Patrian tarjous

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kilburn
  • Aloitettu Aloitettu
Pitää nyt muistaa tuossa panssaroinnissa se tosiasia, että neliö 1 millin paksuista rautaa painaa 8kg. Siitä voi alkaa laskemaan paljonko vehkeeseen tulis lisää painoa, jos koko vehje tehtäisiin vaikka kauttaaltaan 20 millin paksuisesta raudasta...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Antzu sanoi:
Hesarissa oli noista Viron Pasi-kaupoista juttua. Ei sekään ollut vissiin ihan läpihuutojuttu, joku puolustusvaliokunnan jäsen haukkunut "rauta-ammeiksi" jne.

Muistatteko kun ne varusmiehet hukkui vesistöylityksessä venäläiseen BTR miehistönkuljetusajoneuvoon? Onko intissä vielä vesistönylityskoulutusta Paseilla? Meillä ei ainakaan ollut, enkä oo kavereiltakaan kuullut että ois vesiä ylitellyt muuta kuin munasillaan.

Muistan kun oltiin intissä Pasin kyydissä keskellä skutsia jossain Niinisalossa, kun koko paska hytkähti toiselle sivulle. Ajoneuvosta nouse - ja katsomaan. Anorektikkotytön ranteen paksuinen oksa mennyt läpi vasemman puolen etummaisimmasta pyörästä. Oltiin kaikki vähän ihmeissään, että wtf, tänhän pitäis olla taisteluajoneuvo... Kuskit kyllä sano, että tositilanteessa oltais vaan painettu meneen 5:llä pyörällä. En tiedä miten ne sen renkaan loppuen lopuks vaihto, n.100 kiloa semmonen pyörä kuulemma painaa. Mua vähän ihmetyttää toi Pasin panssarointi, 6-12mm panssaria. Ase-ekspertit vois kertoa, että mikä tosta menee läpi. Meneekö jo 7.62 x 53R panssarinläpäisyluoti?

http://www.mil.fi/maavoimat/kalustoesittely/00100.dsp
Murosta tai esim. susi1.netistä löytyy tarkempaa tietoa. Se ryssä vehkeen uppoaminen johtu vissiin väärin tasapainotetusta kuormasta jolloin se vissiin hörppäs perästä.

Pasin pitäis muistaakseni kestää 12,7:n luodit. Normaalit siis. Ja uusimmat Pasithan ei ole uintikelpoisia, kun sitä panssaria on jo niin paljon. Ne AMVt sitten taas on.

Voihan toi renkaan puhkeaminen ollu just sellanen, että kerran 100 vuodessa. Netissä on ollut pari kuvaa miinoihin ajetuista Paseista ja miehistötilat on säilyny ihan ehjinä. keskimmäinen rengas vaan hävinnyt.

Vanhat mallit, jotka uivat, suojaavat normaalilta 7.62mm luodilta, mutta panssarisytytysluodit menee sitten läpi. Pasin uusi malli kyllä suojaa 12.7mm AP luodilta, mutta painoa on rankasti enemmän ja tämä malli ei sitten ui...

Lej: Kiitti linkistä. Lukasin tuolta susi1.netistä sen BTR-jutun läpi. Inhimillisten virheiden piikkiin meni. Ei kyllä tunnu hyvältä ku tota ajattelee, varmaan ollu helvetillinen pakokauhu kun tollanen peltipurkki hörppää vettä, kääntyy takakautta ympäri ja uppoaa lammen pohjaan.

Lukasin Patrian sivuilta tosta viimeisimmästä Pasi-mallista (XA-203), lisäpanssaroinnilla suoja max. 14.5 panssarisytytysluoteja vastaan. Varmaan kiva ropina kun tollasia alkaa sataa...

Ei muuten näköjään ui AMV:kään enää siinä vaiheessa kun painoa on 18 tonnia tai yli. Panssarointia maksimissaan 30 mm APFSDS-nuoliammuksia vastaan.

Antzu sanoi:
Muistan kun oltiin intissä Pasin kyydissä keskellä skutsia jossain Niinisalossa, kun koko paska hytkähti toiselle sivulle. Ajoneuvosta nouse - ja katsomaan. Anorektikkotytön ranteen paksuinen oksa mennyt läpi vasemman puolen etummaisimmasta pyörästä. Oltiin kaikki vähän ihmeissään, että wtf, tänhän pitäis olla taisteluajoneuvo... Kuskit kyllä sano, että tositilanteessa oltais vaan painettu meneen 5:llä pyörällä.
Tämä on nyt :offtopic: , mutta kerronpa kuitenkin. Toissasyksynä olin maanpuolustuskoulutus ry:n maastotaitokurssilla ja ajeltiin siellä kaikenlaisilla härveleillä pitkin metsiä. Oli se muuten hauskaa kurvailla Pasillakin (En ole sellaisilla koskaan ajanut, en siis intissäkään). Uskomattomista paikoista sillä pääsee, ei todellakaan uskoisi ellei ole kokeillut. Tosin vähän ihmettelin niitä järjestäjien varomääräyksiä (vaunun johtajana oli toki kouluttaja, mutta meno oli silti tosi vapaata). Kovin kaukana ei ollut sekään, että Pasi olisi kipannut katolleen kivisiä rinteitä suhatessa yms, oli kuitenkin yksi äijä aina miehistötilan kattoluukusta ulkona ja muuta vastaavaa. No päivän päätteeksi sitten joku "rallikuski" oli saanut yhdestä Pasista keskimmäisen akselin vituiksi ja vinoon, tulivat keskirenkaat savuten takaisin metsästä. Ihmeteltiin sitä sitten porukalla. Helppoja ovat muuten ajaa, onnistuu joka jantterilta melkein kylmiltään...
:rolleyes:

Tuo nyt ei ihmeellistä ole jos pasista saa jonkun akselin rikki. Sen vehkeen maavara on aivan olematon verrattuna esim. BTR-60. Korkeassa kannokossa ajaminen on jo täysin mahdotonta kyseisellä väkkyrällä, muuten kyllä menee melkein missä vaan.

Tuosta BTR:n uppoamisesta, aika moni tuntuu sen vielä muistavan. Kun oltiin esittelemässä armeija-aikaan ko. rakkinetta yleisölle, suurin osa kyseli että "onko tämä nyt semmonen vaunu mikä upposi?" Onko kellään muuten tietoa mikä on tilanne nykyään tuon vesiajon suhteen? Kun olimme lähdössä pois jouduimme jo liimailemaan noihin kärryihin semmoisia varoitus tarroja niihin luukkuihin joita ei saa vesiajossa avata ja oli myös puhetta että seuraava kurssi mahdollisesti suorittaa vesiajon. Olen kyllä ikuisesti katkera, jos muut ovat päässeet vesiajon suorittamaan, itse olisin kyllä tahtonut sitä kokeilla myöskin.

dmv sanoi:
Onko kellään muuten tietoa mikä on tilanne nykyään tuon vesiajon suhteen? Kun olimme lähdössä pois jouduimme jo liimailemaan noihin kärryihin semmoisia varoitus tarroja niihin luukkuihin joita ei saa vesiajossa avata ja oli myös puhetta että seuraava kurssi mahdollisesti suorittaa vesiajon. Olen kyllä ikuisesti katkera, jos muut ovat päässeet vesiajon suorittamaan, itse olisin kyllä tahtonut sitä kokeilla myöskin.
En ole itse Pasi-kuski, mutta muistelisin kuulleeni samaan tupaan majoittuneilta kuskeilta, että heillä oli kuulunut koulutukseen vesiajoa. Tämä oli siis Vekaranjärvellä ja saapumiserä II/00. En mene tästä tosiaan aivan takuuseen, mutta aika varma olen kuitenkin.

Itse olin pannukuskina vuonna 2000 ja käytiin ajelemassa järvessä. Muistaakseni oli puhe että Porin Prikaatin kaikki kuskit kävisivät vesiajokoulutuksen. Hyvin se kelluu vaikka olisi vettä vähän enemmänkin sisällä...

Vesistöajo harjoitus ei sinäänsä ole kummoinen verrattuna vesistönylitys harjoitukseen jossa on miehet(tai naiset) sisällä niitä ei taideta enää paljon järjestää, koska vaativat ison turvaorganisaation

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom