Parsakaali!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Halo
  • Aloitettu Aloitettu
Mun suosikkiresepti parsakaalille:

200g pakastepussillinen parsakaalia kippoon mikroon, päälle pari nokaretta sinihomejuustolta maistuvaa kevyttuorejuustoa ja Herbamare-yrttisuolaa. Mikrotetaan kunnes parsakaali on sulanut+lämmennyt kunnolla ja tuorejuusto sulanut. Tuosta tuorejuustosta tulee ihana maku. Tähän kun ottaa kaveriksi vielä keitetyn omegamunan ja paistijauhelihaa tai kananrintaa, niin aijai... :kuola:

Bonuksena mahdollisuus kiusata työkavereita mikrottamalla ruoka juuri siihen aikaan kun työpaikan keittiö on täynnä lounastajia. :D Voi aiheuttaa häijyjä katseita.

Niin joo, ja kun aamulla pakkaa parsakaalin jäisenä mukaan tuorejuuston+lihan kera, se säilyy kivasti lounasaikaan vaikka joutuisi juoksemaan pää kolmantena jalkana pitkin kyliä. Tässäkin extrabonuksena herkullinen eau de huonovointinen vatsa, kun parsis alkaa sulamaan kassissa. Muah.

edit: 3kk parsakaalidieettikokemuksella voin sanoa, että siihenkin kyllästyy (vaikka en uskonut sen olevan mahdollista). Mut meneehän se vaikka parsakaalismoothiena jos on pakko. :jahas:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pinaatti on pirun hyvää salaateissa, mutta tuoreen pinaatin saanti on vaan ikävän heikkoa tai muutenvaan hintavaa... Tietääkö joku paikkaa Helsingissä josta pinaattia saisi halvalla? :)

edit. Miten kokkaatte pinaatin? Oon koittanu keittämistä ja höyryttämistä, mut parasta se on kyllä ihan raakana :kuola:

Ainakin täällä Iisalmessa saa Prismasta 450g paketin hintaan 1,89e. Syön pinaattia raakana kanan kanssa tai sitten heitän pakastepussin makaronin sekaan.

w00t! :eek:

Äkkiä Lidliin, tuohan on halpaa. Mulle toi höyrytinsetti on taas ainoa luonnollinen vaihtoehto, koska en omista mikroa :D Noita sosekeittohässäköitä voisi kyllä kokeilla, ei kuulosta ollenkaan pahalta.
Joo, halpaa on. Tuohon sarjaan kuuluu parsakaalin lisäksi myös ainakin kukkakaali, herne, kyssäkaali ja jotain muitakin, mutta niitä en enää muista. Itse olen syönyt vain parsa- ja kukkakaalia tuosta sarjasta. Pakastealtaassa ainakin täällä Tampereella nimikkeellä vihanneslajitelma tms. ja kaikilla oli hintaa 1,39€/750g pussi. Alla vielä kuva tuosta parsakaalipussista, niin saattaa löytyä helpommin.
attachment.php

Liitteet

• lidl_parsakaali.jpg
    lidl_parsakaali.jpg
    28,2 KB · Katsottu: 4 037
Mulla on tapana syödä kasviksia ja myös parsakaalia sillai, että laitan uuniin pellille ja mausteita, esim pippuri, grillimauste yms. sekaan ja uuniin 200-225 astetta kunnes ne on sopivan pehmeitä. Hyvää vaikka minkä kanssa eikä niin vetinen/tylsä maku niinku keitetyissä. Ja voi tehä ison satsin kerralla valmiiks..

Parsat valmistuu pakasteesta helpoten joko suoraan mikrossa, tai kattilassa pohjalle 1cm vettä ja vähän siinä puoliksi keittää/höyryttää pari minuutta niin valmista tulee. Päälle ketsuppia. :kuola:

Minkä helvetin takia jo vihannestenkin päälle täytyy tunkea kaikki rasvat, ketsupit ja muut jutut?? Parsakaali sellaisenaan kevyesti keitettynä tai höyrystettynä. Se riittää. On hyvää ja Dorian Yateskin söi ainakin aktiivi aikanaan aina parsakaalia.
Jos joku voisi vielä kertoa enemmän faktaa, mitäs tossa olikaan niin erikoista, koska Dorianillakin oli joku erityinen syy syödä sitä usein. Mitä se siis sisältää erityisesti? Oliko se joku vitsku? C-vit.?? Ei muista enään.

No et voi väittää etteikö pakasteesta höyrytetty parskaali ole vähintäänkin puisen makuista. :D Yleensä meikäläinen ainakin haluaa ruokansa maistuvan joltain, vaikka "clean eating"/bodysafka linjalla pitkälti mennäänkin. Itse olen popsinut tähän mennessä broccolia lähinnä yleisenä vihanneksena, mutta jotain sellaista hajua on ollut että jotain "terveys" vaikutuksia voi olla...

Wikipediasta:

"It (parsakaali) is high in vitamin C and soluble fiber and contains the compound glucoraphanin, leading to an anticancer compound sulforaphane."

Jepjep.

No et voi väittää etteikö pakasteesta höyrytetty parskaali ole vähintäänkin puisen makuista. :D Yleensä meikäläinen ainakin haluaa ruokansa maistuvan joltain, vaikka "clean eating"/bodysafka linjalla pitkälti mennäänkin. Itse olen popsinut tähän mennessä broccolia lähinnä yleisenä vihanneksena, mutta jotain sellaista hajua on ollut että jotain "terveys" vaikutuksia voi olla...

Wikipediasta:

"It (parsakaali) is high in vitamin C and soluble fiber and contains the compound glucoraphanin, leading to an anticancer compound sulforaphane."

Jepjep.

En ole ikinään pakasteesta syönyt vaan syön tuoretta parsakaalia. Ja mielestäni se ei ole puisevaa. Itselle tuo on kurkun ohella mieluisin vihannes.

Itse tulee parsakaali heitettyä kypsän riisin sekaan ja kannen alle vähäksi aikaa, sit vaan systeemin kanssa kanaa/jauhelihaa. Ei vielä ainakaan kyllästynyt tohon.

Itse oon nyt valmistellut seuraavaa:
Kuorin ja pilkon vähän pienemmiks kilon porkkanaa, 2-3 kpl sipulia, n. 300g parsakaalia ja ne kattilaan, vettä sen verran et peittyy. Kasvisliemikuutio perään ja keitän sen verran et porkkanat suht pehmeitä. Sauvasekottimella soseeksi ja annostelu lautaselle sen verran et mahtuu viel purkki raejuustoa sekaan.

Mausteeksi voi lisätä myös valkosipulia, sekä sosekeittoon voidaan sekoittaa öljyä oman tarpeen mukaan..

Ehkä vähän OT, mutta tein kerran ison kattilallisen parakaalisosekeittoa pakasteparsasta. Siitä tuli semmoista noidanräkää, että ei ole toiste tarvinnut tehdä. Koostumus oli todella vastenmielinen. Muista rehuista en ole vastaavanlaista onnistunut valmistamaan, onneksi... :urjo:

Ite laitan (jäiset) parsakaalit lautaselle ja mikroon. Yleensä syön jonkun jauhelihakastikkeen ja raejuuston tms. lisukkeena.

Minkä helvetin takia jo vihannestenkin päälle täytyy tunkea kaikki rasvat, ketsupit ja muut jutut?? Parsakaali sellaisenaan kevyesti keitettynä tai höyrystettynä. Se riittää. On hyvää ja Dorian Yateskin söi ainakin aktiivi aikanaan aina parsakaalia.
Jos joku voisi vielä kertoa enemmän faktaa, mitäs tossa olikaan niin erikoista, koska Dorianillakin oli joku erityinen syy syödä sitä usein. Mitä se siis sisältää erityisesti? Oliko se joku vitsku? C-vit.?? Ei muista enään.
Ööh, piis :piis:

Miksei jokainen saisi syödä ruokaansa siten kuin siitä eniten tykkää? Tuskin ruuasta nauttiminen on rangaistava teko! Kaikki eivät halua elää bodymunkin lailla... eikö olisi tärkeämpi katsoa sitä kokonaisuutta kuin miettiä kuinka paljon hallaa kehitykselle tekee se, että parsakaali syödään öljyn tai voinokareen kera. :jahas:

Tämä tulee nyt sitten jostain muistin syövereistä... tutkistelin aihetta sillon kun dieetillä piti parsakaalia puputtaa kyllästymiseen asti. Motivoi syömään kun tietää miten hyvää se tekee. :D Parsakaalissa on mukavasti C- ja K-vitamiinia, jonkin verran kalsiumia, kaliumia ja foolihappoa ja sitä pidetään hyvänä antioksidanttien lähteenä. Jos en ihan väärin muista, niin ainakin mahahaavaa se parantaa/estää ja jotain tekemistä sillä oli kai myös syövän ja verisuonisairauksen torjumisessa. Taisi olla niin että kun nuo antioksidantit taistelee niitä vapaita radikaaleja vastaan kehossa, niin tuo reaktio ehkäisee noiden em. asioiden syntymistä/etenemistä kehossa. Saikohan tosta nyt mitään selvää. :D

Loistava lisuke ohje piffeille, kalalle, kanalle ym.
500gr parsakaalta ja 500gr kukkakaalta n.3-5cm halkaisijaltaan paloiksi, iso punainen paprika isohkoiksi paloiksi ja kasa kuorittuja valkosipulin kynsiä mukaan. Sekaan öljyä, makeaa chili kastiketta ja soijaa. Koko setti käärästään folioon tai laitetaan uunivuokaan ja uuniin 200astetta 15-20min. Voi myös höyrystää uunin sijasta

Myös pelkälle parsakaalelle tuo marinaadi sopii varsin hyvin. Tulee harva se päivä tehtyä vastaavanlaisia lisukkeita ja maistuviksi nuita uskaltaa ihan reilusti haukkua.

Ehkä vähän OT, mutta tein kerran ison kattilallisen parakaalisosekeittoa pakasteparsasta. Siitä tuli semmoista noidanräkää, että ei ole toiste tarvinnut tehdä. Koostumus oli todella vastenmielinen. Muista rehuista en ole vastaavanlaista onnistunut valmistamaan, onneksi... :urjo:
joo, porkkanasose keittoo enemmänkin toi mun resepti on, parsakaalia vaan "värinä".. vois pelkästä parsakaalista tulla tosiaan "limaisempi" koostumus. Tuoretta parsakaalia kun käytän, sosekeittoon saa hyödynnettyä paremmin kantaosaa, mitä höyrystettyna ei niin mieluisa järsiä..:D

Sosekeitosta innostuneena päätin tänään kokeilla seuraavaa reseptiä:
500g porkkanoita
500g parsakaalia
2 isoa sipulia
5 tomaattia
1 purjo
200g pinaattia
5 isoa valkosipulia
2 kasvisliemikuutiota
400g raejuustoa

Kaikki pilkottiin ja isoon kattilaan kiehumaan. Kun alkaa vihannekset olemaan kypsiä niin vedet veke ja raejuustot sekaan ja sitten tämä kaikki sauvasekoittimella soseeksi. Mausteeksi herbamarea, valkopippuria, mustapippuria ja pikkaisen chiliä.:kuola:

Tuli aika pläjäys sosekeittoa, mutta onpa hyvää! Kyytipojaksi Realia ja iso lasi maitoa.:)

Pinaatti on pirun hyvää salaateissa, mutta tuoreen pinaatin saanti on vaan ikävän heikkoa tai muutenvaan hintavaa... Tietääkö joku paikkaa Helsingissä josta pinaattia saisi halvalla? :)

edit. Miten kokkaatte pinaatin? Oon koittanu keittämistä ja höyryttämistä, mut parasta se on kyllä ihan raakana :kuola:

Meikäläinen ostaa aina pakasteena kun tykkään että olen niin kiireinen ruoanlaiton suhteen... Pakastepinaattia saa 200 g pusseissa ja ne on niissä valmiina kuutioina, joita on helppo tiputtaa ruuan sekaan just se määrä jonka haluaa. Oon syöny niitä koko talven lisäillen milloin tortillatäytteisiin, muutoin vaan freesattuihin suikalevihanneksiin, sulattaen tavallisiin vihersalaatteihin jne. Niitä pakastejutskia löytyy ihan joka kaupasta, uskon.

Meikäläinen ostaa aina pakasteena kun tykkään että olen niin kiireinen ruoanlaiton suhteen...

Niistä siis tulee syötävää tavaraa, vaikka vaan sulattaa ja heittää salaattiin? Ton suhteen oon ollu eipäileväinen, mut pitääpä sit testata tota pakastepinaattiakin. Tuore on ainakin salaatissa pirun hyvää, toivottavasti löytyis joku paikka mistä tota saa lähistöltä halvalla.

Parsakaali on hyvvee :kuola: Niin pakasteversio, kuin tuorekin. Toinen pakastealtaan herkku on ruusukaali (Lidlistä, tuo Jylli81:n linkittämä Green Grocer's-sarja).

Ihan mikrossa nuo yleensä kypsennän, tai sitten kattilassa muiden mössöainesten kanssa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom