Parhaat laitevalmistajat?

Vaikka paljon tulee käytettyä vapaita painoja tulee painoharjoittelua niin minulla kuin monella muullakin tehostettua erilaisilla laitteilla. Mikä on pakkiksen raadin näkemys mikä valmistaja tekee toimivimmat laitteet vai onko näiden välillä mainittavia eroja?

Tätä vois vielä laajentaa. Jos saisit suunitella unelmasalin, mitkä olisivat "täydelliset" laitteet? Kraftwerkiltä jykevämmät laitteet, sitten varmaan Precoria ja Hammerstrenghtiä, Davidilta reisiextensiokone. Tykkäsin myös Cybexin Smithistä. Ylätaljassa riittävän pitkä liikerata jotta saa venytyksen aikaiseksi. Nämä itsellä noin nopeasti ajateltuna. Jatkakaa.

Ei kai yhdellä laitteella kaikki toimi. Varmaan kun miksaa omille välityksille sopivia laitteita niin löytyy hyviä. Esim. gym80:n reidenojennus toimii mulla loistavasti, samoin takaolkapäälaite, mutta esim. peck deck, sivuolkapäälaite, hauislaite ja rintaprässi on aivan hanurista. Samoin jalkaprässi.

Hammer Strenghtin koneet on kyllä olleet hyviä kaikki. Niitä tuntuu vain aika huonosti suomen saleilta noin keskimäärin löytyvän. Precorin vehkeet ovat myös osoittaunuut varsin toimiviksi. Onko pk-seudulla Mayorsin lisäksi jotain hyvin varustettua salia jossa noita hammerin vehkeitä on enemmänkin?

Kertaakaan ei oo tullut vielä sellaista ylätaljaa, jossa vois tosissaan selkää venyttää. Aina kolahtaa pakka alas, ja sekös vituttaa.

Kertaakaan ei oo tullut vielä sellaista ylätaljaa, jossa vois tosissaan selkää venyttää. Aina kolahtaa pakka alas, ja sekös vituttaa.

Lepuskin Fressin vanhassa Kraftwerkin ylätaljassa pystyy ainakin tekemään halutessaan toistoja melkoisen pitkällä liikeradalla. Tietty jos olet huomattavan pitkä, niin en osaa varmasti sanoa onnistuuko.. Itse kyllä venyttelen selkää ihan muualla, joten tuollainen venyttely ei ole tuttua mulle.

The Monkey: Gym80:ssa voi ehkä riittää vara tuohon, mutta mun kokemuksen mukaan ks valmistajan ylätalja ei ole osoittautunut kovin toimivaksi..

Lepuskin Fressin vanhassa Kraftwerkin ylätaljassa pystyy ainakin tekemään halutessaan toistoja melkoisen pitkällä liikeradalla. Tietty jos olet huomattavan pitkä, niin en osaa varmasti sanoa onnistuuko.. Itse kyllä venyttelen selkää ihan muualla, joten tuollainen venyttely ei ole tuttua mulle.

The Monkey: Gym80:ssa voi ehkä riittää vara tuohon, mutta mun kokemuksen mukaan ks valmistajan ylätalja ei ole osoittautunut kovin toimivaksi..
Mulla toi toimii ihan ok vaikka yleensä ylätaljojen kaa tosi nirso oon. Nää on näitä makuasioita :D

TechnoGymin vipuvarsilaitteet on ollu omaan mieleen. Yksinkertasia mekanismeja, joten pääosin toimii aina niinku pitää. Sopivasti mitotettu ainaki 180 cm:n henkilöille.
Nämä laitteet ovat olleet käytössä pitkään salilla, jossa kävin. En tainnut kertaakaan nähdä laitteita epäkunnossa.

Päinvastanen kokemus on Star Tracin laitteista. Toteutettu liian "modernisti" ja monimutkasesti. Todella vikaherkkiä. Vaijerit tai rullat jumittaa todella helposti. Painopakat ei pysy tasapainossa ohjuriraudassa, joten ohjuriraudat kuluvat aiheuttaen vaihtelevaa vastusta liikkeisiin. Liikeradatkaan eivät oikein tunnu sopivan 180 cm tai pidemmälle miehelle. Toki näissä laitteissa on hyviä ominaisuuksiakin, mutta liikaa huonoja.
Näissä laitteissa on jatkuvasti "epäkunnossa" -lappu kieltämässä käytön ja laitteet olivat ihan täysin uusia silloin kun kyseisellä salilla kävin.

Vaihtanu just salia, ja uudessa salissa gym80 laitteet. Ergonomia on mun mielestä aivan ylivertainen noihin perinteisiin mitä salilla näkee. Kokeillu uudelta salilta mm. jalkaprässiä, pekdeckiä, ylätaljaa ja takaolkapääkonetta.

En tiedä parhaista, mutta Davidin laitteista olen aina tykännyt. Niitä ei ikävä kyllä nykyisellä salilla ole. Sen sijaan siellä on Normannin laitteet ja ne on perseestä. Suurin osa niistä ainakin.

Hack on ihan ok, mutta vähän vanhanaikainen ja kovaääninen (Siihen aikaan kun Normann oli voimissaan, oli jo modernimpiakin laitteita markkinoilla)

Pärssin ergonomia on kamala ja siinä tulee aina alaselkä / lantio kipeäksi sen takia, kun selkänoja painaa sinne ihan vitusti. Selkänojaa ei myöskään saa tarpeeksi kaltevaksi. Sen sijaan sen saa niin pystyyn ettei sinne mahdu kukaan väliin saatika pysty mitään tekemään.

Scott-penkki on vitsi. Korkeussäätö on istuimessa. Mikä vitun järki siinä on? Jos olet lyhyt, niin joudut NOSTAMAAN istuinta ettei käsituki ole liian korkealla. Sen jälkeen istut niin korkealla ettei jalat ylty maahan. Vittu mikä viritys. En käytä, koska en pysty. Parempi jos penkki pysyisi paikallaan ja käsituki liikkuu. Tai sitten molemmat liikkuisi.

Pohkeet istuen ei ole mietitty ihan loppuun asti. Vaikea selittää, mutta kokeillaan. Se pehmuste mikä tulee reisien / polvien päälle, se on nivelöity vähän alempaa laitteen runkoon ja nivelpiste ei ole polvituen keskipisteessä vaan 5cm edempänä. Tämä aiheuttaa sen, että polvituki kääntyy vinoon hakiessaan tasapainoaseman ja sen reuna painaa reittä ihan vitusti. Se ei siis ole pyöreä, vaan suorakaideprofiili minkä alapinnassa on pehmuste. Kun se kääntyy toiselle kantilleen niin voitte arvata mitä tapahtuu. Sattuu aivan törkeästi kun painoa on tarpeeksi.

Reiden ojennus ja koukistus on ihan ok, ristikkäistalja on oikeastaan jopa hyvä (paitsi etten ole ikinä tavannut sellaista missä ei lopu paino kesken.)

Ylätaljassa taas liikkuu se perhanan istuin, eikä jalkatuki. Taas väärinpäin ajatellen lyhyitä ihmisiä. Ja korkeus ei ole ihan riittävä. Mä pystyn tappina kyllä venyttämään ihan hyvin, mutta moni ei pysty. Yhdellä kädellä en mäkään pysty tekemään hyvällä venytyksellä ilman että kolisee.

Alatalja on ihan hyvä.

Pec deckissä on vaikea hakea hyvä asento ja kevennin puuttuu. Davidilla oli oikein esimerkillisesti tehty härveli, tämä on ihme viritys. En tee nykyään ollenkaan.

En tiedä parhaista, mutta Davidin laitteista olen aina tykännyt.

Davidin laitteet ovat useimmat ihan toimivia ja olen ollut niihin melko tyytyväinen. Mutta yksi asia mikä niissä häiritsee on hihnojen käyttäminen taljoissa vaijereiden sijaan.
Minua nuo hihnat häiritsevät eniten ylä- ja alataljoissa, kun taas vipuvarsilaitteissa ne eivät vaikuta tuntumaan yhtä paljon. Vaijereihin perustuvilla taljoilla saa paljon napakamman sekä nopeamman liikkeen aikaiseksi ja tuntee, että tekee työtä nimenomaan taljassa roikkuvien painojen nostamiseen eikä hihnojen aiheuttamaa kitkaa vastaan.
Toisaalta havaintojeni perusteella remmit näyttäisivät kestävän paremmin käyttöä, koska katkenneita vaijereita näkee saleilla usein, mutta katkenneita remmejä en ole tainnut nähdä koskaan.

Back
Ylös Bottom