Parran ajaminen ja iho

Itselläni oli sama ongelma kuin ketjun aloittajalla. Ainoana poikkeuksena, että koko pärstä kukki sähkökoneella ajon jälkeen. Parannusta asiaan toi, mutta vain hieman, vaihto hyvään höylään ja vaahtoon.

Sitten sain vinkin kokeiltavaksi;

Varusteeksi kunnon höylä ja suihkun kautta löylyyn, ehdottomasti ei saippuapesua kasvoille. Löylyä sen aikaa, että naamassa on kunnon hiki eli huokoset avautuneet ja partakarvan pehmeämpi, normaalisti ihon alla oleva, osa nousee pintaan ja hiki sekä ihon rasvat toimivat liukasteena. Sitten vaan höylällä huitelua ja nimenomaan vastakarvaan. Jälki on todella sileä ja kun iho jäähtyy niin karva painuu "piiloon" ja siloposkisuus säilyy pidempään.

Itsellä toimii sikahyvin, muista en mene takuuseen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Näillä ohjeilla pitäisi onnistua.....

Hyvät ohjeet, mutta kun ei niin ei. Omistan Philishave-parranajokoneen. Terätkin pitäisi olla iskussaan, sillä en ole ko. koneella ajanut kuin korkeintaan muutama kymmen kertaa - sattuneesta syystä.

Syy on se, että ensinnäkään parta ei lähde kaulasta, vaan kaulaan jää rumia sänki-laikkuja ja etenkin siksi, että parranajon jälkeen koko kaula on punanen ja täynnä verestäviä kohtia.

Mach3:lla ei ole koskaan ollut mitään ongelmia, mutta Philishavella en ole koskaan saanut kaulaa ajetuksi kunnolla. Voisi kaiketi vielä kokeilla tuota naaman huolellista pesua ja kuivausta ennen parranajoa ja etenkin yrittää ajaa parta hieman viileämmissä olosuhteissa. Useimmiten olen yrittänyt ajoa suihkun jälkeen kun kylppärissä on vielä hieman kosteaa.

Itseltäni löytyy Braunin FreeGlider (http://www.braun.com/global/products/shavinggrooming/dryshaving/dryshaving/freeglider.html) ja sen kanssa on tuskailtu usein.
Jostain syystä en mitenkään saa naamaa kokonaan sileäksi, vaan aina jää paikkoja, joihin jää joko pitkiä karvoja tai jonkinsortin sänkeä. Pitkää sänkeä on turha edes toivoa saavansa helposti pois, mutta jo muutaman päivän sänki vaatii tuhottoman paljon aikaa. Sitten kun on saanut naamasta karvat pois, on kaula aivan punainen ja kone suunnilleen sulamispisteessä.
Mach3:a pyrin käyttämään aina kuin mahdollista, mutta kiireessä tuppaa vedeltyä aina viiksien kohdalta pieni luomi auki ja sitten saakin odotella veren tulon loppumista...

Ite ajan koneella sekä höylällä. Iho on herkkä, mutta ei onneksi kauhean pahoja ongelmia tule usein..

Ei taida tuo parranajo olla kuikelolla ihan joka aamuinen homma ;)

Ei niin, tuolla reseptillä ei aamusta tartte huolehtia mutta joka tai joka toinen ilta saunottelua. Myönnettäköön, että naamakarvan kasvu ei ole sieltä pahimmasta päästä...

Tämmönen tuli sit hankittua :

PHILIPS SmarTouch-XL HQ 9160

Pitäs olla ihan hyvä, ja Saksasta tilattuna ei ollu edes kallis :) Saa nähä sitten.. Jos tällä ei parranajo onnistu, nii varmaan pitää ottaa terroristi-look käyttöön.

Tänä aamuna ajoin ensimmäistä kertaa (oikeesti!) parran tollasella moniteräisellä perushöylällä. Lopputulos: aikaa meni vähän enemmän, mutta iho ei punoita yhtään eikä tunnu aralta. Pidin aikaisemmin itsestään selvänä et höylä jotenkin rasittais ihoa vielä konetta enemmän. Olis pitäny vaan testata aikaisemmin, mun kohdalta voidaan nyt melkein sanoa noille sähkökoneille hyvästit. :thumbs:

Ei varmaan enään mitään uutta tähän ketjuun. Kuitenkin, itsellä on parranajokoneena Braun Cruzer3 jolla voi myös ajaa parran eri pituuksille. 3 eri pituutta löytyy trimmaukseen. Laitteen teräverkko ei ole kertaakaan ärsyttänyt ihoa, varsinkin kaula on ollut aina ongelma niillä laitteilla missä on erilainen terärakenne (3 pyörivää terää). Tällä laitteella yleensä trimmaan mutta normaali ajokin tarvittaessa onnistuu. Vedellä huuhdeltava, akku sekä virtakäyttö. Kaikinpuolin huippu laite ollut.

Normaalisti sitten ajan Gillette M3 Powerilla. Perusvaahdolla tai geelillä ja tärkeintä on ollut se, että lappaa jonkinsortin aftershave lotionia naamaan.

Kaipa se on kolmiteräseen ladattavaan pestäväään philipsiin taas tyydyttävä, en testejä löytänyt kyllä netistä mitä nyt kuluttajalehden -07. Mikähän muuten vois mennä rikki kun tipahti vanha kone lattialle eikä käynnisty=?

Mulla on tässä viimeaikoina ruvennut parta kasvamaan yhä nopeammin ja tiheämmin, mikä tarkoittaa että se kerta viikkoon-höyläily ei enää riitä mikäli tahtoo pitää naaman siistin näköisenä. Ongelmaksi on nyt muodostunut kaulan alue. Muu iho kyllä kestäisi vaikka 2x päivässä ajelua, mutta kaulaa kirveltää perkeleesti höylätessä ja parranajon jälkeen kaula on täynnä punaisia näppyjä...ei ne onneksi mitään hirveen pysyviä ole, minulla on tapana ajaa parta iltaisin niin iho on aamulla jo ihan siistin näköinen. Oletan että parrankasvu vielä kiihtyy tästä, jolloin joutuu siirtymään jokapäiväiseen sheivailuun, ja mietityttää millaiseen kuntoon iho sitten menee...mikä mahtaisi olla syynä? Vaihdan terää melko harvoin, ei opiskelijana varsinkaan mistään Gilleten teristä viitsi jatkuvasti maksaa. Voiko tekniikkakin vaikuttaa? Ajan koko naaman kaulaa myöten "alaspäin", kerran kokeilin vastakarvaan ja siitäkös iho vasta innoistuikin, leuka oli täynnä pieniä finnejä seuraavana päivänä.

^
Mulla samaa ongelmaa. Olen kokeillut erilaisia sheivaussuuntia, erilaisia partateriä, desinfioivia after shaveja, ilman apua. Ratkaisu oli lopulta se, että aloin ajaa partaa partakoneen trimmausterällä, joka jättää karvan aivan hieman ihon ulkopuolelle, siis kevyen karheuden naamaan. Mulla karva kasvaa kaulan alueella todella ihon myötäisesti ja on kauttaaltaan kihartuvaa tyyppiä. Jos partaterällä vetää ihan ihoa myöten, niin karvat alkaa helposti kasvaa ihon sisään ja ilmaantuu punaista näppylää. Joskus sitten kun jotain vanhempaa "finniä" alkaa puristella ja kaivella, niin sieltä sisältä paljastuu sellainen sentin-parin pituinen karva, joka on koteloitunut ihon sisään.

P.S. Samaa vaivaa munakarvoissa, silloin kun jaksoin vielä sheivalla :D

^ sama vika täällä. Aina kaula näpyillä, jos vetää höylällä. Trimmerillä menee nykyään ja ei mitään ongelmia. Saa aika usein ajella, jos haluaa pitää tosi siistinä. Alakerran vedän höylällä ilman ongelmia.

Nuo kaikki machkolmoset ja muut ziljoonan terän hömpötykset on minun vähemmän nöyrän mielipiteeni mukaan ihan sontaa. Samaa sarjaa kuin hammasharjojen markkinointi, tarjolle työnnetään jatkuvalla syötöllä toinen toistaan vallankumouksellisempaa vekotinta. Perinteinen vaihtoterähöylä, esim. tuollanen aiemmin mainittu Merkur ja siihen laadukas terä, vaikka Featherin niin hyppää homma heti ihan toiselle asteelle. Terissä on muuten todella paljon eroja.

Esim. http://www.razormaster.com/epages/r...2015102002/Categories/"partahöylät ja -terät"

Mä tosin en ole partaa ajanut millään laitteella yli kahteen vuoteen ;)

Itselläni on vastaava Muhlen terä ja hyvä on. Tosin Javun tapaan partaa kasvattelen ja tulee ajeltua lähinnä poskipäät ja kaulan alue.

Jos et ole jo tilannut niin pistä samalla tilaukseen teriä, suti, partasaippua/kreemi ja saippuakulho. Jollain gilleten paskalla partavaahdolla on ihan saatnasta ajella naamaa. Hyvästä partasaippuasta kun sekoittelet vaahdon niin iho tykkää ja ajaminen on mukavampaa. Vaahdotus kannattaa alusta asti opetella hyvin. Itsellä meni joku 4-5 kertaa ennenkuin vaahto onnistui hyvin. Huomaa myös se että yleensä ajo tehdään kerralla useampaan kertaan. Alussa pertakarvan suuntaan, sitten sivulle ja viimeiseksi vastakarvaan. Hyvä vaahdotus välissä. Itse ajan yleensä kaksi kertaa, karvan mukaisesti ja perään vastakarvaan. Terää ei myöskään paineta ihoa vasten vaan se terän oma paino riittää. Lyhyet vedot 1-2 cm max kerrallaan ja välissä huuhtelu kuumalla vedellä, siis terä.

Itse käyn aina ennen ajoa kuumassa suihkussa, pehmentää karvaa ja helpompi ajaa. Toinen tapa on saunomisen yhteydessä ekojen löylyjen jälkeen. Tällöin olen joskus ajenut pienen alueen jopa ilman saippuaa. Karva katkeaa niin helposti. Lopuksi naaman huuhtelu kylmällä vedellä ja/tai jääkylmä suihku.

Netti on pullollaan ohjeita ja videoita, kannattaa tutustua ennen ensimmäistäkään ajoa.

BIC terien käyttäjät ja koneella ajajat voi pyyhkiä niihin perseensä! :D

Ite oon ajanu melkei vuoden verran shavettella ja perinteisellä höylällä. Paljon parempaa jälkeä mitä moniteräisillä. Itellä on piikkilanka parta ja perkeleen herkkä kaula. Aika useesti on kaula pikkase verillä, tosin ei näkyviä vekkejä, mikä on miusta pieni hinta ettei oo yhtään ärtynyt ajon jälkeen.

Latye: Tuolla kannattaa lähtee liikkeelle ja kaveriksi ottaa terä sampler (https://shaveclub.fi/tuote/shave-club-blade-sampler-20-kpl-teria/). Helpottaa kummasti kun on monta erilaista niin löytyy helpommin mieluisa, kaikille kun ei käy kaikki. Samalla joku partasaippua ja suti, kokeilemalla ja ajankanssa selviää mikä sopii itselle. Ja ei muuta kun netistä kattomaan viedoita vaahdotuksesta ja ajamisesta :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom