Parran ajaminen ja iho

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aiemmin ajelin koneella, nykyisin höylällä.
Alussa leuanalus on täynnä sellaista pientä punaista näppyä. Johtui vaahdosta joita kokeilin useampaa merkkiä. Kaikilla sama juttu. Kerran piti parta ajaa ja vaahto lopussa. Hieroin kolmen päivän sänkeen reilusti Rexona Sport-palasaippuaa ja ajoin pois. Tulos: Luisti todella hyvin, ei tullut ihoärsytystä. Nykyisin käytän tuota saippuaa sheivatessa. Works for me.

Nimimerkillä kokemusta on. Itselläni puskee sen verran pahasti tuota karvoitusta että olen päättänyt pitää millisiili/-sänki yhdistelmää. Kaksi kertaa viikossa ajan tuon kombon hiustenleikkuukoneella ilman sitä kampaosaa. Leuan alla olevan kaula-alueen sheivaan kaksi-kolme kertaa viikossa, ja minulla iho ärtyy todella helposti. Olen kokeillut varmaan kymmentä eri parranajokonetta, eikä niistä oikeasti ole mihinkään, ellei parrankasvu ole todella maltillista. Nyt olen viimeiset viisi vuotta käyttänyt Mach-mitä lie-höylää, ja niksini siihen ettei iho ärry ovat seuraavat:

- kuuma suihku ennen parranajoa, jotta iho pehmenee.
- naamakuorinta, mulla joku Lumenen miesten kuorinta-aine.
- käytän Nivean parranajogeeliä, levitän pyörivin liikkein ja annan hetken pehmittää karvoja ennen ajoa.
- ajo rauhallisesti, lyhyin vedoin terävällä terällä (ajan yhdellä terällä maks neljä kertaa), vältä saman kohdan hinkkaamista useasti. Aina myötäkarvaan.
-huolellinen huuhtelu ja rasvaus ajon jälkeen.

Jos hutiloin yhdessäkään kohtaan, on se pomminvarmaa että kaula on todella ärtynyt ja kutisee ajon jälken.

Mulla taitaa olla naama graniittia, kun lukee näitä ongelmia. En minä parranajossa mitään geelejä tarvitse, kastelen naaman vedellä ja vetelen Mach3:lla sängen veke, eikä tarvii olla mikään pakasta vedetty terä. Ja aftershavea laitan jälkilöylyiksi vain, jos on menoa johonkin... :thumbs:

Koneen pitäisi olla melko hyvä, mutta onko vinkkejä kuinka tuon parran sais leuan alta ajettua ilman et iho näyttää paviaanin perseeltä pari seuraavaa päivää?

Pehmitä iho lämpimässä suihkussa ennen parranajoa, käytä partavaahtoa, lyhyet ajoliikkeet, sellainen ajosuunta että ei revi ihoa. Näillä onnistuu.

Pehmitä iho lämpimässä suihkussa ennen parranajoa, käytä partavaahtoa, lyhyet ajoliikkeet, sellainen ajosuunta että ei revi ihoa. Näillä onnistuu.

Ei sitä nyt koko miestä tartte kastella, että saa naaman raakattua ;)

Kuumaa vettä naamaan, jotain vaahtoa perään (ite käytän ES-partavaahtoa = halvinta) ja sensor exel -terällä karvat veke. Vaikka parrankasvu onkin melko voimakasta, niin silti ajan 2-3 krt/viikko...ei sitä viitti liian siloposkena kulkea :)

Terän vaihdan parin viikon välein, jolloin ajokertoja 4-6 - tylsällä terällä ei tee muuta ku hallaa naamallensa !

Ja parran olen ajanu höylällä melkein siitä saakka ku sitä on kasvanu (n.16v. lähtien), koneet ei ole mua varten :rolleyes:

Jos noin tekee koneella, niin odotettavissa on vain ongelmia. Ihon pitäisi olla kuiva koneella ajettaessa.

Hyväkin sähkökone ärsyttää ihoa helposti, jos pitkää sänkeä haluaa poistaa. Etenkin tällainen verkkosuojattu malli, kuten itselläni oleva Braun, tukkii koneen ja sitten se repäisee karvan irti. Jos johtuu harvasta sängenharvennusvälistä tuo alaleuan kipeytyminen, niin aja useammin.

Yksi vaihtoehto on toisenlaisen ajolaitteen hankkiminen. Kuulemma Philipsin nämä kolmipäiset ovat toimivia, mutta saattavat hiertää ihoa ja siten ärsyttää.

Myös kannattaa nuo aikaisemmin mainitut esilyhennykset, karvanpehmitykset ja ihonkiristykset suorittaa. Sänkeen ja trimmaukseen sopii parhaiten juuri tukanleikkuukoneet.

Mää siirryin takas höylään jo pitkän aikaa sitten, ku ei nuilla helvetin sähkökoneilla tullu mitään... parta on ku teräspiikkejä ja kunnon höylä pelaa paljon paremmin.

Ite käytän sitä uutta mach jotain mikä ei värise ja siihen sitä niitten minun iholleni sopivaa parranajogeeliä... ja ei oo leuan alta ruvella koko kaula.

Kannattaa lukea Amerikan Psyko - kirja. Siinä Patrick Bateman opettaa oikeanlaisen parranajotavan kaikkine ihon pehmennyksineen ym. En nyt muista millä sivulla ja mitä kaikkea siinä neuvottiin, mut lukekaa. :hyper:

Kannattaa lukea Amerikan Psyko - kirja. Siinä Patrick Bateman opettaa oikeanlaisen parranajotavan kaikkine ihon pehmennyksineen ym. En nyt muista millä sivulla ja mitä kaikkea siinä neuvottiin, mut lukekaa. :hyper:

Joskus saunan yhteydessä vedän kosteusvoidetta naamaan ennen vaahdotusta, oppi juuri tuosta opuksesta :lol2:

Jos partakarva on vähänkin paksumpaa/jäykempää tavaraa niin kannattaa käydä saunassa löylyä ottamassa ennen ajelua. Sitten partaterä olisi hyvä vaihtaa heti kun alkaa tuntumaan että enää ei leikkaa kunnolla.

terveisin,
nimimerkki "parrankasvua ala-asteikäisestä lähtien"

Ei.

Yleinen harhaluulo on että usein ajamalla parrankasvu nopeutuisi mutta kun ei niin ei
:anssi:
Parrankasvu (kuten myös hiusten) nopeutuu hetkellisesti ajon jälkeen. Se hetki tosin on suhteellisen lyhyt.

edit:luinkin hieman väärin sun kommenttisi. Eli pidemmän päälle se ei tietenkään sitä kasvua nopeuta.

Elikkä nyt ois aika laittaa partakone vaihtoon. Vuosi taaksepäin hankin tuollaisen braunin verkkohomman, ja mielestäni oli täys paska. 3 teränen philips on toiminu hyvin, mitä joltaki oon lainannu, mut nyt tarvis kokemuksia erilaisista koneista. En ainakaan löytäny tuoreempia testejä partakoneista, tais olla 05 viiminen tm testi.

Onkos muuten hyviä ideoita rajaustyökaluista? Perinteinen höylä ei anna tarpeeksi tarkkaa jälkeä. Partaveitsi? Telooko sillä ittensä heti?

Tuossa juuri pari päivää sitten sain hankittua itselleni tämmöisen http://www.miehenkauppa.fi/merkur-heavy-duty-partahoyla-p-247.html Samalla vaihtui nämä purkkivaahdot semmoiseen kiinteään saippuaan mitä harjalla vaahdotetaan ja iho on tuntunut tykkäävään enemmän kuin vanhasta Mach3:sta, osasyynä varmaan sekin että tuon kanssa on vähän varovaisempi ja tarkempi.

Oma parrankasvu ei tosin ole mitään erikoisen voimakasta mutta sitä suuremmalla syyllä ajelee haituvat äkkiä pois ettei ala näyttää mopoikäiseltä teiniltä joka koittaa alaikäisenä ostaa keskikaljaa.

Nyt joudun perumaan kaikki skeptisyyteni Gileten uutta Fusion 5teräistä tärinävempainta kohtaan. Sain lahjaksi sellaisen ja voi pojat, että toimii! Se tärinä ihan OIKEASTI helpottaa sitä ajoa eikä repimisestä ole tietoakaan!! Ero on kuin yöllä ja päivällä, kun kokeilee ilman tärinää ja tärinän kanssa!:5:+

Kokeile höylää. Hellempi iholle.

Onko kellään kokemuksia partaveitsellä ajamisesta?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom