Parisuhteellisuudesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ada
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt olen lukenut kaikki kirjoitukset kahteen kertaan ja pakko se on ottaa kantaa tähän asiaan... Adan kirjoitus on NIIN tuttua NIIN tuttua. :rolleyes:

Itse seurustelin 10 vuotta, joista viimeiset kuusi vuotta olimme kihloissa. Yhdessä asuttiin noin 8 vuotta. Viimeiset pari vuotta olivat 'arkisia', toinen oli tuttu ja turvallinen, rakastimme toisiamme mutta mutta... se intohimo oli tosiaan kuollut, lähes kokonaan.

Sovimme hyvin yhteen, meillä oli ihan hauskaa keskenämme, mutta ennemminkin kuin siskolla ja veljellä, kaveruksilla tai kämppiksillä. Pystyin luottamaan eksääni 110%, hän oli turvallinen ja avulias, tunsin hänet päästä varpaisiin. Tiedän ja tiesin tuolloinkin ettei sitä himoa ja huumaa ja tunteiden roihua ja rakkauden kuumotusta koko elämäänsä tunne, mutta intohimon ja seksuaalisen mielenkiinnon PITÄÄ säilyä. Suhde ei missään tapauksessa saa täysin arkiintua kaikilta osin vaikka ne 'perhoset vatsanpohjassa'-tunteet katoavatkin ensimmäisen parin vuoden jälkeen.

Usein nuorena aloitetuissa pitkissä suhteissa ongelmana on se että arkiintuminen tapahtuu väärällä tavalla. On ehkä kasvettu yhdessä aikuisuuteen, koettu paljon yhdessä mutta kasvusuunta on ollut väärä. On kehitytty liikaa erilleen. Ehkä elämänkatsomus on erilainen, tai sitten ei toivo tulevaisuudelta samaa. Ehkä seksi on liian arkista tai seksuaaliset halut ja tarpeet muokkaantuneet ihan erilaisiksi. Syitä on monia, meillä se oli tuota kaikkea ja sataa muutakin asiaa.

Rakastimme toisiamme mutta viimeiset vuodet väärin. Olimme yhdessä tavan ja tottumuksen takia koska yhdessä oli 'ihan ok' olla. Olimme jumahtaneet samaan vanhaan koska mitäs siitä eroamaankaan, tai näin siis ajattelimme kunnes yhtäkkiä erään riidan yhteydessä, kysyessäni eksältäni rakastaako hän minua vai ei, hän ei ollutkaan varma. :( Siitä alkoi miettimis-aikamme jota kesti noin 3kk. Yritimme kaikenlaista, herättää suhdetta eloon, puhaltaa liekkiä sammuvaan kynttilään mutta huonoin tuloksin. Kun rakkaus hiipuu niin se todellakin hiipuu. Se elvyttäminen olisi pitänyt aloittaa jo paria vuotta aiemmin mutta tuudittauduimme liikaa siihen ajatukseen että kyllä se siitä ja ihan hyvähän tässä on elää, olla ja möllöttää. Itse en edes arvannut että mitään sellaista eksäni päässä kulkisikaan että ehkä meidän juttu ei toimi kuolemaan asti. :rolleyes: [Itsekästä muuten sillä monesti itse mietin lähtemistä samoista syistä mutta tunne meni aina ohi koska suhtauduin asioihin kuten Ada]

Luinkin siihen aikaan paljon netistä parisuhdeterapeuttien kirjoituksia yms joissa lähes poikkeuksetta todettiin miesten ja naisten erilaisuus tässä asiassa. Usein miehet miettivät pitkään asioita yksin ja omassa päässään, patoavat tunteitaan ja odottavat että asiat muuttuvat itsestään, toisin kuin naiset taas pyrkivät parantamaan suhdetta ja pelastamaan sitä kaikin erilaisin uusin virikkein. Terapeutit totesivat kirjoituksissaan että usein se hetki jolloin mies ilmaisee nämä tunteensa on jo sellainen piste että ne tunteet ovat jo niin kadonneita että on periaatteessa liian myöhäistä, ei ihmistä voi pakottaa himoitsemaan ja rakastamaan jotain uudelleen jos se tunne on kerran kadonnut. :(

Ihmisten jotka elävät yhdessä kuolemaansa asti tulee rakastaa toisiaan miehenä ja naisena. Tuntea rakkaus sekä kiintymyksenä että luottamuksena ja turvallisuutena eli sillä arkisella tavalla, mutta pitää osata rakastaa myös kaivaten, ikävöiden, seksuaalisella tavalla, intohimoa pitää pystyä kaivamaan esille aika ajoin. Kumppania on voitava katsoa silmiin ja tuntea SE. Rakastaa toisiaan kuten nainen rakastaa MIESTÄ. Ja kuten mies rakastaa NAISTA. ;)

Vaikea selittää, ehkä joku tajuaa? :rolleyes:

Loka-marraskuun vaihteessa viime vuoden puolella sitten teimme yhdessä päätöksen n.3kk 'yrittämisen' jälkeen. Päätös oli ehdottoman oikea! Tuona miettimisen aikana selvisi hyvin kaikki epäkohdat eikä meidän suhdetta olisi mitenkään edes voinut korjata, eroavaisuutemme olivat aika radikaaleja. Niitä vain ei päällepäin arkielämässä niin kauheasti näkynyt. Minusta [ja hänestäkin] meillä oli ihan jees elämä. Pakon edessä jouduimme asumaan eropäätöksen jälkeen yhdessä vielä kolmisen kuukautta mutta se sujui loistavasti, kuin kämppiksinä, ja kaveruus säilyi tähänkin asti :) :worship:

Muutimme erilleen 01.02.2005 ja nyt molemmilla oma elämä, uudet tuulet, uudet rakkaudet ja todennäköisesti 'ne oikeat' katsottuna. :haart: Silloin sitä viime kesän/syksyn aikana luuli että elämä kaatuu ja sitä faktaa oli vaikea käsittää kun ekan kerran näkyi välähdyksiä tulevasta. Tiesin kuitenkin melkein kokoajan että ero se on edessä ja olen näin jälkeenpäin helvetin onnellinen että erosimme. Elämä jatkuu jne.

Tsemppiä Adalle ja muillekin menneiden ja tulevien kokemuksien kanssa, elämä potkii joskus päähän mutta potkitaan me takaisin sillä kaikella on tarkoituksensa. :thumbs:

Tilannepäivitystä

Pieni update tilanteeseen. Yhdessä ollaan edelleen ja näyttäisi, että pysytään jatkossakin. Oikeestaan ei koko asiasta olla enää keskusteltu, vaan olen tämän suunnanmuutoksen avolta rivien välistä lukenut. Omaa mieltä tyynnyttääkseni kysyin viime viikonloppuna suoraan, että mitä kaikkea hän haluaa tulevaisuudeltaan. Luetteli työhön ja harrastuksiin liittyviä juttuja, sitten silitti päätä ja sanoi; "ja olla sun kanssa". Jonkun mielestä tää voi näyttää, että onglema on lakastu maton alle, mutta koska avo ei selkeestikkään ole sitä tyyppiä, joka haluaa analysoida ja puhua tunteistaan, niin en ole sitten viitsinyt väkisin alkaa lypsämään.

Mikä sitten on olennaisesti muuttunut? Minä kai ainakin, mutten mielestäni kuitenkaan olennaisimmilta osiltani. Oon vähentänyt turhaa kiukkuisuutta, nalkutusta ja turhaa ressaamista. Ja joo, onhan siellä makuuhuoneessakin (ja joskus myös muissa huoneissa) nykyään enemmän vipinää. Itseasiassa luulen, että seksissä se suurin syy olikin. Oon yrittänyt opettaa itseni ymmärtämään, että avolle seksi on samanlainen osoitus välittämisestä, kun mulle on esimerkiksi halailu, turvan ja huolenpidon tarjoaminen jne...

Mitä mä itse tästä kaikesta ajattelen? Oon tyytyväinen, että arki kulkee taas tasaisesti, mulla on vierelläni ihminen, johon nojata ja kertoa huolistaan ja jonka kanssa katsoa leffoja ja istua laiturilla. En edelleenkään tunne mitään palavaa rakkautta tai intohimoa vaan tasasta, syvää kiintymystä, jota en suostuisi pois vaihtamaan.

MissEvilEve sanoi:
Nyt olen lukenut kaikki kirjoitukset kahteen kertaan ja pakko se on ottaa kantaa tähän asiaan... Adan kirjoitus on NIIN tuttua NIIN tuttua. :rolleyes:

Itse seurustelin 10 vuotta, joista viimeiset kuusi vuotta olimme kihloissa. Yhdessä asuttiin noin 8 vuotta. Viimeiset pari vuotta olivat 'arkisia', toinen oli tuttu ja turvallinen, rakastimme toisiamme mutta mutta... se intohimo oli tosiaan kuollut, lähes kokonaan.

Muutimme erilleen 01.02.2005 ja nyt molemmilla oma elämä, uudet tuulet, uudet rakkaudet ja todennäköisesti 'ne oikeat' katsottuna

Ymmärrän oikein hyvinkin sun fiilikset kyllä, mutta mutta... Olet kuitenkin aikoinaan seurustellut sentään 10v, miten ihmeessä sä et oleta että nykyisellekin, (vieläpä hyvin tuoreelle -> alkuhuuma?) jutulle kävis kuten edelliselle..?!

Bliss sanoi:
Ymmärrän oikein hyvinkin sun fiilikset kyllä, mutta mutta... Olet kuitenkin aikoinaan seurustellut sentään 10v, miten ihmeessä sä et oleta että nykyisellekin, (vieläpä hyvin tuoreelle -> alkuhuuma?) jutulle kävis kuten edelliselle..?!

En ole MissEvilEve, mutta vastaanpa silti, kun itsellänikin on melko samansuuntaisia kokemuksia...

Jos luit tarkkaan tuon MissEvilEven tekstin, löysit sieltä tällaisen kohdan: "Usein nuorena aloitetuissa pitkissä suhteissa ongelmana on se että arkiintuminen tapahtuu väärällä tavalla. On ehkä kasvettu yhdessä aikuisuuteen, koettu paljon yhdessä mutta kasvusuunta on ollut väärä. On kehitytty liikaa erilleen. Ehkä elämänkatsomus on erilainen, tai sitten ei toivo tulevaisuudelta samaa. Ehkä seksi on liian arkista tai seksuaaliset halut ja tarpeet muokkaantuneet ihan erilaisiksi. Syitä on monia, meillä se oli tuota kaikkea ja sataa muutakin asiaa." Sama tiivistettynä: Ns. teinisuhteet (tarkoitan niillä tässä tapauksessa lukio- tai jopa yläasteiässä aloitettua, ensimmäistä oikeaa seurustelusuhdetta) kestävät todella harvoin ikuisesti juuri siksi, että aikuistumisvaiheessa usein "kasvetaan erilleen". Näin kävi itselleni, näin on käynyt useimmille kavereilleni ja myös monille tällä palstalla. Nämä päättyneet suhteet myös useimmissa tapauksissa opettavat paljon siitä, millaisen ihmisen kanssa halutaan/ei haluta vastaisuudessa seurustella, ja mitkä ominaisuudet ovat itselle kumppanissa tärkeitä ja mitkä taas täysin toisarvoisia. Ja näillä tiedoilla varustettuina ollaan paljon valmiimpia lähtemään niihin myöhempiin suhteisiin.

Vanha fraasi siitä, että ei se kumppani vaihtamalla parane, joutaisi jo romukoppaan - jos kyseessä on todella ei-toimiva suhde ja toisilleen epäsopivat kumppanit, niin kyllä se vaan silloin vaihtamalla paranee, IMO ei ole mitään järkeä kärvistellä väkisin huonossa/ei-toimivassa suhteessa. (Toki olen samaa mieltä siitä, että jos kyse on vain alkuhuuman haihtumisesta, ei kumppanin vaihtaminenkaan auta asiaa, se kun todellakin on edessä jokaisessa suhteessa ennemmin tai myöhemmin.)

Tästä syystä uskon myös itse, että tämänhetkinen kumppanini on se Oikea, ja suhteemme tulee pysymään ja ajan myötä vain paranemaan - koska olemme molemmat oppineet menneistä kokemuksista ja suhteista, ja tiedämme mitä haluamme. :haart:

Gillyanne sanoi:
En ole MissEvilEve, mutta vastaanpa silti, kun itsellänikin on melko samansuuntaisia kokemuksia...

Jos luit tarkkaan tuon MissEvilEven tekstin.....

Tästä syystä uskon myös itse, että tämänhetkinen kumppanini on se Oikea, ja suhteemme tulee pysymään ja ajan myötä vain paranemaan - koska olemme molemmat oppineet menneistä kokemuksista ja suhteista, ja tiedämme mitä haluamme. :haart:

No enpä ihan tarkkaan lukenut. Myönnän, ja tiedän tuon olevan ihan totta kyllä. Samaa takana itselläkin, mutta ikäväkseni täytyy tunnustaa ennakkoluuloisuuteni ja kyynisyyteni vaikuttavan sekä uskoon itseeni (että olisin oppinut/kypsynyt) sekä suhteisiin ja elämään yleensä. Sitä olettaa asioiden vain toistavan itseään.

Mutta vilpitöntä onnea toivotan onnen löytäneille!! :)

Meillä oli vähän sama tilanne kuin Adalla, mies alkoikin olemaan epävarma suhteesta ja rakkaudestaan. Onneksi sai sen tunnustettua sitten aika nopeasti eli ei ehtinyt miettiä asioita omassa päässään liian pitkään. Päätettiin yrittää ja tehdä kaikkemme tämän suhteen puolesta. Vaikka ongelma olikin päällä, kuitenkin meni paremmin kuin koskaan. Nyt mä olen "antanut" miehelle enemmän vapautta, tehnyt huomaavaisia pikkujuttuja ja auttanut remontissa enkä ole tuiskahdellut jokaisesta (naurettavan) pienestä asiasta, niinkuin yleensä olen tehnyt. Tänään mies sitten kesken rempan halasi ja sanoi ne sanat. Vaikka itsellä oli uskoa suhteen kestävyyteen ja toimivuuteen, niin pelko, jota aiemmin tunsi suhteen jatkuvuudesta helpotti. Kaikista eniten tässä tilanteessa on inhottanut se, että olen kohdellut miestäni samoin kuin äitini kohtelee isääni. Se on asia, josta en ole ylpeä, koska olen aina vannonut, että en ikinä tee niin. Yritän siis jatkaa eri tiellä kuin äitini, ja uskon, että sillä pääsee pitkälle tämän suhteen kanssa.

Mitä mieltä olette "säännöistä"?

Onko kukaan muu lukenut legendaarista "säännöt" -kirjaa? Siinä oli kaikkia poskettomia miehensaamisvinkkejä -joiden perusteella minun ei olisi pitänyt koskaan löytää ketään, kun en pukeudu naisellisesti, olen sarkastinen, kerron ironisia vitsejä ja käytän maihareita.

Anyway, kirjassa oli hyvää se, mitä käskettiin tehdä, kun ollaan avioliiton rauhaisassa satamassa (voitaneen soveltaa mihin tahansa pidempään suhteeseen). On tärkeää, että naisella on omakin elämä kodin ulkopuolella ja harrastuksia. Tämän ainakin allekirjoitan, mikään ei ole masentavampaa kuin aina kotona nyhjäävät pariskunnat (toki kotoan nyhjääminenkin on kivaa, mutta täytyy sitä tytöllä muutakin elämää olla.) Lisäksi siinä kehotettiin huolehtimaan ulkoisesta habituksesta. Ok, olen aiemmissa keskusteluissa ollut kritisoinut miesten vaatimuksia naistensa ulkonäköön liittyen. Mutta mielestäni tuossakin on se järki, että jos olet kutakuinkin hyväkuntoinen, vaatteesi sopivat sinulle, tukkasi on puhdas jne ja tunnet itsesi viehättäväksi, olosi on muutenkin parempi ja itsevarmempi --> et joudu kerjäämään mieheltä huomiota "tykkäätkö vielä minusta?" "olenko sun mielestä seksikäs?" tai kieroa kohteliaisuuksien kalastelua: "Vitsi kun mun perse näyttää isolta näissä housuissa." "mulla on ihan kauhea maha."

Ehkä vähän offtopic...

Bliss sanoi:

Gillyanne vastasikin puolestani :) Mutta tosiaan, teini-iän suhteesta 'viisastuneena' nyt tietää mitä suhteelta hakee ja mitä ei. Tietenkään ei voi sanoa 100% varmasti että joku suhde kestää mutta ainakin niin haluan itse uskoa vaikkei sitä koskaan tiedä miten käy. Eväät on ainakin paremmat kuin viime kerralla :thumbs:

Gillyanne sanoi:
Vanha fraasi siitä, että ei se kumppani vaihtamalla parane, joutaisi jo romukoppaan - jos kyseessä on todella ei-toimiva suhde ja toisilleen epäsopivat kumppanit, niin kyllä se vaan silloin vaihtamalla paranee, IMO ei ole mitään järkeä kärvistellä väkisin huonossa/ei-toimivassa suhteessa. (Toki olen samaa mieltä siitä, että jos kyse on vain alkuhuuman haihtumisesta, ei kumppanin vaihtaminenkaan auta asiaa, se kun todellakin on edessä jokaisessa suhteessa ennemmin tai myöhemmin.)

Ehkä sellaisen näkökulman voisi tähän vielä tuoda, että niitäkin "tapauksia" on, joihin tuo "ei se kumppani vaihtamalla parane"-fraasi istuu paremmin kuin täydellisesti.

Silloin olisi ehkä syytä katsastella peiliin ja miettiä sitä, miten ne kaikki alkuksi niin sopivat miehet (tai naiset) muuttuvat ajan saatossa epäsopiviksi ja kuinka jokaisen kanssa ne riidat käydään niistä samoista vanhoista aiheista. Eli ongelmat siirretään sinne uuteen suhteeseen ja alkuhuuman jälkeen suhteeseen tulee arkisuutta ja sitten myös ne vanhat ongelmat alkavat nostaa päätään.

Eli aiemmasta suhteesta karataan yöhön ja jätetään ne ongelmien syyt käsittelemättä. Ja puhumattomuus ja liika ylpeys (eli "jos ei tuo suukottele, niin en sitten minäkään" ajaa pikku hiljaa suhteen taatusti karille.

reinhardt sanoi:
On tärkeää, että sekä naisella että miehellä on omakin elämä kodin ulkopuolella ja harrastuksia. Tämän ainakin allekirjoitan, mikään ei ole masentavampaa kuin aina kotona nyhjäävät pariskunnat (toki kotoan nyhjääminenkin on kivaa, mutta täytyy sitä kummallakin muutakin elämää olla.)

Korjattu. ;) Totta on kyllä, että useimmissa tapauksissa se kotona nyhjääjä ja omasta elämästään luopuja on yhä edelleen nainen (tai ehkä se oma elämä ja harrastukset pikemminkin vaihdetaan kotitöihin ja miehen passaamiseen? :femakko: :jahas: ), mutta uskokaa pois, siskot - kyllä miehetkin osaavat. Ja kun tällainen no-life -tapaus sattuu omalle kohdalle, niin sittenpä vasta onkin kiva selittää, miksi siellä salilla pitää ravata yhtenään (=jopa 3 kertaa viikossa)... :rolleyes:

vilma-liina sanoi:
Ehkä sellaisen näkökulman voisi tähän vielä tuoda, että niitäkin "tapauksia" on, joihin tuo "ei se kumppani vaihtamalla parane"-fraasi istuu paremmin kuin täydellisesti.

Silloin olisi ehkä syytä katsastella peiliin ja miettiä sitä, miten ne kaikki alkuksi niin sopivat miehet (tai naiset) muuttuvat ajan saatossa epäsopiviksi ja kuinka jokaisen kanssa ne riidat käydään niistä samoista vanhoista aiheista. Eli ongelmat siirretään sinne uuteen suhteeseen ja alkuhuuman jälkeen suhteeseen tulee arkisuutta ja sitten myös ne vanhat ongelmat alkavat nostaa päätään.

Eli aiemmasta suhteesta karataan yöhön ja jätetään ne ongelmien syyt käsittelemättä. Ja puhumattomuus ja liika ylpeys (eli "jos ei tuo suukottele, niin en sitten minäkään" ajaa pikku hiljaa suhteen taatusti karille.

Kyllä, ehdottomasti - tätähän yritin itsekin tuoda esiin tuossa sulkeissa olevassa lauseessa. Puhumattomuudesta ja ongelmien maton alle lakaisemisesta tiedän itsekin surullisen paljon...

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Täälläpä on ihan äärettömän fiksuja kirjotuksia :worship: !

Niin, se mitä mä oon miettinyt liittyy tuohon palavaan rakkauteen mistä joissain kirjoituksissa on puhuttu. Mä en ole missään suhteessani kokenut tuollaista ja no, väkisinkin on tullut mieleen, että onko suhteissa ollut jotain vikaa vai voiko vain itse olla sellaista tyyppiä, joka ei ikinä "rakastu palavasti". Hyvän ystäväni kanssa olen aiheesta puhunut ja hän uskoo siihen, että jokainen voi rakastua palavasti, kun vain löytää "sen oikean". Mä taas olen kaikissa asioissa umpirationaalinen (insinööri :D ) enkä kovin tunteellista tyyppiä ylipäätänsä, joten on jotenkin vaikea uskoa että umpirakastuisin joskus ihan päätäpahkaa tms. Ehkä tässä on pohjimmiltaan kyse siitä, uskooko "siihen oikeaan". Mä en kyllä usko. Mitäs muut mimmit tuumaatte?

reinhardt sanoi:
Onko kukaan muu lukenut legendaarista "säännöt" -kirjaa? Siinä oli kaikkia poskettomia miehensaamisvinkkejä -joiden perusteella minun ei olisi pitänyt koskaan löytää ketään, kun en pukeudu naisellisesti, olen sarkastinen, kerron ironisia vitsejä ja käytän maihareita.

Anyway, kirjassa oli hyvää se, mitä käskettiin tehdä, kun ollaan avioliiton rauhaisassa satamassa (voitaneen soveltaa mihin tahansa pidempään suhteeseen). On tärkeää, että naisella on omakin elämä kodin ulkopuolella ja harrastuksia.

Säännöt on luettu, noloa kyllä tunnustaa. Itse asiassa mussa asuvalle pikku femakolle se kirja on niin nolo juttu, että olen piilottanut sen ettei kukaan saisi tietää mun lukevan sellaista... :D Mutta pakko myöntää, että munkin mielestä säännöissä on perää!
Itse oon pohjimmiltani sitä kotona nyhjäävää tyyppiä, nautin arjesta, yhdessä köllimisestä, kotitöiden teosta jne. Mutta pidän kiinni harrastuksistanikin (kuten säännöt neuvovat) vaikka mieli tekisikin jäädä kullan kainaloon, koska oon huomannut, että olen omastakin mielestä paljon mielenkiintoisempi tyyppi ja hauskempaa seuraa kotona, kun on tullut vähän käytyä jossain omineenkin. Sen sijaan, että aina nyhjäisi avokin kainalossa ja odottaisi kotona hänen tuloaan töistä tai harrastuksista.

Lisäksi tuo ulkonäöstä huolehtiminen, vaikka se mies onkin jo "koukussa"... Miehethän erityisesti tykkää katsella kauniita naisia, ja niin muuten itsekin, tykkään katsella kauniita miehiä ja naisia - miksei sitten suoda sitä iloa miehellekin jopa kotona (ja ulkona kun liikutaan yhdessä)! Niinpä miekkonen voi sitten tyytyväisenä muita katsellessaan todeta senkin, että mitä sitä vaihtamaan kun omakin nainen on aikas vetävän näköinen, edelleen... (ei sillä, että kukaan pelkän ulkomuodon takia siippaa vaihtaisi.) Ja kyllähän se omaakin ryhtiä ja mielialaa kohentaa, kun tietää näyttävänsä hyvältä! Enkä tässä nyt tarkoita sitä, että pitäisi laittaa ylenmäärin meikkiä tai kulkea korkkareissa - luonnollisuus on musta (ja miehestäni) kauneinta.

Summa summarum, parisuhteessa vois olla syytä oikeesti panostaa myös omiin harrastuksiin ja itseensä, niin on enemmän annettavaa sille kullallekin! Ja pätee niin naiseen kuin mieheen. Liian usein ajatellaan, että omat jutut on pois suhteesta, mutta mun mielestä niin ei ole. Riittävästi kumpaakin - yhdessäoloa ja omia juttuja!

Muita Sääntöjen kannattajia Punttimimmeissä? ;)

Helly sanoi:
Ehkä tässä on pohjimmiltaan kyse siitä, uskooko "siihen oikeaan". Mä en kyllä usko. Mitäs muut mimmit tuumaatte?

Mä olen tullut lähivuosina siihen tulokseen, että maailma on täynnä hyviä miehiä. Siis sellaisia itselle sopivia. Niistä sitten (mieluiten järjen kanssa) täytyy valita se, jonka kanssa eniten haluaa olla (tietysti karsintaa aiheuttaa sekin, kenen kanssa nämä miehet haluavat olla, koska hekin tekevät omia valintojaan). Eri elämäntilanteissa erilaiset miehet tuntuvat "oikeille", ehkä siksi että ihminen ei ole aina sama vaan muuttuu esim. iän myötä. En mä loppujen lopuksi tiedä, onko järkiliitot niin huono juttu, koska toista voi oppia rakastamaan.

Ei mekään aluksi mitenkään hulluina toisiimme oltu, mutta molemmin puolin tuntui alusta asti että olemme toisillemme sopivat ja sitten se jotenkin meni niin että nyt asumme vihdoin yhdessä. :) Kuulostaa älyttömän järkevälle, mutta järki auttaa huonoina päivinä mukavasti eteenpäin... Ja suojelee (mua ainakin) miehiltä joiden seura ei ole terveellistä. Neljän vuoden jälkeen mä tajuan aina vain selvemmin, minkä kultakimpaleen mä olen löytänyt! Ei varmaan tartte enää sanoa ett mä oon ihan rakastunut mun mieheen? :)

Helly sanoi:
Niin, se mitä mä oon miettinyt liittyy tuohon palavaan rakkauteen mistä joissain kirjoituksissa on puhuttu. Mä en ole missään suhteessani kokenut tuollaista ja no, väkisinkin on tullut mieleen, että onko suhteissa ollut jotain vikaa vai voiko vain itse olla sellaista tyyppiä, joka ei ikinä "rakastu palavasti". Hyvän ystäväni kanssa olen aiheesta puhunut ja hän uskoo siihen, että jokainen voi rakastua palavasti, kun vain löytää "sen oikean". Mä taas olen kaikissa asioissa umpirationaalinen (insinööri :D ) enkä kovin tunteellista tyyppiä ylipäätänsä, joten on jotenkin vaikea uskoa että umpirakastuisin joskus ihan päätäpahkaa tms. Ehkä tässä on pohjimmiltaan kyse siitä, uskooko "siihen oikeaan". Mä en kyllä usko. Mitäs muut mimmit tuumaatte?

Mielenkiintoinen kysymys. Enpä uskonut minäkään siihen oikeaan, olin vakaasti sitä mieltä, että eri ihmiset ovat toisilleen sopivia eri elämänvaiheissa, ja kaikkia suhteita ei vain ole tarkoitettu ikuisiksi. Ja siinä se.

Kunnes... tapasin nykyisen elämänkumppanini reilu vuosi sitten, ja kaikki nuo käsitykseni menivät kertarysäyksellä uusiksi - ja kumppani kertoi aivan samanlaisista ajatuksista ja tuntemuksista. Tuntui uskomattomalta, miten joku saattoikin olla niin sopiva, niin oikea kaikinpuolin :haart: En vieläkään tiedä, uskonko varauksettomasti "Sen Oikean" olemassaoloon - mutta siihen uskon kyllä, että jos hän on olemassa, niin omalta kohdaltani olen hänet löytänyt. :haart:

EDIT: Olen kyllä edelleen myös sitä mieltä, että kaikkia suhteita ei ole tarkoitettu ikuisiksi, ts. hyvä suhde ei välttämättä ole ikuinen suhde, ja kääntäen: ikuinen suhde ei välttämättä ole hyvä suhde.

Eikös se kuuluisa ja paljon tutkittu 'alkuhuuma' kestä sen ~ 2vuotta.. riippuen asutaanko yhdessä, vai ei? Varmaan kaikki siinä vaiheessa olevat suhteet tuntuu o i k e a l t a?! Sitä ennen ei mielestäni voi sanoa paljon mittää..

Anteeksi, tarkoitus ei missään nimessä ole olla epäilevä kyyninen pissapää... mutku.. :)

Bliss sanoi:
Eikös se kuuluisa ja paljon tutkittu 'alkuhuuma' kestä sen ~ 2vuotta.. riippuen asutaanko yhdessä, vai ei? Varmaan kaikki siinä vaiheessa olevat suhteet tuntuu o i k e a l t a?! Sitä ennen ei mielestäni voi sanoa paljon mittää..

Anteeksi, tarkoitus ei missään nimessä ole olla epäilevä kyyninen pissapää... mutku.. :)

Luulen että se parin vuoden 'alkuhuuma' perustuu ennemminkin suhteisiin joissa 'tapaillaan' se pari vuotta, ikäänkuin pelkkää seurustelua eikä siis saman katon alla asumista eli avoliittoa. Tälläisissä tapailuissahan arki saattaa pysyä kauankin piilosella, mutta yleensä aikuisemmat pariskunnat ketkä kokevat soveltuvansa yhteen ja ovat vakavalla asenteella liikenteessä, muuttaessaan kohtalaisen pikaisesti yhteen [yleensä aikaväli vaihtelee muutamasta kuukaudesta vuoteen] arkiintuvat huomattavasti nopeammin kuin nuorempien ihmisten välisessä tapailussa tapahtuu, sillä niissähän pitkään asutaan joko omien vanhempien kanssa tai sitten omissa opiskelukämpissä tms, ja välimatkaakin saattaa olla.

Jotkut ihmisethän mainostavat että suhde pysyy 'tuoreena' ja alkuhuuma kestää pidempään jos esim toinen on paljon työmatkoilla, tai pariskunta ei oikeastaan koskaan muuta yhteen vaan asuttaa vuosikausia kahta kotia. Itse en ihannoi laisinkaan näitä 'alkuhuuma'-juttuja, sen sijaan minulle on tärkeää juuri arkisuus ja normaali päivärytmi, toiseen 1111110000000% luottaminen ja turvautuminen ja se että voi olla täysin oma itsensä [kaivaa nenää, piereskellä, röyhtäillä, pissata ovi auki ja nukkua kuorsaten kuola poskella heräten meikit levinneenä naamalta hirveä finni leuassa, näin kärjistäen] ja SILTI kumppani kokee toisen kiihottavaksi, ihanaksi ja rakastettavaksi eikä tälläisten inhimillisten piirteiden paljastuminen romahduta niitä pilvilinnoja kun 'arki alkaa'.

Nykyisessä suhteessa ollaan lähdetty liikenteeseen sillä periaatteella että tälläkin hetkellä, hyvin lyhyen ajan jälkeen olemme samassa pisteessä arkikäytöksen yms suhteen kuin aiemmassa elämässä vuosien jälkeen. En tiedä vaikuttaako siihen ikä vai kokemus vai mikä, ehkä vain se että olemme päättäneet että kaikesta pitää puhua ja asennoitua rennosti elämään. Kumppanin aamutyhjennyksen kuuleminen ohuen vessanseinän läpi ei kahden viikonkaan jälkeen pilannut seksuaalista latausta, eikä ne helvetin pahalle haisevat pierut järkytä koska arki alkoi ensimmäisillä viikoilla, eikä salaten ja vitkastellen monia kuukausia, tai vuosia jälkeenpäin...

Bliss sanoi:

Ei muuten tasan varmasti kestä, nimim. kokemusta on. Viimeisin pitkäaikaisempi suhde ei edes kestänyt tuota kahta vuotta (vaan puolitoista), ja kyllä tosiaan kävi selväksi jo ennen ensimmäisen vuoden täyttymistä, että tämä ei tod. ole se "oikea" ihminen minulle (EDIT: vaikkemme edes asuneet yhdessä). Ihmetellä sopii, miksi piti sitten se viimeinen puoli vuotta vielä kärvistellä...

Enkä muuten tarkoittanut tuolla "oikealta tuntumisella" sitä ah-ah-jalat alta vievää alkuhuumaa, vaan sitä, että elämänarvot ja näkemykset maailmanmenosta natsasivat uskomattoman hyvin yhteen, jopa harrastukset ja musiikkimaku (jepjep, pieni ja vähäpätöinen asia, mutta hyvä lisä anyway ;)).

Usko pois, Bliss, kyllä tällainen wanaha luuskakin vielä voi oikean ihmisen rinnalleen löytää. Realismi on toki hyvä asia, mutta liika kyynisyys ehdottomasti pahasta. :piis:

EDIT: MissEvilEve, veit sanat suustani jälleen kerran. :thumbs:

Kyllä kyllä juu ymmärsin, mutta yleensä ottaenkin, eihän uutta ihmistä opi tuntemaan kunnolla esim. vuodessa (ei tietenkään koskaan ehkä täysin) Vaikka kuinka asuttais yhdessä, niin se on 'u u s i ihminen'. Sitten vasta kun todella tuntee, monen vuoden jälkeen, voi sanoa IMO onko tästä jutusta mihinkään, ehkä. Siis; onhan se nyt eri asia olla ihmisen kanssa jonka on tuntenut puolitoista vuotta, kuin kaksitoista vuotta.

Elekää teilatko... :lol2:

Bliss sanoi:
Kyllä kyllä juu ymmärsin, mutta yleensä ottaenkin, eihän uutta ihmistä opi tuntemaan kunnolla esim. vuodessa (ei tietenkään koskaan ehkä täysin) Vaikka kuinka asuttais yhdessä, niin se on 'u u s i ihminen'. Sitten vasta kun todella tuntee, monen vuoden jälkeen, voi sanoa IMO onko tästä jutusta mihinkään, ehkä. Siis; onhan se nyt eri asia olla ihmisen kanssa jonka on tuntenut puolitoista vuotta, kuin kaksitoista vuotta.

Elekää teilatko... :lol2:
Teilaanpas... ;) On meinaan jossain määrin mustavalkoinen ajattelutapa tuokin. Ihmiset saattavat seurustella/asua/elää yhdessä vuosikausia tuntematta todella toisiaan. Sitten taas toisaalta joidenkin välillä tuo "toisen tuntemus" saattaa kehittyä hyvinkin nopeasti, alle tuossa mainitsemassasi vuodessakin.

Okei okei, tietenkin. Vaikenen. Parempi luultavasti pysytellä kaukana markkinoista ja seukkauskuvioista meikäläisen muutenkin :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom