Parhaat riisit

Sattuipa semmonen tuote kuin basmatiiniriisi silmään kaupassa tänään. Proteiinia 8.5g per 100g. Onkos muita proteiinipitoisia riisejä joita saa Suomesta ja mikähän mahtaa niistä olla paras? Ja onko tietoa onko silti tummassa riisissä ne parhaat hiilarit?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuossa ajattelutavassa ei ole mitään järkeä. Riisiä ei kannata miettiä proteiininlähteenä vaan ihan polttoaineena, hiilihydraattina. En ole koskaan ymmärtänyt tätä jatkuvaa vouhotusta proteiinista ja mistä sitä saa paljon. 300 grammaa protskua saa ängettyä päivittäiseen ruokavalioon ihan puolihuolimattomasti ja sekin tahtoo olla useimmille kynäniskoille niin kuin minullekin ihan liikaa.

Mitä tulee parhaimpiin riisilaatuihin niin en osaa vastata. Itse ainakin syönyt treenin jälkeen aina jasmiiniriisiä/valkoinen riisi, koska imeytyy nopeammin kuin tumma. Hitaasti imeytyvää tärkkelystä saa tummista pastatuotteista ja tummasta riisistä, mutta niiden syömiseen vaikuttaa milloin suunniteltu treeni on. Jos treeni on illalla niin tummaa pastaa tai riisiä olen syönyt lounaalla.

Ite vedän tummaa riisiä, koska treeni on illalla. Tää mun käyttämällä riisillä on jotain 7.3gr protskua per 100gr, eli ei se kauheasti vaikuta. Tietty jos jamppa syö 300gr riisiä, niin ohan siinä jo päälle 20gr protskua :hyvä:

Mitäs mieltä ootte noista riisikakuista? ois kyl näppäriä töissä välipalana esim. rahkan kanssa eikä tarvii kaurahiutaleita kannella purkissa?

Jasmin ja basmatiriisi on ainakin parhaimman makuisia. Ja hyvin saa molemmista hiilaria. Ja ei niitä tosiaan sen proteiinin takia ainakaan täällä syödä.

Jos haluu riisilisukkeeseen lisää protskua voi korvata osan linsseillä. Sama keittoaika kuin pikariisillä eli voi heittää samaan kattilaan. Imo punaset linssitmyös maistuu iihan hyvälle, varsinkin jos lisää vähän tomaattipyrettä ja mausteita. :)

Pelkästään maun puolesta mun mielestä parasta on reilun kaupan basmatiriisi.

Riisit hiilarinlähteenä ja proteiinit sitten paremmista proteiininlähteistä; lihasta, kananmunasta, kalasta ja maitotuotteista. Kasvikunnan proteiinit kun ei sisällöltään eli amino koostumukseltaan vedä vertoja eläinkunnan proteiineille, niin turhaan niistä sitä keräämään. Taitaa 2 dl:sta keitettyä riisiä löytyä huimat n. 3g proteiinia, jos oikein muistan. Mutta basmatiriisi omaan makuun parasta, ja sitähän meneekin sitten j-lihan kanssa päivittäin.

Itse käytän täysjyvä Basmati-riisiä koska olen tullut siihen tulokseen että se on laadullisesti parasta ja hintakin suht halpa. Ja kuten jo mainittu, riisistä saa ihan semisti lisää proteiinia mutta pelkkänä proteiininlähteenä se ei ole hyvä.

Basmati ja jasminiriisiä tulee vedettyä. Syön riisiä hiilarinlähteenä ja maun takia, tummat yms ns. "terveellisemmät" maistuu paskalta.

En ole paljoa ravintoarvoja ajatellut, mutta omasta mielestäni parhaan makuinen on kyllä sellanen villiriisi ja pitkäjyväinen riisi -sekoitus.

Pitkäjyväinen riisi on suosikki yleisriisini. Minusta nämä aromaattiset basmati ja jasmin tuoksuvat kyllä hyvältä, mutta ne ovat yleensä maultaan ja koostumukseltaan tavallisia pitkäjyväisiä huonompia. En välitä siitä tuoksusta niin paljoa, että suosisin sitä maun ja koostumuksen kustannuksella.

Risottoja teen carnaroli-riisistä, jonka eron muihin riiseihin tuossa käyttötarkoituksessa huomaa niin selvästi, että voisi kuvitella kyseessä olevan aivan eri kasvi.

Itse suosin tummaa ja täysjyväriisiä jo ihan sen kuidun takia.
Valkoset riisit on vähän sellasta sohvaperunoitten ruokaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom