Keron tässä teille miten itse saavutin mitä saavutin, että voitte joko ottaa siitä onkeenne tai ylenkatsoa sitä, ihan miten vaan, mutta minä pärjäsin tällä. Eli referenssiä harjoitteluunne.
Lajiharjoittelu
4-5 harjoitusta viikossa
Kesto 1,5h - 2h.
Vähintään kolme todella kovaa harjoitusta viikossa.
Yksi nyrkkeilyyn keskittyvä päivä.
Joka harjoituksen päätteeksi vatsalihas- ja punnerrusliikkeitä.
Sen jälkeen varjonyrkkeilyä ja tekniikkaopastusta Kaitsun johdolla.
Tekniikkaharjoitukset siten että Kaitsu neuvoi koko ajan tai piti välineitä.
Voimaharjoittelu
Erillistä voimaharjoittelua ei ollut, kaikki tuli lajin kautta.
Juoksuharjoittelu
3-4 kertaa viikossa 30min. - 60min. rauhallisella temmolla juostuna.
Useimmiten kolme kertaa, koska itsellä alkoi paikat menemään muuten tukkoon.
Pari aamuisin ja pari välipäivinä juostuna.
Lihashuolto
Jokailtainen venyttely palautti selvästi lihaksia ja antoi rauhallisen unen.
Lisäksi jalkani notkeus parani, kun olen luonnostaan jäykkä.
Turvonneisiin ruhjeisiin käytin Kylmä-Koho-Kompressio menetelmää menestyksellä ja osasin hoitaa vammat heti kun niitä tuli kilpailuissa.
Ravitsemus
Optifuel kauhallinen ennen treenejä ja treenien jälkeen.
Loppuaikoina myös kalaöljyä sekä turnauksissa MaxiLife vitamiinia.
Ei karkkeja, ei rasvaista ruokaa eikä makeaa. Paitsi pari päivää kisojen jälkeen.
Join mielestäni normaalin määrän vettä, ehkä dieetillä hiukan enemmän.
Elämäntavat
Ei nuuskaa, ei tupakkaa eikä alkoholia. Siis ihan täysin.
Runsasta kahvinjuontia, joka on piintynyt tapa.
Säännöllinen ja riittävä uni.
Painonpudotus
Suoritettu pitkällä aika välillä 2-3 kg kuukaudessa. Kesto n. 1-2kk.
Löysästä painosta kisapainoon 3-4kg.
Useita ruoka-annoksia päivän mittaan, jotta verensokeri ei laske jolloin ei kärsi nälästä/palelusta. Mieli oli myös paljon parempi, kun ei "nähnyt nälkää".
Joka aamuinen vaa'alla käynti, ilman turhaa murehdintaa.
Tärkeintä on painonputoaminen viikkotasolla, kuin aamutasolla.
Kisapaikalla nesteenvetoon hikoilemalla turvauduin äärimmäisen harvoin.
Treeneistä poissaolo
Asia jota en tuntenut. Yleensä olin matsin jälkeen yhden treenin poissa, sit ekat treenit kevyesti sitten taas normaalisti. Turnausten jälkeen oli (lähinnä) henkisesti ja fyysisesti niin loppu, että palautumiseen meni viikko. Asennetta kuvaa muuten hyvin, että kun hävisin 1-2 Abdo Nijelle, tulin heti maanantaina treenaa. Sairaana olin tietysti poissa, mutta en juuri sairastellut lainkaan tai ollut loukkaantuneena. Lisäksi Kaitsu piti suurinpiirtein avomurtumia hyvinä syinä jäädä treeneistä pois. Kerran Kings Cup leirillä jalassa oli jalkapöydän kokoinen mustelma ja en pystynyt potkiman sillä lainkaan (tekniikkavirhe, mikä sit korjattiin). Menin näyttää sitä Kaitsulle, että voinko jättää sparrin väliin. Kaitsu ei edes vilkaissut mua päinkään. Siinä oli tulla itkuraivari. Menin kehään ja aloin ihan kympillä vetämään vastustajaa! Olen varma, että Kaitsu oli tästä salaa ylpeä.
Asenne
Harjoitteluasenne tinkimätön ja tippaakaan fuskaamaton.
En oikaissut lenkillä edes puun toiselta puolen, koska ajattelin että heikolla hetkellä ottelussa se kostautuu kuitenkin.
Erittäin vaativa valmentaja Kaitsu piiskasi minua helvetin pitkälle, mutta en koskaan keskeyttänyt harjoituksia. Asenne on sellainen, että vain kuolema pysäyttää ja kaikki vahvistaa.
Kilpaillessani thainyrkkeily oli nr. 1 elämässä ja hengitin/olin sitä päästä varpaisiin.
Vapaa-aikani vietin tutkien otteluita saaden Kaitsulta valotusta eri tekniikoihin ja tilanteisiin, josta oli suunnaton henkinen/taidollinen hyöty.
Vuosien mittaan henkinen vahvuus kasvoi hurjaksi ja kun matsissa eka erä oli mennyt tiesin melkein aina voittavani. Periksiantamattomuus luo ajan mittaan itsevarmuuden.
Harjoitteluseurat kilpailuaikoina
3. Turku Thaiboxing Club 1.7.1997-27.11.1999
2. Joensuun Muay Thai Club 1.2.1997-30.6.1997
1. Joensuu Thaiboxing Club 22.1.1992-30.1.1997
3. Varsinainen harjoittelu ja oppiminen alkaa Kaitsun tiukassa valmennuksessa. Kaikki loksahtaa kohdalleen.
2. Puoli vuotta harjoittelua, kaksi kansainvälistä ottelua, kaksi tyrmäysvoittoa.
1. Alun jälkeen pitkälti omatoimista harjoittelua. Tekniikka väärin ja liian kevyttä harjoittelua. Ravitsemus väärin, painonpudotus väärin.
Tulokset
WMC ammattilaisten maailmanmestaruus **
29.7.1999 - 10.12.1999 in 160lbs
Amatöörien maailmanmestaruus 1999 -71kg **
* turnauksen 2. paras ottelija, Martin Holm paras
* voittoon tarvittiin viikon aikana 5 ottelua
Kings Cup turnauksen voitto 1998 -71kg **
* voittoon tarvittiin viikon aikana 4 ottelua
Amatöörien Euroopan mestaruus 1998 -71kg **
* turnauksen teknisin ottelija
* voittoon tarvittiin viikon aikana 5 ottelua
Suomen mestaruus 1998
** Nämä saavutukset ovat identtiset samoina vuosina Martin Holmin kanssa.