puutua ja tulee tosi etova olo.

Mulla oli aikanaan kaksi tuollaista ihme pattia juuri kuvailemallasi alueella ja itellä ne oli kuin herneitä. Olin suht paniikissa kun huomasin ne. Varasin ajan lekuriin ja ei yhtään helpottanut kun kyseinen lekuri ei osannut sanoa mitä ne on. Oli pienempi paikkakunta kyseessä niin lekuri kävi hakemassa jonkun asiasta enemmän tietävän heti paikalle ja kyseinen tyyppi rauhoitteli. Käski seurailla tilannetta ja jos tulee oireita niin takaisin sinne. Eipä tullut ja hävisivät muutaman viikon kuluessa.

Viime vuonna mulla tuli myös keskelle kämmentä herneen kokoinen patti, paniikissa sitäkin menin näyttämään ja lekuri rauhoitteli. Hävisi muutamassa viikossa. En tiedä mitä ovat :D

Kävin lopulta päivystyksessä kun rävähti jäätävä päänsärky vielä päälle. Lääkäri katsoi n. 10sek ja totesi että niskaperäinen ongelma, fyssarille vaan ja särkylääkeresepti kouraan. Oli sen verran kiireistä touhua etten jäänyt sen enempää kyselemään mikä itse patti mahtaa olla vaan menen huomenna sitten pidemmän kaavan mukaan lääkärille vielä.

Sori vähän myöhäisestä vastauksesta.

Kävin eilen lääkärissä, lääkäri oli mielestäni erittäin asiallinen ja osaavan oloinen (omat kokemukset julkiselta vähän vaihtelee, nyt tuntui että osui hyvä arpa.)

Lääkäri oli sitä mieltä että lähes varmasti patti = tulehtunut rauhanen ja aiheuttaja kuitenkin jotain lihas (käytännössä niska)peräistä. Olin aivan kuolemanväsynyt lääkärillä käydessäni (yritin samalla kääntää yötyörytmit ja olin valvonut 24h siinä vaiheessa), joten ei leikannut sen verran että olisin kysynyt miten tarkalleen jännitysniska tai vastaava aiheuttaa tulehtuneita rauhasia. Joka tapauksessa menen varmuudeksi ultraan vielä parin päivän päästä, joskin lääkäri oletti että sieltä tuskin mitään löytyy. Lisäksi sain akuuttilähetteen fysioterapiaan joka on 9vrk päästä, ensimmäinen aika mitä oli.

Itse olen havainnut että päänsärkykohtaukset pysyvät kurissa syömällä buranaa (jopa 400mg 2x päivässä tuntuu riittävän) sekä olemalla koskematta itse rauhaseen joka on erittäin kosketusarka. Muilta osin tila ennallaan, puoli päätä vieläkin lähes tunnoton. Semisti pahoinvoiva fiilis myös välillä, joka tosin voi johtua ihan vaan lääkkeiden syömisestä. Olen yrittänyt kaikki mahdolliset niskavenytykset ja vastaavat ilman mitään hyötyä (sellaisia joissa päätä pitää käännellä paljon ei auta tehdä kun sattuu liikaa), ja pattia en uskalla yrittää edes kevyesti hieroa koska johti viimeksikin vain päänsärkykohtauksiin.

Jos jollain on jotain kikkoja niin otan toki mielelläni vastaan, raportoin anyway sitten ultran/fyssarin jälkeen. Voisin myös kuvitella meneväni pk-seudulla omakustanteisesti fyssarille jos löydän jonkun suht järjellisen hintaisen mihin pääsee parin päivän sisään. Jos siis joku foorumifyssari sattuu lukemaan tätä ja epäilee että osaisi ehkä auttaa niin saa laittaa viestiä, mielelläni tuen pakkotoistolaisia käynnin tai parin verran. Kiitti kaikille viesteistä, en tajunnut aiemmin myöskään kiittää - foorumietiketti hukassa vuosien postailutauon jälkeen vaikka palstaa aktiivisesti luenkin.

Sori vähän myöhäisestä vastauksesta.

Kävin eilen lääkärissä, lääkäri oli mielestäni erittäin asiallinen ja osaavan oloinen (omat kokemukset julkiselta vähän vaihtelee, nyt tuntui että osui hyvä arpa.)

Lääkäri oli sitä mieltä että lähes varmasti patti = tulehtunut rauhanen ja aiheuttaja kuitenkin jotain lihas (käytännössä niska)peräistä. Olin aivan kuolemanväsynyt lääkärillä käydessäni (yritin samalla kääntää yötyörytmit ja olin valvonut 24h siinä vaiheessa), joten ei leikannut sen verran että olisin kysynyt miten tarkalleen jännitysniska tai vastaava aiheuttaa tulehtuneita rauhasia. Joka tapauksessa menen varmuudeksi ultraan vielä parin päivän päästä, joskin lääkäri oletti että sieltä tuskin mitään löytyy. Lisäksi sain akuuttilähetteen fysioterapiaan joka on 9vrk päästä, ensimmäinen aika mitä oli.

Itse olen havainnut että päänsärkykohtaukset pysyvät kurissa syömällä buranaa (jopa 400mg 2x päivässä tuntuu riittävän) sekä olemalla koskematta itse rauhaseen joka on erittäin kosketusarka. Muilta osin tila ennallaan, puoli päätä vieläkin lähes tunnoton. Semisti pahoinvoiva fiilis myös välillä, joka tosin voi johtua ihan vaan lääkkeiden syömisestä. Olen yrittänyt kaikki mahdolliset niskavenytykset ja vastaavat ilman mitään hyötyä (sellaisia joissa päätä pitää käännellä paljon ei auta tehdä kun sattuu liikaa), ja pattia en uskalla yrittää edes kevyesti hieroa koska johti viimeksikin vain päänsärkykohtauksiin.

Jos jollain on jotain kikkoja niin otan toki mielelläni vastaan, raportoin anyway sitten ultran/fyssarin jälkeen. Voisin myös kuvitella meneväni pk-seudulla omakustanteisesti fyssarille jos löydän jonkun suht järjellisen hintaisen mihin pääsee parin päivän sisään. Jos siis joku foorumifyssari sattuu lukemaan tätä ja epäilee että osaisi ehkä auttaa niin saa laittaa viestiä, mielelläni tuen pakkotoistolaisia käynnin tai parin verran. Kiitti kaikille viesteistä, en tajunnut aiemmin myöskään kiittää - foorumietiketti hukassa vuosien postailutauon jälkeen vaikka palstaa aktiivisesti luenkin.

sinuna odottaisin sen ultran enste, ennenkö mitään kummosempaa tekis sille :) kuulostaa semi nihkeeltä kyllä.

tuli mieleen, että tuolla kohdin niskassa on imusolmukkeita jotka voivat turvota monestakin syystä. Yleisin lienee jokin tulehdustila kropassa, esim ihan pelkkä flunssakin voi aiheuttaa sitä, tai erinäiset tulehdukset (korva-, nielurisa- tms). Olen ymmärtänyt, että myös ärtyneet tai jumiutuneet lihakset saattavat aiheuttaa imusolmukkeiden turpoamista.

Oli tuo sinun tapauksessasi mitä oli, jättäisin tuon venyttelyn sun muun vähemmälle, sillä se saattaa ärsyttää sitä vaan lisää. Korkeintaan todella varovasti hieroisin sitä, mutta todella hellästi ja vain siten että tuntuu itsestä sopivalta. Niskan lepuuttaminen ei varmaan olisi pahaksi, siihen paras kikka on mielestäni tämä: https://pakkotoisto.com/threads/kunnon-jumi-niskassa.65855/page-2#post-5104354

Lisäksi rasituksen välttäminen varmaan myös hyvä. Istuessa pidä ryhti suorana ja pää pystyssä siten, ettei se roiku eteen eikä taakse. Eli jos päästäisi pään rennosti, se ei keikahda heti jompaan kumpaan suuntaan vaan on mahdollisimman keskellä. Vältä istumasta pitkiä aikoja ilman taukoa. Saman pätee työpöydän ääressä, sohvalla, autossa jne.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Back
Ylös Bottom