paras massaliike olkapäille?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mikä on paras massaliike olkapäille? Pystypunnerrus, pystysoutu vai viparit tai jokin muu? Onko suurta merkitystä tekeekö viparit eestä vai ihan sivulta jalkojen vierestä? Ottaako jotenki erilailla?

Pystypunnerrus on kyllä paras massaliike olkapäille. Itse teen tangolla istualtaan niskan takaa sitä, siitähän on kyllä monia eri variaatioita (esim. seisaaltaan tangolla, istualtaan käsipainoilla yms.). Vipareita sivulle ja eteen en kyllä pidä massaliikkeenä vaan ennemminki muotoliikkeenä, niitä kun alkaa runnomaan isoilla painoilla niin loukkaantumisriski kasvaa, mieluummin olen puhtaasti tehny pienemmillä painoilla ja hyvällä tuntumalla vipareita. Oma olkapää ohjelma on seuraavanlainen: pystypunnerrus 3x10, viparit sivulle 3x12,viparit eteen 3x12 ja loppuun epäkkäitä tangolla 3x8.

massaliikkeet on yleensä ilmeisesti semmosia mitkä ottaa vähän useempaan lihas ryhmään kerralla. tai vähän niinkun silleen.

eli yleensäkkin jos haluaa kunnolla musklea tai massaa niin kannattaa keskittyä perus liikkeisiin eli "massaliikkeisiin" eikä niinkään noihin eristäviin eli tässä tapauksessa "muotoliikkeisiin"

tai näin minä olen tämän massa / muotoliikkeitten eron ymmärtäny

Siis perinteinen moninivelliike ja eristävä liike jako. Tuo muotoliike vain kuulostaa siltä, kuin sillä saisi lihakselle jotain erityistä muotoa. Vähän huono termi aloittelijoiden osastolle, kun joku vielä luulee että tuollaista paikallista kiinteyttämistä/muotoilua voi jotenkin treenata.

Viparit eteen ottaa pääasiassa etuolkapäihin ja viparit sivulle ottaa pääasiassa sivuolkapäihin. Viparit eteen liike on monien mielestä aika turha liike. Kuulun itsekin kyseiseen ryhmään.

Tarkoitti varmaan, että tehdäänkö viparit sivulle siten, että painot ovat alku-ja loppuasennossa vartalon vierellä vai edessä. Itse pyrin tekemään ne niin, että lasken painot vartalon vierelle laskematta kuitenkaan aivan alas jalkoihin kiinni. Näin saan pysymään jännityksen paremmin koko liikkeen ajan... Lisäksi jättämällä sivulle on helpompi eliminoida pois sellainen "vauhti repiminen", joka on taas helpompi edestä nostettaessa.(En tiedä, mikä on se "oikea" tapa, mutta noin havaintojeni mukaan..)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itsellä on ainakin toiminut pystypunnerrus käsi painoilla

Toi massaliike / muotoliike -jako on kyllä sellainen mikä nostaa meikäläisen niskakarvat pystyyn. Eli taas kerran komppaan Dippiä. Ei ole liikkeitä joilla lihasta voidaan muotoilla, vaan kaikki liikkeet kasvattaa sitä massaa lihakseen.

Eikä viparit muuten ole missään mielessä mikään kevyt pumppailuliike, tai "muotoliike", niinkuin joku jo väitti. Se on suunnilleen ainut fiksu tapa pystysoudun ohella saada kunnolla rasitusta sinne sivuolkapäihin.

Jos pitää valita olkapäille vain yksi liike, valitsen viparit sivulle. Pystypunnerrus muuten, mutta etuolkapäät rasittuu rintaliikkeissäkin, sivuolkapäät ei juurikaan. Tietysti molempi parempi, ja molemmat kuuluukin mun treeneihin.

Ja mitä tulee siihen pitääkö viparit tehdä jalkojen sivusta vai edestä, vastaan että tapauskohtaisesti molempia. Jos haluan pumppailla, teen jalkojen sivusta, koska silloin lihas on koko ajan aika vahvassa jännityksessä ja puutuu uskomattoman nopeasti. Saadaan siis helpommin pumppi. Tosin tolla tavalla on mahdollista, että sarja joudutaan lopettamaan siihen kun lihas puutuu, eikä päästä oikein sinne saakka kun voimat loppuu.

Edestä tehden voidaan käyttää hiukan isompia painoja vaikkei heiluttaisi yhtään, ja sarja saadaan paremmin sinne "oikeaan" loppuun ja näin saadaan enemmän rikottua lihasta. En oikein osaa selittää, kun pää on darrassa ihan tyhjä. Toivottavasti edes joku ymmärsi mitä tarkoitan. Tässäkin tietysti se sama molempi parempi. Käytän molempia. Mutta jos pitää toinen valita, on se edestä tehty tapa, koska näen kunnon voimalla runttaamisen ja lihassolujen rikkomisen tärkeämpänä kuin pumpin hakemisen. Haittana kyllä se, että useimmat alkaa heilua turhankin paljon tällä tavalla. Oma ratkaisu on tehdä viparit yhdellä kädellä taljassa, jolloin se heiluminen on helpommin hallittavissa.

Back
Ylös Bottom