Parranajokoneet

Nostellaanpas tätä ketjua.

Eli itsellä on sen verran paksut ja sitkeät naamakarvat, että partaterät tukkeutuvat ja niitä menee kohtuuttomasti. Perinteisellä partakoneella taas ei saa mitään aikaseksi. Olenkin ajellut partaani tavallisella hiustenleikkuukoneella, sillä parin päivän näköinen sänki sopii ihan hyvin. Hiustenleikkuukone on kuitenkin ehkä turhan järeä eikä tee ihan tarpeeksi tarkkaa jälkeä, joten mitenkäs olisi partatrimmeri? Onko kokemuksia tai suosituksia? Parturi on joskus vetänyt semmosella pienellä hiustenleikkuutrimmerillä parran ja tullut nopeasti hyvää jälkeä. Eikö partatrimmeri ole suunnilleen sama asia?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itsellä kokemusta philipsistä ja braunista, philipsin mallia en muista mut 50e maksoi aikanaan. Nyt käytössä tämä Braun cruZer 6 beard&head, 49? | Hinta.fi saman hintaluokan kone, ja kyllä näistä kahdesta braun selkeästi parempi ajotuntumalta sekä akunkestoltaan, muutenkin laadukkaamman oloinen, philipsistä hajosi se leikkuu pituuden säätö lopulta.

Ostin kesällä kaksi Wilkinsonin Hydro 5 -höylää, kun alkoi vituttamaan Gilletten huuippumallien kalliit mutta koko ajan tylsyvät terät. Ostin 5 kuukautta sitten kaksi Wilkinsonia, enkä ole vielä vaihtanut yhtään terää. Enempi käytetty höylä on vastannut leijonan osaa ajokerroista, eikä sekään osoita vielä mitään tylsymisen merkkejä. Käyttö on hiusten ja parran ajo noin kaksi kertaa viikossa. Kestävyys omassa käytössäni on aivan eri luokkaa kuin Gilletten tuotteissa. Bonuksena nuo Wilkinsonin terätkin ovat selvästi halvempia. Teräkustannukset tippuivat murto-osaan.

Käytössä merkittävät erot ovat siinä, että Wilkinsonilla viiltää ihon epätasaisuuksia vähän helpommin, mutta Gillette tukkeutuu paljon helpommin. Kokonaisuutena jos tuo Wilkinsonin ylivoimainen kestävyys unohdetaan, niin muuten Gilletten parhaat mallit ovat aika tasaväkisiä tuotteita tän Wilkinsonin kanssa. Maailman kallispalkkaisimpien urheilijoiden naamoja ei Wilkinsonin paketin kyljessä näy eikä myöskään telkkarissa vakuutella kyseisen brändin olevan parasta, mitä mies voi saada, mutta tuotteena Wilkinson on mun mielestä hemmetisti parempi kuin Gillette.

Miun neuvo on, että heittäkää ne markettihöylät helevettii ja kokeilkaa wanhaa kunnon "safety razoria". Miulla on herkkä iho ja aina noitten Mach 3:sten ja sähkökoneen jälkeen punotti kaula ja tuli sisäänpäin kasvaneita karvoja, eikä jälki ollu mitenkään erityisen tasanen (saatto jäähä ihan pitkiä karvoja keskelle poskea jollain helvetin mustalla magialla). Nyt on aina terävä höylä, koska uus terä maksaa sen ~15 senttiä. Kaiken lisäks koko toimitus on nykyään miellyttävä ja iho jää miellyttävän tuntuseksi, eikä ärsyynny. Muutenkin toi setti on ihan vitun like a sir vessassa, saarnipuukahvoineen.

muehle-rytmo-rasierset-rasierhobel-esche-black-fibre-schale_s21h220ssr-e72a0aaf.jpg

Itse olen käyttänyt hiustenleikkuria viimeiset 10v, koska 1) paksu parta, ja 2) tykkään jättää sellasen 1mm sängen. Tuommoista perinteistä "foil" tyyppistä konetta en ole tykännyt käyttää koska iho kirvelee jälkeenpäin, ja ottaa vähän huonosti kun karvat kasvaa joka suuntaan.

Nyt kuitenin kiinnostaisi kokeilla tuollaista "rotary" tyyppistä konetta. Onko esim. tästä, verkkokauppa.com:in myydyimmästä, koneesta kokemusta?

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/51813/gfxsq/Philips-SensoTouch-3D-RQ1250-16-parranajokone

Itse olen käyttänyt hiustenleikkuria viimeiset 10v, koska 1) paksu parta, ja 2) tykkään jättää sellasen 1mm sängen. Tuommoista perinteistä "foil" tyyppistä konetta en ole tykännyt käyttää koska iho kirvelee jälkeenpäin, ja ottaa vähän huonosti kun karvat kasvaa joka suuntaan.

Nyt kuitenin kiinnostaisi kokeilla tuollaista "rotary" tyyppistä konetta. Onko esim. tästä, verkkokauppa.com:in myydyimmästä, koneesta kokemusta?

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/51813/gfxsq/Philips-SensoTouch-3D-RQ1250-16-parranajokone

Itsellä ollut philipipsin kolmeteränen iät ja ajat. Oon tykänny ja pelkkää sitä käyttänyt. Äkkiä vetelee naaman sileeks. Ei kirvele ainakaan mun naama. Ei ihan niin sileetä tulosta tuu kuin höylällä, mutta aivan sama mulle. Jos aamulla ajelen niin illalla näkyy musta sänki anyway.

Nyt eilen sain lahjaksi Philipsin PT938/26:
http://www.gigantti.fi/product/terv...8CC/philips-powertouch-parranajokone-pt938-26
PT938_26-IMS-global

Aamulla kokeilin niin erittäin hyvää jälkeä teki. Katselin eka noita malleja, missä teräyksikkö ns erillään rungosta, mutta niissä taas ei ollut integroitua pulisonkiterää, vaan se tarvis joka kerta vaihtaa partaterien tilalle. Ei kiitos mulle kun ajelen pulisongit joka parranajon yhteydessä niin en ala teriä vaihtelemaan. Erittäin tyytyväinen oon toistaiseksi tohon vehkeeseen. Onhan se eri hintaluokan peli, mitä mun edellinen philips niin täytyykin olla iso harppaus parempaan.

Miun neuvo on, että heittäkää ne markettihöylät helevettii ja kokeilkaa wanhaa kunnon "safety razoria". Miulla on herkkä iho ja aina noitten Mach 3:sten ja sähkökoneen jälkeen punotti kaula ja tuli sisäänpäin kasvaneita karvoja, eikä jälki ollu mitenkään erityisen tasanen (saatto jäähä ihan pitkiä karvoja keskelle poskea jollain helvetin mustalla magialla). Nyt on aina terävä höylä, koska uus terä maksaa sen ~15 senttiä. Kaiken lisäks koko toimitus on nykyään miellyttävä ja iho jää miellyttävän tuntuseksi, eikä ärsyynny. Muutenkin toi setti on ihan vitun like a sir vessassa, saarnipuukahvoineen.

Itselläni ei ole noiden markettihöylien kanssa ollut koskaan mitään kuvailemiasi ongelmia, mutta periaatteessa kyllä tuollainen wanhan ajan tyyliin kunnolla tehty tuote kiinnostaa aina. Mikähän siinä on, että nämä markettihöylät jossain vaiheessa syrjäyttivät nuo kuvasi Mühlen tapaiset höylät? Saiko vain Gillette uskoteltua ihmiskunnalle, että ainoastaan Gillette muovihöylä kelpaa vai onko tuossa sinun valinnassa jotain huonojakin ominaisuuksia? Itse kun en ole koskaan tuollaista kokeillut.

Itselläni ei ole noiden markettihöylien kanssa ollut koskaan mitään kuvailemiasi ongelmia, mutta periaatteessa kyllä tuollainen wanhan ajan tyyliin kunnolla tehty tuote kiinnostaa aina. Mikähän siinä on, että nämä markettihöylät jossain vaiheessa syrjäyttivät nuo kuvasi Mühlen tapaiset höylät? Saiko vain Gillette uskoteltua ihmiskunnalle, että ainoastaan Gillette muovihöylä kelpaa vai onko tuossa sinun valinnassa jotain huonojakin ominaisuuksia? Itse kun en ole koskaan tuollaista kokeillut.

Ainakin tuommonen markettihöylä on nopeampi ja sillä on käytännössä mahdotonta viiltää itseään. Ite saatoin myös jotkus kiireessä siistiä mach 3:lla ilman partavaahtoa, jota ei voi nyt edes harkita. Uudella mach 3:n höylällä tosin oli ihan hyvä ajaa, mutta pirulaiset maksoivat niin paljon, että se oli harvinaista herkkua (tylsyy yhtä nopeasti, kuin safety razorit. Miun käyttämät terät 16e/100kpl, mach 3 tais olla 16e/4kpl). Tosin nykyisin parran ajoa odottaa, eikä kyseessä ole enää toimenpide, mikä on pakko tehdä.

Jees tänään tuli kokeiltua tuota Verkkokauppa.com:in Philips Senso Touch konetta.

Plussaa:
- on kyllä hellävaraisempi kuin Braun ym. tyyppiset
- tulee mielestäni ihan tarpeaksi sileää jälkeä
- leuan ympäriltä ottaa hyvin

Miinusta:
- jotain geeliä olisi hyvä käyttää. Ei varsinaisesti koneen vika. Käytin partavaahtoa mutta iho muuttuu nihkeäksi todella nopeasti
- luulin että tällä pystyy vetämään puolitoista viikkoa kasvaneen parran sileeksi, mutta ei. Piti ensin vetää alas hiustenleikkurilla ja vasta sen jälkeen partakoneella

Tämä. Toinen vaihtoehto sitten esim. shavette, mitä itse tässä opetellut käyttään. Ekan ajon jälkeen naama näytti samalta kun oisin piikkilankaa päin juossu, mutta rauhassa opetellut pari kertaa, ja nyt ei oo tullu haavoja enää lainkaan. Varsin koukuttavaa touhua ja parran ajamisesta tulee muutenkin enemmän sellainen nautinto kuin pakkopulla. Eipä oo paljoo punotellu iho. Aikasemmin ollut ihan sama millä parran ajaa, aina pari päivää varsinkin kaula ajon jälkeen arkana ja punaisena. Tämä ongelma on poistunut melkein täysin.

Ajan ensin liian pitkät pois hiustenleikkuu koneella millä teen alustavat rajaukset, sen jälkeen teen vaahdon, lämmintä pyyhettä kasvoille, ladataan suti, sen jälkeen sitten ensimmäinen vaahtokerros, joka pyyhitään pois. Tän jälkeen toinen kerros, jonka jälkeen voi aloittaa ajamisen. Kun jälki tyydyttää niin pesee kylmällä vedellä vaahdot pois ja hieroo alunakiveä kasvoihin.

Itsellä vielä ebaysta tilattu aivan hemmetin halpa setti. Tulikohan maksaan kokonaisuudessaan about 30e, tässä setissä siis:

- Partasaippua,
- Partaöljy
- Viiksivaha
- Partabalsami
- Trimmaussakset
- Partasuti
- Shavette ja 2 pakkausta teriä
- Sudille teline ja saippuakulho.

Toki näihinhän saa meneen vaikka tonnin, mutta tosiaan noin pienelläkin rahalla saa jo ihan hyvän startterisetin jota voi hiljalleen alkaa parantelemaan.
Ja tosiaan, mikä hienointa, jokainen parranajo on miellyttävä kokemus, eikä pakonomaista raastamista.

Tässä muuten hyvä opas klassiseen parranajoon: http://www.razormaster.com/epages/r...h=/Shops/2015102002/Categories/Parranajon_ABC

Viimeksi muokattu:
Nostellaanpa taas. Joulupukki toi tällaisen Philipsin Onebladen ja olen sillä nyt tämän vajaan viikon verran ajellut.

81VLbEPL2HL._SX355_.jpg

Äsken taisi olla kolmas kerta kun sitä käytin ja nyt kai uskaltaa jo kysyä, että miksi ne ei keksineet tätä aikaisemmin? Saa heittää höylät v...uun ja loppuu se partavaahtojen kanssa leikkiminen. Tällä tulee samanlainen jälki kuin höylällä. Ihan pienet parran alut se jättää, mutta en mä saa henkilökohtaisesti höylälläkään ikinä sellaista ihan tasaisen sileää mitä joillain taas näkee. Voi olla, että tämä ajaisi sellaisen parran sileäksi. Tai sitten ei, mutta mulle ainakin viimeisen päälle hyvä. Okei, en mä oikeasti edes leiki partavaahtojen kanssa, koska ei sovi tähän partatyyliin. En aja kuin posket ja kaulan ja muuten mulla kasvaa siis korvista leukaan ja suun ympärillä lyhyt muutaman millin sänki minkä rajaan tasaisesti. Ennen siihen tarvittiin rtimmeriä ja partakonetta ja nyt se menee tuolla yhdellä. Tuossa tuli mukana pituudenrajoitin millä saan tuon jäljellä olevan parran oikeaan pituuteen, mutta itse asiassa käytän siihen edelleen kuitenkin tuota trimmeriä kun se kerran on ja säästän tämän teriä. Ne muuten maksaa ilmeisesti suunnilleen saman verran kuin höylänkin terät, kun joku kuitenkin kysyy.

Tällä lyhyellä kokemuksella uskallan kyllä sanoa, että mun käyttöön paras keksintö vähään aikaan. Katsotaan muuttuuko mieli vielä. Alkaako temppuilla tai kuluuko terät turhan tiheään?

Nostellaanpa taas. Joulupukki toi tällaisen Philipsin Onebladen ja olen sillä nyt tämän vajaan viikon verran ajellut.

Tällä lyhyellä kokemuksella uskallan kyllä sanoa, että mun käyttöön paras keksintö vähään aikaan. Katsotaan muuttuuko mieli vielä. Alkaako temppuilla tai kuluuko terät turhan tiheään?

Tämä vaikuttaisi lupaavalta, nyt olen Gilletten jälkeen kokeilin välissä jotain perussähkökonetta ja jäi kyllä pariin kertaan, sitten ajellut noilla vanhanajan partateräkoneilla ja kyllä se on sellainen urakka aina, että sitä lykkää viimeiseen asti, eli tulee ajettua vain kerran viikkoon. Ajelen siis koko pään. Ja viikossa menee aika epäsiistiksi. Tuossa edellisessä sähkökokeilussa oli idea, että jos menisi helpolla, niin voisi ajella useammin ja pysyä siistimpänä.

Onko kellään kokemusta tällä kaljun hoitamisesta? On kyllä niin halpa, että ei tuossa paljon häviä, jos kokeilee - ei taida olla tällaisilla palautusoikeutta kokeilun jälkeen.

AC9A054E-21C2-4F79-8939-AE6A6480C6D0.jpeg
Noh, kävin hakemassa kun palauttaakin saa normaalisti - en tiedä mistä tullut mielikuva, että voisi olla ns. hygieniatuote ja palautuksissa rajoituksia.

Ja myyjälläkin oli samanlainen!

Akku on lataamassa, mutta pari vetoa otin kokeeksi ja kyllä heti 5/5.

Haha, kolme kertaa käytin ja palasin perinteiseen.

Pelkkään parranajoon tuo olisi varmaan edelleen 4/5 varauksin (jää päivän tai reilun sänki), mutta niskahiusten ajaminen on niin hankalaa, että ei pysty, Ongelmaa lisää se, että jää se sänki joten ei tunnustelemalla erota, mistä on ajettu ja mistä ei.

Uusimman sukupolven Mach3:lla ei enää riitä pelkkä vesi, pakko kayttää jotain liukastetta.

Taidan ottaa lekaharkkomaisen höylän kehiin.

Täytyy varmaan toi OneBlade hankkia, soveltuisi mulle juuri sopivasti. Onko muilla kokemuksia kuin @Powerhousu lla?
On hyvä vehe. Itsellä joku 40-50e malli missä enemmän pituusasetuksia. Ei kyllä kasva mitään viikinkipartaa mutta oli parempi laite kun odotin nimenomaan arkikäyttöön.

Joskus oli halpa 3-osanen pyöriväteränen kone joka oli ihan perseestä

Täytyy varmaan toi OneBlade hankkia, soveltuisi mulle juuri sopivasti. Onko muilla kokemuksia kuin @Powerhousu lla?

No jotain tossa kirjoittelinkin, eli voisin myydä kolme kertaa käytetyn koneen.
Muistin mukaan malli QP6510/20.
Se vähän parempi malli - säädettävä se pituus ja parempi akku.
Posteineen 30 EUR.
eposti: kakkapylly@gmx.ru

Tuli tuo OneBlade ja on se mulle ok masiina. Paksut viiksikarvat saa ajettua paremmin kuin millään tähänastisella eikä huuli jää aristamaan kuten höylällä. Naamakarvat saa ihan riittävän hyvin. Hiukset vaatii tuon jälkeen muutaman vedon höylällä, voi toki olla etten vielä osaa täydellisesti.

Ja kaikki nämä kuivana.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom